Ruim 190.000 kilometer, zoveel heeft deze bolide al achter de kiezen gekregen in zijn vijfjarige bestaan. Aan de andere kant, veel goedkoper zul je een 458 niet vinden, toch?
Er zijn verschillende redenen waarom je Ferrari’s en andere exclusieve sportwagens doorgaans alleen met lage kilometerstanden te koop ziet staan. Allereerst zijn wagens als deze 458 Italia niet de meest praktische vervoersmiddelen. Sure, hij rijdt zalig, maar het zicht rondom is matig en de bagageruimte houdt niet over. En wat dacht je van het verbruik? Daarnaast moet een 458 Italia elke 20.000 kilometer naar de dealer voor een onderhoudsbeurt. En we hoeven jullie vast niet meer uit te leggen dat een Ferrari-dealer andere uurtarieven hanteert dan -laten we zeggen- de lokale Opel-dealert.
Overigens heeft de eerste eigenaar van dit exemplaar zijn beurtjes wel altijd netjes bij de mannen uit Maranello laten uitvoeren, er is niet mee geknoeid dus. Als laatste zijn hoge kilometerstanden desastreus voor je inruilwaarde, want wie wil er nu een recente Ferrari met al bijna twee ton op de klok? Dit exemplaar, met 119.830 mijl (192.848 kilometer), werd in Amerika aangeboden op Ebay, zo merkten de heren van Jalopnik op.
Meer mensen dan je zou verwachten, schijnbaar was er op Ebay genoeg interesse in dit exemplaar. Het laatste en winnende bod bedroeg 133.995 dollar. Dat is tegen de huidige wisselkoers 121.669 euro en daarvoor kun je in Nederland geen 458 Italia kopen.
Prijzen beginnen in ons land net onder de 170.000 euro voor een straatlegaal exemplaar. In België zien we echter een zilver exemplaar met ‘slechts’ 63.900 kilometer ervaring en een prijskaartje van 120 mille. Ook bij de Oosterburen beginnen 458’s rond dat bedrag en dan krijg je aanzienlijk minder kilometers op de teller. We wensen de nieuwe eigenaar van de Amerikaanse 458 in ieder geval veel geluk, een bijzondere duurtest is het sowieso.
borrelnoot zegt
Liever een lekker ingereden exemplaar als deze dan zo’n verstoft ding van een of andere gare verzamelaar.
r32turbo zegt
@borrelnoot: knap dat deze nog niet is afgebrand.
jordy14 zegt
@r32turbo: origineel man….
moveyourmind zegt
@r32turbo: Helemaal knap is dat de distributieketting nog nooit vervangen is. Én de versnellingsbak met flippers nog vlekkeloos werkt. En er tussen de beurten nog nooit een druppel olie bijgevuld is.
azenomei zegt
@moveyourmind: Waaruit maak je dat op?
kapiteinaudi zegt
In de VS zijn die auto’s veel meer waardevast, vooral de Spiders. Een gloednieuwe Spider kost kost je daar nog 350k-400k USD. De coupes zijn gewoon minder begeerlijk en schrijven sneller af. Voor dit geld zou ik waarschijnlijk een (bijna) nieuwe Porsche kopen ofzoiets, een Ferrari met zoveel kilometers lijkt me te riskant.
sjeemsbond zegt
@kapiteinaudi: je praat poep. Een spider kost $263k en geen 4 ton. Get your facts straight.
kapiteinaudi zegt
@sjeemsbond: De prijzen van 458 Spiders gaan wel degelijk tot 4 ton. Eerst even research doen, wiseass…
http://www.dupontregistry.com/autos/results/ferrari/458–spider/all/refine?distance=0&pagenum=1&perpage=30&sort=price_desc&zipcode=33156&inv=false
sjeemsbond zegt
@kapiteinaudi: leuke link vriend, maar de auto die 4 ton kost staat in Ontario. Google het maar even. Dat zijn canadese dollars. 400k is ongeveer 325k USD. Weltrusten x
kapiteinaudi zegt
@sjeemsbond: En Fort Lauderdale ligt ook in Canada zeker…
maferick74 zegt
@sjeemsbond: daar heb je je mooi uitgered sjappeaux
bluebluered zegt
@maferick74: sjappeaux haha seriously, schrijven jullie dit zo?
norge zegt
Denk dat alle onderdelen op/onder deze auto vrij nieuw zijn ..Dus, ja.
roppp zegt
Wat is het punt? De auto heeft normaal onderhoud gehad en dan moet ie makkelijk 5 ton kunnen halen, mits de eigenaar het blok netjes de tijd geeft om warm te worden.
rocky zegt
Ik vind de prijs wel aan de hoge kant voor zo’n exemplaar maar hoe krijg je het voor elkaar om bijna 2 ton op de teller te zetten in een Ferrari in 5 jaar tijd? Het zal vast een eigenaar zijn die de auto steevast dagelijks gebruikt heeft.
