Een gebruikte auto leasen klinkt onlogisch. Omdat dat eigenlijk zo is, maar het gaat er echt aankomen.
Tegenwoordig zijn er heel erg veel financiële constructies mogelijk, waarmee je een auto kunt rijden. Er is dus meer dan huren, leasen of kopen. Onze hoofdredacteur @michaelras heeft zichzelf als proefkonijn beschikbaar gesteld om te oefenen met een Lynk & Co 01. Die auto kun je namelijk ook rijden in abonnementsvorm. En ja, die betaalt hij gewoon zelf.
Voor elk type persoon is er dus wel een constructie mogelijk. Maar wat voor constructie is er dan voor mensen met weinig geld? Nou, daar heeft Honda dus een oplossing voor. Je kan bij hen namelijk een gebruikte auto gaan leasen!
Nieuw = schreeuwend duur
Nieuwe Honda’s zijn inderdaad schreeuwend duur, dus moet je inderdaad kijken naar occasions. Nu zijn Honda’s behoorlijk duur, omdat ze technisch erg goed in elkaar steken. Dus ook na langere tijd kan Honda ervan op aan dat je nog prima met de auto’s kunt rijden.
In de Verenigde Staten is Honda (en diens luxemerk Acura) begonnen met het aanbieden van leaseproducten voor gebruikte auto’s. Dus als jij een Honda Accord, Civic of CR-V ziet in het HondaTrue Used-programma met twee ton op de klok, dan kun je die gebruikte auto gewoon leasen. De aanbetaling voor zo’n auto is grofweg dan 1.000 dollar en dan betaal je voor vier jaar 250 dollar per maand.
Gebruikte auto lease: hoe zit het met garantie?
Maar dan dank je: “Jahaa, hoe zit het dan met de garantie? Die is er dan niet, neem ik aan?” Nou, die is er dus wel! Je krijgt namelijk 100 dagen of 8.000 km pure garantie op je wagen. Gewoon van bumper tot bumper, dus alles wat er maar kapot kan gaan, valt eronder. Daarnaast krijg je een olieservice bij de prijs inbegrrepen. Ook pechservice valt eronder.
Dan zijn er twee vragen. Ten eerste: waarom doet Honda dit? Simpel, het is niet alleen een blijk van eigen kunnen, maar ook om nieuwe klanten binnen te halen. Ook in de VS is Honda niet een heel erg sexy merk. Met dit programma hopen ze jongere klanten sneller te verleiden om de Honda-dealer binnen te stappen. Zeker mensen die voor het eerst een auto gaan kopen, die zouden normaal gesproken niet in de buurt van een Honda-dealer komen, maar op deze manier wel.
Iets voor Nederland?
De tweede vraag: gaan ze dit ook in Nederland doen? Daar is nu nog geen indicatie voor. In tegenstelling tot in de VS speelt Honda hier een zeer marginale rol van betekenis op de markt.
Maar, Honda daargelaten, het is wel een vorm die kan slagen. Het leasen van een gebruikte auto komt wel voor, maar is dan meestal meer een financiering. Daarbij wordt het vaker aangeboden door ‘avontuurlijke’ toko’s waar je liever geen auto koopt. De combinatie van een een stukje onderhoud, garantie en het feit dat je met een merkdealer zaken doet, is wel een aantrekkelijke.
Gebruikte auto leasen iets voor jou?
In Europa is het misschien wel JUIST de manier om het aan te pakken. Er zijn bijna geen A-segmentauto’s meer, het B-segment is ook hard aan het opdrogen en er zijn volumemerken die zelfs het C-segment overslaan. Er is dus straks een enorme vraag naar auto’s, terwijl er nauwelijks aanbod is. Met een dergelijke constructie – om een gebruikte auto te leasen bij de dealer – kun je dat enigszins tackelen.
Dan rest nu de vraag aan jullie lieve lezers: zouden jullie overwegen om een gebruikte auto te leasen? Of halen jullie liever ook een occasion van 10 jaar oud uit Duitsland en hopen dat het goed uitpakt? Laat het weten, in de comments!
