Dat het ‘heroprichten’ van het illustere merk Maybach niet echt succesvol was zal niemand verbazen gok ik zo, maar hoe dramatisch het resultaat echt was wisten we eigenlijk niet. Een aantal mensen zijn aan het rekenen geslagen en kwam uit op een verlies van 330.000 auto per auto. Auw.
Maybach bestaat inmiddels alweer zo’n 7 jaar en volgend jaar zal het merk weer sterven als de volgende generatie Mercedes S-Klasse op het toneel verschijnt. Het is dus even tijd om terug te blikken. De afgelopen 7 jaar zijn slechts zo’n 3.000 auto’s gebouwd door het Daimler concern, maar er is wel €1 miljard in het merk gepompt.
Car Magazine heeft de rekenmachines tevoorschijn gehaald en ze kwamen tot de conclusie dat het Daimler concern zo’n €330.000 verlies maakte per auto. Ongetwijfeld zullen ze bij Daimler zeggen dat het heroprichten van Maybach er wel voor heeft gezorgd dat er binnen het Daimler concern veel kennis & kunde is opgedaan met betrekking tot het ontwikkelen van echt exclusieve auto’s.
Want we kunnen natuurlijk niet tegenspreken dat een Maybach een hoog afwerkingsniveau heeft en die kennis kan uiteraard toegepast worden op toekomstige Mercedes modellen. Dat belooft nog wat voor de nieuwe S-Klasse!
sdk16420 zegt
Wat kostte een gemiddelde Maybach ook al weer?
robbie zegt
@sdk16420: excl. belastingen minder dan dat.
lambo4all zegt
@sdk16420: zonder belastingen 3,5 a 4 ton.
spykerforce zegt
@sdk16420:
57: € 543.523,-
57 2011: ?
57S: € 616.107,-
57S Zeppelin: € 635.040,-
57S 2011: € 613.030,-
62: € 634.230,-
62 2011: ?
62S: € 713.058,-
62S Zeppelin: € 733.420,-
62S Landaulet: € 1.500.939,-
62S Landaulet 2011: ?
Zo. Nu eerst een Bavaria! Nee, dit zijn de prijzen wat ik kon vinden. Zonder opties afcourse, hij is zo duur als je hem zelf maakt!
Greetz
-edit: kap met spammen van je eigen site. Nog 1x en je hebt een ban te pakken!-
robbie zegt
@spykerforce: dat zijn bruto prijzen (incl. BPM & BTW). De helft van dat bedrag gaat dus naar de Nederlandse overheid.
bigcar zegt
@robbie: ik neem aan dat je netto bedoeld..
kaasboerin zegt
@bigcar: Phail.
robbie zegt
@bigcar: zoek jij het verschil tussen bruto & netto maar eens uit.
bigcar zegt
@robbie: ja, fuck you, denk je dat ik nix beters te doen heb ofzo? De prijzen die jij noemde waren bruto ( want= excl. Pretbelasting) die Andere die werd genoemd, door iemand die hierboven dat lange stukje heeft geschreven en waarvan ik de naam niet weet en niet kan bekijken omdat ik anders dit alles opnieuw moet typen, is netto omdat die incl. Pretbelasting en alles is.. ^_^
RobinM zegt
@bigcar: Anders ga je toch maar FF checken wat nou bruto en netto is… Zal t je makkelijk maken: Bruto is inclusief ALLES dus met pretbelasting, BPM en andere zooi. Netto is wat de auto zelf kost, dus zonder meuk die je aan andere instanties/overheden/geld potjes geeft.
audi18 zegt
@RobinM: meen je dit serieus? Denk dat jij even opnieuw economie moet volgen. Britisho is ex belasting en netto is incl belasting
audi18 zegt
@audi18: bruto is ex belasting*
sacha zegt
@audi18: @bigcar: Right…
Is je netto salaris het salaris met of zonder alle belastingen?
Is het netto uitlekgewicht van je blikje tonijn met of zonder de olijfolie?
