Geloof het of niet, maar er komt een tijd dat we massaal in elektrische auto’s rijden. Nagenoeg iedere autofabrikant is er op een of andere manier mee bezig. Daarbij zijn sommige autobouwers beduidend verder dan andere. In het westen hobbelen we nog behoorlijk achter de feiten aan, want in China zijn elektrische auto’s inmiddels beschikbaar voor de massa. Volgens sommigen is datzelfde China voor ons onmisbaar als het gaat om de productie van betaalbare elektrische auto’s.
Hoe lang zal het nog duren voordat de brandstofprijzen weer tot recordhoogte zullen stijgen en we weer massaal naar goedkopere alternatieven uitwijken. Elektrische auto’s zijn een zuinig en schoon alternatief, maar hebben nog wel een probleem: waar zijn ze?
De ontwikkeling van elektrische auto’s is duur en vergt stevige investeringen van de autobouwers in zwaar weer. Daarbij zijn de accu’s momenteel nog behoorlijk schaars en vooral duur. Dat zal nog wel een poosje zo blijven. Autobouwers zullen dus op andere onderdelen kosten moeten proberen te drukken om de elektrische auto’s voor de consument betaalbaar te houden. En daar komt China al snel in beeld.
Volgens Darryl Siry, o.a. ex-marketingbaas bij autobouwer Tesla, kan fors worden bespaard op productiekosten door de productie te verplaatsen naar China. De enige uitdaging die dan nog overblijft is om te zorgen dat de Chinezen produceren volgens westerse kwaliteitsnormen en het overtuigen van de consument dat het met de kwaliteit wel goed zit. Dat zal vooral een kwestie zijn van een goede aansturing en gedegen kwaliteitscontrole, maar Siry is sterk van mening dat China in dit verhaal een onmisbare schakel is.
Darryl Siry was ook marketing baas bij Fireman’s Fund, een grote financiële dienstverlener. Momenteel werkt hij als senior analist bij Cleantech, een bedrijf gespecialiseerd in strategische communicatie. Daarnaast is hij bezig met de oprichting van een eigen bedrijf op het gebied van media en technologie.
Matt zegt
Zonder China geen betaalbare elektrische auto’s. Ziet iemand een auto?
Dennis zegt
@Matt: Er staat nergens dat het allemaal typisch Chinese auto’s zullen worden. Europese elektrische auto’s in China gebouwd.
rikkon zegt
Wel even alle Chineesje blindoeken anders lopen er in de fabriek ernaast vanaf de volgende dag de kopietjes van de band.
Matt zegt
@ Dennis. Ja, dat staat er. Maar er staat ook een foto bij van een vreemd object, vandaar. Grapje op z’n tijd moet kunnen.
Citrofiel zegt
-edit: typo’s gefixt-
Gaat lekker Dennis! :P
Stephan zegt
Dat komt dus simpelweg doordat in China goedkoper geproduceerd kan worden, dit is toch niet nieuw in de wereldeconomie? Philips produceert al jaren schermen in Azie en de voorbeelden zijn eindeloos. Komt wellicht ook door minder strenge eisen met betrekking tot vervuiling en arbeidsomstandigheden. Same old story!
Laurens zegt
De echte titel van het stukje: “Darryl Siry start eigen bedrijf.”
Dat zal vast wel kloppen :-) Doen wel meer mensen in deze crisis.
Dennis zegt
@Stephan: Klopt, voor wat betreft bijvoorbeeld consumer electronics, kleding, en andere gebruiksartikelen, maar als het om auto’s gaat doen we nog altijd behoorlijk krampachtig.
Niet geheel onterecht als je het mij vraagt. Wat we tot nu toe aan auto’s uit China hebben zien komen was doorgaans kwalitatief niet al te best. Op het moment dat westerse autobouwers hun productie naar China verplaatsen en het ze lukt om de Chinezen naar westerse kwaliteitsnormen te laten bouwen, dan wordt het interessant.
Stephan zegt
Ja okej, maar al laten ze voorlopig alleen de accu’s, met alle giftige processen die daarbij komen kijken, in China maken dan is het waarschijnlijk al lonend. Het zou wellicht een aardige reductie opleveren in de productiekosten, maar dan gaan we lekker zuinig elektrisch rijden terwijl de productie ervan wellicht nare gevolgen heeft voor een gebied ergens in China.
