Na een niet al te lang voortraject van slechts 2 jaar heeft Galpin Auto Sports (GAS) zojuist het doek van zijn GTR1 getrokken, een auto die moet tonen hoe een evolutie van de Ford GT er uit had gezien, als Ford zich er aan gewaagd had.
De donor-GT behield zijn 5.4L V8, doch GAS schroefde de supercharger er af, en plaatste twee 61 mm-turbo’s. Hierdoor ramt de GTR er 1.024 hp (zo’n 1.035 pk) en 1.002 Nm uit, goed voor een topsnelheid van meer dan 362 km/u (het blijft een AMerikaans product, vandaar de rechtdoorfascinatie).
De aluminium koets is met de hand gemaakt (prijzig!), en 12,5 cm breder dan die van de Ford GT. De wielen meten 20 inch, met hierin keramische remschijven. Om de 20-inchers kleven Pirelli P-Zero’s. Koolstofvezelaccenten sieren het uiterlijk, en in het interieur vinden we vooral veel leerbekleding, maar ook een aluminium instrumentenpaneel.
De GTR1 begon als een privéproject van iemand die dol was op de Shelby GR-1. Hij gaf Metalcrafters, een specialistische plaatwerkfirma, de opdracht de GR-1 verder voor hem uit te werken. Op hun beurt benaderden zij GAS weer, en hier is het resultaat.
Er zit volgens de makers nog wel wat rek in de motor, hij zou vrij makkelijk 1.250 pk aan moeten kunnen. Waarschijnlijk wordt dat hun volgende project. Het interieur ziet eruit alsof het na een avond zwaar stappen door een kudde smurfen is ondergekotst, maar waarschijnlijk is het ook wel in een ander kleurtje te krijgen.
Dan de prijs: $ 1.024.000, oftewel tien Benjamins (1.000 dollar) per pk. Da’s heftig.
JamesBond007 zegt
Niet geheel onaardig. Maar dan liever de Ford GT van Hennessey. O.t. hij lijkt trouwens erg op de Shelby GR1 concept.
sir_smokalot zegt
Goed punt, die zal ik er nog even tussenin werken. De GR-1 was dan ook het uitgangspunt.
baap zegt
Nee, doe maar niet!!
norge zegt
Als ik hem voor die prijs hier op kenteken krijg wel ja, laat anders maar zitten.
thomcarspotter zegt
@norge: aangezien je hier in Nederland een Ford Mustang voor het vierdubbele pas kan krijgen denk ik niet dat dat zal werken.ik weet niet hoe het in Noorwegen gaat.
spidermann zegt
Het interieur is typisch Amerikaans, zoals smoezelig tapijt in elk Amerikaans vliegveld bah
rotarypowah zegt
Een kruising tussen een Ford GT en de Shelby GR-1.
themsdosnerd zegt
1024pk vind ik niet zoveel, die gasten hadden 10 jaar geleden al een 800pk diesel gebouwd. http://www.youtube.com/watch?v=erd38YHWf9M
en 362km/h is ook nog eens weinig voor 1024pk.
mikehks zegt
@themsdosnerd: stelt inderdaad niks voor joh …..
berlinetta zegt
Alleen van voor en schuin van voor vind ik hem mooi. Verder niet echt.
De top ligt wel wat laag voor dat aantal pk’s.
massi zegt
Nee! Koop daar liever wat anders voor.. Meerdere zelfs..
monk zegt
1 miljoen, voor deze auto? van mn leven niet. Leuk idee, lelijke uitwerking.
De lijnen slaan werkelijk nergens op, lijkt wel of ze onderdelen van allerlei autos op 1 chassis gepropt hebben. t blauwe interieur.. laten we t erop houden dat ik daar gewoon niet zo gecharmeerd van ben.
T lijkt haast wel of ze een auto uit GTA gebouwd hebben
SpeedGeneration zegt
Nee. Het idee klinkt goed, maar de uitwerking vind ik hier stukken minder.
matje140 zegt
Dat zijn net de koplampen van de Jaguar XK
sandniggah zegt
Er is geen blogger te vinden hier met een miljoen.
lincoln zegt
@sandniggah:
man .. je moet eens weten hoeveel triljarden hier al in auto,s omgezet zijn ..
Entwicklung88 zegt
Ben ik de enige die de achterkant niet vind kloppen? Zowel recht van achteren en de zijkant?
Hij lijkt ’te hoog’ ten opzichte van de voorkant. Al met al leuk idee maar no spank you.
r34gtr zegt
@Entwicklung88: nee jij bent niet de enige, vond de achterkant ook al raar, zo lomp ofzo…
en hij is idd veel te hoog (en groot op de een of andere manier) de rest van de auto vind ik wel mooi.
wat ik me wel afvraag is hoe ze die motor goed gekoeld gaan houden, 1000 pk heeft goede koeling nodig, en er zitten bijna geen luchthappers op de zijkant.. als je naar de bugatti kijkt bijvoorbeeld die heeft heel veel luchthappers om de motor koel te houden (en 10 radiatoren)
Rick-dos zegt
“maar waarschijnlijk is het ook wel in een ander kleurtje te krijgen.”
Waarschijnlijk? Als ik een miljoen dollar overmaak dan is er geen waarschijnlijk meer aan. Als ik een Chesterfield bank erin wil hebben dan zorgen ze er maar voor!
Als ik een miljoen dollar zou hebben natuurlijk…
sir_smokalot zegt
Wel een klokjesfestijn in de cockpit. Voor je neus water, toeren, en olie. Dan een vijftal switches (wtf?), daaronder nog 2 klokjes, en helemaal rechts je snelheidsmeter.
’s logisch:
rotarypowah zegt
@sir_smokalot: bijna dezelfde layout als bij een GT. Alleen zitten dan die knoppen onderin.
rotarypowah zegt
@sir_smokalot: p.s. dit spul is van dezelfde GASten: http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/05/us-airforce-toont-2-unieke-custom-muscle-cars, maar die heeft andere tags voor dat bedrijf.
monk zegt
trouwens, 12,5 cm breder dan de ford gt, die ook al niet bepaald smal was? lijkt me nou niet een auto voor europa
SimonMc zegt
@monk: Jawel joh. Wel enkel straten met éénrichtingsverkeer nemen.
phaeton zegt
Beetje GT90…
str8six zegt
Laat die beunhazen maar de laatste afleveringen van pimp my ride doen. Dit is een totale blamage, ik vind het er echt niet uitzien, die achterkant is wel ok, maar de rest… Bleeehhhhh!!!
reggie-boy_rood zegt
Dit krijg je als een ford gt40 frontaal tegen een Jaguar xkr rijd