Juist. Netto is de kale prijs, bruto is met alle belastingen erbij.
fatique zegt
@sacha:
Raar, bruto salaris = toch echt exclusief belastingen (kaal): Bruto loon is wettelijk vastgelegd in Cao of contract, daarvan worden belastingen ed afgedragen en wat op je rekening staat is je netto loon. Kijk anders ff op jobcircle.nl voor de volledige uitleg ;) (geen spam..) dus wat bigcar zegt klopt wel, wat jij en robbie zeggen niet.. Als de boekhouding bij jullie zo gaat dan kan je gauw stoppen ;)
lijphoofd zegt
@fatique: Daarom het het altijd ‘voor belastingen’ en ‘na belastingen’. Om dit soort verwarringen te voorkomen.
sacha zegt
@fatique: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruto
het bruto gewicht: inclusief de verpakking
het bruto oppervlak: inclusief dat wat niet kan worden benut (bij gebouwen: de muren, bij bouwgrond: de opstallen)
het bruto loon: inclusief belasting en premies. Bruto loon wordt ook wel vuil loon genoemd
een bruto prijs is zonder aftrek van kortingen en zonder bijtelling van btw en andere toeslagen, door aftrek van kortingen en bijtelling van btw en andere toeslagen kan de netto prijs berekend worden
sacha zegt
@sacha: Dus zowel over het bruto salaris èn de prijs hebben jij en Robbie het mis :)
agera zegt
Damn dat is een groot bedrag, geen zorgen met de nieuwe S inzicht.
raphael zegt
Wat is dit? De kleuterklas?
Dus wat ze hebben gedaan is die €1 miljard genomen en gedeeld door het aantal auto’s dat is verkocht (3000). Ja dan kom je op ongeveer 330.000 per auto uit ja.
Wat een debiele rekensom. Vergeten ze daarbij dat elk van die auto’s nog eens 300k-400k opleverde bij verkoop? Goede bron autoblog, sterk.
robbie zegt
@raphael: en auto’s zijn gratis om te bouwen? Er gaan geen onderdelen in? En mensen schroeven ze gratis in elkaar?
Ook is die 1 miljard alleen al de ontwikkeling(!) kosten voor marketing, productie etc etc zijn niet een meegenomen.
De ‘rekensom’ van CAR zal ongetwijfeld niet helemaal correct zijn, maar dat er een fors verlies per auto wordt gemaakt is wel duidelijk.
baasbas zegt
@robbie: Uit dat stukje van Car haal ik alleen dat er 1 miljard in is gegaan en dat ze die gedeeld hebben door 3000 auto’s..?? Als dat zo is dan heeft @raphael: groot gelijk en hebben ze daar bij Car het intellect van een gestoofde aardappel
robbie zegt
@baasbas: Daimler heeft wel degelijk $1 miljard alleen in de oorspronkelijke ontwikkeling gestoken:
Zie hier: http://www.autoblog.nl/archive/2011/06/13/blijft-maybach-leven-1-juli-d-day
En hier:
http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110613/OEM01/306139862/1424
Na het ontwikkelen heeft Daimler nog veel meer geld in Maybach gestoken, denk alleen maar aan alle marketing, promotie, productie, doorontwikkeling (facelift) etc etc
baasbas zegt
@robbie: Ah kijk, dat zijn bronnen die Car niet noemt! Zoals Car het verhaal voorschotelt klopt het van geen kant.
Maar ook met deze nieuwe bronnen is er nog wel een kanttekening te maken. Ontwikkelkosten verdien je normaliter terug over al je verkochte eenheden. Als de stekker niet uit Maybach werd getrokken hadden ze er meer kunnen verkopen en de ontwikkelkosten zouden dan over meer eenheden uitgesmeerd worden…
raphael zegt
@robbie: Autonoom denken, tip van het huis.
robbie zegt
@raphael: je kan niet ontkennen dat Daimler $1+ miljard heeft uitgegeven alleen de ontwikkeling van de oorspronkelijke Maybach modellen. Daarna zijn er nog vele tientallen, honderden miljoenen ingestoken. Kijk maar eens naar alle belachelijke marketingacties die ze uitgevoerd hebben. Ook de doorontwikkeling en facelifts die ze hebben doorgevoerd de afgelopen jaren hebben handen vol geld gekost.
CAR stelt het wellicht een beetje simpel, maar je kan er niet omheen dat als een business case hebt waarbij je er vanuit dat dat je in 10 jaar tijd 1.000+ auto’s per jaar verkoopt dat er onder de streep een heel dik verliest overblijft als je slechts een fractie daarvan verkocht hebt.
raphael zegt
@robbie: Graag ontvang ik van jou feitelijk bewijs dat het gaat om 1 miljard euro. Al die bronnen die je quote gebruiken dat getal maar vermelden geen bron. Mijn gok is dat het puur speculatie is.
