Daimler topman Dieter Zetsche, in zijn rol als voorzitter van de Europese fabrikantenvereniging Acea, waarschuwt dat Europa zonder steun van overheden, zijn leidersrol op het gebied van elektrische auto’s dreigt kwijt te raken. Hij deed deze uitspraken tijdens een nieuwjaarsbijeenkomst van de vereniging.
De belangrijkste vragen die de industrie momenteel moet beantwoorden zijn hoe kan worden voldaan aan de vraag naar duurzame auto’s, en hoe Europese fabrikanten hierin een leidersrol blijven vervullen. De Europese auto-industrie investeert jaarlijks 30 miljard euro in o.a. de ontwikkeling van plug-in hybrides, brandstofcelauto’s en elektrische wagens. Volgens Zetsche moet er Europees beleid komen dat er voor zorgt dat Europa hierin voorop kan blijven lopen.
Concurrenten in andere landen waaronder China en de VS blijven ook druk zetten op nieuwe investeringen en boeken mede vooruitgang omdat ze gesteund worden door hun overheden. We mogen niet blijven staan en wachten totdat we worden ingehaald, aldus Zetsche. In zijn rol als topman van Daimler, deed hij eerder al eenzelfde oproep voor steun aan de politiek.
Verder zei Zetsche tijdens de bijeenkomst dat de autoverkopen dit jaar een wisselend beeld zullen laten zien, vooral in Europa. Naar verwachting zal de grootste verkoopgroei komen van de zogenoemde BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China). (via: automotive online)
As_long_as_it_is_fast zegt
Goh ja, ik denk nu niet dat we zo snel onze positie zouden verliezen, maar ik sluit mij volledig aan bij het feit dat we moeten blijven investeren in EV’s. De toekomst ligt niet in benzine of diesel, we moeten andere paden bewandelen en voorlopig is het elektrisch pad het meest gevorderd. Het zou dus zonde zijn dit links te laten liggen.
casey zegt
En dan nog? Ben een aantal jaar geleden door James May in een Top Gear uitzending overtuigd dat de waterstofcel-aandrijving-motor of hoe het heet beter (voor de toekomst) is dat EV’s…
Ram-G-maN zegt
@casey: De Honda reed op waterstof dat word gewonnen uit aardgas, oftewel fossiele brandstof. Waterstof dat gewonnen wordt uit water door middel van elektrolyse kent zeer grote energieverlies. Zie waterstof alstublieft als een elektrische energiedrager. Waterstof kun je in verbrandingsmotoren gebruiken als brandstof maar dit is nóg meer onrendabel.
wolf zegt
Geeft niets, de EV is toch doodgeboren kindje. Geloof toch meer in de brandstofcel. Die wordt om economische/strategische redenen tegengewerkt. (Midden-oosten/ Shell/lobie voor kernenergie)
zesinlijn zegt
Oké, goed nieuws, meteen stoppen met steunen dan…!
Arno's zegt
Beste Dieter Zetsche,
Is het nu de bedoeling dat de hele europese gemeenschap moet gaan dokken om de duitse autoindustrie er beter van te laten worden?
mrbones zegt
Stop maar met steunen, EV’s zijn niet de oplossing.
dennisberkhout zegt
Waarom er nog überhaupt op EV’s wordt gericht met het motor alternatief, heeft alleen maar te maken met de hype.
Waterstof is, zoals al eerder genoemd, door Top Gear o.a. aangetoond als het betere alternatief. Ik hoop maar dat er daarop gericht gaat worden in de toekomst.
tomofbelgium zegt
Toch belangrijk die EV’s! 150km actieradius is niet niets als de kijkt wat de gemiddelde mens doet die een garage heeft natuurlijk. Er moeten toch wel ergens cijfers over te vinden zijn :-S
Prius zit aan 4/5de generatie??
Laat BMW en PSA maar samenwerken, it’s survival of the fittest en niet zozeer imago
Apache zegt
Ja, dat heet vrije open markt.
Wat een lef om geld van de belastingbetaler te willen om als bedrijf hun activiteiten lucratief genoeg (welke maatstaven?) te houden.
laurensje zegt
EU heeft strenge regels opgesteld voor gemiddelde CO2 uitstoot van zo’n beetje alles. Dat doet ons nog de nek om, qua internationale concurrentie. Subsidie helpt helemaal niets, is slechts geld rondpompen met hoge transactiekosten. Maar als dat toch zo nodig moet, scheelt het voor Nederland als we niet steeds uit de pas gaan lopen.
mco zegt
Waterstof wordt em de komende 20 jaar niet. Je hebt energie nodig om het te produceren en dan nog de helft aan energie inhoud om het op te slaan. Al zouden alle andere energieomzettingen 100% energie-efficient zijn dan nog is je max haalbare rendement 50%. Reken je de efficientie van kolencentrale, vervoer van electricteit, productie van waterstof, efficientie van electromotor mee dan heb je een energetisch rendement van 25%. Dat doet een huidige diesel met raafinage etc beter.
Waterstof is iets voor op de lange termijn, electrisch op de middellange termijn.
mco zegt
@mco: raafinage is raffinage. die 25% is trouwens nog optimistisch..
Justawheelchairguy zegt
Ben benieuwd wat nou ECHT de nieuwe brandstof gaat worden.
F1Tim zegt
Steeds meer en meer mensen krijgen de indruk dat dit één grote dure grap aan het worden is. Overal zie je gigantische slogans, stickers op auto’s van hier tot ginder, auto’s die één grammetje onder de threshold van korting duiken… Iedereen (overheden, bedrijven, constructeurs, …) probeert die situatie te hypen om er munt uit te slaan (milieu komt zoals steeds op de tweede plaats of lager), maar dit lukt niet. De ene partij wacht op de andere om te investeren. De ene partij zijn de overheden, de andere partij zijn autoconstructeurs en onderzoeksbedrijven. Een elektrisch wagenpark wereldwijd installeren kost extreem veel duiten, en niemand kan of wil dat in zijn eentje in gang trappen. De overheden kunnen niet vanwege de begrotingstekorten en reeds bestaande massale “groene” premies, de bedrijven willen niet omdat hun model zegt dat de risico’s veel te groot zijn (kortetermijn denken weet je wel: winst is belangrijker dan het milieu). Men zal nog eeuwig wachten op elkaar, en intussen blijven ze die reclamecampagnes en die goede voornemens de wereld in sturen om het gepeupel in slaap te wiegen. Moraal: al dat groene gedoe wordt stilaan één grote misplaatste grap.
Esprit_de_Flandre zegt
Ach zo? Hééft Europa dan een Leidersrol in EV’s? Euhm, eens kijken. Nissan Leaf, Mitsu i-MiEV, shitload aan Toyota-hybrides (akkoord, niet EV, maar was toch een eerste stap naar).
Bij mijn weten zijn in Europa alleen nog maar EV-concepts getoond, en is geen enkel daarvan binnen het jaar te verwachten bij de dealer. Japan heeft hier duidelijk de leidersrol in. En ik vraag me serieus af hoeveel de Japanse staat in z’n autogiganten steekt.
Volgens mij is dit dus gewoonweg weer een Bende Gigantische Rijke Multinationals die wat komen Schooien bij Vadertje Staat dat ze zo verketteren.
tom307 zegt
jongens rustig aan, ik zeg julie er zijn al veel merken die hun elektrische auto in de schappen hebben hangen.
Ik heb hij 3 constructeurs al elek. varianten geprogrameerd.
Kwestie van op de knop te drukken en je hebt er een.
Alleen afwachten tot de marketing op gang komt.
tom307 zegt
shit hij moet bij zijn