Ford hoopt van wel.
En dan niet omdat Ford klanten haar werkplaatsen uit wil jagen, maar juist de niet-Ford-rijder wil uitnodigen zijn of haar wagen naar de Ford-dealer te brengen. In de Verenigde Staten is Ford namelijk begonnen met onderdelenlijn Omnicraft als uitbreiding op Motorcraft, het merk waaronder de dealers OEM-onderdelen verkopen en monteren. Met deze nieuwe onderdelen kun je straks ook met je Dodge RAM 1500 of Cadillac Bourgham naar de Ford-dealer voor een grote beurt.
Voorlopig gaat Ford het Omnicraft-merk alleen voeren in de Verenigde Staten, maar het achterliggende idee is natuurlijk wel interessant. ‘Merkentrouw is dood’ schreven we al eerder, maar dat hoeft natuurlijk niet direct te betekenen dat je je oude dealer geen warm hart toedraagt. Daarnaast hebben sommige mensen nog altijd meer vertrouwen in officiële merkgarages dan in universele garages, maar kan het zijn dat de dealer van hun merk niet om de hoek zit. Ook dan zou de ‘universele merkgarage’ een uitkomst kunnen zijn.
Nadelen zijn er natuurlijk ook. Zo afficheerde MINI laatst met de kreet ‘Niemand kent je MINI beter dan MINI’ en hoelang kun je dat volhouden als de werkplaats vol Fiat’s, Citroëns en Daihatsu’s staat? Dat stukje specialisatie is immers ook een argument om te kiezen voor een merkdealer. Aan de andere kant, een oliefilter blijft een oliefilter…
Foto: @jghans op Autojunk.nl
Erik zegt
Ben zelf altijd met mijn Skoda naar een Opel dealer / VAK garage geweest in een klein dorpje voor onderhoud, zelfs in de garantietijd. Veel beter onderhoud en service dan bij Skoda in de grote stad. Garantieclaims? Geen enkel probleem! Werd altijd opgelost achter de schermen op grond van Europees recht.
mashell zegt
@erik2907: whoow, dat is service die ik niet bij een vakgarage zou verwachten, dat ze om jouw garantieclaim ten uitvoer te brengen zelfs tot aan de Europese rechter procederen.
Erik zegt
@mashell: ik heb niet gezegd dat ze naar de rechter gingen. Als er sprake was van een garantieclaim dan ging de auto namens mij naar de Skoda dealer. Deze wilde de claim in eerste instantie niet behandelen omdat de vakgarage de auto in onderhoud had. Echter werd de Skoda dealer erop gewezen dat zij de klacht dienden te behandelen omdat de Skoda volgens Skoda specificaties onderhouden was (aantoonbaar met factuur van onderhoud) waardoor ze er op grond van Europees recht niet onderuit konden.
giulia64 zegt
@erik2907: ja beste lezers: dat Europa met al die regels is zo gek nog niet. Want heel veel regels gaan over het beschermen van consumenten tegen machtsmisbruik van grote fabrikanten.
87sandyd zegt
@giulia64: Neejoh, is allemaal de grote boze wolf die ons geld afpakt
lekkaah zegt
@giulia64: zal hier geen vrienden mee maken maar mensen maken bedrijven net zo goed ‘kapot’
e38ossie zegt
@erik2907: Ik heb zelf een kleine garage. Gespecialiseerd in BMW en MINI. Ik gebruik uitsluitend originele onderdelen en elke reparatie wordt door mij ingevoerd in een wereldwijd systeem van BMW. Hierdoor kan elke BMW dealer ter wereld zien dat het onderhoud gepleegd is volgens fabrieksvoorschrift. Bij garantie zaken van klanten kan ik ten alle tijden een beroep doen op de dealer waar ik mijn onderdelen koop. Nog nooit problemen mee gehad. Altijd netjes geregeld. Zolang het onderhoud inderdaad maar is uitgevoerd volgens voorschriften van de fabrikant. Dan maakt het niet uit waar dat gedaan is.