Maar goed al was het dat niet. Wat Daimler heeft gedaan is de fabriek van sindelfingen transformeren, en natuurlijk kun je dat toeschrijven aan de Maybach maar dat gedeelte van de fabriek staat er nog steeds en er worden ook andere modellen geproduceerd nu. Een goede cost accountant wentelt de initiele investering niet alleen af op het eerste product dat daar wordt geproduceerd.
Je kan hoog of laag springen, een (speculatieve) investering delen door het aantal auto’s en dat als ‘verlies per auto’ noemen is kleuterklas niveau.
robbie zegt
@raphael: zoals ik al aangaf: Het bedrag van 330.000 euro zal wellicht niet kloppen, maar daar draait het wat mij betreft niet om. Het gaat erom dat Daimler heel veel geld per auto verliest.
Hoeveel dat is zullen we nooit te weten komen en waarschijnlijk weten ze het bij Daimler zelf ook niet, maar ook jij kan niet ontkennen dat er fors verlies per auto wordt gemaakt.
Of denk jij dat Maybach een groot succes is?
raphael zegt
@robbie: Als je zelf al aangeeft dat het bedrag waarschijnlijk niet klopt en dat het niet van belang is waarom staat het dan in de titel? Natuurlijk verkoopt de Maybach slecht dat is al ruim 10 jaar zo.
RobinM zegt
@raphael: Dit heet “De media”… In de media gaat redelijk vaak een getal rond maar vaak is dat een geschat bedrag van iemand die denk er verstand van te hebben… :P
baasbas zegt
@raphael: -edit: link werkt niet-
Hupke zegt
@raphael:
Met zo’n niveau van ‘rekenwerk’ kan je ook al beginnen twijfelen aan de juistheid van de cijfers die ze gebruiken ansich.
Hupke zegt
Zonde dat Maybach morgen nietmeer bestaat, ik vond het idee van een overdreven luxueuze wagen die absoluut niet opzichtig is echt wel leuk, maar als het verlies maakt dan maakt het verlies en moet je dat laten gaan.
ferrari94tr zegt
tja en met smart gaat het ook al zo lekker.
Nog even en DaimlerBenz is verleden tijd.
akrapovic zegt
@ferrari94tr: haha ja smarts zijn ook echt om uit te kotsen.
raphael zegt
@ferrari94tr: DaimlerBenz verleden tijd? Ze draaien daar recordomzet na recordwinst, waar heb jij het over?
robbie zegt
@raphael: Daimler-Benz bestaat sinds 1998 al niet meer hoor ;)
raphael zegt
@robbie: Het was een quote.
850t5r zegt
En er was ook nog een Exelero, wat kostte die eigenlijk, wel de mooiste Maybach van allemaal…
spykerforce zegt
@850t5r: Exelero was een concept, gemaakt i.s.m. Fulda banden om hun banden te testen en voor publiciteit zeg maar. Maar 1 van gemaakt, en ik weet niet zeker, maar heb een prijskaartje van 8.000.000,00 USD gehoord.
Greetz
-edit: kap met spammen van je site. Nog 1x en je hebt een ban te pakken!-
sr71 zegt
@spykerforce: Is het nodig om je eigen website-tje er zo bij te spammen?
Megakix zegt
@spykerforce: 2 x ‘de laatste keer’ anders IP-ban…hmm…strenge mildheid ? ;-)
dennisr zegt
@spykerforce: hey, goeie site man!
xilver zegt
Maybach heeft het nog ontzettend lang volgehouden. Nu denk ik wel dat Maybach een stuk succesvoller had geweest als Daimler het merk bleef moderniseren en verfraaien. De nieuwe Maybachs die je ziet rondrijden lijken 10 jaar achter qua design en uitrusting. Een S-klasse is vernuftiger dan een Maybach…
heidekonijn zegt
Zal wel weer een bijzondere rekenmethode zijn.
Neem je B prijzen dan is een Maybach 430 000 Euro.
Laten we eerlijk zijn, het is een iets langere, mooier ingeklede S-klasse, dat ziet een blinde.
Een S-klasse kost nog geen 100 000 Euro. Op een Maybach zou 330 000 Euro verliest gemaakt worden.
