De Zweedse streamingdienst Viaplay heeft bekendgemaakt hoe dramatisch 2023 is verlopen.
Kantje boord. Viaplay bestaat nog, maar dat had niet gelukt zonder een berg investeerders aan te trekken. Het was al bekend dat het bedrijf een verschrikkelijk jaar achter de rug had, het was echter nog wachten op de cijfers over 2023. Die zijn nu binnen.
De cijfers schetsen een beeld zoals je die kunt verwachten. Dramatisch. In het vierde kwartaal van 2023 noteerde het bedrijf een verlies van omgerekend 260 miljoen euro. Even een paar honderd miljoen euro verlies noteren in drie maanden tijd, doen ze gewoon. Niet vrijwillig natuurlijk, dat moge duidelijk zijn. De omzet steeg wel met 18 procent in 2023 tot omgerekend 1,7 miljard euro.
Nu de financiële cijfers binnen zijn van Viaplay over 2023 hebben we ook een totaalbeeld van vorig jaar. Het bedrijf heeft een totaalverlies van 920 miljoen euro (!). Vorig jaar waren er al medewerkers ontslagen om het hoofd boven water te houden. Daarnaast trekt het bedrijf zich terug uit markten waar het niet goed gaat of ging: het Verenigd Koninkrijk, de Baltische Staten, Noord-Amerika en Polen.
Dat is echter niet genoeg. ViaPlay moet nog meer maatregelen nemen in 2024 om te blijven bestaan. Wat die maatregelen precies gaan zijn is nog niet bekend. Feit is dat Nederland met de Formule 1 een zeer belangrijke markt is voor de streamingservice.
Uitzendrechten Formule 1
Daarnaast wacht ViaPlay nog een zware tijd met VodafoneZiggo als het gaat om de uitzendrechten van de Formule 1 voor 2025. Bij VodafoneZiggo willen ze maar wat graag die rechten weer te pakken krijgen. ViaPlay kan niet zomaar met een tas geld gooien om de rechten te behouden: dat geld is er immers niet. Zonder Formule 1-rechten is ViaPlay echter ten dode opgeschreven, in elk geval in Nederland. Al vinden ze zelf van niet natuurlijk.
stpmkngsnc zegt
Het begon bij de ABN-AMRO altijd met ambitie, alleen kunnen, Viaplay, Hudson Bay, Marlies Dekkers, Super Trash, Jamie Oliver, etc je vertellen dat ambitie alleen niet genoeg is. Ik verbaas mij altijd hoeveel geld er los komt als iemand met een super ambitieus plan komt inclusief een snel groei model. Ambitie is een heerlijke gedachte, verslavend zou je het kunnen noemen, maar zoals met veel verslavende middelen, geniet met mate.
Jozo zegt
Ik denk niet dat Ziggo de kans krijgt om de rechten terug te kopen.
Canal+ is terug in Nederland en laat die nou net een flink aandeel in ViaPlay gekocht hebben. Zij willen de rechten die ViaPlay nu heeft (voetbal, F1, darts) en zijn een stuk kapitaalkrachtiger dan Ziggo.
Poulusma zegt
‘Feit is dat Nederland met de Formule 1 een zeer belangrijke markt is voor de streamingservice.’ Kan je nagaan, 10 jaar geleden werd je raar aangekeken als je vertelde dat je zowat elk weekend F1 keek. Wie kijkt er nou ruim 2 uur lang naar autos die rondjes achter elkaar rijden 🤷 Toentertijd werd het gewoon op tv uitgezonden bij RTL7, tegenwoordig zijn die rechten een verdienmodel.
Ik begin zo langzamerhand terug te verlangen naar die tijd.
@jozo
VodafoneZiggo is van Liberty Global, de eigenaar van de F1. Als zij willen dat Ziggo weer gaat meedoen in Nederland dan kunnen ook zij nog aan wat touwtjes trekken. Uiteindelijk zijn die ook bij een gezond bedrijf gebaat.
Jozo zegt
Het feit dat ze dat in 2021 niet gedaan hebben gaf al een heel sterk signaal af.
ouwedibbes83 zegt
Hoewel ik niet precies weet hoe die veiling in 2021 is gegaan, wel dat Viaplay won, denk ik dat ze bij Ziggo (en wellicht moeder Liberty Global) hebben gedacht; zo hoog bieden kan nooit uit. Laat die overmoedige bieders van ViaPlay zich hier maar stuk op bijten. Die concurrent schakelt zichzelf wel uit. En zo geschiedde (bijna)
potver7 zegt
Recent interview met de directeur van Viaplay Nederland:
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/02/12/viaplay-kan-een-van-de-espns-de-ziggos-en-de-videolands-worden-a4189870
In Nederland zijn ze wel winstgevend, dankzij F1. Maar ik gok dat de marges klein zijn dus of het ze weer lukt om Ziggo te overbieden is maar de vraag. Nou was het verschil bij de vorige bieding behoorlijk groot (in het voordeel van Viaplay) maar sportlicenties zijn de afgelopen paar jaar heel snel in waarde gestegen. Ook Ziggo zal behoorlijk veel dieper in de buidel moeten tasten dan waar ze de vorige keer toe bereid waren. We gaan ’t zien.
jippie zegt
Ik heb voor de zekerheid m’n abonnement maar geannuleerd.