Het antwoord is ja: dat zou kunnen met deze camper. Maar niet op de manier zoals je hem op de foto ziet.
De Chinese auto-industrie is alomvattend. Het land ging in relatief korte tijd van doorontwikkelde auto’s die de Engelse industrie had uitgekotst, naar toch een aardig imperium van merken, technologische ontwikkelingen en modellen waarbij je je gaat afvragen waarom hier in Europa de Chinese auto nog steeds niet is aangeslagen.
Kamperen
Dat alomvattende stopt trouwens niet bij auto’s. Het is zoiets waar je maar weinig bij stil staat: China bouwt ook gewoon campers. Een beetje ontsnappen aan de drukte van de stad en het land in trekken, dat lijkt in China ook wel prima te kunnen. Daar past een camper natuurlijk perfect bij. In China hebben ze de camper op een bijzondere manier bedacht.
SAIC
Het bedrijf achter de camper is SAIC, verantwoordelijk voor onder meer de merken MG/Roewe en Maxus. Die eerste kun je kennen van de MG ZS EV en EHS die momenteel hier gewoon te koop zijn (Roewe is een merknaam waarmee de modellen van MG in China verkocht werden). Maxus heeft hier ook een korte carrière gehad. Toen nog onder het oorspronkelijk Britse merk Leyland Daf Vans (LDV) heeft een busje onder de modelnaam Maxus hier nog een korte carrière gehad. Met een beetje geluk spot je nog eens een LDV Maxus. Dat was geen gigantisch succes en LDV ging verder in China, maar keert nu terug naar Nederland.
Maxus camper
We dwalen af. SAIC gebruikt nu de naam Maxus voor een camper genaamd Life Home. De reguliere versie daarvan is kennelijk al een tijdje onder ons, maar die krijgt nu een ultra-luxueuze versie. Deze heet Maxus Life Home Villa Edition, wat het ding een villa op wielen moet maken. Als we de plaatjes zo bekijken, is dat aardig gelukt.
Uitschuiven
Een geinig idee wat de Villa Edition een unieke camper maakt: de uitschuivende delen. Zoals bekend van de Amerikaanse RV’s kan een gedeelte van de zijkant uitschuiven om zo de cabine breder te maken wanneer je kampeert, maar de camper niet de breedteregels overschrijdt tijdens het rijden. Iets waar de Amerikanen minder furore mee leken te maken (of ze hebben er gewoon niet aan gedacht): een uitschuifbaar dak! De Maxus Life Home Villa Edition kan bijna twee keer zo hoog worden en de tweede verdieping is een soort luxe openlucht-lounge. Dat zie je op de foto’s, maar die kan dus ook inklappen. Zoals gezegd in de titel en intro, probeer maar eens met een zes meter hoge camper onder viaducten door te komen.
Het is wat ons betreft best een coole camper, die indien gewenst extreem groot en ruim kan worden. Prijzen en beschikbaarheid van de Villa Edition zijn niet bekend. Of SAIC deze camper meesmokkelt met de bedrijfswagens die Maxus hier wil verkopen evenmin. Op de website waar de reguliere Maxus Life Home te vinden is, vinden we voor die wel een vanafprijs van omgerekend 58.491 euro. Goedkoop zal het dus niet zijn.
Gulli zegt
Ok het filmpje voegt echt niets toe 😋 Hetzelfde als de foto’s maar dan bewegend. We willen weten hoe de constructie werkt!
Overigens vind ik 60k voor een dergelijke camper niet duur hoor, is zelfs vrij normaal. Een beetje Hymer begint al hoger
faalhaas zegt
@Gulli: Een beetje b00mer lapt die 60K zo handje contantje
harrie zegt
Ik zou geen Snollebollekes draaien als er wat mensen in die bovenste kamer zijn.
polpol33 zegt
@harrie: 😂😂
potver7 zegt
Hammond en May duwen ‘m zo van de klif af…
boxer74 zegt
Mooi en intrigerend in 3ds Max, maar waarschijnlijk een waterdichtheid van IP-X1, bij stilstand.
ericc zegt
Leuk om naar het circuit te gaan met dit ding.
Robert zegt
Ooit nog eens een tijdje voor een constructiebedrijf gewerkt waar ze zo’n LDV als bedrijfsauto hadden. Eentje met open laadbak. Wát een drol van een wagen was dat zeg.
Anyway, die Chinezen zijn van ver gekomen, dat blijkt ook nu weer. Met zo’n boventerras maak je wel de blits op de camping, hoor.
deSjonnies zegt
Klopt, ding stamt uit het jaar kruik en zag het levenslicht als Leyland Sherpa, daarna doorontwikkeld als FreightRover en DAF 400, waarna DAF er heel snel de stekker heeft uitgetrokken en toen is het zelfstandig verder gegaan als LDV .
moveyourmind zegt
Niet onaardig heur, en niet om te brallen, maar de Hymer die wij veurig jaar hebben aangeschaft kan veel hoger uitgescheuven worden. Zonder euverdrijven tot maar liefst 9,63 meter!
https://images.app.goo.gl/enRyZ59jacCmYwPx6
dirkkio zegt
Er zijn nochtans wel meer motorhomes, want van een camper kan je dan nog nauwelijks spreken, met een tweede etage, desgewenst zelfs met een plek om je helikopter (Furrion Elysium) weg te zetten maar dan spreken we toch al wel gauw over een heel andere prijsklasse gaande tot 3 miljoen dollar plus opties voor de Marchi Mobile Elemment Palazzo Superior die een liftsysteem heeft om nog een dakterras te voorzien. Met de wanden en terras uitgeschoven is het ding tot 5 meter breed en precies 6 meter hoog. En Anderson Mobile Estates heeft onder meer voor acteurs Will Smith “The Heat” en Jamie Foxx “Off Script” naar eigen wens gemaakt. Van de laatstgenoemde ken ik de prijs niet maar die van The Fresh Prince zou zo’n 2,5 miljoen dollar gekost hebben.
Plaatjes kijken kan hier https://www.marchi-mobile.com/palazzo-superior/ en hier https://andersonmobileestates.com/collection
giertjuh zegt
Voordat ik het las dacht ik gave Caper op basis van een Ford Transit. Nu ik het artikel lees ende prijs zie ben ik nu enthousiaster!
iphonistvongates zegt
Toevoegen aan de titelvraag;
‘onbeschadigd’
🤫
joosstra zegt
Maar hoe kom je op de 2e etage? Met een sullig laddertje? En ik vind het meer een veredelde vissenkom, kokend heet in de zomer. Kortom, idee is leuk maar het had niet uitgevoerd moeten worden.