M.a.w. een S-klasse pimpen tot een Maybach zou 660 0000 Euro kosten, per stuk? Euh? Als dat waar zou zijn zou het goedkoper zijn voor Mercedes een S-klasse te bouwen, door te sturen naar Rolls Royce, hem daar voor de prijs van een Rolls om te laten bouwen tot Maybach.
Lijkt me oftewel publiciteit zoeken, of een Mercedes baas die ergens met een heeeel dikke rekening staat ;-)
raphael zegt
@heidekonijn: Het is inderdaad te debiel om er serieus op in te gaan dat stukje van Car Magazine. Gelukkig doet autoblog even een ctr-c ctr-v’tje.
robbie zegt
@heidekonijn: die ‘rekenmethode’ van jou raakt werkelijk kant nog wal.
Een Maybach is in jouw ogen een gepimpte S-Klasse, maar je gaat compleet voorbij aan het feit dat Daimler meer dan een miljard heeft geinvesteerd in het ontwikkelen van Maybach. En daar komen vervolgens elk jaar nog alle andere kosten bij.
Als je dan slechts 15-30 procent van de auto’s verkoopt die je voor ogen had dan stapelen de verliezen zich snel op.
heidekonijn zegt
@robbie: ja gekke ikke. Ik zal wel helemaal alleen zijn als ik denk dat een auto met s-klasse techniek, s-klasse structuur, en waarvan sommige delen als wielen, ramen, lagers, actuatoren enz 1:1 op een S-klasse kunnen worden gezet, eigenlijk een s-klasse is.
Een Rolls is geen 7. Toch maken ze er winst. Rara?
ya314 zegt
@heidekonijn: Omdat de Gost toch echt een 7 serie is!
monk zegt
@heidekonijn:
iets langere aangekledere s-klasse…
ik denk dat je de maybach daarmee toch behoorlijk te kort doet:
afmetingen (L x B x H) s-klasse: 5.096 x 1.861 x 1.479
afmetingen maybach 57: 5.734 x 1.980 x 1.572
Het is meer een grote broer van de s-klasse, met Benz genen. Een nieuw ontwikkeld model dus. Ergo hoge investeringskosten.
964rs zegt
Das nie weinig
linkador zegt
Een zonde dat ze niet dezelfde inspanningen hebben gedaan voor het uiterlijk als voor het innerlijke. Hoe goed de Maybach ook was, het uiterlijke is ’te Mercedes’ om je te laten dromen. Net zoals de Phaeton ten onrechte ‘een grote Passat’ was.
Tonnie zegt
Ajoo ik bouw auto’s en met elke dat ik verkoop gooi ik een vrij ruim bemeten huis in de goot.
alcantara zegt
Dus de directeur/eigenaar heeft nu een schuld van bijna 1 miljard? Dan mag hij nog wel even sparen voordat hij zelf ook zo’n Maybach kan rijden.
Orichy zegt
Als je uitgaat van €1.000.000.000 en dat deelt door 3.000 auto’s kom je tot het kostenplaatje van €333.333, als kale prijs per auto.
Doorrekenend dat er 42% bpm [€140.000] en 19% btw [€89.933] voor Nederland bij komt [=€563.266] en de basis prijs van de “eenvoudigste” Maybach op €543.523 zit, dan kom ik tot zo’n €20.000 verlies per auto.
In die €333.333 zitten dus ook de kosten voor de ontwikkeling, marketing, produktie en arbeidsloon.
Maar die €333.333 geldt dus niet alleen voor de basisversie, maar voor elke van de 3.000 auto’s. Naast de basisversie zijn de overige modellen zijn wel wat duurder om te maken, maar leveren door de hogere verkoopprijs ook relatief meer op.
Dus is er überhaupt verlies? Misschien wel, als je €20.000 keer 3.000 auto’s doet, dan kom je uit op zo’n €60.000.000.
Dat is een verlies van 16,67% op het totaal geïnvesteerde bedrag en dan had men dus [60.000.000 : 333.333] nog 180 auto’s meer moeten verkopen/bouwen.
