Een vergaderzaal is zo ouderwets. Tegenwoordig is online vergaderen vanuit de auto een ding, verzekeraar Interpolis is ongerust.
Het is niet toegestaan om je telefoon in de hand te houden in de auto tijdens het rijden. Een telefoongesprek met iemand hebben mag weer wel. De volgende stap is vergaderen in de auto. Want dat mag ook, zelfs videobellen is toegestaan. Als je die telefoon maar niet aanraakt.
Het online vergaderen in de auto is een onderwerp waar Interpolis zich zorgen overmaakt, aldus het FD vandaag. Een simpel telefoongesprek voeren is één. Maar een serieuze vergadering volgen vanuit de auto tijdens het rijden vergt wat meer aandacht. Aandacht die verplaatst wordt van de weg naar de telefoon.
We zijn allemaal meer gaan bellen vanuit de auto. Door de opkomst van Teams en Zoom gedurende de pandemie is daar vergaderen bijgekomen. 71 van de 100 verkeersdeelnemers gebruikt wel eens de smartphone onderweg. Een stijging, want in 2019 waren dit er nog 67. Bellen is ook een populaire activiteit.
70 procent van de automobilisten belt tijdens het rijden. In 2017 lag dit aantal nog op 62 procent. Het online vergaderen is niet zonder gevaar. Er vinden nu eenmaal veel ongelukken plaats terwijl de bestuurder bezig was met zijn of haar telefoon.
Uit data van Smart Traffic Accident Reporting (STAR) blijkt dat er in de eerste maanden van 2022 meer ongelukken hebben plaatsgevonden in vergelijking met dezelfde periode van 2021. Nu zijn er ook weer meer mensen onderweg, maar afleiding door smartphone is een serieus probleem.
Vandaar dat Interpolis nieuwe ontwikkelingen op deze manier aankaart, zoals online vergaderen in de auto. Een nieuw fenomeen door de pandemie en niet zonder gevaar. Dus als je opeens je collega ziet wegvallen gedurende de vergadering. Het kan zomaar een ongelukje in het verkeer zijn geweest.
Dutchdriftking zegt
Toch eigenlijk kansloos dat mensen hier voor gewaarschuwd en aangesproken moeten worden… Je kan toch zelf ook wel bedenken dat een vergadering net iets meer aandacht kost dan je vrouw die haar dag doorspreekt?
mashell zegt
Hahaha. De meeste vergaderingen overstijgen dat niveau zeker niet en juist bij de monologen van je vrouw moet je de aandacht er bij houden want als ze de indruk heeft dat je niet luistert zijn er consequenties.
duitslaagvliegen zegt
Ja ik zal er maar kort over zijn. Ik ben schuldig aan vergaderen via TEAMS tijdens het rijden.
Voor Corona had je misschien 2-3 afspraken/vergadering per dag op locatie. Met corona is iedereen er achter gekomen dat je opeens 4-5 vergadering in een dag kunt proppen, iedereen zit toch achter zijn beeldscherm nietwaar?
Ik verschuil me niet achter de trend, het is niet goed. Maar ik merk dat we net zo makkelijk vergaderingen online als in real-time inplannen, ik zal er voortaan vanaf zien.
DeWitteCondor zegt
@duitslaagvliegen: herkenbaar. Ik heb zelfs met enige regelmaat dat je gewoon onaangekondigd verzocht wordt om een teams meeting bij te wonen die al aan de gang is. Het wordt steeds gekker.
Vergaderen in de auto doe ik niet aan. Ik heb niet het talent om mn aandacht bij twee of meer zaken tegelijk te houden en mijn werk kan soms dermate complex zijn dat ik aantekeningen moet maken. Gaat gewoon niet.
royaledeluxe zegt
Ik vergader in de wagen al minstens 15 jaar en heb daar echt geen probleem mee en nog nooit een ongeluk gehad. Carkit gebruiken, je snelheid (geen cruise control, misschien wel adaptive) en afstand aanpassen en vooral geen video of slides bekijken.
Je meeting partner heeft er echt geen probleem mee als je meld dat je in de wagen zit.
