Cargraphic is een van de minder bekende Porsche tjoenerts. Bedrijven als Techart, Gemballa en 9ff weten zich altijd beter in de kijker te spelen. Cargraphic houdt zich vooral bezig met de racerij en hebben een beperkt aanbod van aanpassingen en modellen.
Cargraphic is echter geen kleine speler en beschikt wel over een flinke dosis ervaring en een aardige geschiedenis. In 1985 kochten de oprichters de eerste Porsche, een 911 uit 1982, om hier eens lekker aan te gaan sleutelen. In plaats van de auto van de hand te doen toen nieuwer en sneller financieel haalbaar werd is de auto bij het bedrijf gebleven. De 204 paardenkrachten waar de ‘simpele’ 3.0 zescilinder ooit mee begon zijn opgewaardeerd naar 285 stuks. In combinatie met een voertuiggewicht van slechts 1050 kilo moet dit werkelijk een feest zijn om in te rijden. Een acceleratietijd, maximale bochtsnelheid of rondetijd wordt niet genoemd maar een topsnelheid van 285 is een feit. Omdat het geheel nauwelijks meer dan een broodtrommeltje weegt neem ik aan dat deze snelheid in korte tijd bereikt wordt.
Bijna ieder onderdeel van de auto is aangepast om tot de zeer respectabele prestaties en cijfers te komen. De versnellingsbak, het onderstel en het uitlaatsysteem zijn allemaal anders dan standaard. Bilstein moet de auto aan de grond houden, terwijl een RUF oliekoeler net wat extra motorprestaties toelaat. Veel andere onderdelen komen uit Cargraphic’s eigen schappen. Gezien de ervaringen in de racerij zal de 911 daarom niet om precisie verlegen zitten en hoor je de luchtgekoelde zescilinder in zijn meest pure vorm brullen.
De auto is van 13 tot en met 15 maart te zien bij Retro Classics in Stuttgart. De klassiekershow telt in totaal zo’n 100.000 vierkante meter expositie ruimte. Later in het jaar zal de auto ook op Techno Classica in Essen staan, deze show opent op één april de deuren en is open tot en met vijf april. Klik voor een lekker grote plaat:
Benz.. zegt
Ziet er zeer geinig uit.. Verlaagd en met die kraaloogjes aan de voorkant.. Heerlijk!! :D
Jochempie zegt
Wat een rauw en bruut apparaat moet dat zijn! Lekker ook die overdreven wielen :D
Ben zegt
De velgen zijn niet echt mijn smaak, maar verder ziet hij er strak uit!
1050KG zal denk ik best wel heel hard gaan.
Autofans.be zegt
hele knappe wagen. De velgen kunnen me ook niet 100% bekoren
karate kameel zegt
schattig hoor :P “BRUUT” :P
Klassiekerrally zegt
Mmm… Nog een reden om te proberen vrij te krijgen om naar de Techno Classica te gaan dit jaar. Een vriend van me heeft een eigen stand met leuk spul (o.a. een 512BB Koenig!) en een vrij revolutionaire ontsteking voor potente V12-powered klassiekers (binnenkort meer daarover op m’n website).
clijde zegt
Zo hoort en 911 te zijn…
LastClick zegt
nét niet flush, maar zeker een toffe bak!
Jesper zegt
“deze show loopt opent op één april de deuren en is open tot en met vijf april. ”
“Loopt van … t/m …” of “Opent op … en sluit op …” , Een van de twee he ;)
OnT: Wat een rete mooi ding :) Een van de weinige klassiekers die deze kleurstelling kan hebben – en er nog beter uit kan zien dan anders :D
Wallpapers alstublieeeft? ;)
-edit: tnx, artikel is verbeterd. Als bonus het grootste exemplaar wat we hebben, klik op het onderste plaatje voor de vergroting-
r3fl3x zegt
En zo hoort tuning te zijn :D Hebben jullie meer foto’s? Zou wel wat meer willen zien, maar kan niks vinden cargraphic.de of de site van Retro Classics…
Ps: Zó onbekend zijn ze nou ook weer niet
http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/14/cargraphic-997-gt3-rsc-40
r3fl3x zegt
Toch wel wat kunnen vinden…
Linkje erbij misschien?
http://www.cargraphic.de/index.php?/s,6,7,18,707/
STJ zegt
Toch blijft Rauh Welt mijn favorite 911 tuner!
