Weginspecteurs van Rijkswaterstaat proberen onze wegen zo veilig mogelijk te maken, maar zijn de afgelopen dagen meerdere keren slachtoffer geweest van onoplettende weggebruikers. Hun voertuigen werden aangereden, terwijl ze juist probeerden om anderen voor gevaar te behoeden. In alle gevallen was de rijbaan afgebakend met een rood kruis.
Dat een Rijkswaterstaatmedewerker zijn leven niet zeker is blijkt uit een serie aanrijdingen die de afgelopen dagen heeft plaatsgevonden. Meerdere keren ging het behoorlijk fout, doordat een voertuig van Rijkswaterstaat werd geraakt door een medeweggebruiker die een rood kruis boven de rijbaan negeerde.
Op 10 juli ging het mis op de A28 bij Zwolle met @WIS_Peter, zijn voertuig diende als wegafzetting toen een onoplettende vrachtwagenchauffeur zijn auto raakte. Gelukkig zat Peter niet in zijn auto, maar de schade was enorm.
In de ochtend van 20 juli gaat het weer mis: de auto van @WIS_Barry wordt op de A12 getorpedeerd door een bus. De chauffeur van de bus raakt hierbij gewond, Barry zat gelukkig niet in zijn auto die hij in “fend off” positie had geplaatst op de tweede rijstrook, die al was afgebakend met een rood kruis. Dit alles om een autobrand op de vluchtstrook af te schermen.
Gisteren gaat het zelfs twee keer mis, een actiewagen wordt aangereden op de A15 door een auto, wederom door het negeren van een rood kruis. Op de A58 gaat het vervolgens ook nog mis en wordt er wederom een pickup van Rijkswaterstaat aangereden door iemand die een rood kruis negeert.
13 incidenten dit jaar
Rijkswaterstaat laat aan Autoblog weten dat er dit jaar al 13 incidenten met voertuigen van weginspecteurs zijn voorgevallen. Opvallend is dat vier van deze incidenten in de maand juli plaatsvonden.
“Het gebeurt inderdaad dat weggebruikers bewust rode kruizen boven rijstroken negeren. In de gevallen die jullie hebben beschreven is geen sprake van het bewust negeren van rode kruizen,” zo laat RWS-woordvoerder Gertske de Bruijn aan Autoblog weten. “Het komt ook voor dat weggebruikers onbewust de rode kruizen hebben genegeerd. Zij gaven aan dat ze niet goed genoeg hadden opgelet en het te laat in de gaten hadden. Het is heel belangrijk dat weggebruikers alert zijn op de rode kruizen, deze staan er niet voor niets. De weg lijkt soms vrij te zijn, maar is er verderop een incident gebeurd waardoor de rijstrook is afgekruist.”
Mensen, houd in hemelsnaam jullie ogen open. De matrixborden hangen er niet voor niets en rode kruizen duiden op gevaar, dus negeer deze niet. Doe je dat wel dan breng je niet alleen je eigen leven in gevaar maar veel belangrijker nog: dat van mensen die proberen weggebruikers te beschermen.
Fotocredits: RWS inspecteurs en @wa_Zwolle16
MARS zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
thomcarspotter zegt
Hoe dan? de auto’s zijn enorm opvallend! Misschien voortaan iets van een sirene oid in de auto monteren?
MARS zegt
Mensen moeten gewoon verder kijken dan hun motorkap @thomcarspotter: !
thomcarspotter zegt
@MARS: maar dat is dus juist het probleem.. te veel afleidingen zoals; navi, mob, radio etc en andere weggebruikers..
dillon zegt
@thomcarspotter:
Don’t blame it on the tools. Van te voren je route bestuderen op bijvoorbeeld googlemaps scheelt je navigatie afleiding op de snelwegen (Nederlands wegennetwerk, simpeler kan niet). Radio vraagt naar mijn mening niet om actieve aandacht van de bestuurder. Vraagt de radio dat wel van je, dan heeft de radio een ‘uit’ knop. Tja en mobiel…. daar begin ik niet eens over.
