![E34 M5 Touring](https://static.autoblog.nl/images/wp2013/E34-M5-occasion-01.jpg)
Het klinkt best aantrekkelijk, een zeldzame BMW M5 Touring uit de E34-serie voor dik 5 ruggen. Zou jij de flappen er voor op tafel leggen?
Bij de aanschaf van een tweedehands auto, zeker eentje die al aardig op leeftijd is, moet je echter verder kijken dan alleen de aanschafprijs. Dit specifieke exemplaar heeft maar liefst 325.000 kilometer op de klok, je kunt dus wel stellen dat de vorige eigenaars er goed van genoten hebben.
Het probleem bij een dergelijke kilometerstand en leeftijd is dat je eerstvolgende onderhoudsfactuur je aankoopbedrag nog wel eens zou kunnen benaderen. Bovendien is de auto niet echt meer in showroomstaat, en lust hij ook wel een slokje benzine en een drupje olie op zijn tijd.
Maar ja, het is wel een E34 M5 Touring, een model waar sommige liefhebbers nog steeds gruizig worden. Dit zou een aardige aankoop zijn als je nog wat onderdelen nodig hebt bijvoorbeeld. Aan de andere kant, dit exemplaar zal bij iedereen de voorkeur genieten, maar daar is er maar één van. Roept u maar: kopen of slopen?
Met dank aan Victor voor de tip!
Die kilometerstand zegt bij een Volvo natuurlijk niks. Bij een BMW M5 wordt dat een ander verhaal, die zal wel afgetrapt zijn. Zo ziet hij er immers wel uit. Dus ik zou daar geen 5000 euro aan spenderen.
Persoonlijk zou ik ‘em zelf niet kopen maar ook zeker niet slopen. Hopelijk dat een echte liefhebber zich erover ontfermd.
@autobart: Inderdaad, en ik ben er vrij zeker van dat de huidige eigenaar alvorens de auto in de verkoop te zetten een afgelegen parkeerplaats heeft bezocht om te proberen Wouter te evenaren.
Nee, deze e34 M5 valt in dezelfde categorie als menig Golf VR6…
@autobart:
Als hij echt is afgetrapt, haalt de s38b38 motor bij lange na die KM stand niet, ken verhalen van een afgetrapte die al bij 30k een ruilmotor kreeg, vrij uniek zo’n hoge km stand dus. Bij de 3.6 ligt het anders, die blijft veel langer heel.
@undifined1: Wie zegt dat dit de originele motor is? Ik zeg slopen, in 1000 stukken zagen, weg met dat ding!
@autobart: Ah, meneer werkt bij Onderbuik Diagnostics. Ding kan prima hoge km standen aan.
@E34M5Touring: jou geloof ik met al je E34 M5 ervaring zo. Over Volvo’s heeft hij gelijk. Vanmiddag nog meegereden in een 850R met bijna 400 pk. Trekken dat ding, niet normaal. In de 4 nog wielspin. En dat met een kilometerstand van iets meer dan 338.000 km. Zoals puristen zouden zeggen: net ingereden dus. Arme automaat, dat wel.
@ej20g: Heb zelf een S70 2.5t gehad. Met dik 3 ton. Nooit last mee gehad. Als die BMW enigszins is warm gereden moet je echt je best doen wil je die stuktrappen. Die van mij had 180k gelopen toen ik hem wegdeed. En die heeft ook geen makkelijk leven gehad. Geen centje pijn. Trok nog net zo hard als bij 100k toen ik hem kocht. Wel altijd netjes warmrijden etc.
@E34M5Touring: dat is echt fantastisch. Goed warmrijden is samen met tijdige oliewissels inclusief filters en af laten koelen het belangrijkst. Doe je dat dan kunnen goed gebouwde motoren eigenlijk niet kapot.
@E34M5Touring:
En daar zit nou het probleem, mijn voorbeeld van de auto die met 30k een nieuwe motor nodig had, was van een coureur, en ik denk dat die man niet de moeite nam om de motor warm te laten lopen. Ik heb wel eens 1 gezien met een zuiger door het blok.
@undifined1: ook slecht, als coureur zou je beter moet weten (en willen, iets met liefde voor auto’s). Of het kon hem gewoon niks schelen…
@ej20g: coureur: Ik ben zelf ook coureur. Maar dat zegt niet zoveel. Het gebruik maakt nogal uit. Als je m al dagelijkse/boodschappen/weekend auto gebruikt, dan is 30.000km wel erg vlot om stuk te draaien. Loop je alle circuitdagen af, geef je cursus met de auto (slip of circuitdag-sloep) , heb je een abo voor de Nordschleife + tankpas, of plakt er andersinds een groot wit vlak op de deuren, dan is 30.000km géén verrassing. Hoeveel km denk je dan een motor uit een DTM/WRC/F1/DTC wagen draait voor ie vervangen/gereviseerd wordt?
