Gisteren ging er via veilinghuis Bonhams in de beroemde Belgische badplaats Knokke een paar dozijn klassieke automotive kavels onder de hamer, waaronder bovenstaande Maserati A6G/54GT Coupé uit 1957, die met € 506.000 de topper van de veiling was. Toch ging niet het hele aanbod als warme broodjes.
Vooraf werd gerekend op een glansrol voor het pronkstuk van de veiling, onderstaande Ferrari Tipo 250 Europa Prototype uit 1954, met Pininfarina-koets. De 59-jarige Ferrari moest tussen de 750 en 950k opbrengen, maar kennelijk werd niet eens het minimumbod gehaald, want in de lijsten van Bonhams vinden we de auto niet meer terug.
Update 14:00 uur – Het lijkt erop dat Bonhams ons zand in de ogen heeft gestrooid door de Ferrari nergens te vermelden. Volgens Bloomberg is het model wel degelijk verkocht, en wel voor 816.500 euro. Gezien de schatting van 750-950k evenmin een dikke klapper.
Het is dus niet alleen maar hosanna als het gaat om de waardestijging van klassieke auto’s in het algemeen, en klassieke Ferrari’s in het bijzonder. Natuurlijk, een 250 GTO raak je met redelijke zekerheid voor enkele tientallen miljoenen nog wel kwijt, maar in overige gevallen is het resultaat zeer afhankelijk van de animo van het moment.
Op de rest van de kavels werd ook redelijk lauwtjes gereageerd, eigenlijk zat er bijna niets bij dat (ver) boven de geschatte prijs werd verkocht. Eerdergenoemde Maserati werd vooraf tussen de 450.000 en 650.000 euro getaxeerd, en ook op een ander Italiaans juweeltje, bovenstaande Alfa Romeo 1900C Sprint Series 2 Coupé uit 1954 met koetswerk van Carrozzeria Touring werd niet hevig geboden: de schatting was 145.000 – 185.000 eypo, de roestschuit ging uiteindelijk voor 161.000 pegels de deur uit.
De volledige verkooplijst vind je HIER, we pikken er nog even drie toppertjes voor jullie uit:
Lamborghini LM002 (1991, 1.266 km) – € 166.750
Jaguar E-type series I 3.8-liter Roadster (1963) – € 80.500
Porsche 911 Type 964 Carrera RS 3.8-Litre Coupé (1994) – € 270.250
rob68 zegt
Die Jaguar E-type …..Kan me wel voor mijn kop slaan.Ooit een proefrit gemaakt en hem NIET gekocht voor 30.000 gulden…..
jelmer zegt
@rob68: Dat is zuur, ja. Waarom heb je ‘m destijds laten staan? En wat heb je dan wel gekocht?
rob68 zegt
@jelmer: Hehe, had geen plaats in de garage. Kocht een Alfa spider uit ” 76 die iets kleiner was.
midasracer zegt
@rob68: Achteraf is altijd achteraf. Als ik al mijn achterafjes bij elkaar optel, was ik al lang multimiljonair geweest.
bennyblisto zegt
Wat zou een setje banden voor die Lamborghini kosten? Wat een bizarre banden zitten daar onder!
midasracer zegt
@bennyblisto: Volgens een oude TopGear test ongeveer 2000 euro per stuk. Dat zal nu wel meer zijn, als ze tenminste nog te vinden zijn.
406_v6 zegt
@bennyblisto: Af fabriek lagen er speciaal gemaakte Pirelli Scorpions onder in de maat 345/60 VR17.
edje zegt
Wat is er nou zo uberspeciaal aan die porsche? Is het een extra zeldzaam type ofzo? :|
Vinny_93 zegt
@edje: Ga je mond spoelen
edje zegt
@Vinny_93: ahaa oke ze is dus zo duur doordat het een 3,8 is en daardoor erg zeldzaam
Thnx voor de uitleg
Byzonder gave auto btw!! :D
spylegion zegt
@edje: 90 van gemaakt
Zeldzaam beestje dus..
StijnB zegt
@spylegion:
En homologatiemodel voor de RSR…
Alfarobert zegt
Denk niet dat je ergens roest kunt vinden bij die Alfa.Die wordt nog wel meer waard in betere tijden.
rob68 zegt
@Alfarobert: Bij een Alfa vind je altijd roest, zoals bij elke andere auto.
Jantje_555 zegt
@edje ze? Een auto is mannelijk hoor
bart_vandecavey zegt
Ik vind dat er verschrikkelijk veel geboden is voor bepaalde auto’s zoals die Porsche RS of die Citroën SM (zag er niet goed uit), Porsche 924 (http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=37617), Mehari 4×4. Er was trouwens wel heel wat animo, de tent zat goed vol (enkel op invitatie).
ghost zegt
Porsche 964 RS wordt alleen maar meer waard, stond in januari 2012 ook al een artikel over in de quote.