Dus, het gaat natuurlijk niet om de afleiding. Het gaat om de bestuurder en zijn gedrag en keuzes. Wel ben ik het met je eens wat betreft afleiding door andere weggebruikers.
dillon zegt
@dillon:
“…scheelt je navigatie afleiding…”
Aparte zin als ik het zo terug lees. haha
thomcarspotter zegt
@dillon: dat klopt helemaal!
tristant zegt
@thomcarspotter: Of een groter roder kruis.
thomcarspotter zegt
@tristant: is inderdaad ook een idee!
sulobb zegt
@thomcarspotter: Op de auto graag :)
thomcarspotter zegt
@sulobb: kan ook
tunefuldjmike zegt
@thomcarspotter: Je zou zeggen dat dat grote oranje zwaailicht goed zichtbaar is, zeker in de nacht, dan zie je ze namelijk al op kilometers afstand staan.
thomcarspotter zegt
@tunefuldjmike: moet je wel je ogen op de weg houden, en ja dat is juist het probleem nu.
rutger97 zegt
@thomcarspotter: zwaailichten hebben ze al!
thomcarspotter zegt
@rutger97: daarom zeg ik ook sirene.
rutger97 zegt
@thomcarspotter: sirene mogen niet aan staan als een voertuig stilstaat! Maar ja zou idd misschien een oplossing zijn!
thomcarspotter zegt
@rutger97: oh die regel ken ik niet, hmm misschien dan een constante toeter :D
timberleek zegt
@rutger97:
Hou toch eens op zeg.
Er staan pijlen boven de weg gevolgt door kruizen boven de weg. daarna kom je bij een fluoriserend gekleurde auto met oranje zwaailichten erop.
Als je daar dan nog op knalt ben je gewoon een dom stuk amoebe. Daar is geen oplossing voor behalve ontzegging van de rijbevoegdheid.
Mensen moeten gewoon weer eens leren rijden en bezig zijn met rijden.
Hier moet alles 5-dubbel worden aangegeven met allerlei soorten borden, lampen en slingers. het grootste deel van het wegennet is fel verlicht, en men begint massaal te huilen als je er ook maar aan denkt om dat aan te passen. Het wegdek is subliem, ook bij regenval. En nog maken zoveel mensen er zo vaak een potje van….
rnej zegt
@timberleek: spot on. niets aan toe te voegen. reed onlangs in belgie, daar moest alles 40 rijden want het wegdek waterde 0,0 af. je rijdt de grens over en BAM , 130 met flinke volgafstand is prima mogelijk… en dan nog glijden in NL met regen mensen de sloot in terwijl er bij vrijwel elke scherpe bocht een adviessnelheid staat.. etc etc…
zero zegt
@thomcarspotter: misschien een gevarendriehoek meenemen en 100 meter voor het voertuig zetten.. helaas blijft het falen van de onoplettende personen
thomcarspotter zegt
@zero: vandaar zeg ik sirene, dat maakt geluid. van geluiden gaan mensen opletten.
sulobb zegt
Ik moet eerlijk zijn, die voertuigen staan soms niet waar ze moeten staan en soms zie nergens een bord op voorhand. In deze gevallen had je wel de matrixborden die je waarschuwden.
Vooral als ze werken bij een snelweg oprit zie ik nergens een waarschuwing. Ik weet niet of dat overal zo is, maar toch…
Hopelijk gebeuren zulke ongevallen veel minder of gewoon niet in de toekomst.
theghost zegt
uuhhhg, die titel, ben niet zo’n spellingsnazi maar dit is wel erg hoor… het zal wel “zorgwekkend” moeten zijn?
sulobb zegt
@theghost: Nee, zorgbarend is gewoon een synoniem.
thomcarspotter zegt
@theghost: “ZORGBAREND
1) Alarmerend 2) Verontrustend 3) Zorg veroorzakend ”
ik zie het probleem niet? dit is toch verontrustend nieuws?
2cool4school zegt
@theghost: super failure?
tupperware zegt
Misschien toch eens wat aan de strafmaat doen?
Het lijkt mij zeer gepast om dat soort figuren hun rijbevoegdheid voor een bepaalde periode op te schorten. Psychisch onderzoekje op eigen kosten en bij een positieve uitslag pas het pasje weer teruggeven.
Bij alcomobolisten heeft niemand daar moeite mee, dus waarom niet bij types die willens en wetens het leven van een ander op het spel zetten?
peterconijn zegt
Kom Rijkswaterstaat, niet zo eenzijdig benaderen.
Op de A2 staat bijna iedere week de linkerbaan afgekruist voor de tunnel bij Utrecht (richting Maastricht dus) terwijl er niets aan de hand is. Niet gek dus dat mensen het niet meer serieus nemen.
Dus graag alleen afkruisen als er ook daadwerkelijk iets aan de hand is.
Daarnaast: Wat een mazzel dat er nog geen doden zijn gevallen, blijft een wonder wat mij betreft.
Donder zegt
@peterconijn: Rode kruizen staan er niet voor niks. Bij Utrecht gaat het volgens mij om een spitsstrook? Die gaan dicht als er geen spits is/voldoende capactiteit op de andere banen. Dus wordt deze afgekruist. Hierdoor probeert men de onderhoudskosten te drukken.
