Het is nog steeds een zooitje bij het CBR, met lange wachttijden voor examens.
Zo, jij hebt je 25 rijlessen (of meer, of minder) gehad en je bent klaar voor het praktijkexamen. Het theorie-examen heb je in de tussentijd voltooid en jij zegt: kom maar op! Das leuk, maar het CBR is nog niet klaar voor jou.
Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) kampt al jaren met enorme wachttijden en daar is tot op heden nog geen verandering in gekomen. Sinds corona is het CBR bezig om uitgestelde examens in te halen, maar nog steeds is de boel niet rechtgetrokken.
CBR wachttijden
Het CBR hanteert zelf een norm van maximaal zeven weken. Die belofte om in deze aanvraagperiode een praktijkexamen af te leggen moeten ze keer op keer breken, aldus de NOS. Het komt voor dat kandidaten maanden moeten wachten op het afleggen van een praktijkxamen. Op dit moment ligt de gemiddelde landelijke wachttijd voor het praktijkexamen op 11,7 weken. In de Randstad kan dit zelfs oplopen naar 18 weken. Dat is meer dan 4 maanden!
In de tussentijd gaan de aspirant automobilisten door met het nemen van rijlessen om te voorkomen dat de leerstof vergeten wordt. Daardoor stijgen de kosten voor het halen van een autorijbewijs alsmaar.
Examenplek kopen
Het probleem is inmiddels zo groot dat rijscholen examenplekken kopen van andere bedrijven. Dit is niet illegaal, dus het CBR kan er niet tegen optreden. Wel keurt de organisatie deze handel af.
Een vrij schimmig gebeuren is het. Een neppe rijschool boekt een examenplek voor een niet bestaande kandidaat. Vervolgens wordt die plek verkocht aan een rijschool die wel een echte kandidaat heeft. Het enige wat de nep-rijschool moet doen is de naam aanpassen. Het zou jaarlijks gaan om duizenden gevallen. Dit werd aan het licht gebracht door magazine Rijschool Pro en die kunnen het weten!
Maatregelen
Om de achterstanden weg te werken heeft het CBR weer wat nieuws verzonnen. Er komen minder examenplekken beschikbaar voor rijscholen met een laag slagingspercentage. Rijscholen met een slagingspercentage van 30% of hoger krijgen juist meer examenplekken. Elk kwartaal wordt het percentage opnieuw vastgesteld op basis van de afgelopen 12 maanden, zo communiceert het CBR.
Dit doet het CBR omdat het naar eigen zeggen jaarlijks duizenden kandidaten krijgt op examen die er nog totaal niet klaar voor zijn. Deze groep mensen neemt de examenplekken in, terwijl kans op slagen te laag is. Door de maatregel hoopt het CBR op een betere doorstroming. Rijscholen met een slagingspercentage onder de 30% zullen dus aan de bak moeten.
pomoek zegt
Simpel op te lossen. De op naam gezette examens kunnen niet worden aangepast. Simpel. Ik kan mijn rijbewijs toch ook niet even op een andere naam zetten. Next.
toniominestrone zegt
Pechtold heeft het te druk met het vertegenwoordigen van zijn kneuter partijtje in alle talkshows.
tweetyv6 zegt
Precies dat.
Alternatieve Headline:
Incompetent zetbaasje zorgt voor chaos bij CBR
faalhaas zegt
Er zijn hele generaties die opgroeien met de rotzooi van het CBR.
Robert zegt
Precies dit. Toen ik zo oud was dat ik op mocht voor het rijexamen (eind jaren tachtig van de vorige eeuw!) klaagde men ook al over idioot lange wachttijden, met name als er herexamens aan te pas kwamen. Destijds liepen de wachttijden voor examens regelmatig op richting de 14 weken en die voor herexamens richting de 16 tot 18 weken.
Als ik niet twee keer ‘een her’ had gehad, had ik m’n rijbewijs driekwart jaar eerder kunnen hebben behaald…
Otua zegt
Als je meer lessen had genomen/gekregen had je misschien ook niet 2x “een her” nodig gehad. Klinkt voor mij alsof je onderdeel van het probleem was.
kilum zegt
Het zou ook helpen als er een beetje een lijn komt in wanneer je geslaagd bent. Je hoort zoveel verhalen van mensen die tijdens hun eerste examen niets fout doen en toch zakken. En dan tijdens hun 2e examen per ongeluk door rood rijden of een stoeprandje raken of weet ik veel wat en dan wel slagen. Dat is gewoon raar. Als dat 1 keer gebeurd is het gek. Maar ik ken gewoon meerdere mensen met zulke verhalen. En dat is absurd.
kniesoor zegt
Rijexamen is een jurysport, net als voetbal. En dus onderhevig aan subjectiviteit. Bij voetjebal hebben ze de willekeur eruit proberen te halen met de introductie van de VAR. Dan misschien ook maar een ‘VAR’ mee laten kijken tijdens de rijexamens.
rollingstoned zegt
Het is idd maar net met welk been de examinator uit z’n bed is gestapt…
gregorius zegt
Je moet ook een beetje een voordeel geven aan de examinator. Er is een gevoel van overzicht in het verkeerd: of je het aanvoelt. Je kan prima geen fouten maken, maar als je in bepaalde situaties laat zien dat je het overzicht niet hebt (ook tijdens een gesprekje), dan is het vrij snel over. Echter, als je een paar situaties hebt waar je wel laat zien dat je het overzicht hebt, maar omdat je zenuwachtig bent bijv een stoepje niet ziet; tja, als je dat met je persoonlijkheid netjes en rustig oplost; dan kan dat door de ogen worden gezien.
Maar goed, er zijn altijd gevallen waar het gewoon niet wil met de examinator.
kniesoor zegt
“Penthouse Pechtold’s aanpak doorslaand succes” . . . NOT. Misschien Koolmees er maar opzetten ?
harrie zegt
De man die alles kan, Hugo de Jonge natuurlijk!
kniesoor zegt
Die is van een andere polletieke persuasie, dat gaat teveel weerstand geven. Dus kan-ie na de verkiezingen beter zijinstromer in het onderwijs worden.
rollingstoned zegt
Dat ging Rutte toch al doen? 😁
kniesoor zegt
Gezien het schreeuwend tekort aan onderwijzend personeel is er plek genoeg voor beiden 🙂
mashell zegt
Dus de vrije markt heeft een oplossing verzonnen die werkt totdat het CBR zijn zaakjes op orde heeft. Helemaal prima toch.