Het Spaanse Seat presteert momenteel erg zwakjes. Toch zal Volkswagen Seat nog niet afstoten. Deels omdat Volkswagen topman Bernd Pischetsrieder zou hebben uitgesproken te verwachten dat het lastig zal zijn een koper te vinden. Is dat nu de meest ideale motivatie om het merk aan te houden?
Mocht Seat niet beter gaan presteren, dan zal Volkswagen uiteindelijk toch genoodzaakt zijn het merk te droppen. Voor het moment heeft Pischetsrieder echter nog voldoende vertrouwen in het Spaanse merk. Hij stond immers ooit zelf aan het roer van Seat, voordat hij promoveerde tot topman van de gehele groep.
Met de introductie van een aantal nieuwe modellen moet Seat er weer bovenop komen. Zo heeft Volkwagen bijvoorbeeld geen hele directe concurrent voor low-budget modellen als de Renault Twingo en de Ford Ka. Dit gat moet Seat kunnen opvullen. Daar moeten ze dan niet te lang mee wachten, want Volkswagen onderzoekt ondertussen de mogelijkheden in China (i.v.m. goedkope productie), om zelf dit gat te dichten (via: motorauthority.com).
Oul@ zegt
Als ze die gekke Altea en Toledo nou eens weer “normaal” maken dan zullen ze misschien meer verkopen.
Deze auto’s komen niet door, zeker als pretendeert een sportief merk te zijn.
Dat zijn deze auto’s totaal niet.
w0o0dy zegt
De Toledo en de Ibiza zijn geen hardlopers, maar de Altea, Altea XL en de Leon samen moeten toch een redelijk marktaandeel kunnen halen…. De Ibiza zal binnen twee jaar moeten worden vervangen door een nieuw model… en de Cordoba… tja beetje zinloos model maar qua productiekosten ook niet erg duur. De efficiëncy van de fabrieken zal dan waarschijnlijk het probleem zijn….
Jurrian zegt
Dat lelijke design van de altea en leon doet ze de nek om.
vooral bij de leon hadden ze conservatiever moeten blijven, dan was het een hit geworden, net zoals de vorige.
niet dat het me wat kan schelen overigens, er zijn voorwielaandrijvers genoeg in de autowereld.
joey zegt
ik vind de altea, toledo en leon best mooie auto’s alleen ff de ibiza verniewen en mischien nog een nieuw model erbij
w0o0dy zegt
met de verkochte aantallen in NL is weinig mis… de Leon staat op plek 27 en als merk is Seat van plaats 17 naar plaats 14 gestegen…. het probleem (voor zover er een probleem is….) zal dus echt in de kostenstructuur zitten…niet in de modellen….
@Jurrian: jij vind die auto’s misschien lelijk, maar de meerderheid van de mensen niet voor zover ik weet.
Ruben zegt
“Zo heeft Volkwagen bijvoorbeeld geen hele directe concurrent voor low-budget modellen als de Renault Twingo en de Ford Ka.”
En de Fox dan…?
Ik vind Seat een leuk merk, maar ze mogen wel iets meer een doel nastreven. Sportieve hoge auto’s blijf ik een beetje vreemd vinden. En de Toledo is echt een gedrocht…
JANUS zegt
@Jurian.
Als jij de vorige Leon mooier vindt dan deze dan zou ik toch eens met mijn plasje naar de dokter gaan als ik jou was.
Dennis zegt
@Ruben: De goedkoopste Fox is ongeveer 1.000 euro duurder dan de goedkoopste Ka. Voor auto’s onder de 10.000 euro is dat een behoorlijk verschil.
Ruben zegt
@Dennis: Maar de Ka is ook 10 jaar oud, net als de Twingo. Ik moet nog zien dat de opvolgers van die modellen niet duurder worden…
Karaya zegt
Volkswagen zou van Seat een soort Alfa Romeo maken.
Dat is dus niet gelukt, het zijn suffe auto’s in de beste Volkswagen traditie verpakt in een gekunsteld jasje.
w0o0dy zegt
@Karaya: Wat is er zo suf aan de Ibiza, Leon, Altea?