En doden? Die zijn er al genoeg gevallen op deze manier, gelukkig alweer jaren geleden.
screamer zegt
@peterconijn: ik kom niet zo vaak op de A2, maar op de A1 bij Deventer is die linkerbaan de spitsstrook, dus als dat kruis daarboven staat is dat juist mooi want dan mag je 120/130 op de overige 2 banen
widodh zegt
@peterconijn: Dus als het bij een verkeerslicht vaak rustig is als het voor jou rood is ga jij op een gegeven moment maar door rijden?
Het is simpel, bij de pijl ga je op zij en zodra je bij het kruis aan komt moet je al van die baan af zijn.
ardonjr zegt
Ik praat niets goed.. maar is het dan geen idee om de rode kruizen nog iets eerder aan te geven?
Gisteren reed ik vanuit Amserdam richting Breda onderweg waren er wat wegwerkzaamheden. Hiervoor werden langzaam 3 van de 4 rijbanen afgesloten. Maar elke rijbaan had maar slechts 1 rood kruis alvorens de aanhangwagen met bumper er al stond.
Nu was er ruimte zat op alle banen dus geen probleem, maar kan me voorstellen dat als het wat drukker is dat mensen dan te vlug nog even er voor willen of het rode kruis simpelweg over het hoofd zien en dan dus te laat zijn…
tupperware zegt
@ardonjr:
Voor dat je een kruis ziet heb je al een pijl naar rechts moeten zien, als je dan nog het kruis mist mag er een groot rood kruis door je rijbewijs.
X ongeschikt..
Donder zegt
@ardonjr: Sorry, maar men moet gewoon iets verder kijken dan hun eigen motorkap. Voor het rode kruis wordt het al aangegeven met een verdrijvingspijl, je weet wel, zo’n pijl die naar rechts wijst. Dit is al om aan te geven dat je naar rechts moet. Daarnaast er op de aanhangwagen ook nog een levensgrote pijl.. Hoe duidelijk moet het zijn?
ardonjr zegt
@ardonjr: @ de heren boven mij.. Ja dat begrijp ik wel. Maar gezien het aantal ongevallen.. is dat blijkbaar niet genoeg. Ik ben het ook met jullie eens. Maar als oplossing voor het probleem dat er dus blijkbaar zulke mensen wél zijn.. is het plaatsen van een extra kruis (dus 1 bord eerder beginnen) misschien een kans op vermindering van dit soort onnodige ongevallen.
henkhupelschoten zegt
@ardonjr: beter voorstel geef geen onnodige rode kruizen af, iedereen rijdt er toch wel doorheen en geef de hulpstroken Open, al zovaak doorheen gereden moeten ze maar opschieten inplaats van 2 stroken dicht gooien terwijl het maar op de berm te doen is……
reistje zegt
@ardonjr: Tja eens met je conclusie dat als het werkt ze het moeten doen.
Maar ik kan het er toch niet mee eens zijn dat het matrixborden/borden/regels niet duidelijk worden aangegeven in Nederland. Er zijn vast uitzonderingen, maar vergelijk het eens met andere landen? Daar heb je soms nog geen 10de van de borden/waarschuwingen die je hier hebt.
henkhupelschoten zegt
G63 6×6 aanschaffen? Die zie je wel staan van verraf en ook lekker snel op plek van ongeval
rammillius zegt
@henkhupelschoten: Is te klein. Gewoon Gravedigger en Team Marvel uit de Bigfootscene als blokkade gebruiken. Veren de onoplettende terug naar waar ze vandaan hebben.
LaLancia zegt
Het valt me sowieso op hoe vaak mensen stoïcijns door blijven rijden op een baan met een rood kruis erboven. Dit verbaast me dan ook niet.
Ik hoop dat rws een manier vind om z’n personeel beter te beschermen want deze klappers hadden allemaal heel anders kunnen aflopen (of ze heeft dat al gedaan aangezien er geen gewonden bij het personeel gevallen zijn natuurlijk).
E34M5Touring zegt
Tja, ik zie ook dagelijks mensen met ingeklapte buitenspiegels rijden. Op de snelweg… Als je dat al niet door hebt, ga je zo’n kruis en de wagonlading aan waarschuwingen daaraan vooraf, ook niet zien vrees ik..
mipmip zegt
Er zou een app moeten zijn die kruizen boven de weg op je smartphone laten zien, dat is waar de meeste mensen toch naar kijken.
donvliet zegt
Ik begrijp het op zich wel dat mensen die rode kruizen soms bewust negeren. Het is toch de ultieme autopesterij om asfaltstroken te hebben liggen en die niet te mogen gebruiken omdat een ambtenaar dat heeft besloten. Hoe vaak rij je niet achter een klever op de linker baan te frustreren terwijl er naast je een volmaakte strook asfalt ligt die je niet mag gebruiken! Gekmakend, en niet eens erg efficient.