Het enige dat niet het succes heeft is het tijdbestek waarin de 3.000 auto’s tot stand zijn gekomen, 7 jaar in plaats van 3 jaar volgens het businessplan is een flinke tegenvaller en daar zit hem de grootste kosten post in. En hoeveel die is weet ik niet.
aadr zegt
Het doel was 2500 Maybachs per jaar te verkopen , uiteindelijk is nog geen 10% daarvan gehaald. Flink is er geinvesteerd in een dealernetwerk wat al snel weer afgebouwd werd maar toch de nodige kosten met zich meebracht. Niet geschoten is altijd mis. Van Mercedes een dappere poging om in te breken in het hogere segment maar commercieel niet gelukt. Verdraait lekkere auto om in mee te rijden en op veel punten toch de meerdere van een Rolls Royce.
Orichy zegt
@aadr: Uitgaande van 1.000 auto’s 2.500 auto’s is ondenkbaar en veel te rooskleurig, dit ook in verband met de exclusiviteit van het merk.
1.000 auto’s is een redelijk hoeveelheid, met dit budget en zorgt voor genoeg exclusiviteit, dat past in dit soort businessplannen.
Dus 1.000 x €333.333 is een jaaropbrengst van €333.333.000 en dan was het geïnvesteerde bedrag [1.000.000.000] in 3 jaar zo goed als terug verdient. Nu men daar meer dan de dubbele tijd klopt de berekening van CAR enigszins wel, want waar eerder dus zo’n zevenduizend auto’s geproduceerde hadden kunnen worden, is de schade misschien nog wel groter.
7.000 [het geplande aantal auto’s in 7 jaar] x €333.333 = €2.333.331.000 – €1.000.000.000 = €1.333.331.000
€1.333.331.000 : 3.000 [de werkelijk geproduceerde auto’s] = zo goed als €444.444 per auto verlies.
norge zegt
Zo! Daar moeten aardig wat A en B klasse bakkie’s voor verkocht worden om dat weer terug te verdienen.
spykerboy zegt
weg met die overprijsde S klasse :)
VolvoXCseries zegt
Een prestigeproject kost geld he…
Concurreren met de Rolls-Royce en de beter bedeelde Bentley was simpelweg te hoog gegrepen voor deze auto die gebaseerd is op de vorige generatie S-klasse(en dat was er ook aan af te zien), als Mercedes-Benz echt met iets aparts(in de goede zin) was komen aanzetten bij Maybach had het er waarschijnlijk heel anders uitgezien
ya314 zegt
Ik denk dat het ook wel een nadeel is geweest dat er tussen de 2e wereldoorlog en 2002 geen maybach modellen waren. Rolls en Bentley hebben toch wel enigsinds door kunnen borduren op de oude ontwerpen en die vernieuwen, Maybach kon dat niet en moest met iets totaal nieuws komen.
Daarnaast is het voor de naam Maybach ook lastig dat er 60 jaar geen auto’s gemaakt werden. De kans dat iemand er een gezien had als kind en nu denk dat wil ik hebben is klein.
Automerken met veel historie die te lang weggeweest zijn, zijn vergane glorie.
edenl zegt
@audi18 , @sacha , @fatique
Ik denk dat jullie nog maar eens de schoolbanken in moeten, wat betreft jullie verhaal over netto en bruto! Jullie hebben gelijk, alleen wat auto`s betreft is het het tegenovergestelde! Dus met andere woorden wat @RobinM en @robbie zeiden over het bruto-netto verhaal dat is wat klopt!
Als je in de catalogus kijkt is de NCP (Netto Catalogus Prijs) de basis prijs en daarbij komen dan nog de belastingen!
exclusieviteitsfreak zegt
Ok edenL, waarom heeft dan Dr. Dieter Zetsche als CEO van Daimler AG, de Maybach dan ineens met € 330.000 verlies in de verkoopsprijs per eenheid ?, en dat verlies niet toegepast toegepast als verkoopprijs ? . . . , er zijn wereldwijd meer dan genoeg mensen die hedendaags die aankoopprijs niet eens voelen in hun portefeuille.
Feit is wel dat Zetsche in hoofdzaak blijkbaar iemand is die zich ficseert op doelstellingen, maar zich volgens bronnen aan het herbronnnen is, en nu met de nieuwe Mercedes S klasse wil herpakken, maar dat pakt niet bij de echte Maybach-fanaten.
Echter, er is hedendaags meer aan de hand dan dat, veroorzaakt door naar het schijnt de Amerikaanse rapper Rick Ross, die zou op slinkse wijze het Maybach merk opgekocht te hebben, en dat door zijn advocaten onder druk te zetten, daar gaat nog serieus gevolg van komen, Ross denkt alles te mogen . . .