super zegt
@erik2907:
Een eerlijke garage met kundig en meedenkend personeel is letterlijk goud waard, ook al betaal je meer dan bij de kwik fit.
ronnys zegt
@super: Nouja, bij de kwikshit worden nog regelmatig onderdelen vervangen die er nog niet aan toe zijn, omdat ze zo de rekening kunnen opkrikken. Of je wordt weer met een totaal verrotte wiellager weer op pad gestuurd omdat ze er niet genoeg aan verdienen om die te vervangen.
alfisstii zegt
@ronnys: of de desbetreffende delen zijn net die week in de actie, wat een toeval dat dan juist die delen allemaal stuk gaan.
Kwikfitters werken nog steeds op provisie basis wat in mijn ogen ronduit schandalig is. Iets is kapot of niet kapot
Erik zegt
@super: nog vergeten: bij onderhoud / reparatie GRATIS leenauto!
fabiotol zegt
@erik2907: HAHAHAHA ‘gratis’
Erik zegt
@fabiotol:
Ja, zeker gratis, zeker als je bedenkt dat de onderdelen en uurtarief bij de vakgarage beduidend lager is dan bij de dealer waar de showroomkosten door ‘jou’ betaald worden. Bij de dealer betaal je minimaal € 25,- voor een beetje leenauto.
freezzr zegt
@erik2907: ik heb nog nooit voor een leenauto betaald bij een dealer, nooit. Zou het aan mijn oogopslag liggen, of de jouwe ? ;)
Erik zegt
@freezzr:
Uur tarief + € 10,- en betaald is deze leenauto :-)
wif1 zegt
@erik2907: Volgens mij ben je zelf eigenaar van een VAK garage, in bijna elke post van jouw valt een reclame leus voor de universeel op te maken… Of je bent zelf al jaren niet meer bij een merkdealer geweest, want voor goedkoop onderhoud hoef je echt niet meer naar de universeel alias kwikfit garages. De merkdealers hebben jaren geleden al ingespeeld op onderhoud voor het oudere wagenpark door op prijs te concurreren en het service niveau behoorlijk omhoog te schroeven. Iedereen is welkom, dat merk je aan de benadering van personeel richting de klanten. Nee, de universeel is al lang niet meer het goedkope alternatief voor de dealer.
Erik zegt
@wif1:
Je glazen bol laat je in de steek. Ben al lang met FLO (functioneel leeftijdsontslag / overheid). Dus geen eigenaar van welke VAK garage. dan ook. Wel was mijn baan een VAK apart, maar dat terzijde.
Daarnaast spreekt je glazen bol sprookjes omdat ik nimmer in een bericht gesproken/geschreven heb over, dan wel de vakgarage aangeprezen heb. Ik heb alleen een zeer goede ervaring met één VAK garage uit het verleden.
Om de glazen bol te voeden, momenteel rij ik een Dacia Logan MCV Bi-Fuel Prestige van 04-2016 met max. 12.000 km per jaar. Vanwege de 4 jaar garantie (en nieuwe woonplaats) ga ik trouw na de Dacia dealer min./max. één keer per jaar (reguliere onderhoud). Overigens een prima zaak!
Groeten aan je glazen bol!
hplh zegt
@erik2907: ik heb ook toevallig zeer goede ervaringen met mijn vakgarage.
87sandyd zegt
Merkdealers…alleen als je echt graag vernederd wilt worden
misterdrogba zegt
Dealer? Nee bedankt, ik ga zelfs niet naar mijn eigen merkdealer laat staan een andere merk. Gewoon bij een multimerk werkplaats of een merkspecialist die ook netjes alles afstempelt en invult. Vaak goedkoper en beter service.