Ik heb een Leon (de vorige) gehad en daar was absoluut NIETS suf aan…. hele fijne wagen met een geweldig weggedrag (in vergelijking tot de concurrentie). Een Golf komt echt niet in de buurt van die Leon qua dynamiek (of je moet voor de bijna onbetaalbare Golf GTI gaan….).
Pluk (springt) van de Petteflet zegt
@ Karaya, dat ben ik niet met je eens, maar smaken verschillen.
Ik vind de nieuwe seats zeker wel erg mooi.
Ook het “alfa” -gehalte vind ik best wel aardig geslaagt.
Nieuwe Seats zijn behoorlijk sportive auto’s
audimen zegt
mooiere auto s maken het heeft eerder ook gelukt met betere verkoop toen hadden ze nog lueke autos alle moddelen lijken teveel opelkaar gewooon eenheid worst autos
Jurrian zegt
@ WOoOdy: alle mensen die ik ken die de vorige leon hadden, vinden de nieuwe lelijk. de vorige was namelijk agressief, en deze is meer teletubbies stijl.
w0o0dy zegt
dan “ken” je er nu één die het daar absoluut niet mee eens is…. de nieuwe Leon zou ik één van de mooiste auto’s in die klasse durven noemen.
Overigens….. het marktaandeel in europa is gestegen van 1,9 naar 2% en dat is bijvoorbeeld meer dan Volvo, Suzuki, Mazda, Hyundai, Kia, Mitsubishi, Lexus, Lancia, Alfa Romeo, Saab, Chevrolet etc….. dus waar komt het idee vandaan dat Seat het slecht doet qua verkopen? Totale onzin……
Rick dos zegt
Ik vind SEAT nou een van de weinige merken binnen het VAG concern, buiten de uber luxe merken, waarvan ik het design tenminste vindt onderscheiden van de rest. Ik vind het zelfs wel moedig, de design richting die SEAT opgaat kan ik eerlijk gezegd wel mooi vinden. Minpunt vind ik de motorisering van SEAT. Ze komen volgens mij niet boven de 2,0l uit?! Ik zou zo´n LEON wel met wat meer krachtigere motoren willen zien. De CUPRA is in ieder geval een goede start. Trouwens is deze al te koop?
w0o0dy zegt
Als Seat de zwaardere motoren mocht gebruiken dan zouden ze teveel klanten bij Audi wegtrekken en we weten allemaal waar de hoogste marges gemaakt worden…..Daarom heeft Seat dus geen dikke V6 (meer)…
Seat is de sportieve tak van VAG (tegen fatsoenlijke prijzen), maar Audi wil ook als sportief gezien worden…. Dit kan voor een deel verklaren waarom de performance achterblijft bij VW en Audi….. de omzetten zijn lager maar de productiekosten zeker niet…..
Ik denk dat het hele verhaal van mogelijke verkoop bedoelt is om een saneringsronde bij Seat eenvoudiger te maken….
Rick dos zegt
Dat is volgens mij ook het probleem. Je hebt 4 concurrenten binnen 1 concern. Alleen wilt VAG dat niet erkennen. En willen ze de concurrentie strijd kunstmatig non-existence verklaren.
Ik wil hier wel dieper op ingaan maar ik heb iemand (in een andere topic aangaande de VAG concern) belooft om het VAG concern voor nu met rust te laten. En ik ben een man van mijn woord! ;)
slk55 amg zegt
Ik zou het jammer vinden als seat van de hand werd gedaan. Ik moet toegeven, ik heb zelf ook nog nooit een seat gehad, en zou niet zo snel iemand kennen die op dit moment een seat rijd. toch vind ik dat seat mooie auto’s maakt. vooral die nieuwe leon is erg mooi, en zeer opvallend.
