De verzekeraars zijn niet echt blij met het online vergaderen. Zoom-ongelukken liggen op de loer.
Het zal je weleens zijn opgevallen de afgelopen weken c.q. maanden. Allerlei belangrijke zakenmensen, die vanuit hun belangrijke zakenauto hele belangrijke zakelijke gesprekken voeren. Nu is bellen in de auto alleen toegestaan mits handsfree. Maar, hoe zit het eigenlijk met online vergaderen in de auto? Dat is namelijk een nieuw gevaar in Nederland, aldus verzekeringsmaatschappijen.
In dit geval gaat het om verzekeraar Interpolis. Dat glasheldere bedrijf vreest namelijk een enorme toename qua ‘zoom-ongelukken’. De reden is simpel. Bedrijven moesten oplossingen bedenken om te kunnen blijven vergaderen. Met online vergaderen kon dat deels ingevuld worden.
Zoom-ongelukken
Interpolis vreest een enorme toename van Zoom-ongelukken. Volgens de verzekeraar geeft 20% van de mkb-bedrijven aan dat er weleens vanuit de auto wordt vergaderd. Dit gaat via programma’s zoals Zoom. Volgens Interpolis stijgt het aantal ongelukken harder dan dat de verkeersintensiteit toeneemt. Er zijn geen exacte cijfers bekend of vrijgegeven over het aantal zoom-ongelukken in Nederland. Daar zijn we dus wel heel erg benieuwd naar.
Volgens het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) is het een nieuw fenomeen. Er is nog geen onderzoek specifiek gericht op vergaderen in de auto. Dus er is nog geen hard bewijs dat online vergaderen in de auto gevaarlijker is dan handsfree bellen. Wel geeft het SWOV aan dat bellen met een groep mensen veel zwaarder is, cognitief gezien. Je moet niet alleen luisteren naar wat er gezegd wordt, maar ook wie aan het woord is.
Aandacht
Uiteindelijk is het natuurlijk vrij simpel. Alle aandacht die je nodig hebt om de vergadering goed te kunnen volgen, gaat niet naar het verkeer. Nu zijn auto’s meer dan ooit in staat om gevaren om zich heen te herkennen. Denk aan adaptieve cruise control en bijvoorbeeld Auto Pilot. Maar alsnog moet de bestuurder wel blijven opletten. Met dat soort systemen kun je ook nog meer afwezig zijn. Er is immers minder noodzaak om op te blijven letten.
Het fenomeen is echter dermate nieuw, dat er geen specifieke wet voor is. Wel kan een agent overigens constateren dat je te afgeleid bent en daardoor in overtreding bent. Dat is echter veel lastiger dan een Zoom-meeting direct beboeten. Reken maar dat als de ongelukken blijven komen, een wet zal volgen.
Via: AD
heckblende zegt
Geld verdienen is leuk, maar om daar je eigen, en andermans gezondheid voor op het spel te zetten…
is typisch 2021
royaledeluxe zegt
Typisch 2021 om commentaar te hebben op dingen die voor corona via andere manieren ook gebeurden. Nu is het zoom, de zakenman had hiervoor webex en skype ea MS producten om in de wagen online te meeten. Allemaal ‘stront’ om je factuur te kunnen verhogen!
Stel je voor zeg dat we straks nog een te kort gaan krijgen in verzekeringen, dat kan toch niet gebeuren hé en dan gaan ze de prijs ook nog moeten verhogen.
mashell zegt
Om geld te verdienen zet ik dagelijks mijn fysieke en mentale gezondheid op het spel, dat is nou eenmaal wat werk is. Als ik bed zou blijven liggen zou ik dat ook doen. Daaruit kun je concluderen dat je gezondheid op het spel zetten bij de essentie van het leven hoort, daarom onvermijdelijk is en daarom geen argument kan zijn om iets niet te doen.
volvo480gtt zegt
@mashell: dat heb je goed gerelativeerd. Je ontvangt zeker ook gevaren geld voor je reis van en naar werk?
Even serieus, de vergelijking die je maakt slaat nergens op. Bewust kiezen de extra afleiding die een (video)vergadering veroorzaakt tijdens het rijden is heel egoïstisch omdat je dan ook een beslissing maakt over risico’s van anderen.
