Indien het antwoord ‘ja’ is, dan raad ik je aan even verder te lezen.
Misschien is de Calibra wel de fraaiste auto die ooit uit een Opel-fabriek is komen rollen. Niet dat dit halve volksstammen ervan weerhield om een poging te doen de auto nog fraaier te maken met allerhande plastic meuk en goedkope lichtmetalen wielen, maar daar kon de auto zelf ook niks aan doen. Ergo: een Calibra is een leuke youngtimer, mits onverprutst en het liefst rood en in een dikke uitvoering.
Welnu, dat schikt, want oplettende lezer @basgsi kwam in Finland deze maagdelijke Calibra 16v 4×4 Turbo tegen en attendeerde ons daar op (waarvoor dank!). Dat mailtje kregen we net nadat we wat plaatjes toonden van een Poolse Calibra die allerminst smaakvol was aangepakt, dus we vermoeden dat onze Bas een Calibra ook liever in standaardtrim ziet.
Hoewel de Calibra vanaf 1993 ook met 2.5 V6 te krijgen was, is de 2.0 16v 4×4 Turbo met ruim 200 pk het absolute topmodel. Door de hoge prijs waren slechts 3385 van de 239.118 gebouwde Calibra’s zo’n 4×4 met drukvulling. Een zeldzame youngtimer dus, zeker in goede staat. En goed is de staat van dit exemplaar zeker, de kilometerstand bedraagt slechts 582 kilometer. Wie denkt dat de auto jaren stilgestaan heeft en dus mechanisch volledig aan restauratie toe is; dat valt mee! Elk jaar wordt een klein rondje met de auto gereden, dus in theorie kun je instappen en wegrijden met deze auto. Alleen wel even een nieuwe wijzerplaat voor de tellerwinkel regelen, want die heeft de tand des tijds niet zo goed weerstaan.
Dan moet je alleen nog even de online veiling zien te winnen. Het hoogste bod voor de Calibra, die wordt verkocht wegens uitdunning van een privéverzameling, staat op het moment van schrijven op iets meer dan 15.000 euro, al geeft Ebay aan dat daarmee het minimumbod nog niet is bereikt.
suheyl zegt
Die König Manta op foto 4! Heerlijk fout!
suheyl zegt
@suheyl: Correctie Opel Manta Matzel
geecee zegt
@suheyl: u bedoelt Mantzel
martingtv zegt
@geecee: staat ook te koop. Met een 3L v6 en groene tl balken.
dawwg zegt
@martingtv: Mooiste blijft de eerste impressie uit 1972: http://cartype.com/pages/5016/opel_manta_b__1972 :)
DonEmilio zegt
De 850i van Opel. Altijd al een aparte wagen gevonden. Ziet (zag) er gelikt uit, maar volgens mij staan ze niet echt te boek als betrouwbaar.
martinus zegt
@donemilio: 580KM gelopen… en daarna waarschijnlijk altijd binnen gestaan… toch is de hele onderkant doorgeroest.
Dizono zegt
@martinus: doorgeroest? Ik zie alleen wat vliegroest?
martinus zegt
@dizono: Ik heb niet zoveel verstand van roest. Onder mijn bijna-youngtimer (x357) is er ook helemaal niets van te zien. Die is helemaal grijs/zwart van onder, dit ding lijkt wel helemaal bruin.
Ziet er een beetje eng uit voor een auto die altijd binnen heeft gestaan. Kan niet goed zijn.
't Peugje zegt
@martinus: Zo ziet een nieuwe Opel eruit van onder. Tectyl finnen ze maar niks daar.
schreute01 zegt
@martinus: duhhh..die van jou is van aluminium. Zal dus nooit roestbruin worden. Alleen corrodeert die van jou wel!
DonEmilio zegt
@martinus: Lees maar wat Dizono zegt. Is slechts een beetje vliegroest. Dat stelt niet voor. Kilometer stand heeft daar niets mee te maken. Als je een auto (zonder roestpreventie) in een vochtige, slecht geventileerde garage zet dan gaat de boel vanzelf roesten.
Maar goed, mij zal je sowieso niet in een Opel zien rijden….
fanboy zegt
@donemilio: De 850i van Opel? De 850i is een luxe limo. Deze Calibra past in het rijtje van 4×4 rallywagens zoals Impreza, Celica GT4, Evo enzo.
DonEmilio zegt
@fanboy: Ik weet niet waar jij het over hebt beste man. Een volvo 850? Met 850i bedoel ik in ieder geval de BMW e31. En deze calibra deed mij qua looks altijd denken aan de BMW. Een poor man’s 850(cs)i
arjontje zegt
@donemilio: deze motor is niet kapot te krijgen. Het grootste probleem is het 4×4 systeem. Maar als je de tussenbak lockt is het probleem ook de wereld uit. Nadeel is wel je verbruikt wat meer ivm continu 4×4.
fanboy zegt
@arjontje: Tussenbak locken en dan op de openbare weg rijden? Dat wordt zwaar sturen met meer stres op de tussenbak en cardan as.
arjontje zegt
@fanboy: dat klopt maar kunnen ze hebben. Zijn erg veel mensen die dit gedaan hebben. En er zelfs mee het circuit op gaan.