freezzr zegt
@misterdrogba: ik vaar niet blind meer op dat vooroordeel. Mijn vrouw haar auto was ook om die reden altijd in onderhoud bij een multimerkgarage. Totdat ze een keer geen tijd hadden en wij voor die ene keer naar een merkdealer gingen. Je gelooft het niet, maar die dealer was goedkoper, sneller en had betere service (bijv. voor een pietpeuterig onderhoudsdingetje krijgt mevrouw gewoon een leuke leenauto mee)
misterdrogba zegt
@freezzr:
hangt sterk af van dealer tot dealer denk ik. Ik zeg absoluut niet dat alle dealers slecht zijn maar mijn eigen ervaring met sommige dealers waren te belachelijk. Daarom ben ik ook na een paar beurten gestopt.
sjoerd95 zegt
Ik loop stage bij een Kia dealer. Ooit waren ze Ford dealer. De Kia’s en (import) Fords worden er uiteraard nieuw verkocht maar een Mitsubishi ASX, Renault Captur of Lexus NX zijn ook nieuw geleverd en in onderhoud en waarom ook niet? Garantiezaken gaan via merkdealers in de buurt en klanten hechten toch iets meer waarde aan de vaste vertrouwde garage.
fiestacruizer zegt
@sjoerd95: Ik neem aan dat ford dit ook doet omdat moderne auto’s gewoon minder onderhoud nodig hebben. Ook fords, dan blijft er gewoon minder te doen in de garage, en dat is niet kosten efficient. Door ook andere auto’s te gaan servicen zorgen ze iig voor betere bezetting, dus efficientere werkmethode. Prima.
tiems1978 zegt
Heb m’n (toen 4 jaar oude) Skoda oktavia bij de dealer gekocht en in onderhoud. Motorproblemen hebben ze in de garantieperiode keurig afgehandeld. Sindsdien alleen maar lof. Ze weten precies wat er met de auto is gebeurd en dat waardeer ik. Ik blijf zeker bij de merkdealer voor onderhoud en ook voor een andere auto. Ik zou niet meer zo snel een Skoda kopen maar dat heeft met m’n financiele situatie toen te maken. Mijn andere auto bij de BMW dealer gekocht en in onderhoud. Ook top. Alleen maar tevreden. Voor mij geen auto meer kopen bij een merkloze dealer. Geef mij maar een iets duurdere auto, de service is er ook naar. Als er iets is (bijna nooit) kan ik altijd direct terecht. Ze kennen me bij beide dealers en ik ben er super tevreden. Zal geen namen noemen anders zal het als reclame gezien worden ;)
240volvo zegt
Ben met mijn volvo 240 bij een fiatgarage in het dorp. Zeer tevreden erover!
itiswhatitis zegt
Ach heb ik geen last van mijn autos komen nooit in de garage.
lincoln zegt
Een goede garage is een goede garage .. punt uit ..
Heb zelf voor problemen waar ik te dom voor ben een handige kneier die blind in 5 minuten een startmotor of dynamo in en uit elkaar kan halen ..
Polski spreekt dan wel geen NLs maar is echt een slimme doelgerichte gast ..
Prettig zaken doen dus ..
freezzr zegt
@lincoln: zo’n Polski had ik ook. Die monteerde op een gegeven moment blind een koppakking verkeerd om. Kanalen dicht, motor naar de knoppen, niet goed, geld weg. Tegenwoordig doe ik alles zelf, en wat niet kan, doet de garage met garantie.
lekbak zegt
Ik kom alleen bij de dealer voor onderdelen. En het liefst zo weinig mogelijk. Het maakt me niet uit welke dealer trouwens.
gregorius zegt
Zolang een dealer 100+ euro per uur voor een monteur van 19 jaar oud rekent die niet kan analyseren, maar alleen oude componenten eraf kan halen en nieuwe erop schroeven, ga ik er niet heen als het niet onder de garantie valt.
Nog erger is als ze voor een bepaalde reparatie 6 units van 10 minuten rekenen (da’s voor mijn voordeel zeggen ze dan) en die 19 jarige jongen dat binnen een half uurtje heeft gefixd.
hallobanaan zegt
Ik ben hier toch best gevoelig voor. Als ik een Porsche 911 of M3 tweedehands zou zoeken zou ik altijd een dealeronderhouden exemplaar verkiezen boven een kwikfit exemplaar. Ik denk dat het ook invloed heeft op de restwaarde.
