Deze week een eerbetoon aan de auto die in 1955 de wereld versteld deed staan met haar schoonheid. En die naast een prachtig uiterlijk ook nog een beschikte over revolutionaire techniek zoals hydropneumatische vering, voorwielaandrijving, en schijfremmen (voor). In die na-oorlogse periode allemaal zeer innovatief.
De beeldkwaliteit is helaa niet top, maar dat zal hopelijk weinig afbreuk doen aan het kijkgenot. Mocht je meer willen lezen over de DS/IS dan kan dat HIER.
En als bonus, de legendarische reclame
lincoln zegt
wat een verschrikkelijk kunstkruimel geneuzel friemel muziekje bij die reclame .. wel tekenend voor de citroen klantenkring.
lincoln zegt
wel leuk om te zien dat DE AUTO toen eigenlijk al helemaal doorontwikkeld was .. de laatste 52 jaar is er eigenlijk niet echt iets bijzonders meer aan toegevoegd.
Benny1 zegt
vrij bekende filmpjes… maar ze blijven toch wel leuk.
Citrofiel kom er maar in !! ;)
fre4000 zegt
Filmpjes vind ik maar zozo.
Mijn ma heeft in zo’n ding leren rijden, moet je haar verhalen over “parkeer daar eens mee als meisje (ooit was mijn ma een meisje) van 1,60m” eens horen! Of die keer toen haar stomverbaasde vriendin uitstapte en ze meteen de hele deur meehad, bleek vaak voor te komen, maar geen probleem: een beetje heffen en de deur zat er zo weer in. Hilarisch die verhalen!
Rick dos zegt
Aaah de mooie oude tijden! Toen paps zijn gleufhoed op de kapstok hing als die thuiskwam, zijn krantje pakte, plaats nam in zijn comfortabele stoel en zijn pijp opstak. En waar mams al in de keuken stond het eten voor te bereiden. En waar de 9 kinders die een doorsnee familie had allemaal riepen: “Jammie mammie, spruitjes!”
Of zit ik die tijd nu een beetje erg te romantiseren? I dunno kom niet uit die tijd……
Maargoed deze auto. Heb de auto zelf nooit echt mooi gevonden, maar het hele idee etc. etc. erachter wel altijd zeer gewaardeerd.
niels zegt
best wel toffe auto!
tim zegt
beetje erg miereneukerig, maar de 1e zin klopt niet echt
Jellert zegt
Ik haat alles aan deze auto.
Het imago, het zeikerige geslijm van de fans, het uitzien, het feit dat ie frans is, alles…
Maar goed dat smaken verschillen, stel je voor zeg, alleen nog maar porsches op de weg ;)
LC zegt
“Deze week een eerbetoon aan de auto die in 1955 de wereld versteld deed staan met haar schoonheid.” Sarcasme kan ik altijd waarderen. ;) Alhoewel deed de techniek niet de wereld versteld staan.
De versie waarin de koplampen niet uitsteken maar geintergreerd zijn, staat beter bij het ontwerp en het ziet er ook beter uit.
Bertus zegt
Tjonge zeg, wat een relativisme hier, ik sta er van te kijken. Tja, er is geen oog meer voor echte schoonheid en grootsheid bij de generatie die van jongs af aan in de airbags is gepamperd en alles met minder dan 200 pk te min vindt. Het is opeens allemaal “ouwe meuk”, en die nieuwe RS4 of de laatste incarnatie van de 911 is toch veel beter?
Kortzichtigheid is geen deugd heren…
Larrs zegt
Koffie?
wapz zegt
@Larrs
Goed idee (haalt zijn pergulator snel uit de kast)!
m5 zegt
@ rick doss ja die mooie ouwe tijd toen er bij de vrouwtjes grote bossen haar zat op plekken waar je het liever niet wil zien ;)
Marc zegt
@ Bertus: Amen!
En dat is niet eens lullig bedoelt..
DAT zegt
De DS is natuurlijk superbe ! Ontbreekt in geen enkel klassiekerslijstje.
Maar is wel veel te populair geworden onder architecten en zo.
Gelukkig is deze trend weer voorbij, ouwe Mercedessen zijn nu weer helemaal hot, geloof ik.
@m5
Eh….?
Nick zegt
Hydractive, wat een kut klus was dat om te fixen zeg.
Boeman zegt
Ja, ik rij deze auto dus niet onbevooroordeeld. Maar die eerste zin klopt echt. Tijdens de Parijse autosalon van ’55, toen de DS gepresenteerd werd, werden op de 1ste 12.000 verkooporders genoteerd, in totaal tijdens de salon 80.000 orders. Dat is voor die tijd heel veel, sterker nog, dit is nooit meer nagedaan, door geen enkele auto. De ontwerper was Falminio Bertoni, naast auto ontwerper tevens kunstenaar, beeldhouwer en architect. In die tijd was de auto zo anders dan alles wat er tot dan toe rond reed, dat gebeurt nu niet meer met nieuwe auto’s. Dat de DS nu door veel mensen ouderwets wordt gevonden doet daar niets aan af.
