Het is niet de minste die zegt dat SUV’s van deze aardbol gaan verdwijnen.
We hebben allemaal wel een mening over SUV’s. De een zweert erbij en moet er niet aan denken om in een klein en laag autootje te moeten stappen. De ander gruwelt juist van die zware bakbeesten. Soms is het zelfs zó erg, dat ze de banden van SUV’s leeg laten lopen. Gewoon als statement.
En voor de haters is er goed nieuws; SUV’s gaan van deze aardbol verdwijnen. Zegt althans Vincent Cobée en da’s de CEO van Citroën dus die kan het weten. Volgens hem heeft de rijdende mastodont geen toekomst meer en gaat het type dus verdwijnen, zegt hij tegen het Britse Autocar.
SUV’s gaan van de aardbol verdwijnen
Hij zegt dat autofabrikanten zich in de -nabije- toekomst gaan richten op maximaal gestroomlijnde auto’s met een laag gewicht. In combinatie met de nieuwste elektrische snufjes is dat volgens hem dé toekomst van de automobiele industrie. En dus van wat we op de weg gaan zien.
En in principe heeft de beste man gelijk; hoe fijn SUV’s ook mogen rijden, ze slaan heel realistisch gezien natuurlijk helemaal nergens op. De luchtweerstand is enorm, ze zijn zwaar en slurpen altijd meer brandstof dan een lichtere variant. Een gevalletje logisch, dat ze gaan verdwijnen.
Heeft de beste man een punt?
En als je even verder kijkt, zie je eigenlijk al dat deze omwenteling al in gang is gezet. De nieuwste elektrische auto’s zijn over het algemeen al lager en gestroomlijnder dan de huidige SUV’s. Kijk maar naar al die EQ’s van Mercedes of de nieuwe Lucid Air.
Alleen het gewicht van een EV ligt al gauw op hetzelfde of een hoger niveau dan dat van een SUV met verbrandingsmotor. Dat kan volgens de topman kan Citroën overigens worden door erop te hameren dat ‘range anxiety’ tussen de oren zit en dat het heus niet zo erg is als een EV ‘maar’ 400 kilometer ver komt. Scheelt veel in accugewicht als je die wat kleiner maakt.
Maar goed. SUV’s gaan dus verdwijnen. Wat vind jij daarvan? Juich je het toe, of zie je liever meer dan minder van die rijdende zeecontainers.
Laat het weten in de comments!
Ordas zegt
De markt bepaalt of de SUV een blijver is of niet. Blijkbaar was er een behoefte, anders waren ze er niet.
Het relaas van Cobée is slechts gebaseerd op technische eigenschappen en huidige uitvoerbaarheid daarvan.
De consument die in de markt is voor een Q8 etron of EQC zal niet ineens de behoefte aan een lage auto hebben, hoe mooi of gestroomlijnd ook. Het comfort prevaleert boven een iets grotere actieradius of lager verbruik.
We zullen het zien.
DeWitteCondor zegt
Het zou helpen als Cobee verduidelijkt wat hij bedoelt met SUVs. Vermoedelijk crossovers zoals Citroen die maakt en ja die zullen wellicht verdwijnen want vrij zinloos. De echte SUVs zullen in landen waar het wegennet/terrein erom vraagt wel blijven bestaan.
jje003 zegt
Suv’s fijn rijden? Ik heb zelf een Q5 maar het voelt toch altijd als de net iets slechtere versie van de niet verhoogde auto. Een gevoel van grip dat opeens verdwijnt wanneer het nodig is. Nee tis dat de vrouw het fijn vind, maar prettig is anders
tortuga zegt
Je geeft dan ook een voorbeeld van Audi. Begrijp me niet verkeerd, neem zelf ook liever een berline… maar neem geen Audi als voorbeeld.
SUV gaat blijven bestaan. Al is het in 2de hands.
PunicaOase zegt
Het is ook wel enigszins een statussymbool zo’n grote (dure) SUV, denk dat ze nog wel een tijdje blijven.. Citroën heeft ze nooit kunnen verkopen dus voor hun gelden de uitspraken in ieder geval wel..
adyton zegt
De man valt veel in herhaling. Of autoblog….
https://www.autoblog.nl/nieuws/citroen-de-suv-sterft-uit-dankzij-opkomst-ev-3440488
iphonistvongates zegt
They can pry my beloved SUV from my cold dead hands/driveway/garage 🔋🤟
fatihsolak zegt
SUV’s op waterstof dan maar!!!
naturalpower zegt
Waar haal je dat vandaan? De Fabeltjeskrant?
CL65 zegt
Ligt er aan hoe groot je aardbol is. Voor Citroën is die namelijk niet heel groot en kan deze stelling kloppen. Amerika, Azië en Afrika zie ik niet snel van hoge chassis afstappen.
Volvo_440_turbo zegt
Ai, ai! Wat schiet er dan nog over voor de onzekere man of de man met een klein lid? Dan toch maar de doos make-up of de chirurg?
cossiekiller zegt
Binnen een week of 7 is de helft van de SUV’s al van de aardbol verdwenen!
Ik voel het aankomen…
Zo rond 1 april
flyerbunch zegt
Is dit artikel hier niet al eens voorbij gekomen???
gregorius zegt
er zijn steeds meer rijke mensen. Die maakt het geen fluit uit dat zo’n ding zuipt. Die willen iets ‘stoers’ en groots.
En aangezien de winstmarges op dit soort dingen lekker zijn, zullen er gewoon SUVs blijven.
DN-01rider zegt
De consument bepaalt de vraag , ten tijde van de benzine crisis (the 70’s) was er het doel om auto’s te bouwen met de beste Cw-waarde, ook wel luchtweerstandscoëfficiënt genoemd.. En nu de afgelopen decennia interesseerde dat niemand , want een SUV is praktisch, ruim en betaalbaar, voor sommige status, en menigeen kiest hem ( Ik in mijn 4e CR-V , geen Bentayga) voor zijn comfortable hoge zit en dat dit ten koste gaat van de Cw waarde en dus hoger verbruik…. Ach Boeiend .