Bij een Aygo, Golf etc zou het me dan weer iets minder uitmaken.
lincoln zegt
@hallobanaan:
De zogenaamde youngtimer specialisten lopen daar op ..
Die verkopen documentatie met een kenteken ..
Een gezonde auto is een gezonde auto .. punt uit ..
fiestacruizer zegt
@lincoln:Supermooi toch? Wie wil er nou niet geschiedenis schrijven ?
lincoln zegt
@fiestacruizer:
Whahaha ..
Zal ze niet direct als oplichters betitelen ..
Maar kom op .. wie gaat nou zijn bonnetjes bewaren van een kleine beurt voor 15 jaar lang ??
hallobanaan zegt
@lincoln: snap je punt, maar je zegt het zelf al…..ze verkopen het wél! En we weten allemaal wat die specialisten voor prijzen vragen. rest my case
lincoln zegt
@hallobanaan:
Als je je daar prettig bij voelt dan is dat de goede “service” waar we het uiteindelijk over hebben ..
Een goed gevoel ..
(Sta er ook anders in aangezien ik een goed uitgeruste amateur garage/mancave tot mijn beschikking heb) ..
stnectaire zegt
Ik ga met mijn BMW altijd naar de Porsche dealer. Daar zijn ze een stuk vriendelijker, kundiger en goedkoper.
RobUSA zegt
@stnectaire: Ik ga met mijn Kia ook altijd naar de Bentley dealer.
hplh zegt
@RobUSA: ik met mijn zastava naar de bugatti dealer.
Daar hebben ze een fantastische toiletpot.
mrrallycross zegt
Als je Audi rijdt durf ik best naar een VW dealer. Andersom ook best wel
kaasklapper zegt
Hier in Australië ga ik met mijn Toyota Hilux (Surf) vrijwel altijd naar de Toyotadealer. Auto is er eentje oorspronkelijk voor de Japanse markt en geïmporteerd hier. Ligt een Landcruiser dieselmotor in die niet geheel vreemd is hier. Echter zijn de onderdelen (geldt overigens voor de gehele auto) een stuk lastiger te verkrijgen. Ook wel eens naar niet Toyotadealers geweest, die zijn vaak niet happig op het “exotische” model.
dedokter zegt
Ik heb verschillende dealers meegemaakt.
Maar tegenwoordig zit ik bij Pouw in Zwolle. Erg net bedrijf, professioneel en vriendelijk.
Maar ik mis gewoon het huiselijke van de dealer die ik voorheen had (ook een merkdealer (Peugeot)). Daar reed ik op zaterdag de werkplaats in, groette de monteurs en had een gesprek met ze. En we/of ik verving mijn dagrij lampje die stuk was gegaan en vertrok weer. Ik had contact met de monteurs en had er alle vertrouwen in hun vakbekwaamheid. Dit is gewoon niet het geval bij een club als Pouw en dat mis ik.
Hiermee zeg ik niet dat ze beter of slechter zijn, maar het huiselijke mogen enkele dealers wel weer eens omarmen en waar je niet nr 87916324 bent. Ook snap ik heus wel dat niet iedereen daar op zit te wachten.
Design_Driven zegt
Ik doe al mijn onderhoud zelf naar meermaals erg teleurgesteld te zijn in merkdealers. Zelf doe ik het beter en goedkoper en leer de auto’s steeds beter kennen.
Maar in de VS zie ik er wel markt voor. De afstanden tussen dealers liggen een stuk hoger dan in NL dus als je dan met je Chevy om de hoek terecht kunt dan is daar wat voor te zeggen.
neleev zegt
Ik heb een corolla e11 uit 1999. Alles zelf, onderdelen online en kapot gaat die niet.
Dutchdriftking zegt
Mijn VW gaat standaard naar de Seat dealer. Of telt dat niet?
slickrick zegt
Dat de merkdealer alles zou moeten weten van je auto……please laat me niet lachen.
