Van het Australische Melbourne naar Sint Petersburg in Rusland rijden in iets meer dan 2 weken. Je moet er maar net zin in hebben. Voor Rainer Zietlow is zoiets een koud kunstje, maar de meeste mensen zouden er niet aan moeten denken gok ik zo. Voor liefhebbers van autorijden en avontuur is het natuurlijk prachtig om zoiets te doen.
Morgen zal Rainer Zietlow vanuit Melbourne vertrekken met zijn speciaal geprepareerde Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI om een brief van de burgemeester over te brengen naar de burgemeester van Sint Petersburg 23.000 kilometer verderop.
Natuurlijk is er ook een goed doel verbonden aan deze reis. Voor elke kilometer die Zietlow aflegt zal 10 eurocent gedoneerd worden aan Plan International. En wat deze hele Russtralia trip misschien nog wel bizarder maakt is het feit dat Rainer de afgelopen tijd de route al in tegenovergestelde richting heeft afgelegd.
Om de exacte route te verkennen is hij al (in een rustiger tempo) van Rusland naar Australië gereden. Morgen vertrekt hij dus weer, maar dan wil hij de route in slechts 16 dagen afleggen.
Rainer Zietlow heeft vorig jaar ook al een leuke trip gemaakt. Toen legde hij in minder dan 12 dagen zo’n 26.000 kilometer af over de langste ‘snelweg’ ter wereld, de Trans American Highway.
Uiteraard is de Touareg wel enigszins aangepast voor de heftige trip. Denk daarbij aan de volgende zaken:
Innovative Inmarsat satellite technology for live communication even in the most remote areas
The largest tires that fit the Touareg to better address bumpy roads
An additional 300 liter fuel tank to extend the distance the vehicle can travel between fuelings
A roll cage and bucket seats as seen in motor sports for better comfort and protection of the team
Hoe de route precies gaat kan je in onderstaande video zien
In onderstaande gallery kan je alvast wat foto’s bekijken van de scouttour die gemaakt is om de route te verkennen.
UPDATE 20-08: het is gelukt! In 17 dagen, 18 uur en 49 minuten wel te verstaan. Bekijk een verslag, inclusief foto’s en video op deze site.
agera zegt
Met de Toyota LandCruiser V8 zou ik dat wel willen rijden, deze auto zal mij goed van pas komen in de meest regio’s met uiterst slechte wegen.
desoper zegt
@agera: Een landcruiser heeft een onderhoudsinterval van 20.000 km en een Touareg van 30.000 . In theorie zou dit dus niet kunnen met een landcruiser zonder tussendoor een servicebeurt uit te laten voeren ergens in verwegistan.
agera zegt
@agera: Je kan het ook omdraaien bij een eventuele pech of probleem tijdens deze rit in Rusland of Azie kan je beter een Toyota tot je beschikking hebben. Toyota onderdelen zijn namelijk makkelijker te vinden vooral in die regio’s. Plus zijn er meer dealers/garages van Toyota en verder is Toyota ook goedkoper in onderhoud.
Daarbuiten is de LandCruiser juist gemaakt voor onbegaanbare wegen om offroad te gaan. De Touareg is leuk en aardig maar hoofddoel van deze auto zijn asfaltwegen, dat je ook offroad kan gaan maakt deze wagen per definitie geen zandbeest.
desoper zegt
@agera: Zit wel een kern van waarheid in, maar ik denk dat iedere splinternieuwe auto wel 23.000 km kan afleggen zonder met pech te komen staan.
Verder verwacht ik dat de lokale garages daar ook niet de onderdelen van een splinternieuwe LandCruiser in bezit hebben.
En ik ga er vanuit dat er aan deze Touareg meer geprepareerd is dan alleen wat verstralers en stickers op de kappen. Verder heeft de Touareg net als de LandCruiser ook al jaren met de Dakar mee gedaan.
aallex zegt
Dus 10 cent per kilometer. Dan hoop ik dat de peut in australie geen drol kost want waarschijnlijk zou je die 10 ct per km in nederland allemaal in de benzine/diesel moeten steken en blijft er een rood bedrag over :)
derx zegt
mwoah, klein stukje… valt toch best wel mee, zeker als je met 3 man bent.