Hou die vergadering dan thuis en ga daarna naar werk, plan de vergadering later in, vertrek vroeger of vergader op een parkeerplaats.
mashell zegt
Je begrijpt het niet he? Bij deelname aan het verkeer zet je je eigen gezondheid van jou en anderen op het spel (je kunt uitwijken voor een kind en daarbij een anders persoon aanrijden). Maar ook in je werk, dat muurtje dat jij gemetseld hebt kan omvallen, of die patiënt die jij als psycholoog genezen verklaart hebt kan doordraaien. Dat is gewoon het leven. Niets daaraan zegt dat een zoom vergadering terwijl je een auto bestuurd een goed idee is maar alles daaraan zegt dat het “gezondheid op het spel” argument lege nonsens is. Er is altijd risico voor de gezondheid (en eigenlijk is helemaal niemand gezond, we zijn immers allemaal sterfelijk) het gaat er alleen maar om welke risico’s acceptabel zijn. En dat is een beslissing die de samenleving via haar wetgever neemt omdat we daar nog wel eens verschillend over kunnen denken.
volvo480gtt zegt
@mashell: ja het gemetselde muurtje kan omvallen en als je het met je ogen in je zak doet en maar wat aanmoddert met de specie, geen enkele leering hebt genoten en geen enkele norm aan houdt is de kans groter dat het gebeurt dan wanneer het gemetseld is door iemand die er met z’n aandacht en verstand bij is, iemand die gediplomeerd is en zich aan gestelde normen houdt.
Zelfde geldt voor in het verkeer. Ik kan me geen rijles heugen waar ik met een telefoon in m’n hand moest rijden. Of een rijles tijdens een vergadering.
Ja er zitten risico’s aan het leven en ja het hoort bij het leven. Maar dat betekent niet dat je niet onachtzaam met je veiligheid hoort om te gaan. En al helemaal niet onachtzaam met de veiligheid van een ander.
Als je uitwijkt voor een kind en zo een ander persoon aanrijdt is dat sneu maar het hier om dat de actie uitwijken nodig is omdat je met je hoofd bij/in de vergadering zit/omdat je afgeleid bent door je telefoon. Een actie (en aanrijding) die te voorkomen was als je je aandacht bij het rijden hield.
Maar je zult gelijk hebben. Ik zal het niet begrijpen.
bmw1cabrio zegt
Ach, telefonisch vergaderen is echt niet moeilijker dan bellen. Tenminste, niet voor de doorgewinterde auto-beller. Ik gebruik reistijd doordeweeks 90% bellend, nooit een ongeluk of bijna ongeluk gehad.
Als je niet vaak belt in de auto of autorijden gewoon te serieus neemt, kan zo’n vergadering wel gevaarlijk zijn. Benieuwd hoe ze dit gaan onderzoeken.
Erik zegt
Heb je ook z’n gevoel van onmisbaarheid dat je dit nodig hebt om 90% van de tijd al bellend door te brengen achter het stuur?
sportabgasanlage zegt
@bmw1cabrio
Ah, het aloude argument “ik heb nog nooit een ongeluk gehad, dus het is niet gevaarlijk”
Dat noemen we anekdotisch bewijs. Dat jou nog nooit iets is overkomen, betekent niet dat het niet gevaarlijk is. Jij hebt zeker ook geen opstalverzekering omdat je huis nog nooit in brand is gevlogen?
Als je in de auto zit, moet je je aandacht gewoon 100% bij het verkeer houden, en niet bij een of andere onbelangrijk video- of telefoongesprek. Is het wel belangrijk, zet dan je auto even aan de kant. Doe het niet voor jezelf, maar voor je medeweggebruikers.
roadster1976 zegt
@bmw1cabrio: autorijden te serieus nemen? Hoe bedoel je dat?
mashell zegt
Van die mensen die altijd met twee handen aan het stuur rijden, altijd schichtig om hun heen kijken, het wisselen van een radiozender of het instellen van een navigatiedoel tijdens het rijden te gevaarlijk vinden en handsfree bellen al helemaal onverantwoord vinden. Die nemen het te serieus, zijn niet voldoende ontspannen om veilig te kunnen autorijden.
bmw1cabrio zegt
@mashell: precies dit.
