Klinkt wel heel oneerbiedig zo.
Downsizing is en blijft een ding van de huidige generatie auto’s. De Audi RS4 heeft tegenwoordig een V6, het middenmodel Ferrari heeft tegenwoordig een steeds kleiner wordende V8 met anti-puristische turbo’s en bij de hot hatches is tegenwoordig een spreekwoordelijke wapenwedloop gaande over hoeveel paarden je uit een vier- of vijfcilinder kunt peuteren. Je zou denken dat je die pk-wedloop makkelijk kunt winnen door een V6 voorin te hangen, maar die stoten weer te veel uit. Alle motoren worden zowat gedwongen om kleiner te worden, want milieu. Boo…
Niet getreurd: mocht je een downsizing-auto bezitten, dan kun je vanaf nu zeggen dat weinig cilinders een historisch verantwoorde keuze is. Daarvoor moeten we terug naar de jaren ’50. In 1953 bouwt Ferrari namelijk de 625 Targa Florio, genoemd naar de Italiaanse race/rally waarvoor dergelijke auto’s onder andere gebouwd werden. Zijn voorganger 250 MM had een 3.0 liter V12, de 625 deed het met ietsje minder: een 2.5 liter viercilinder. Dat is nog eens downsizing!
Terug in 2018 kunnen we genieten van de heritage die de 625 TF achterliet. Ferrari maakte slechts drie exemplaren van de racer, twee ervan hebben het niet overleefd. De derde is in 1974 gevonden, opgeknapt en staat nu te koop te veil. Het is een exemplaar waar in het verleden daadwerkelijk mee geracet is, al zie je dat door de restauratie er niet aan af.
Viercilinder of niet, het is een Ferrari van bijna 70 jaar oud, in uitstekende staat, ontworpen door coachbuilders Vignale en Scaglietti en last but not least, bereden door onder andere Mike Hawthorn. Hij zal sowieso veel geld gaan opleveren, misschien zelfs de duurste viercilinder ooit worden. Wat hij daadwerkelijk gaat opleveren zien we in mei, waar de auto onder de hamer gaat tijdens ‘Les grandes marques à Monaco’ in, je raadt het al, Monaco. Bonhams schat de auto op zo’n 4,5 tot 6,5 miljoen euro. Tipje voor degene die uitgereden zijn met hun Mercedes-AMG A45 (occasion-advies): zoveel vang je niet voor een ‘normale’ viercilinder. Ook niet eentje met 360 pk.
dawwg zegt
Misschien nog leuk te vermelden dat het een dry sum 2.5L V4 DOHC Formule 2 afgeleide motor betreft, met een zeer nette 220 Italiaanse paarden !
https://auto.ferrari.com/en_EN/sports-cars-models/past-models/625-tf/#collapse0_7896
phdg zegt
@dawwg: een V4 motor met 2 dubbele carbu’s aan de ene kant en de uitlaat aan de andere kant, dat is speciaal… ?
ab1963 zegt
@phdg: eehh nee, gewoon twee ver uit elkaar liggende nokkenassen op een 4-in lijn
ab1963 zegt
@phdg: eehh nu zie ik de grap pas…
sr20det zegt
Kan aan mij liggen maar ligt er niet gewoon een V8 in?
Trouwens, leuke nieuwe feature dat geluidje bij de like knop!
markie123 zegt
@sr20det: Ja ik ben dus ook een totale n00b als het op 1953 fezzers aankomt maar zie vier pitten als onderblok en dan een uitgebreide kop (in- en uitlaat gescheiden) bovenop… er wordt mogelijk wat getrollt.
boomhauwer zegt
@sr20det: nee. 4 in lijn. Nokken liggen gewoon een km uit elkaar.
e28forever zegt
@sr20det: Het ligt aan jou…
e28forever zegt
@sr20det:
Het ligt aan jou…
mulsanne zegt
Nee
JanJansen zegt
Zie ik daar nou een TIG las door het rooster?
In die tijd was dat nog niet mogelijk. Een aluminium autogeen las ziet er veel vlakker uit.
Robert zegt
@janjansen: dat ligt er maar net aan hoe dik het te lassen plaatwerk is geweest. Het zal hoogstwaarschijnlijk gelast zijn middels het MIG lasprincipe.
futse zegt
Had de eerste RS4 geen 6 cilinder? En Ferrari hun midden modellen meestal 8 cilinders? En hot hatch/gti’s hebben toch altijd al 4 cilinders gehad? Valt wel mee met dat downsizen dan toch…?
maxidyne zegt
@futse: klopt, 2.7 V6 bi-turbo. En Ferrari heeft dat inderdaad ook altijd gehad!