Enige nadeel van in de wagen meetings te houden is dat je niet slecht notities kan nemen… :P
Er zijn genoeg mensen die 10 tallen minuten lang bellen met hun Vrouw in de wagen. Afhankelijk van hoe dat gesprek loopt kan het zo maar eens slechter zijn dan een meeting met een klant, die meer gewoonte is dan met je vrouw een gesprek/discussie aan te gaan in de wagen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
@royaledeluxe klassiek voorbeeldje anekdotisch bewijs. Ik heb nog nooit een ongeluk gehad, dus ik hoef mijn gordel niet te dragen. Mijn huis is nog nooit in brand gevlogen, dus ik hoef geen brandverzekering en rookmelders.
Dat JIJ tot nu toe de dans ontsprongen bent, zegt niets over het risico of over jouw vaardigheden achter het stuur. Je hebt tot nu toe gewoon geluk gehad, maar statistische gezien kom je vanzelf aan de beurt.
faalhaas zegt
@Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff: Ik spuit altijd anti-olifanten spray in huis, je kan wel zeggen dat het niet werkt maar niemand heeft ooit een olifant in m’n huis gezien.
potver7 zegt
Heel simpel: iets dat ervoor zorgt dat minder dan 80% van je aandacht naar autorijden gaat, moet je onderweg niet doen. Dat jij er 15 jaar lang geen problemen mee hebt gehad zegt niet zoveel, als je al die jaren nooit in de gaten hebt gehad wat andere weggebruikers hebben moeten doen om een aanrijding met jou te voorkomen (in ja, ik chargeer hier even).
Het is al vaak genoeg bewezen dat een simpel handsfree telefoongesprek al behoorlijke impact heeft op de veiligheid; als het een moeilijk gesprek wordt (met wie dan ook) moet je dat dus niet rijdend doen.
Meetings moet je dus gewoon niet doen, en al helemaal niet met beeld. Dat neemt gewoon veel teveel aandacht weg van het autorijden. En al helemaal als er beeld bij is…
Crosscabouter zegt
@dutchdriftking: tja, ik zie het aan mijn werkgever. Die leeft een soort onschendbaar leven en het gaat nog goed ook. Ik zelf vind t onverantwoord, maar goed, hij zegt dat het goed gaat. Some have to learn it the hard way, al hoop ik het niet dat hij anderen meeneemt.
Crosscabouter zegt
@dutchdriftking: hij vergadert overigens dan wel met de camera uit.
Pascal zegt
Ik wacht nog op de Zoom-app voor Tesla, er zit toch ook al een interieurcamera in.
Nee wven serieus: wat mij betreft mogen ze zelfs bellen in de auto verbieden. Multi-tasken bestaat niet, weg met die afleiding.
por100 zegt
Hoewel ik vergaderen in de auto bizar vind, is er ook zoiets als onderprikkeling. Zeker met 100 op de snelweg heb ik daar problemen mee want ik let veel minder goed op als ik te weinig te doen heb. Zie het maar alsof mijn brein bij 100km/u een ICE is die met slechts 1000rpm rondtuft. Dat gaat schokkerig en weinig assertief.
Zo vanaf 2000rpm loopt mijn brein soepel, met uiteraard een optimum op ongeveer 8500rpm. Terugrekenend naar snelheid op de weg, rijd ikzelf dus pas geconcentreerd vanaf 200 km/u en bij 850 km/u echt optimaal …
Pascal zegt
Op saaie/lange stukken zet ik regelmatig een goede podcast op. Heerlijk om aandachtig te volgen en het zal me nooit teveel afleiden om nog goed op het verkeer te letten.
alassad zegt
@Pascal: lol. En jij denkt dat als je een podcast aandachtig volgt je ook al je aandacht bij het verkeer hebt?
mashell zegt
Ze hebben wel een punt, afgelopen week meerdere vergaderingen in de auto gedaan en zo’n gedeeld beeldscherm via teams op de smartphone is volkomen onleesbaar, ook is het knopje om te unmuten wel erg klein. Geluidskwaliteit en data consumptie is wel uitstekend.