Heb wel al eens in 19 dagen 9130km gereden door Scandinavie, en dat was incl. vakantie vieren… Mijn vrouw heeft toen niet gereden.
sir_smokalot zegt
@derx: Uh-huh, en hoeveel van die kilometers waren onverhard/offroad/over wegen waar je je ophanging afbreekt als je harder dan 40 rijdt?
Want ik vermoed dat hij daar in Oost Rusland nog wel een aantal van tegenkomt, ondanks de gloednieuwe snelweg in Siberië.
robbie zegt
@sir_smokalot: en vergeet de trage boottochten niet ;)
zanveld zegt
Dat is een hele afstand. Ik heb zelf een rit gedaan voor een goed doel, en wel zo veel mogelijk landen aan doen in 24 uur. Tevens was er de verplichting om de verkeersregels in acht te nemen. We zijn uiteindelijk in 15 landen geweest en hebben daar 21 uur voor nodig gehad. Een 16e land is nog steeds niet gelukt om in de route in te plannen. Wij zijn geweest in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Nederland, België, Luxemburg, Kroatië, Slovenie, Tsjechie, Slowakije, Polen, Frankrijk, Liechtenstein, Hongarije en Italië.
We hebben een mooi bedrag opgehaald voor een kinderdorp in Usakos in Namibië.
http://www.mijnalbum.be/Album-TATD7XNQ-Foto's-in-Goirle-Foto's-van-Sport-Autosport.html
Jantje_555 zegt
@zanveld: op je foto zie ik dat je PL binnenrijdt en er staat 130kmu op de autosnelweg, ben er eind vorig jaar geweest en toen was het 140 kmu, en moest je ook tol betalen
zanveld zegt
@Jantje_555: Destijds (september 2007) geen tol betalen en was Vmax op snelweg 130 (neem ik aan zoals het bord aangeeft)
hakenhaai zegt
Wawawawawawawawa rode broeken die benzine verbranden in een rally ” voor het goede doel” is net zo ok als de rotary die dineert voor de honger in afrika. Gelul dus.
robbie zegt
@hakenhaai: en als ze diesel verbranden?
frensj zegt
@hakenhaai:
Inderdaad… 2300 euro WAUW.
Stel dat die gemiddeld 10 liter verbruikt per 100 km gedurende dit ritje. Hij rijdt 230 keer 100 km.
Dat maakt dus 2300 liter diesel, nemen we een gemiddelde van 1 euro per liter en tadaa, ze hadden beter rechtstreeks kunnen doneren. Laat staan hoeveel die auto wel niet kost :-)
Esprit_de_Flandre zegt
@hakenhaai @frensj: Dit is dus wat ze noemen: een advertorial…
bofkont zegt
had het een grotere prestatie gevonden als het in die Lada was gedaan ;)
geengeldvooreennieuwe zegt
@bofkont: Dan was het juist veel te makkelijk geweest haha. De oldschool Lada’s zijn praktisch onverwoestbaar, en veel te makkelijk te repareren mocht het toch mis gaan.
bofkont zegt
@geengeldvooreennieuwe: Daar heeft u inderdaad een goed punt ! :)
E550 zegt
Geweldig. Maar waarom heeft deze Toureg US-spec voorlichten?
E34M5Touring zegt
@e550: Volgens mij heeft Australie ook van die lichten. Met de zijverlichting etc.
jordy14 zegt
Je moet er maar zin in hebben. Ik zou het niet willen denk ik.
lohran zegt
Lekker tripje! Moet je behoorlijk doorrijden. Heb zelf heel Europa doorkruist. Meeste wat ik heb gereden in 1 dag is van Amsterdam naar Rome (1800km).
Jesper zegt
Respect voor zulke projecten. Ben zelf voor het goede doel van Nederland naar Gambia gereden in een 17 jaar oude Toyota Carina – dát zijn pas onverwoestbare dingen! Met een bodemspeling van 10cm (volbeladen) en 8 ply banden zodat ze niet lek gaan dwars door de Sahara. Good times :)