Zonder problemen met een Range Rover op stap, dat klinkt als een utopie. Toch kan dit gewoon de realiteit zijn.
De producten van Land Rover en Range Rover zijn alleskunners. Om dit voor elkaar te krijgen zit er ongelofelijk veel techniek op en aan zo’n auto. Bij de oude auto’s is de betrouwbaarheid niet al te best en ook een youngtimer moet je niet aanschaffen van je laatste pecunia’s. Het zijn offroad wagens waar je gewoon rekening dient te houden met wat onderhoud. Dit laatste neemt Lunaz voor een groot gedeelte weg met de klassieke Range Rover. En zo kun je zonder problemen met een Range Rover rijden.
Elektrische Range Rover
Want wat hebben ze nu gedaan. Lunaz heeft klassieke Range Rover van een elektrische aandrijflijn voorzien. Volgens sommigen is het heiligschennis en moet je niet aan klassiekers zitten. Anderen zien juist kansen, want zo kun je met zo’n elektrische auto op plekken komen waar dat voorheen misschien niet langer mogelijk was door de uitstoot van de oude motor.
Lunaz gaat 50 stuks maken van zo’n elektrische Range Rover. Het gaat om de generatie die oorspronkelijk tussen 1970 en 1994 werd gebouwd. De productie zal plaatsvinden in Silverstone, Engeland. Er komen twee varianten. De ‘Town’ uitvoeringen, waarbij comfort hoog in het vaandel staat. De andere uitvoering heet ‘Country’ en is meer gericht op de klant die daadwerkelijk offroad plannen heeft met zijn elektrische Range Rover.
En zo rij je -als het goed is- een Range Rover zonder problemen, met een onderhoudsarme elektrische aandrijflijn. Lunaz vraagt wel de hoofdprijs. Prijzen beginnen namelijk bij 245.000 pond (270.000 euro) exclusief lokale belastingen. De eerste auto’s worden in de zomer van 2021 geleverd.
deSjonnies zegt
Ik betaalde ooit bij BMW in München 18mille voor een ex- testwagen, een 4 deurs classic Vogue 3.9 EFI die 48000 kilometers had gelopen, voor je aan de twee honderd en zeventig duizend Euro’s aan reparaties en vooral brandstof zit, ben je al aan je derde rollator toe en krijg je voor de vierde keer tandjes!
En ik kreeg van BMW er toen nog een set gebruikte Michelins die bijna nieuw waren bij.
Dutchdriftking zegt
@deSjonnies: Dit dus. Je kan een heleboel redenen verzinnen om deze elektrische Range Rover te kopen, maar niet omdat het zo lekker goedkoop is.
Stijnson zegt
@deSjonnies: werden die ex- testwagens verkocht? Tegenwoordig gaan ze in de schredder toch?
Design_Driven zegt
@stijnson: Autofabrikanten kopen auto’s van de concurrentie. Soms worden die ook uit elkaar gehaald (tear down) maar ook vaak alleen als benchmark gebruik. Die laatste worden vaak gewoon weer verkocht.
BeQuietAndDrive zegt
Klopt, maar ook wel eens gewoon gehuurd. Een keer bij Ford Lommel geweest voor presentatie en testdrive nieuwe Transit. Stonden gewoon Sprinters en Crafters van de lokale verhuurder klaar om mee te vergelijken.
kevindb zegt
En wat is de Range van deze Rover?
tenaci zegt
@kevindb: pa-dum-pats
BeQuietAndDrive zegt
Like :)
mashell zegt
Dit model is toch van een bijzondere blijvende schoonheid.
BeQuietAndDrive zegt
Ik begrijp het niet, waarom koop je voor 270K niet gewoon een originele oude Range Rover + een nieuwe EV + een 911 ofzo?
lolikbenbol zegt
Voor 270 mille kun je zelfs bij de dealer garage best lang je gang gaan.
eklasse zegt
Als het ombouwen naar elektrische aandrijving ooit goedkoper wordt is het wel dé toekomst van de klassieker. Geen 13 in een dozijn ID3, Kona’s of model3’s maar iconen waarmee je weer gewoon de binnenstad mee in mag.
Twee jaar geleden zou ik dit idee vervloeken nu zie ik er wel iets in.
BeQuietAndDrive zegt
Ik weet niet of ik er dan nog wel rijplezier aan beleef. Rijplezier is toch het nummer 1 criterium bij mij, voor het bezit van mijn klassiekers.
Voor de keer dat ik een binnenstad in moet met de auto, staat er nog altijd een moderne daily driver op de oprit.