Maar qua aandacht vind ik het niet zo’n probleem, meestal is het toch geleuter en herhalingen waar je niet de volle aandacht bij nodig het. Ik skip wel eens een vergadering en als ik in de auto zit skip ik er wat meer.
omarrs6 zegt
Je bent een debiel als je gaat vergaderen tijdens het rijden, helemaal met videocamera ingeschakeld. Op deze manier gebeuren er onnodige ongelukken, en worden premies duurder…
mashell zegt
Zo, die emotie is er uit. Nu gaan we weer rustig nadenken: welk verschil maakt de ingeschakelde camera voor de verkeersveiligheid?
Pascal zegt
Afleiding. Je collega’s in beeld zien in je ooghoek, de mute knop moeten indrukken op je telefoon om je rij-geluiden uit te zetten, de mute knop op je telefoon weer uit moeten zetten als je even iets wilt zeggen, die collega die even het scherm deelt waar dan toch je oog naartoe getrokken wordt, etc. etc.
mashell zegt
Als je zelf in beeld bent is dat toch geen reden naar het scherm te gaan staren? Dat doen alleen narcisten. Microfoon unmuten is wel lastig, dat zou ik graag via een knop op stuur kunnen doen maar de telefoon op de kop in de bekerhouder, zodat de knoppen die onderaan in beeld zijn bovenaan staan is te doen. Ik heb en wil geen telefoonhouder in de auto, als je dat ding kunt zien tijdens het rijden zou je zomaar kunnen gaan kijken naar dat schermpje.
Pascal zegt
@mashell als je collega’s praten zijn zij uiteraard in beeld, niet jij. Maar goed je snapt het punt wel. Als je het goed idee vindt om met je telefoon te klooien tijdens het rijden moet je dat vooral doen; ikzelf sla alleen ff over.
mashell zegt
Ik denk dat appen of facebooken een totaal andere orde van gevaar vormt dan handsfree bellen or vergaderen. Appen en facebooken noem ik klooien met de telefoon, handsfree bellen of vergaderen niet.
karhengst zegt
Een collega die tijdens een meeting met heel andere dingen bezig is, autorijden bijvoorbeeld, geeft eigenlijk aan voor de meeting niet van relevantie te zijn, of z’n collega’s te minachten omdat z’n aanwezigheid weldegelijk gewenst of nodig is, maar men er de tijd niet voor wil nemen.
Debiel is wellicht niet het juiste woord, maar ik zou het toch echt afraden voor alles behalve koffiegeleut in vertrouwde kring.
mashell zegt
Nou, nou. Sorry maar als jij vindt dat je collega’s je minachten omdat ze vanuit de auto deelnemen aan een vergadering of gewoon tijdens de vergadering ander werk doen dan is er wat mis met je zelfbeeld, het lijkt er op dat je jezelf dan een tikkie te belangrijk vindt.
Pascal zegt
Als je gaat videobellen in de auto dan vind je jezelf ook iets te belangrijk. Alsof de wereld je niet af en toe een uurtje kan missen omdat je even moet rijden.
mashell zegt
Haha, vorige week ben ik twee dagen bij mijn opdrachtgever geweest. Die zit niet naast de deur, dat is 700km rijden, dan ben ik gewoon heel de dag onderweg. Ik zie er geen probleem in dan af en toe aan een meeting mee te doen. Luisteren naar de radio en af en toe meezingen of luisteren naar een vergadering en af toe wat zeggen, waar zit nou eigenlijk het verschil?
alassad zegt
@mashell: 1 voor nuance
karhengst zegt
De enige die zichzelf te belangrijk vindt, is degene die z’n deelnemergroep voor de vergadering onzorgvuldig uitkiest, of die niet de moeite neemt z’n meeting zo aan te passen dat het alle noodzakelijke deelnemers ook goed uitkomt er actief aan deel te kunnen nemen.