Klassiekerrally zegt
M’n vader had in de jaren ’70 een bijna nieuwe DS 23 Pallas. Alles er op en er aan.
Maar hij heeft ‘m verkocht omdat de onderhouds- en reparatiekosten de pan uit rezen…
VivelaFRANCE zegt
Aaah! Eindelijk de DS! Magnifique! Ik ben sprakeloos, nog steeds de mooiste auto ter wereld…
de sjonnies zegt
@lincoln – idd, in 1955 is de lat gelegd door Citroen, dat is gewoon een feit, de
D-series kom je nog steeds tegen in welke moderne auto dan ook, wegligging, remmen en comfort, anderen hebben er 30 – 40 jaar over gedaan om op dit niveau te komen –
@Jellert leuk dat je juist met Porsche reageert, als er een fabriek is waar Citroen parallel mee loopt is het wel Porsche
Porsche was een ingenieursbureau en bij Citroen waren het de ingenieurs die de dienst uit maakten en niet de marketing, verder was Ferry Porsche, evenals Citroen meer dan geinteresseert in airo dynamica, kijk maar naar de 1e neus van de DS en de 1e neus van de911 – I rest my case !
Mark zegt
De Citroen ID/DS… zo mooi en puur, dat zie je niet veel meer. Heerlijk onstpannend tegenwicht t.o.v. de gepimpte lompe Duitse bakken op dit forum.
Esprit_de_Flandre zegt
@ LC
Dit is geen sarcasme. Het design was en is inderdaad revolutionair. Dit was 1955 hé. Zoiets had nog niemand gezien. Zijn tijd met jaren vooruit.
Ik wil er een. Zucht…
jodocus zegt
1955:
design & techniek… met decennia voorsprong op de rest van het peleton.
toen een revolutie in autoland. en nog steeds zéér gegeerd !
Citroën mag van mij echt wel is ernstig gaan denken aan een update-versie en restyling naar het heden.
Zal succesvoler zijn dan de jammer genoeg niet uit de startblokken rakende C6.
Bas zegt
La Deesse….la plus belle voiture du monde!
Heerlijk trouwens om die verhalen te lezen over uitvallende deuren en te dure reparatiekosten. Ik heb zelf ooit s een ZX gehad en dat was ook iedere keer raak voor een knaak (of honderd). Je kon er wel 1000 kilometer mee op 1 tank comfortabel naar zuid Frankrijk, dat wel.
Citrofiel zegt
@ Benny1; Jaja, ik was een poosje weg, en op het moment ben ik even te druk, maar ik ga zeker nog kijken! (hoewel ik betwijfel of ze voor mij onbekend zijn)
lincoln zegt
@citrofiel .. eindelijk terug .. goed om te weten dat je weer heelhuids aan het autobloggen bent.
Citrofiel zegt
@ lincoln; Ja, idd, dat vind ik ook wel fijn, heelhuids zijn.
Pjotr zegt
Het waren, zijn en blijven fantastische auto’s (al doe ik de DS nu tekort)
Mijn opa heeft er vijf gehad, met de bijbehorende verhalen. Ik doe er één:
Praagse lente, Jaren 60.
De Russen waren net weg uit Tsjechië, toen mijn opa met mijn oma, vader en oom’s ect. naar Praag ging in een DS met Caravan. Ze moesten naar de bank in Praag, de DS geparkeerd op een plein bij de bank, en bij de bank naar binnen. Bij terug komst van de bank, is de DS omsingeld door Praagse publiek, deze Tsjechen hadden nog nooit een DS gezien (want bezet door de Russen geweest). De familie wringt zich door het publiek en stapt in. Wanneer de DS gestart wordt, en dus omhoog komt, stuift het publiek een paar passen naar achter…
Ruimteschip?
Ik wil ook een DS!
Gr. Pjotr
Pjotr zegt
Oja, check deze filmpjes is:
http://www.youtube.com/watch?v=sKO2sERWy3g
http://www.youtube.com/watch?v=y0ghqwJXg1Q
Door de Heren van Top Gear
Dennis zegt
Wat waren de Duitse auto’s toen nog lelijk zeg in de jaren 50.
Dat Citroen toen al zoveel verkocht tijdens de autosalon is nooit meer geevenaard.
kk zegt
beste auto ooit gemaakt
COMFORTRACER zegt
KK Corect, ik voeg er nog iets aan toe,, de enige echte winnaar van AUTO van de EEUW ( 20ste eeuw wel te verstaan )
REIN DEK zegt
de getoonde CITROEN DS. Is niet een DS maar een ID.
DS heeft twee mist lampen er bij. VOOR ZO GOED ALS IK DAT WEET. HOOGACHTEND REIN DEK
gerry geutjes zegt
geen fijne auto gemaakt als de id of ds