Via: Motor1.com
Dutchdriftking zegt
Toch jammer dat er geen fijne Accord station meer nieuw verkocht wordt. Desnoods grijze import. Dat zijn toch zulke geniale daily’s wanneer ze een paar jaar oud zijn!
ffw88 zegt
Ik heb 1 zoals in het artikel staat afgebeeld. Super fijne auto, en erg ruim.
petroldrinker zegt
Ik zou prive sws nooit leasen, kopen is nog altijd goedkoper, het bedrijf die de lease aanbied moet ook zn geld verdienen immers, en de zekerheid van een vast bedrag vind ik juist irritant, probeer zo min mogelijk maandelijkse financiele verplichtingen aan te gaan altijd…
DeWitteCondor zegt
Eens, ik ook. Ik denk dat kopen (mits rationeel en onder goede voorwaarden) inderdaad gemiddeld gezien goedkoper is dan leasen, maar het kan ook verkeerd uitpakken, zeker als je tweedehands koopt met beperkte(re) (of geen) garantie (of je stapt op het verkeerde moment in op de verkeerde brandstof …). Als je paar keer een tegenvallertje hebt qua reparaties kan het zijn dat je met leasen (een stuk) goedkoper uit bent. Daarbij kunnen leasemaatschappijen ook wel wat bedingen qua inkoop en reparaties etc. door volume dus 1 op 1 vergelijkbaar met consumentenprijzen is dat niet denk ik.
Overigens blijft het lastig vergelijkbaar want vaak is de keuze niet direct tussen hetzelfde model leasen of kopen, maar eerder tussen (nieuw) leasen (zie Tesla) of een andere (gebruikte) auto kopen, zeker bij de consument die zo goedkoop mogelijk wil rijden.
Edge zegt
Privélease, nieuw of gebruikt, is in mijn ogen ook alleen echt handig als je tijdelijk een auto nodig hebt.
Voorbeeldje: Een vriend van mij kreeg medio vorig jaar een andere baan (met leaseauto erbij) aangeboden. Zijn huidige arbeidscontract had een opzegtermijn van 3 maanden. Vlak na het opzeggen van zijn contract is zijn auto gestolen en total loss gereden. Om dan voor die bijna 3 maanden + de levertijd van zijn leaseauto nog een andere auto aan te schaffen en die bij de start van zijn nieuwe job weer te verkopen vond hij onzinnig en onhandig, dus is hij een private lease abonnement van 12 maanden aangegaan met een relatief goedkope vroegtijdige beëindigingsclausule.
Ander voorbeeld: Een andere vriend heeft onlangs promotie gemaakt en kon daarbij een leaseauto krijgen met een contractduur van 36 maanden. Hij had voor zichzelf echter al besloten dat hij in 2025 voor zichzelf wil beginnen. Hij heeft daarom bedongen dat hij een mobiliteitsbudget krijgt in plaats van een leaseauto en heeft gekozen voor private lease. Zo heeft hij wel die nieuwe auto op kosten van de werkgever, maar heeft hij straks geen gedoe met een dure afkoopsom van het lopende leasecontract als hij zijn arbeidscontract opzegt.
Flutterbear zegt
400 euro p/m een eGolf met 15.000 km/jaar. De oude eigenaar kwam niet in aanmerking voor SEPP want 2020 model, maar ik als gebruikte leaser wel. Ideaal en had echt niet goedkoper iets vergelijkbaars kunnen rijden. De meeste zijn meer aan brandstof kwijt dan ik aan de hele auto.
Flutterbear zegt
Een leasemaatschappij kan overigens een prima boterham eten van de bulk korting die ze kunnen afdwingen op aanschaf, verzekering en onderhoud. Door het wagenpark alleen WA te verzekeren steken ze de assurantiebelasting al in hun zak.
Johanneke zegt
Joh ik ben een echte Hollander, als het goedkoper is dan iedere andere optie doe ik het.
