We gooien de knuppel in het hoenderhok!
Een klein maandje terug schreven we over Lightyear: een nieuw Nederlands automerk dat een bijzondere auto op de markt wil zetten. De Lightyear One rijdt namelijk niet op conventionele brandstof, maar wordt aangedreven door zonne-energie. Daarmee is een range mogelijk van 800 kilometer. EV-fabrikanten kunnen van een dergelijke actieradius alleen maar dromen, en dat zonder laadpalen!
Het project komt voort uit Solar Team Eindhoven, dat dit jaar wederom succesvol was in de World Solar Challenge. In 2019 moet het productiemodel op de markt verschijnen, tegen een prijs van 119.000 euro per stuk. Het zonnedak heeft een oppervlakte van 4,5 m² en er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen als koolstofvezel. Daarnaast is aerodynamica heel belangrijk. Immers geldt hoe minder luchtweerstand, hoe lager het verbruik.
Toch zijn er meer redenen om deze Lightyear One goed in de gaten te houden. Volgens de makers is de zogeheten well-to-wheel efficiëntie namelijk stukken hoger dan die van alle andere typen aandrijflijnen die momenteel worden geproduceerd. Kort door de bocht: 17% van de energie die door de zon wordt opgevangen, wordt daadwerkelijk omgezet in kinetische energie waarmee de auto wordt aangedreven. Zonne-energie is de meest efficiënte manier om energie op te wekken.
Voor reguliere EV’s ligt dit percentage op 13%. FCEV’s, oftewel waterstofauto’s, doen het met 6% efficiëntie nog een stuk slechter, maar het wordt nog erger. Diesel- en benzineauto’s worden voor het gemak op één hoop gegooid. Deze categorie scoort met een percentage van 0,07% vele malen slechter dan alle andere typen aandrijflijnen. Zie de afbeelding hieronder voor duiding (klik voor grote versie).
We zijn zeer benieuwd of Lightyear inderdaad binnen afzienbare tijd een productiemodel op de markt weet te brengen. Als het ze inderdaad lukt (wat we van harte hopen), zou het zomaar kunnen dat auto’s efficiënter worden dan ooit tevoren.
w0o0dy zegt
“Ja maar,… Bla bla bla accu’s….slecht… Bla bla” in 3, 2, …
dawwg zegt
@w0o0dy: Efficientie … bla bla bla, percentage bla bla bla. Maar passen er 4 mensen & bagage in: nee. Wat als het een week lang regent in de winter ? De prijs: 3 VW Golf GTIs of 2 E-klasses samen. Ik wacht nog even als je het niet erg vindt :)
fietsje zegt
@dawwg: Dan kom je weinig op de weg want in de meeste auto’s zit alleen de bestuurder
moveyourmind zegt
De zon zorgt voor meer opwarming van de aarde dan de al het vliegverkeer, scheepvaart, industrie en landbouw bij elkaar…
Ik ben dan ook faliekant tégen zonne-energie…
pomoek zegt
@moveyourmind: haha, my mind is moved…
fejjie zegt
@moveyourmind: Het zal niet lang duren vooraleer de eerste (door de olie industrie gesponsorde) politicus met dit argument op de proppen komt.
Jochempie zegt
@moveyourmind: En dat terwijl zonne-energie de aarde juist doet afkoelen! Elk zonnepaneeltje maakt natuurlijk een schaduw…
flutterby zegt
@moveyourmind: zonne-energie is gewoon kernenergie hoor. Laat je niks wijs maken!
toyotaprius zegt
Ik zie de waarden van mijn Prius al dalen…
hplh zegt
@toyotaprius: waarde!
hplh zegt
@hplh: of priussen
panda007 zegt
@hplh: prii eigenlijk…
oxymoron zegt
@panda007: Nee, prius is vierde declinatie en dan is het meervoud ook prius. Je zegt toch ook niet ani tegen anussen?
wokpan zegt
@oxymoron: ik zeg gewoon nee tegen anusses
toyotaprius zegt
@wokpan: een Toyota Pri-anus… heeft dat ding nog een bijnaam erbij..
VeniVidiVici zegt
Ja en tevens 250x zo saai t.o.v. een benzine of diesel auto! Als ik auto rij wil ik niet stil zoeven met alleen bandrol geluid.
tenaci zegt
@venividivici: komt goed, windgeruis neemt het snel over. Dan hoor je alleen dat, net als bij benzine- en dieselauto’s van tegenwoordig.
metalmike zegt
@venividivici: Ik zet tijdens de dagelijkse woon-werkrit juist altijd de radio aan, zodat ik het monotone geluid van de auto niet hoef te horen.
99% van de mensen in het dagelijkse verkeer geniet niet van het motorgeluid van hun leasebak of tweedehands Aygo/Polo/vuleen13indozijnhokin.
VeniVidiVici zegt
@metalmike: Ik hou niet van dat geleuter en kattengejank op de radio dus die staat bij mij uit. Hoop dat er voor die 1% (waar ik dan onder val) wel gewoon fossiele brandstof tot in de eeuwigheid beschikbaar blijft!
pomoek zegt
@venividivici: autorijden is meer dan alleen geknor onder de motorkap. Een Tesla is niet hetzelfde als een benzine auto maar toch erg leuk.
nicolasr zegt
@venividivici: ach jongen. Als je een weekje elektrisch rijdt, wil je niks anders meer. Juist die stilte is geweldig! En die power!
pindakoning zegt
@nicolasr: dat denk ik ook. Hoeveel ik ook van benzineauto’s houd, ooit kijken we terug en denken we ‘wat waren we toen gek bezig’
tenaci zegt
Zeer interessante ontwikkeling. Ik hoop oprecht dat het Lightyear gaat lukken. Al was het maar om een vliegwieleffect te creëren.
barrier zegt
Zou geweldig zijn als we deze auto in NL kunnen ontwerpen/produceren. Lost iig dat gekloot ,te oplaadpunten op.
