Het is weer weekend en dus is het tijd voor een mooie achtergrond reportage. Deze week is het de beurt aan de Duitse Porsche veredelaar RUF. En die zijn natuurlijk het meest bekend van de CTR ‘Yellowbird’, maar ook meer recenter werk zoals de CTR3 en de RUF RT 12. Wat begon in 1939 in Pfaffenhausen is tegenwoordig uitgegroeid tot een internationaal bedrijf met zelfs een vestiging in Bahrein.
Met dank aan Djivy!
The Devil Tuner zegt
geweldig…. ik heb altijd al respect gehad voor RUF… ze maken serieus snelle auto’s die vroeger ook serieus tricky waren.. ik heb een keer in een ouwe yellowbird gereden… en ik…. heb hem… zeg maar… platgereden… :(
(net achttien en kon nog niet echt heel goed rijden… )
Joost zegt
die gele rTurbo is vet!
Turbopaultje zegt
Eh correctie: RUF is geen veredelaar, maar een hersteller zoals Paul Frere in een van de videos terecht opmerkt. Een van de beste, enthousiaste Porsche specialists around…….
SamSam! zegt
RUF is in de midden oosten gevestigd…wat is daar zo raar aan?
Joris Zoon zegt
echt tof om de geschiedenis van dit bedrijf te zien
robbie zegt
@Turbopaultje, de term veredelaar gebruik is niet als belediging. Anders had ik RUF wel tuner genoemd ;) Hersteller is bij mijn weten het Duitse woord voor fabrikant (toch?).
@SamSam!, wie hoor jij hier iets zeggen over het feit dat het raar is dat RUF in het Midden Oosten zit? Ik meld het puur als een feit. Om te onderstrepen dat RUF uitgegroeid is van een klein lokaal bedrijf tot een wereldspeler.
Bol zegt
Gaaf merk, mooie docu
Ultimora zegt
prachtig om dat enthusiasme te zien voor de porsche’s!
W1ck3D zegt
Petje af voor RUF, met passie en kennis de ultieme sportwagen nog weten te verbeteren.
Pieter-Jan zegt
Mooi om te zien. Maar ik krijg toch een afkeer van de pretentie dat RUF superieur zou zijn aan andere Porsche tuners die evenveel passie in hun wagens steken. Daar gaan ze vroeg of laat een terugslag van ondervinden.
Xpert zegt
Super om te zien de eerste generatie 901…
Voor mij blijft de CTR (993) de ultieme Porsche Allertijde.
MARS zegt
RUF is GEEN tuner zoals TechArt, als je een RUF koopt staat er ook geen Porsche meer op ’t kentekenbewijs. De gebouwde auto’s zijn erg betrouwbaar, dit in tegenstelling van de getunde Porsche’s..
Racer X zegt
Geweldige docu, kheb hem met veel plezier afgekeken. Topmerk, ik kan niet wachten tot de CTR3 productierijp is!
Pieter-Jan zegt
@Mars: vele tuners hebben een status als fabrikant. Dat is geen eerbewijs, maar een burocratische TÜV kwestie, als er x aantal veranderingen aan de wagen gebeuren. Het bestaat er gewoon in om een eigen serienummer op de plaats van het oude te lassen. MTM, sportec, Techart, Gemballa,… om maar een paar tuners te noemen die wagens onder hun eigen naam hebben moeten ingeschrijven.
En RUFs zijn niet speciaal betrouwbaar. Zoek maar eens op 6speedonline, of pistonheads. Voor de R Turbo, bijvoorbeeld, zijn er weerkeerende problemen met de turbos. Ze hebben wel een zeer goede klanten service, en de problemen worden altijd vlot opgelost.
Veel van de andere tuners komen uit het race milieu, waarvoor ze wagens bouwen die uren aan een stuk volle gas moeten rijden. Dus uw suggestie dat RUF als enige betrouwbaar Porsches kan opvoeren is foutief.
RUF heeft heel goede marketing. Wie denk je dat deze documentaire heeft gemaakt? Het is een DVD die je van RUF kan kopen. Hoeveel andere tuners ken je die dat doen? Misschien zijn zij vies van zulke onbeschaamde zelfpromotie. Hoeveel andere Porsche tuners waren er bij die Road&Track events?
RUF zie je niet op het circuit, of op de jaarlijkse tuner challenge van AMS magazine. Ze vermijden elke directe vergelijking met de concurrentie.
Ze hebben een excellente klanten service. Maar technisch gezien is het niets speciaals. Grotere turbos, grotere injectoren, ECU reflash, compressieverlaging, nieuwe nokkenassen,… allemaal standaard tuning. Geloof je dat RUF toegang heeft tot technology waar andere tuners nog nooit hebben van gehoort? Eerder omgekeerd. EDO heeft voor de 997 Turbo intercoolers laten maken door de leverancier van F1 radiators. €18k kosten ze. De man achter EDO heeft jaren in de racerij gewerkt als ingenieur. En die versie heeft slecht 550pk. Daar geraak je al een met een gewone chip. Maar die intercoolers gaan om de kwaliteit van de prestaties, en niet de grootste cijfertjes.
Bij Techart hebben ze hun eigen versie van de VGT turbos, en ze ontwikkelen hun plaatwerk in de windtunnel. Terwijl RUF voor de RT12 nog steeds het soort generisch materiaal gebruikt dat je van het internet kan bestellen.
Ik kan RUF zeker apprecieren, maar het RUF snobbisme vind ik maar lelijk.
Turbopaultje zegt
Ok, het RUF perfectionisme moet het blijkbaar weer ontgelden.
Een RUF is niet speciaal betrouwbaar ? Eehhhhhhhhhh, heb o.a. een klantenauto gezien met ruim 4 ton op de klok en nog het originele RUF motorblok erin…….liep als een klok.
En dat RUF zich afzet van de doorsnee Porgetunners, zoals Gemballa, Techart en Edo is heel begrijpelijk en dit wordt ook bevestigd door de klantenkring en vice versa………
zapp zegt
Damn die supercar concept aan het einde. :O
Pieter-Jan zegt
Waarom zou een motorblok geen 400k km meegaan. Ik heb mijn vorige wagen verkocht met 360k km, en zelfs de Turbo was nog origineel.
Als RUF liefhebber hou ik een oogje op wat er met die wagens gebeurt, en RUFs zijn niet ‘kogelvrij’. Dat verwacht ik ook niet. En de customer service maakt dat allemaal goed. Als ik een oude Porsche zou kopen, dan zou ik waarschijnlijk naar RUF gaan voor een restoratie. De naam alleen is goed voor de herverkoop waarde. Maar die religieuze beweging rond RUF is belachelijk.