En de moraalridder uithangen dat je “100% aandacht op het verkeer” moet hebben.
mashell zegt
100% aandacht voor het verkeer… dus wie knippert met zijn ogen is af!
potver7 zegt
Nog nooit een bijn-ongeluk gehad? Is dat omdat je héél goed kunt multi-tasken, of omdat je zo gefocust bent op je telefoongesprekken dat je geen idee hebt wat er om je heen gebeurt? ;)
omarrs6 zegt
Wat ik me serieus afvraag, is of Apple carplay/Android auto Zoom ondersteunen als app. Stel dat je op je infotainment je vergadering kan volgen, dan kan ik best begrijpen dat dit teveel gebeurt.
Maar ik keur het absoluut niet goed. We hebben al genoeg ongelukken vanwege het telefoongebruik achter het stuur
mashell zegt
Zou het met de telefoon in een zuignap houder aan de voorruit niet nog gevaarlijker zijn?
omarrs6 zegt
@mashell klopt 100%
bernoulli zegt
Nee, die apps verschijnen niet op het display van je navi.
Misschien in een Tesla. Ipv Netflix.
Werner zegt
Zonder cijfers is het vooral veel geroep..
karhengst zegt
Eerst glashelder bewijs, dan praten inderdaad verder.
sportabgasanlage zegt
ik zie soms ook wel eens collega’s in de auto zitten tijdens een meeting. Echt onbegrijpelijk… Of zet je auto aan de kant, of meld je af… Levensgevaarlijk.
karhengst zegt
Met camera en al? Dat vind ik persoonlijk ook een nogal onverantwoordelijke manier van deelnemen aan een meeting. Niet alleen vanwege je verantwoordelijkheid naar het verkeer, maar ook die naar je collega’s die verwachten dat je er met je aandacht bij bent. Dat gaat niet samen dus ergens moet je steekjes laten vallen.
Met passieve meetings / calls maak ik me minder druk en soms ook schuldig, dat is weinig anders dan het volgen van een praatprogramma.
sportabgasanlage zegt
@willeme is het niet zo dat na een ongeluk, de politie je telefoon in beslag kan nemen zodat ze onderzoek kunnen doen of je op moment van de aanrijding je telefoon aan het gebruiken was? Volgens mij is er al aardig wat jurisprudentie over mensen die veroordeeld zijn omdat bijv. bleek dat ze aan het whatsappen waren. Lijkt me niet ingewikkeld om ook te achterhalen of iemand aan het zoomen/teams/skypen was ten tijde van een ongeluk.
willeme zegt
@sportabgasanlage:
goede vraag. Dat is volgens mij een standaardprocedure.
Ik bedoelde er vooral mij om vooraf erop te kunnen controleren. Als de politie constateert dat jij enorm aan het slingeren bent, kunnen ze je daar een boete voor geven. Maar als je online aan het videobellen bent (en keurig rijdt) overtreed je de wet niet. Dus er is nog te veel een grijs gebeid waardoor het voor agenten lastig beboeten is.
potver7 zegt
En wat dan? Handsfree bellen is toegestaan, er staat nergens in de wet dat dat beperkt is tot een bepaalde app of een maximum aantal mensen aan de andere kant van de lijn.
Erik zegt
Ook dat is een grijs gebied. Je kunt met Apple Car Play Siri gebruiken om een bericht te dicteren in WhatsApp, e-mail, Telegram, sms, zonder je handen van het stuur te halen. Het zegt dus feitelijk niet zoveel als er een bericht verstuurd is ten tijde van net voor een ongeval of i.d.
bernoulli zegt
Allemaal de schuld van Mazda!
https://yannigroth.files.wordpress.com/2009/10/474560803309040993-dc14fa990f-jpg.jpg
alassad zegt
Mowah heb het zelf ook wel eens gedaan. Met name voor het Corona-tijdperk overigens. Camera aan, geen probleem. wel met name voor de meetings waarbij het niet per se nodig was om het scherm te volgen.
Ik zal niet zeggen dat het in zijn algemeenheid de verkeersveiligheid bevordert, maar als je er bewust mee omgaat, is het m.i. niet gevaarlijker dan handsfree bellen of zelfs autorijden zonder te bellen.
raoufff zegt
De meeste ongelukken gebeuren in Bergen op Zoom.