Er zijn “meetings” die goed vanuit de auto te doen zijn. Maar dat zijn doorgaans niet de meetings waar actieve deelname mét camera van meerwaarde zijn.
thjvanvlerken zegt
Bij het bedrijf waar ik werk is het dus absoluut niet toegestaan om te bellen voor werk als je aan het rijden bent. Stukje veiligheid.
petroldrinker zegt
Ik denk dat dit meer een werkgevers probleem is dan werknemers, wij werden bij mijn vorige werkgever ook verplicht om mee te doen aan vergaderingen, of we nou in de auto zaten of niet, o en de camera MOEST erbij aan staan, lekker veilig allemaal
Pascal zegt
Oh bizar, ik verbied het juist; wil absoluut niet zien dat een medewerker tijdens het rijden aan het videobellen is. Moet er niet aan denken dat iemand een ongeluk krijgt omdat ik diegene zit te pushen om onveilige handelingen uit te voeren. Ik zou me daar verantwoordelijk voor voelen.
theghost zegt
Die camera aan betekend een inbreuk op de privacy EN het zorgt voor een onveilige situatie, je gaat ongemerkt toch zelf ook naar het beeld zitten kijken dan. Ik zou keihard weigeren en probeer me er maar om te ontslaan, het is namelijk absoluut geen reden voor ontslag… Dergelijke werkgevers zouden met naam en toenaam aan de schandpaal moeten.
karhengst zegt
Om even advocaat van de duivel te spelen: Waarom ben je tijdens werktijd niet op je werkplek? Het is sowieso “de baas z’n tijd”, dan heb je er toch voor te zorgen dat je niet (meer) achter het stuur zit?
burb zegt
D’r zijn genoeg banen te vinden waarbij je niet van 9 tot 5 achter een bureau hoeft te zitten en lekker in “de baas z’n tijd” mag sturen… time for a change?
bmw1cabrio zegt
@karhengst: hahahaha! Jij hebt nog niet helemaal door dat er veel beroepen zijn waarvoor je moet reizen overdag? Naar afspraken, naar klanten, etc.
Pascal zegt
Alleen woon-werkverkeer is eigen tijd. Banen genoeg waarbij je bijv tussendoor ook klanten bezoekt. Als jouw werkgever verwacht dat je zulke zakelijke reizen in je eigen tijd doet, is het tijd voor een nieuwe baan.
karhengst zegt
Vandaar ook mijn vraag. Je hebt werkgevers die verwachten dat je meetings aan de rand van de dag in je eigen tijd doet. En je hebt werknemers die graag wat meetings meesprokkelen in de auto om vrije tijd te schrapen.
Als je overdag een belangrijke meeting hebt gedurende reistijd, dan is het gewoon verkeerde planning. Was dus benieuwd naar het scenario van Petroldrinker.
sabrerator zegt
Mijn werkgever zou er niet blij mee zijn.
Bellen in de auto wordt al ontmoedigd.
por100 zegt
Zou je het bedrijf kunnen aanklagen als een werknemer jou schade berokkent doordat hij vergadert tijdens het rijden?
Lastig te bewijzen natuurlijk, maar wie weet. Even 1 keer beslag leggen op de bedrijfsmiddelen en we zijn van dit fenomeen af.
melcon zegt
Ik neem aan dat deze cijfers op basis van een (anonieme) enquête tot stand zijn gekomen? Helaas staat dat verder nergens vermeld (het FD artikel zit achter een registratie dan wel pay wall). Wat is de steek groep grote, hoe representatief is deze?
Wat houdt in 71 van de 100 gebruikt wel eens de smartphone, 1 keer per dag? 1 keer per week/maand/jaar? 70 procent belt tijdens het rijden… oke? Hoe vaak, hoe lang, doen ze dat handsfree of met de telefoon in de hand?
Biedt het STAR ook inzicht in waar deze toename heeft plaats gevonden? Zou de extreem lage maximumsnelheid ook een factor kunnen zijn? Bij 100 zijn mensen eerder geneigd aan afleidingen toe te geven dan wanneer 120 of 130 gereden mag worden (ook al rij je dat zelf niet, als je weet dat het mag let je wel beter op voor mensen die dat wel doen). Alles bij elkaar vind ik het een vrij tendentieus onderzoek van Interpolis met een conclusie die op zijn best twijfelachtig over komt.