@sjamp: uiteraard, ik snap je volledig. Maar dan nog, als warmrijden de levensduur met, ik grijp maar iets uit de lucht, 15% kan verlengen, waarom niet? Scheelt toch 4500 km op de genoemde 30.000 km.
-edit: nutteloze bijdrage-
@autobart: klopt! Ik heb een volvo met 365k op de klok. Een 850 t5 en deze vervolgens vrolijk getuned met grotere turbo enz. En de volvo geeft geen f*ck!
Nee, dat zou ik niet.
2k max. Zeker niet slopen.
Liever deze M5 als die van de georgische drifter.
Dit zal volgens mij een driftwagen geweest zijn en zal hem dus niet kopen.
Hopen dat iemand 5k voor gaat betalen en de auto compleet gaat restaureren.
Alleen als je twee rechterhanden en een garage tot je beschikking hebt
Ik zou meer moeten weten. Hem een dagje voor diagnose achterlaten bij een specialist – en bereid zijn daarvoor te betalen. Vertel me maar gewoon de basics: Hoe is de compressie? De (olie van) de bak? Zit er speling op onderstel en aandrijving? Teveel roest of fantasie aan de uitlaat? Zijn die deuren het midden van een restauratie, of zijn het pleisters op een uitgewoond hok?
@mout:
anderhalf rooitje omdat het de laatste mooie (met smalle nieren) 5 serie is lijkt me redelijk ..
Niet kopen voor 5000. Iemand koopt deze die van opknappen houd, zo heeft die gene er nog wat aan en houd er een mooie E34 M5 aan over.
Verschepen naar Polen, inclusief GoPro.
Zeker kopen, maar ik geloof niet dat hij die 5000 waard is.
Maar om antwoord te geven op de vraag, ja als je geen probleem hebt met een beetje spuitwerk is dit prima te rijden. En anders brengt ie dat geld sowieso in onderdelen wel op.
Dat kan een project zijn maar voor de goeiekoop moet je het wrs niet doen. Ik zou er m’n zakken in alle geval niet aan gaan scheuren.
Een “wheeler dealers” koopje.. Iig proberen zoveel mogelijk van de prijs af te krijgen :)
@driver28: ‘My mechanic Edd will fiddle with the oily bits’
@rickr: Hold out ya hand!
Niet slopen, er zal ongetwijfeld iemand zijn die deze auto in ere wil herstellen. Zelf durf ik de gok niet te wagen.
325000km is wel veel sowieso voor een bmw want bij de 3 ton komen de klachten bij bmw dat is bij mercedes niet zo
@sls63amg: nee die roesten alleen maar na 6 jaar.
@maurits123: ja maar dat is met dagelijks gebruik bijna bij alles zo, en trouwens hoeft niet!
@sls63amg: smells like fanboy. Geen problemen bij 3 ton —> oudere Volvo’s.
@sls63amg: problemen na 3 ton? Wat lul je! De Mercedessen die ik en pa gehad hebben de 3 ton nooit gehaald. M’n huidige Bimmer zit net onder de 4 ton momenteel.
@Emile_Benz: ah kijk zelf wat je zegt f2 man een mercedes die de 3ton niet haalt had je zeker een bmw met een ster erop
@sls63amg: Wat zei ik? Bimmer zit net onder de 4 ton en is still going strong. De Benzen (W123, W201 en W124) waren bij de overschreiding van 2 ton afgeschreven. Nou liepen de Benzen vooral stadskilometers en de Bimmer nagenoeg alleen snelweg/Autobahn…
@sls63amg: Not sure if troll or just dumb
OT: hier kun je een mooie sleeper van maken…
@Emile_Benz:
Trekhaak eronder en klaar ben je….
Hoe zeer mijn hart ook roept: “prachtaanbieding, meteen doen! Is lachen!” Roept mijn hoofd nog wat harder dat het ding waarschijnlijk alleen geschikt is als donor. Dat gaat niet werken voor de 107…
Vorig jaar stond ik met deze M5 nog in Italie. 4000 km gereden zonder problemen. De motor loopt nog super, gaat als een kanon en verbruikt de normale hoeveelheid olie.
Er is toch besloten de auto volledig te demonteren en te gaan gebruiken voor circuit doeleinden.
Wel leuk om de auto waar ik momenteel elke dag mee bezig ben terug te zien op Autoblog!
Als de verkoper er 5 mille voor vraagt is ‘ie er zelf nog verliefd op en wil ‘ie er nog niet van af.
Leuk als donor of circuitdag-auto
Slopen zeker niet! onder de noemer cultureel erfgoed,
ik denk dat j deze of voor el-cheapo moet klaar maken of helemaal los trekken en in top staat brengen. alles los halen, spuiten motor reviseren en helemaal in top conditie brengen.