Autokampioen denkt dat seat binnenkort met een paar nieuwe modellen zal komen, waaronder de:
de Arosa: http://www.autokampioen.nl/published/akm/content/afbeeldingen/toekomst/0511seatar1-
en de nieuwe ibiza: http://www.autokampioen.nl/published/akm/content/afbeeldingen/2006_2/toekomst/0607seatib-
Ik vind beide auto’s er leuk uitzien, vooral die ibiza. misschien komt de Arosa er voor een wat lagere prijs dan de Fox (waar hij duidelijk op gebaseerd is). dit zou betekenen dat hij wat gemakkelijker de strijd aan kan gaan met de twingo en de Ka.
TurboDriver zegt
Als Seat terug meer succes wil is dit zeer éénvoudig te realiseren :
-dump die Alfa-achtige looks
-stop het ver-MPV-en van alle modellen , aan 1 of 2 van die modellen in het gamma heeft de koper genoeg , een sportieve wagen moet lage daklijn en laag zwaartepunt hebben en er niet als een halve paus-mobiel uitzien .
-de vorige generatie Leon en Ibiza waren op dit vlak veel beter en verkochten dan ook beter .
MPV’s zijn voor bompa’s en bomma’s !
luc zegt
ik vind de leon eigenlijk de mooiste maar volgens mij komt er geen nieuwe ibiza meer denk ik want anders hadden ze dat model al lang vernieuwd
maar die seat lean FR is best een mooi ding vooral onder de kap voor
w0o0dy zegt
nogmaals…. Seat doet het helemaal niet slecht qua verkopen….. leest er nog iemand de comments? De Toledo zou wat mij betreft zo snel mogelijk geschrapt moeten worden want dat slaat echt nergens op, maar voor de rest…..
Eén punt zit me nog wel dwars…. ze doen maar wat met de uitrusting…. op sommige uitvoeringen kun je bepaalde opties niet eens bestellen….. wie verzint er zo iets?
Ilquadrifoglio zegt
Je kan je als automerk niet zomaar aan Alfa Romeo refereren.
Het enige wat ze konden doen is de ontwerpstijl van Alfa Romeo kopieren (Walter da Silva). Maar daarmee kun je er nog geen legende van maken, het kent namelijk geen rijke historie, glorie en passie.
Buiten het verschil tussen de merken zijn de auto’s ook heel anders.
Seat heeft doorgaans een betere bouwkwaliteit. (uiteraard alleen als je deze vergelijkt met de oudere modellen van Alfa Romeo). De motoren van Seat zijn doorgaans kleiner en veel minder fel, versnellingsbakken zijn minder sportief en het stuurgedrag is veel minder sportief dan dat van een Alfa Romeo.
Naast deze verschillen moet je de stijl van een Alfa Romeo niet willen kopieren. Ik denk dat Alfa Romeo een uniek merk is op het gebied van design en stijl. Zij zijn volgens mij het enige merk die auto’s kan maken die echt kan afwijken van de massa.
VAG heeft dus gefaald!!!
Base zegt
ik kan me herinneren dat Seat een jaar of … geleden plannen had om in de VS aan de slag te gaan. Ze dachten dat met name de spaans-sprekende amerikanen zich aangesproken zouden voelen (aldus hun motivatie…). Echter maar bitter weinig van gehoord. Misschien dat er een nieuwe kans ligt nu de amerikanen op zoek gaan naar zuinigere karretjes.
alfa156 zegt
Bron: Het Laaste Nieuws dd 2/12/2006
Nieuwe topman VW wil Seat verkopen
Seat heeft sinds de overname in 1986 nog geen eurocent opgebracht.De nieuwe topman van Volkswagen, Martin Winterkorn, overweegt de verkoop van dochter Seat, meldt het vakblad AutomobilWoche onder aanhaling van anonieme managers. Winterkorn verliest zijn geduld met Seat, dat sinds de overname door VW in 1986 geen winst heeft gemaakt, zo luidt het.
Insiders verwijzen ook naar de beslissing om de nieuwe Audi A1 in Vorst te bouwen. De Seat-directie had gehoopt dat de productie werd toegewezen aan de vestiging in Martorell. AutomobilWoche meldt nog dat Wolfgang Bernhard, aan het hoofd van het merk VW, met DaimlerChrysler spreekt over een terugkeer, mogelijk aan het hoofd van Chrysler. (belga)