Loek zegt
@futse: bij de RS4 was het nog evolutie, er zijn vervolgens twee generaties V8-RS4’s geweest die een decennium lang de V8 hoog hebben gehouden.
Wat betreft de Ferrari’s: je hebt gelijk, ik doelde meer op het feit dat de motoren steeds kleiner worden en de kracht steeds groter, niet door middel van het verder uitboren van de motor maar door turbo’s toe te voegen.
O plaat zegt
@futse:
De hot hatchen hadden toch vaak een V6 hoor, nu denk ik aan de R32 en aan misschien wel de leukste hot hatch ooit de Clio RS met mid engine V6.
f31bmw320d zegt
@shiva: dat waren eerder de uitzonderingen geloof ik ;-)
futse zegt
Maarrrr : wat een prachtige machine. Aantal cilinders maakt mij dan niet meer uit. Leuker met een V8 of V12? Mss wel. Maar kijk gewoon naar die lijnen, en geniet daar van :-)
cpp1 zegt
N-E-E.
lekkerlinksrijden zegt
Echt mooi kan ik m niet vind
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: niet vinden, maar zeker heel erg bijzonder
marinepower zegt
Ik sla deze keer over.
snorrie zegt
Ik heb het toch even gecheckt, maar nee, ik heb het niet over.
papa zegt
I would if i could
jeroenwz zegt
Als antwoord op de vraag van 720S: ja, voor deze viercilinder zou ik miljoenen overhebben:
– slechts drie van gebouwd, waarvan dit enige overlevende is;
– er is mee geracet;
– een van de coureurs was Mike Hawthorn.
Ik schat dat hij boven de 6,5 miljoen uitkomt.
Makkelijk gezegd, want ik heb ze niet.
markie123 zegt
Altijd die retorische vragen. Als ik miljoenen overhad én mijn absolute droomgarage al vol stond met auto’s als de audi S1 en andere gruppe B auto’s, een mclaren f1 LM, een mercedes clk gtr en muchos meer speelgoed, dan ja. Maar tot heden ben ik blij dat de bank me voldoende leent voor een geschikte hoekwoning en ik me twee auto’s onder m’n kont kan veroorloven, dus neen dank u.
jjcp zegt
Jammer van die chrome luchtuitlaten op de zijkant, als dat nou brushed aluminium of beter nog carbon was geweest, dan had ik het er wel voor over. Wat kost zoiets wrappen eigelijk??
jorden zegt
Ik hecht meer waarde aan 90’s/00’s Ferrari’s, want dat waren mijn helden die in menig dagdroom voorbij reden. 550 barchetta, 360 SC, Enzo, 575 GTZ Zagato om er een paar te noemen…
desjonnies zegt
Als oude Ferrari’s je niet interesseren of je überhaupt niets met Ferrari hebt, kun je beter je comments voor je houden.
Zelden zo een hoop onzin gelezen.
Behalve de comment van jeroenwz die wel hout snijdt.
Maar mede dank zij deze wagen is Ferrari geworden wat ze nu is.
Een merk wat zijn oorsprong vindt in de racerij, niet in handtasjes die ze tegenwoordig maken.
t1mothys zegt
Wat een mooie auto…begin steeds meer dit soort auto’s te waarderen. Mooie foto’s ook!
porsche928 zegt
Kan van deze niet warm worden. Rare gaten bij de achterwielen, die nokken achterop waar geen uitlaten zitten. Qua investering wellicht interessant.
davelepeef zegt
@porsche928: die gaten zijn pure kunst man, dat werd allemaal met de hand zo gemaakt!! Schitterend!
En die uitsparingen achter hebben wellicht te maken met het feit dat de auto als oorsprong een V12 was, zoals in het artikel staat de 250MM.
Je mist eigenlijk foto’s waarbij je ziet hoe een mens hierin past, het is net een badkuip. Lijkt me rijden pur sang, briljant!
davelepeef zegt
Leuk als je nog wat zoekt om de Mille Miglia mee te rijden!
steventure zegt
Altijd beter dan voor moderne kunst
ikleesookoverautos zegt
Nee, vind het niet echt een mooie auto.