Rokende Wielen zegt
Exact! Lease van een vergelijkbare auto is altijd duurder dan zelf kopen. Dus koop ik. En omdat ik daarnaast niet met grote regelmaat verrast wil worden met onverwachte uitgaven als gevolg van technisch malheur, koop ik ’n auto (gebruikt) van Aziatische afkomst. D’r zit zelfs een fabrikant bij die tot 10 jaar garantie geeft op hun producten als je je ToyoLexus bij de dealer in onderhoud doet. Doorgaans zijn de periodieke onderhoudskosten dan ook daadwerkelijk periodiek in die zin dat ze bijna vooraf te plannen zijn.
Als ik zou gaan leasen zou ik gewoon kijken naar ’t mooiste/fijnst rijdende spul, en dan full operational lease afsluiten. Of de onverwachte kosten worden gedekt door de garantie en in de laatste paar jaren van de contractduur door de leasemaatschappij. Maar dit is per saldo vrijwel altijd duurder dan zelf kopen, dus dan koop ik zelf 😇
AC zegt
Zelf zou ik het niet snel doen (lease überhaupt), maar in bepaalde (zeker zakelijke) situaties is het best een prima optie gok ik. Zeker als in theorie een groot deel van het leasebedrag afschrijving is, zou dat lager moeten uitvallen (weliswaar iets meer onderhoud, maar dat lijkt me ondergeschikt).
hondafiel zegt
Acura’s van de voorkant doen altijd pijn aan mijn ogen.
utregcity zegt
De huidige niet meer!
simonbv zegt
En wat voor lease vorm gaat het hier nou om? Je hebt 8000km garantie, dus na de tijd loop je risico dat er iets kapot gaat, moet je ook onderhoud betalen? Dus eigenlijk is het een soort huurkoop?
ttr6 zegt
Precies, wat voor lease vorm is het nu? Operational? Dan zou al het onderhoud + verzekering erin moeten zitten. Maar daar lijkt het niet op. Dus financial, dan is het idd meer huurkoop en draai je voor alle kosten op, ook die van de afschrijving die hopelijk gedekt wordt met de afbetaling…..Nogal veel onduidelijkheden in dit verhaal.
berlinetta zegt
Afgaande op de tekst uit het artikel lijkt het op financial lease, huurkoop of koop op afbetaling. Het verschil tussen de eerste twee is dat je weliswaar pas aan het eind van de looptijd eigenaar wordt van de auto, maar bij financial lease is dat een keuzemogelijkheid en bij huurkoop ben je verplicht hem over te nemen. Bij koop op afbetaling word je direct eigenaar van de auto en betaal je alleen de koopsom en delen af.
En die garantie ‘krijg’ je er niet bij, daar betaal je gewoon voor. Garantie is gewoon het afkopen van risico en dat wordt gewoon ingeprijsd in het product.
marcomanta zegt
Dat zou wel een oplossing zijn voor veel mensen die nu in een oud gebakje rijden.
LaLancia zegt
Ik Private Lease sinds anderhalf jaar een Giulia Veloce en ik moet zeggen dat dit echt een verademing is. Nooit meer gezeik met onderhoudsrekeningen of gedoe met schades. Heerlijk. Bovendien denk ik dat het helemaal niet duurder hoeft te zijn dan kopen. Integendeel.
rob5nismo zegt
Ik lease al bijna een jaar een ford fiesta uit 2018 pas de apk bij de dealer uit laten voeren en het voordeel van leasen laat zich dan even zien.
Je brengt je auto en haalt hem weer op zonder dat je maar iets van de rekening te zien krijgt.
kennone zegt
Heb het een paar jaar terug voor elkaar gekregen om via mijn werk een (oude) youngtimer te leasen. Zowat alle collega’s zouden hun nieuwe lease niet willen inruilen maar ik was er echt blij mee. Ruim 350PK jaren 90 Powerstation met maar 35% bijtellint over de dagwaarde.