Jochen zegt
@arjontje: ik wilde vroeger in mijn GSi anders héél, héél, héél graag de motor, bak en het 4×4 systeem uit zo’n Calibra inbouwen. Was destijds voor mij het bruutst denkbare. Ongeveer in het jaar 2002/2003.
mikkeloentje zegt
Ben je wel het mannetje op woensdag bij de mac.
Kvgorp zegt
Ik heb er ook met veel plezier een gehad deze was van na de facelift en vind ik toch iets mooier. (logo in de grill)
gerjan zegt
Ik vind dit helemaal geen mooie auto. Maar goed noem is een mooie opel. De echt oude opels zijn nog wel leuk
Hupke zegt
Qua looks een dikke tegenvaller, ook qua badge.
Maar het is wel een interessant ding.
Tonnie zegt
Staat zeker vaker bij de dealer dan dat ie rijdt, snap wel dat de eigenaar er nu vanaf wil ;)
blo3to3t zegt
En zoals een echte opel, roest deze ook. Binnen staan maakt dus geen hol uit
406_v6 zegt
@blo3to3t: in Scandinavië zijn ze wel ietwat verder als de rest van Europa waar het gaat om anti-roest behandelingen. Zo’n beetje elke auto krijgt daar één of meerdere behandelingen.
martinus zegt
@406_v6: Mag bij deze Opel niet baten…
406_v6 zegt
Staat mooi naast die Monza en Manta van een tijdje terug.
mrmiyagi1982 zegt
Gaaf!! En calibras zijn juist erg betrouwbaar.
En ik heb liever die goudkleurige manta. En die witte rothmans i200
nasty zegt
239 000 calibra’s vanaf 1993, en dan nog zie je ze nooit meer rijden.
Robert zegt
@nasty: dat geldt eigenlijk voor alle Opels van vóór pak-em-beet 1996; technisch oké maar na twee keer nieuwe dorpels inlassen was het de derde keer meestal niet meer rendabel.
Opmerkelijk, dat die modellen nog niet eens zo heel lang geleden zó vertrouwd waren in het straatbeeld, nu al tot de exoten gaan behoren.
pa045 zegt
@RRRobert: de meesten van dit soort auto’s zijn in handen van iets te jong publiek met weinig geld voor onderhoud terecht gekomen. Hierdoor is het gros simpelweg naar de kloten gereden.
Hetzelfde met een Corrado of e36 coupe.
En hoeveel Golf 3 zie je nog rijden? Afgetekend op het aantal verkochten auto’s. Ook allemaal op de schroot beland.
dagdromer zegt
Mooi, vooral dat rek waar die op staat. Waarom zie je die displayrekken niet meer in showrooms. Toen ik als jong broekie bij een dealer begon hadden we ze nog. Maar dan in chroom.
mrcabdrivert zegt
Mijn Turkse buurjongen zei vroeger altijd: mijn bruur Yilmaz gaat Galibra halen. Ik sla hem over :)
inbedrijf zegt
Nee
AMG zegt
De vloermat ziet er smerig en versleten uit aan de bestuurkant, of heb ik het mis?
allesmetturbo zegt
Zo fout, maar stiekem zo vet!
rikus zegt
@allesmetturbo: én.. Een turbo!
phaeton zegt
Hoelang gaat dit Calibra thema nog duren?
choi zegt
Het hele systeem zat vrij apart in elkaar bij deze auto. Een vriend van me heeft er 1. Vergeleken met mijn Impreza is de techniek zo anders, soms zelfs onlogisch lijkend, maar wel heel mooi. Die F28 6 versnellingsbak is een pareltje.
dolledries zegt
Kom maar
fj272 zegt
Als het goed is is dit de Calibra die enige jaren buiten heeft gestaan..geheel groen van het mos…en destijds door een handelaar in Gronau gekocht.. rond 2005 had deze ook rond 500km op de teller
hahaha zegt
Veel Bijlmer Ferrari’s hier laatste tijd.
Maar voor €1500 zou ik het misschien nog overwegen.
Dutchdriftking zegt
Heel gaaf. Maar het liefst motor + 4×4 in een Astra F. Sorry, dat is mijn guilty pleasure.
VW golf R zegt
Heb er 10 jaar geleden ook nog 1 gehad, was een mooie tijd. Subaru’s e.d. vergistte zich vaak, de mijne had ook bijna 300pk. En geen extra spoilers en poespas, gewoon lekker origineel op de wielen, uitlaat en vooral motor na. Hoop geld geïnvesteerd in deze auto, maar het was t wel waard
pinut187 zegt
Ik zie liever een Manta.,