Arnoud zegt
Als deze cijfers en diagrammen kloppen, dan verdient de brandstofmotor inderdaad naar het graf te worden gedragen.
w0o0dy zegt
@original_arnoud: tja, als je echt alles meeneemt. Olie boren, vervoeren, raffineren, vervoeren, tanken, rondslepen (in je tank) en dan met minder dan 30% rendement verbranden. Dan moet je ook nog de productie van voertuigen meerekenen (maar dat is wellicht ongeveer gelijk bij elektrische auto’s) en de hogere luchtweerstand van een auto die koeling nodig heeft vanwege de verbrandingsmotor… Hopeloze zaak eigenlijk.
frederik zegt
Leuk idee maar het is toch al lang aangetoond dat de hoeveelheid zonne-energie die op de oppervlakte van een auto valt lang niet genoeg is om te rijden. Laat staan op te laden. Ook niet met theoretisch 100% efficiëntie. Dus dit is hoogstens een kleine aanvulling op regulier opladen.
frederik zegt
Ok ik heb het even opgezocht. In Nederland krijgt het aardoppervlak dagelijks gemiddeld 2.7 kWh per vierkante meter aan zoninstraling [1]. Dus met 100% efficiëntie en een dak van 10 m2 (wat belachelijk groot is) krijg je max 27 kWh per dag. Van een Model S weten we dat dat ongeveer 100 km actieradius oplevert. Kortom, zelfs met een idioot groot dak en de maximaal mogelijke (in de praktijk onhaalbare) efficiëntie kun je maar 100 km ver rijden met de energie die gedurende de hele dag op de auto valt. Zinloos dus!
[1] http://www.ternary.org/zonne-energie/basis.html
peug206 zegt
@frederik: kijk, dit is nuttige info. Hartelijk dank!
fanboy zegt
@frederik: Een paar dingen:
– 10m2 dakoppervlak is helemaal niet veel? Dat is 5 bij 2, alsof je je schuur of uitbouw vollegt? Gemiddeld rijtjeshuis dat slechts 1 kant vollegt met zonnepanelen heeft al een stuk meer oppervlakte zonnepanelen
Sterker nog, als je een carport maakt om een auto onder te zetten, dan zul je al gauw 20m2 hebben om zonnepanelen op te leggen.
– gaan we alsnog uit van jouw 100km met een Model S, dan is dat toch hartstikke mooi?
Gemiddeld woon-werk verkeer van de Nederlander is 36km, dus 72km totaal. Dat betekent dat zelfs iedereen met een rijtjeshuis genoeg energie op kan wekken om zijn dagelijks kilometers te maken met een ontzettend luxe en grote limo
frederik zegt
@fanboy: Het idee is toch dat deze auto rijdt op de stroom van z’n eigen zonnecellen. Een dak van 5x2m lijkt mij wel het maximum. En dan kun je dus nooit meer dan 100km rijden. Let wel, onder perfecte omstandigheden. In de praktijk dus 20.
Natuurlijk is het prachtig als je zonnecellen op het dak van je huis legt en daar je Tesla mee oplaadt. Maar zonnecellen op de auto zelf, dat zet dus nauwelijks zoden aan de dijk.
tenaci zegt
@frederik: volgens mij is het helemaal niet de bedoeling van lightyear om hem louter op energie van z’n eigen dak te laten rijden. De panelen op het dak moet je meer ziens als flinke range-extender zonder dat dat met een verbrandingsmotor moet.
Frasker zegt
@frederik: je maakt hierin 1 denkfout. Je kunt niet max 100km rijden, maar gemiddeld 100km per dag. Je kunt er nog steeds een batterij in hebben liggen met een grotere range voor die paar keer dat je een langere rit maakt maar als je gemiddeld minder dan 100km per dag rijdt gaat je energiepeil stijgend omhoog. En dat maakt het al een stuk realistischer om in ieder geval je woon-werkverkeer (wat het grootste deel van je gebruik is) af te vangen. Hoeveel km je kunt rijden op vakantie, ja daarvoor heb je een batterij. En iets zegt me dat dit ding qua verbruik zuiniger is dan een Tesla ;)
tarquesh zegt
Op papier ziet het er mooi uit. En in de praktijk is het halen van wat er op papier staat mogelijk door met een zonneauto in de Australische outback te rijden.
Daarom, zet zonneauto’s in in zonnige landen, en voor bewolkte landen rest EV en waterstof.
kosanostra zegt
Ik zou zeggen,zolang het licht is kan je rijden.
Snacht hej je pech zoals ze in drenthe zeggen
dakarbemo zegt
word ongelofelijk geirriteerd van dit bedrijfje. Heel veel herrie maken zonder dat t echt toekomstmuziek is. 1.No money in de toko, 2. een auto willen ontwikkelen/maken voor een “habbekrats” 3. nog steeds fantaseren over echt rijden op zonnen energie… just give up already ontwikkel techniek en verkoop dat want dit luchtkasteel gaat nergens heen behalve ego’s beschadigen. end off.
nopetrolnofun zegt
Het zal mij jeuken. Zolang je niet zelf kan schakelen, geen motorgeluid, mooie vermogensopbouw hebt is het niks.