Bij het zien van zo’n rood kruis denk je dus al gauw: dit is vanwege ambtenaren die kromme regels hebben bedacht. Je gaat er dan niet vanuit dat er ook iets anders aan de hand kan zijn. Als je dus lekker gefrustreerd bent vanwege alweer zo’n klever op de linker baan, is de beslissing snel genomen om even in te halen op de spitsstrook met het rode kruis erboven.
Zonder het bestaan van de spitsstroken zou een rood kruis veel minder vaak voorkomen en dus veel serieuzer genomen worden. Snel permanent opengooien die dingen!
E34M5Touring zegt
@donvliet: “dit is vanwege ambtenaren die kromme regels hebben bedacht. Je gaat er dan niet vanuit dat er ook iets anders aan de hand kan zijn. Als je dus lekker gefrustreerd bent vanwege alweer zo’n klever op de linker baan, is de beslissing snel genomen om even in te halen op de spitsstrook met het rode kruis erboven.”
Zie je die foto’s? Allemaal mensen die dachten dat er niks aan de hand was. Om vervolgens een pick up te torpederen. Je denkt bij een rood stoplicht toch ook niet, vast een ambtenaar die mij probeert op te houden? Snap die gedachtegang echt niet. T’is allemaal de overheid…..Pfffff
donvliet zegt
@E34M5Touring: Daarom begon ik ook met de zin “Ik begrijp het op zich wel dat mensen die rode kruizen soms bewust negeren”. Juist omdat het hier per ongeluk ging en NIET bewust. Maar ik begrijp de mensen die het WEL bewust doen, dat probeerde ik te zeggen.
Daarnaast is er een flink verschil tussen rode stoplichten en die kruizen boven de weg: stoplichten worden niet structureel op rood gezet terwijl de weg prima vrij is, maar spitsstroken wel.
donvliet zegt
@E34M5Touring: Wat ik pas krom vind, is dat we niet mogen rijden op peperduur asfalt dat van ons belastinggeld is betaald. Hoe je het ook wendt of keert, dat gaat er bij mij niet in. En als neveneffect raken we zo gewend aan die rode kruizen, dat ze geen indruk meer maken als die rijbaan daadwerkelijk een keer bezet blijkt te zijn. In het artikel ging het natuurlijk niet om het bewust negeren van de rode kruizen, maar wellicht dat de kruizen beter opvallen als je ze minder vaak ziet…
Aquios zegt
@donvliet: Rode kruizen zijn er niet voor bedoelt om indruk te maken. Ze zijn ervoor om jou aan te geven dat je er niet moet rijden. Als er een kruis staat moet je er niet rijden PUNT. Het is een hele simpele regel. Dan wacht je maar wat langer met inhalen.
850t5r zegt
Dit betekend dus dat er zorgwekkend veel automobilisten zijn die met hele andere dingen bezig zijn dan autorijden. Autorijden is opletten, inschatten en keuzes maken en je hersens gebruiken, niet je smartfone…
donvliet zegt
@850t5r: Ik ben ervan overtuigd dat 90% van alle verkeersongevallen te wijten is aan onoplettendheid.
tstile zegt
De verklaring is makkelijk; Tinder heeft pas een update gehad waardoor het echt even wennen is. Daardoor hebben mensen moeite om voldoende op de weg te letten.
erwh zegt
Tja als je naar je telefoon ah kijken bent is zo’n rood kruis natuurlijk slecht zichtbaar…
Aquios zegt
Ik ben heel vaak op of langs de weg te vinden en het is echt schrikbarend hoeveel mensen rode kruizen negeren. Vaak gaat het om mensen die denken “goh laat ik nog eerst ff 2 auto’s inhalen voor ik naar rechts ga”. Het is bizar dat er niet meer ongelukken gebeuren.
tpa80 zegt
Gewoon na het kruis voortaan spijkerstrips oid neerleggen. Leren ze het vanzelf wel.
Zie nog vaak mensen die gele balkjes meepakken. Willen vaak haantje de voorste zijn of letten gewoon niet op
stephanotis zegt
Update vrijdag 19 sep 2014
Op de Nederlandse snelwegen zijn dit jaar tot nu toe veertien voertuigen van weginspecteurs aangereden. Dat zegt Rijkswaterstaat. Daarbij zijn geen inspecteurs gewond geraakt.
pb_ zegt
gewoon een betonblok neerzetten op de afgekruiste strook, of een goed geplaatste Pak 40