Ze hebben tegenwoordig geen monteurs in dienst maar slechts vervangers. De specialist kijkt of hij het kan repareren of verhelpen, de dealer kijkt alleen hoeveel onderdelen hij kan vervangen aan je auto.
alfisstii zegt
@slickrick: als het een garantiekwestie is kan je bij de fabrikant alleen onderdelen en de daarvoor gestelde reparatie tijd claimen. Repareren is dan geen optie omdat de dealer het dan zelf kan betalen. En je moet rekening houden dat onderdelen soms goedkoper zijn om te vervangen dan ze te repareren
bmwm3gtr zegt
Ik bij mijn Plaatselijke VOLVO dealer of servicepunt in Heerde. Vriendelijke mensen en gewoon behulpzaam waar ik voor een lampje op zaterdag ochtend naar toe ga en en dan een kopje koffie aangeboden krijg van de monteur. En ondertussen een lampje krijg en ook nog vergoed en nog een goed weekend toegewenst krijg. Gewoon een bedrijf die niet zo kill en commerciël is ingesteld.
imaginenl zegt
Lastige met een Smart is dat je aangewezen bent op Mercedes dealers die voor mijn gevoel een beetje neerkijken op die kleine gebakjes. Verschillende keren zeer slecht behandeld bij MB dealer (uw papieren liggen in het dashboardkastje meneer maar die zit dus niet in een 2002 For2).
Nu bij de Smartspecialst Kleinsman en dat gaat stukken beter. Eerst met de 2002 Smart en nu met de 2015 Smart. Veel kunde en kennis en geen gedonder.
lekkaah zegt
De ene dealer is de andere niet he, heeft vrij weinig met de fabrikant te maken
dannyvdberg zegt
Soms heb je geen keuze…. Ik ga naar BMW in verband met de Premium Selection garantie, en dat alleen de BMW dealer de onderhoudsbeurt kan toevoegen in de onderhoudshistorie in de iDrive. En er bestaan ook nog steeds merkdealers die eerlijke prijzen facturen en aan klantenservice doen!
dennisdd zegt
Ik weet niet hoe andere merken dat doen, maar bij bijvoorbeeld Mercedes is het voor derde partijen erg lastig om aan orginele onderdelen te komen omdat Mercedes het dealers gewoon verbied om onderdelen buiten het concern te verkopen. Ook de dealers mogen geen onderdelen los aan eigen klanten of andere derden verkopen.
dennisdd zegt
@dennisdd: sorry, knipfoutje. Maar nog wel leesbaar denk ik…..
phevtreb zegt
@dennisdd: In Zwolle is dit in ieder geval niet zo. Daar kun je elk onderdeel bestellen en ook een universele garage kan daar gewoon originele onderdelen kopen.
thomasthomas zegt
@dennisdd: Huh je kun toch gewoon alles krijgen bij een universele parts dealer. Hoef je niet naar voor de dealer hoor.
freddystingray zegt
Ik ben na een aantal hele schandalige slechte ervaringen niet te vinden bij merkgarage. Een eerlijke garage die service geeft en met je mee denkt heb ik uiteindelijk gevonden. Daar ga ik niet meer weg
alfisstii zegt
Ik ben laatst voor mijn apk-heroriëntatie geweest. Daar werd mij verteld dat de toetsing vele malen strenger geworden is omdat in het westen van het land het niveau van keurmeesters ver onder de maat is. In het noorden en oosten is het over het algemeen goed gesteld met het niveau, maarja de goeden moeten weer onder de kwaden lijden. En zoals ik gemerkt heb is de service in het noorden en oosten stukken beter dan in de randstad, uitzonderingen daargelaten,ik denk dus dat service ook wel een beetje locatie afhankelijk is
melv zegt
@alfisstii: Ik hoor hier ook regelmatig van de steekproefcontroleurs dat er in het uiterste zuiden van het land het ook niet al te best gesteld is met de kennis en uitvoering.. :P