Innokenty zegt
Ik heb in Rusland een nieuwe gele 911 gezien van Cargraphic. Zag erg opvallend uit!
Mikeee zegt
Ik vind ‘m echt véél mooier dan de moderne lijnen van tegenwoordig. (Zoals met zoveel wagens) Kwestie van ziel tegenover zielloos.
ZwerverRoodbaard zegt
Echt hartstikke mooi is dit :D
Vond die 911 van de heren van Drivers Republic ook al zo mooi :)
sab zegt
Ze hebben hem later wel weer aangepast, in 1985 had je deze wielen, spiegels, sideskirts, achterklep (motorkap) en spoiler op de achterruit nog niet.
Geef mij maar een orginele Yellowbird!
Headhunterz zegt
is er ook een cabrio van? :P
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ziet er wel zeer ok uit! Behalve de velgen dan…
Blijf de 911’s uit deze tijd toch veeeeeel mooier vinden!
Zeker in vergelijk met de 7682369 versies van vandaag de dag
ikke_ferrari zegt
Porsche waardige aanpassingen! :D
Jesper zegt
Mijn vriendelijke dank ;)
750i zegt
Ik heb hier een tijdschrift voor me liggen uit januari 2005 waarin deze prachtige Porsche al in meerdere foto’s was te bewonderen.
Één dingetje klopt er alleen niet in het verhaal van Autoblog…de auto was in 2005 al elf jaar in het bezit van ene Ralf Messmer die de auto van Cargraphic-directeur Thomas Schnarr had gekocht…
750i zegt
Overigens als je heel goed kijkt op de eerste foto zie je die Ralf Messmer achter het stuur zitten.
sebastianchubasco zegt
@sab
volgens mij zijn spoilers (iig voorbumper) van ruf en historisch correct, tevens velgen van bbs rennsport ook redelijk historisch correct. hooguit had de maat van de velgen een inch kleiner gekunt. maar er zitten flinke schijven achter…
Markus zegt
Erg vette bak, doet me denken aan de Yellow Bird van RUF… zelfde model 911 dacht ik. Verfrissend, dit soort auto’s ipv altijd maar het nieuwste van het nieuwste.
WieAndersDasAuto zegt
De snelheidsbeleving zou wel aardig hoog liggen! Dit moet een kanon zijn, zeker met die 1050 kg aan gewicht. Wel leuk, af en toe even variatie. Deze auto verdiend zeker aandacht.
Emile_Benz zegt
Zal ’n heerlijk wagentje zijn :) We zullen ’t t.z.t. wel lezen, wanneer hij de ring gedaan heeft… :wink:
Emile_Benz zegt
@ SAAB: groot gelijk, deze zijn veel mooier. Al dan niet met de walvisstaart…hoewel, ik vind ’t zo er beter uitzien dan met walvisstaart…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Emile: kijk, dan zijn we het eens…
Ik heb altijd gevonden dat het design van de originele 911 met name gebaseerd is op de vloeiend aflopende achterzijde. Zo’n dikke whale tail haalt het basis design op een gi-gan-tische manier onderuit!
Emile_Benz zegt
@ SAAB: en die walvisstaart oogt zo…
petjesvolkachtiggoedkoopsab zegt
@sebastianchubasco
ik heb het over het spoilertje op het achterraam
voor- of achterbumper heb ik het niet over gehad
en dit zijn geen BBS motorsport wielen
maar het is wel een stoere bak al zie ik liever eentje die klopt met de tijd waarin die gemaakt is
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Emile: yup, hij hoort gewoon zoals deze te zijn…
Vandaar dat hij me direct opviel als ‘mooie 911’. En dat gebeurt niet vaak meer de laatste tijd!
RenesisHP zegt
Dit is ook weer zo´n topic waar ik meer van had verwacht.
Met een filmpje komen we een stuk verder.
De tekst lijkt nu op een volkswagen reclame. Hij heeft dit en dat en hij kan zus en zo, maar we moeten het maar op het woord geloven.
RenesisHP zegt
MAW. Zonder geluid hebben we weinig aan deze zin; “Gezien de ervaringen in de racerij zal de 911 daarom niet om precisie verlegen zitten en hoor je de luchtgekoelde zescilinder in zijn meest pure vorm brullen.”
Ik wil dat gebrul horen. :x
Thibaut zegt
gouden velgen en witte lak, DIE WIL IK!!!
transam73 zegt
HEEEEERRRRRRRLIJK!