Goed_Koopman zegt
@rocky: mijn vermoeden is dat deze 458 aan de inventaris van een huurtoko toebehoorde. Zeker in Amerika niet vreemd. Gezien de aanschafwaarde, onderhoudskosten en afschrijving wordt een 458 wel een stukkie langer ingezet dan een Golf Sportvan bij een normaal autoverhuurbedrijf. Gedurende 5 jaar en 119.000 miles bijvoorbeeld…
Een particulier kan natuurlijk ook, maar dat moet dan wel iemand in de categorie ‘prettig gestoord’ zijn geweest.
rocky zegt
@Goed_Koopman: prettig gestoorde petrolhead in dit geval inderdaad :-)
Goed_Koopman zegt
@rocky: zeker :) Ze bestaan gelukkig wel.
Lijkt me trouwens een goede business. Je koopt een splintertjenieuwe 458 in 2010 en gaat ‘m vier volle jaren verhuren. Laten we zeggen dat je ‘m 250 dagen per jaar weet te slijten. Voor 1000 dollar per dag. Hoppa, dat is dan 1 miljoen dollar omzet. Aanschaf minus restwaarde kost je zo’n 300k. Nog wat onderhoudsbeurtjes eraf trekken en je houdt zo’n 500k in je zak. Geen slechte ROI.
rocky zegt
@Goed_Koopman: Yup, inderdaad een goede business plan! Ik ga meteen mijn centjes (nope, geen euro’s voor deze jongen want getrouwd!) tellen…..
Dutchdriftking zegt
@Goed_Koopman: Dat zou heel goed kunnen. Dus er is door allerlei volk, zonder genade of warm rijden, keihard mee getrapt. Ik zou hem laten staan..
gtwillem zegt
@rocky: gewoon 40k per jaar rijden. Lijkt me niet echt een bizar jaarkilometrage.
rocky zegt
@gtwillem: Daar heb je helemaal gelijk in maar 40k in een Ferrari is wel een beetje ongewoonlijk, toch?
Dizono zegt
@rocky: Geen slechte gok denk ik, de auto sleet de eerste jaren van zijn bestaan in Vegas en daar stikt het van dat soort bedrijfjes. Ideaal om mensen hun net gewonnen dollars weer afhandig te maken.
rocky zegt
@dizono: …hmm….. dus de spreuk “what happens in Vegas, stays in Vegas” is dus waar als het om net gewonnen geld komt ;-)
berlinetta zegt
Dus de vraag is of ik deze zou kopen terwijl in België en Duitsland goedkopere exemplaren staan met minder km? Hmm lastig.
Rick-dos zegt
Waar zijn de tijden gebleven dat een Ferrari al klokje rond was met 10.000 km op de teller? Waarbij je de gehele auto mocht reviseren, de elektronica mocht vervangen omdat je dashboard er uitzag als knipperende kerstboomverlichting en je klapkoplamp niet meer inklapte?
Ach ja, de goede oude tijden…
E34M5Touring zegt
Waarom niet. Als ie goed onderhouden is etc. Alsof zo’n ding geen 2 ton aankan. T’is gewoon een 5j oude auto. Geen stuk schroot uit de jaren 30…
gtwillem zegt
Als ie al zijn beurten heeft gehad maken kilometerstanden. Met name snelwegkilometers: alles draait en lekker stressvrij.
Een lesauto met twee ton op de klok is wat anders, maar elke moderne auto moet toch met gemak 2 ton kunnen lopen. Dus ook een Ferrari. Als de prijs goed is, is het het overwegen waard.
Vergeet niet dat als een auto vaak en lang stilstaat dit zelden goed is voor een auto. De draaiende delen lopen net wat minder soepel, alle rubbers en pakkingen worden eerder poreus. Af en toe rijden kan helemaal geen kwaad ;-)
philipf zegt
Ja, waarom niet?! Je kan die teller vast ergens voor een paar tientjes wat lager laten zetten. Dan heb je weer een gloednieuwe auto.
metalmike zegt
@philipf: Moet je alleen je onderhoudsboekje nog even vervalsen
991gt3rs zegt
Zo een hoogtoerige V8 kan toch nooit meer dan 3 ton meegaan?
lambo4all zegt
@991gt3rs: als er gewoon redelijk normaal mee is gereden, warm laten draaien niet cónstant in de toeren jagen. Dan kan zo’n motor met wat onderhoudt gewoon 5/6 ton lopen hoor, Juist omdat de motor zo hoogtoerig is moet alles precies pas zijn en heel goed gemaakt zijn. onverwachte slijtage wordt dan bij ontwikkeling veel sneller opgemerkt dan bij een dikke diesel, en wat vaak tot een betrouwbare motor leidt zonder onverwachte problemen op leeftijd.