Stephan zegt
terwijl ik mijn eigen stukje lees, bedenk ik mij ineens dat dit natuurlijk HET antwoord is op de problematiek. Westerlingen kunnen met een groene auto rijden die hun geweten (en portemonnee) sust, terwijl arme Chinezen erop mogen zwoegen in de fabrieken! Beetje marketing en niemand interesseert zich in de productie, als men maar betaalbaar auto mag blijven rijden…
Buyck zegt
Het enige land waar we de komende jaren moeten naar (uit)kijken is China! Als het wel één land is die ons uit de crisis kan trekken is het hen. Niet alleen op electische voertuigen zijn ze voorop ook de race naar de Maan zal kantje boordje zijn voor de Amerikanen die in 2020 terug willen. Ook brengt China volgend jaar een ruimtestation in de ruimte. Dus de tijd waar wij de Chinezen moeten bedotten is nu wel voorbij en zouden we beter in eigen boezem kijken. Waar staat Europa!???
AMG Powerrr zegt
een Toyota Corrola sedan op elektriciteit als je niet beter zou weten. Lekker innovatief ontwerp van de Chinezen.
Thibaut zegt
wie denkt dat elektrisch gaan de toekomst is?
zijn er eigenlijk wel genoeg metalen op de aarde aanwezig voor zoveel elektrische wagens, of is daar nog niet aan gedacht?
Ralph zegt
@Buyk Jij snapt het…
Lekker handig om alles in lage loon landen te fabriceren.
En géén werkverschaffing in eigen land. Economische voordelen daar gaat het dus om als puntje bij paaltje komt.
Enne China kan best kwaliteit bouwen, het mag alleen niks kosten van de westerse opdrachtgever dus specificatie’s worden verlaagd om nóg meer winst te behalen.
Tel uit je winst.
@Thibaut.: ik geloof hier in… http://www.autoblog.nl/archive/2009/03/12/bmw-waterstofmotor-2x-efficienter-dan-benzinemotor
norman zegt
na 6 maanden sloopregeling zeker toepassen op deze china auto’s
lpl zegt
sinds wanneer zijn batterijen groen? China mag die tijdelijke alternatieven hebben. Dit gaat de aarde zeker niet redden maar zal wel de geldbeugel van enkele gewiekste autoproducenten/marketeers vergroten.
donkeyKONG zegt
De meeste(veel)brommertjes in de steden zijn al electrisch daar vanwege de smog.
Tegen de tijd dat we hier naar buiten lopen met een mondkapje op willen we ook electrische autos denk ik:)
Esprit_de_Flandre zegt
@Thibaut: Nee, maar dat heeft niet. Elektrische wagens moeten licht zijn dus worden ze allemaal van plastiek.
Birger Alfa 147 zegt
Ja slim hoor, alle productie naar daar, hier alle werknemers op straat en hops dan kunnen we hier die goedkope auto’s ook weer niet kopen..
Carmaster zegt
@ donkeyKONG
Bij ons in het hoge noorden hebben de brommertjes nog geen smog veroorzaakt hoor.
Maar dat ligt ook meer aan de overbevolking van sommige steden, zoals bijvoorbeeld Rio de Janeiro en Mexico Stad.
Ik hoef later in ieder geval niks elektrisch voor de deur, geef mij maar een V8.
Jannn zegt
Met de standaard chineese marketing truc voor accu’s hebben ze een actie radius tot het einde van de straat. Meet je op de markt gekochte “merkloze” chinese accu van je digi-cam maar eens door, het aantal mA kun je gemiddeld bijna door 2 delen.
Juppe zegt
@Jannn,
Ja, vind je ’t gek.. dat is omdat jij zonodig niks voor de accu’s wilt betalen. De goeie accu’s komen ook evengoed uit China.
BananaFlip zegt
Raar.
Er komen toch veel hoogwaardige producten uit China, maar in de autoindustrie blijven ze toch echt achter.
Herman zegt
@ Jannn
Wat ben je een grapjas he, toevallig komen bijna alle accu’s uit china..
En bijna al jou elektrische producten uit china…
Tevens, dit nieuws loopt al achter… Elektrische auto’s en scooters en fietsen zijn allemaal allang te koop. Alleen het haalt onze nieuws niet echt.
Vooral elektrische scooters en fietsen zijn daar razend populair aan het worden.
Wij gaan achterlopen… die chinezen zijn zo dom nog niet hoor!!!
Of krijgen we van die ubermensch gedachten dat wij westerlingen overal maar beter in zijn???
Ik wil echt niet van die neppe amerikaanse trots hebben.. dan word je blind voor mensen die ook eens wat beter kunnen als jezelf.