PeugeotGTI zegt
Allereerst complimenten voor degene die een 458 als daily gebruikt vijf jaar lang.
Een auto die zoveel rijdt heeft in elk geval geen kinderziektes meer en is betrouwbaar gebleken. De prijs is alleen te hoog vind ik.
Dutchdriftking zegt
Geeft opzich wel aan dat er met de kwaliteit van de wagen weinig mis is.
autofreaker zegt
Binnenkort op autoblog occasion aankoop advies ferrari 458 italia
hacker zegt
Toch vreemd dat dat “goedkope” exemplaar in België niet snel verkocht is. Die wagen staat al een hele tijd te koop.
E34M5Touring zegt
@hacker: Soms wantrouwen mensen een lage prijs bij dit soort dingen. Kan nooit, zal wel wat mis mee zijn etc etc etc.Vaak is dat ook zo. Dus ergens snap ik het wel. Achterstallig onderhoud ofzo.
hacker zegt
@E34M5Touring: Kopt wat je zegt. Iemand die dit soort wagens in die prijsklasse zoekt die laat dat toch grondig onderzoeken? Ook al ben je zeer rijk, een koopje is altijd mooi meegenomen.
E34M5Touring zegt
@hacker: Dat neem ik wel aan inderdaad. Je weet het nooit. Wellicht een schadebak oid. Sommige mensen betalen graag meer voor de zekerheid van een dealer. Helemaal met zulk spul.
lincoln zegt
Ding heeft er in zijn bestaan 50.000 liter benzine doorheen gejast .. Vijfduizend liter om hooguit 2 cadavers te verplaatsen ..
n42b18 zegt
Over een paar jaar met 4 ton op de teller bij jetcars ;)
schellekens006 zegt
Blijft raar zo’n Ferrari met hoge kilometerstand. In principe niets mis mee, maar als je dan eindelijk zo’n ding kunt kopen wil je er ook 1 met max 30k op de klok.
mrrallycross zegt
Doe mij die van 67k maar voor 120 duizend euro
thestino zegt
Ik heb ooit een Audi 2.5 TDI 180pk gehad met bijna 400k km. Heeft mij nooit in de steek gelaten. Hoge kilometerstanden hebben mij nog nooit tegengehouden een wagen aan te schaffen!
marcellos zegt
Er zijn verschillende redenen waarom je Ferrari’s en andere exclusieve sportwagens doorgaans alleen met lage kilometerstanden te koop ziet staan… Dé nummer 1 reden is natuurlijk sjoemelen bij import. Volledig gedocumenteerd staat er doorgaans in de advertentie. Als je dan de auto gaat bekijken, blijkt dat de historie ‘nog even opgevraagd’ moet worden. Koper was al verliefd, maakt proefrit, is daarna helemaal hoteldebotel en de gladde praat van de verkoper maakt dat zo’n auto zonder verder enige geschiedenis toch verkocht wordt. Afgestempelde boekjes zijn leuk maar als je dan een Duitse Ferrari dealer opbelt met vragen over de auto blijkt er niets meer bekend te zijn. ‘Ja, maar de auto was toch gereden door de eigenaar van het bedrijf en bij u ook onderhouden, die info moet er toch zijn??’ Zulke vragen stel je dan. Antwoord Nein mein herr, wir wissen nichts van das auto. Ze houden mekaar zo fijn de hand boven het hoofd want ze weten dondersgoed dat zonder sjoemel ze hun Duitse spul minder goed naar NL kunnen verpatsen. Het is een lukratief handeltje.
marcellos zegt
Stel jij koopt een dikke sportwagen. Je tikt 200 a 400k af en krijgt de 1e rekening. Gooi je die dan weg of stop je die in een mapje omdat je weet dat zulks voor een volgende eigenaar zeer belangrijk is? Als je zelf zo’n auto zou importeren wil je die gegevens erbij! Autobedrijven vragen daar, gek genoeg, niet naar. Die hebben zo’n auto liever zonder die geschiedenis for obvious reasons. Als je je eens verveelt: zoek eens 10 dikke sportwagens uit waar bij staat ‘volledig gedocumenteerd’. Bel op en vraag of ze alle rekeningen even willen scannen en e-mailen omdat je die graag eerst even inziet voor je de auto komt bekijken. De creativiteit en gladheid van de verkopers zal je gaan verbazen!!! Je zal horen dat het er is en een scala aan smoezen waarom het niet gemaild kan worden. Absoluut leuk genoeg om een boek over te schrijven.