De cijfers liegen niet, de salon van Genève bleek in 2024 een echte tegenvaller.
Je hoorde nog net geen krekels, maar heel druk was het niet op de autoshow van Genève dit jaar. Ondergetekende was namens Autoblog aanwezig om verslag te brengen van het -magere- nieuws. In vergelijking met eerdere edities was het echt heel rustig.
Salon van Genève 2024
Bij eerdere edities stonden we met de redactie om 07:30 voor een drukke ingang om naar binnen te gaan. Deze editie was ik op eigen houtje naar Zwitserland afgereisd en liep ik om 08:00 op mijn dooie gemak naar de ingang. Geen rijen, geen drukte, niks.
Pas halverwege de ochtend toen de persconferenties georganiseerd werden zag je wat volk arriveren op de persdag. Het belangrijkste nieuws was het debuut van de Renault 5. In de dagen daarna ging de autoshow open voor bezoekers.
Op sociale media kregen we de vraag of het nu de moeite was om af te reizen naar Genève voor de autoshow. Ik antwoordde dan met een duidelijke nee. Prima voor ons om jullie livepics voor te schotelen van enkele nieuwe auto’s. Maar als consument is het veel te saai om de reis te maken. Geloof me nou maar.. Helaas pindakaas, want de salon van Genève kent een rijke historie met mooie wereldpremières door de jaren heen. Van die glitter en glamour is weinig over.
De cijfers zijn nu binnen en van een succesvolle editie mag je niet spreken. Dat doet de organisatie wel, maar het is eigenlijk beschamend. De salon van Genève 2024 was goed voor 168.000 bezoekers in een tijdbestek van zeven dagen. Ter vergelijking, bij de laatste editie in 2019 werden meer dan 600.000 (!) bezoekers geregistreerd. De organisatie hoopte eigenlijk wel de 200.000 bezoekers te halen dit jaar, dat is niet gelukt.
Er waren 23 wereld- en Europese primeurs op de beursvloer, met 37 exploitanten waarvan 19 fabrikanten. Tegenvaller of niet: de 91ste editie van de salon van Genève zit erop en de organisatie gaat het volgend jaar gewoon nog een keer proberen.
Van 17 tot en met 23 februari 2025 opent de Palexpo in Genève haar deuren voor een nieuwe editie. Je zou toch verwachten dat ze de stekker er zouden uitrekken na zo’n tegenvallende editie, maar nee. Eens kijken wat ze dan te brengen hebben.
marcomanta zegt
Ik mis nog steeds de Autorai in Amsterdam, mooie tijden en veel te zien, overdag met vrienden erheen en ‘s avonds de stad in, geweldige tijd was het.
a_buis zegt
Je mist dus eigenlijk die tijd en niet zo zeer de autorai. Of beiden en dat mag ook. Mooie herinneringen, met vader naar de Saab stand, zijn merkje.
Dutchdriftking zegt
Klopt zeker. Met name als kind vond ik het een schitterend uitje, overal folders en stickers schooien. En later samen met vrienden vond ik het nog steeds fijn vermaak! Even voelen en ruiken, de verkopers op stang jagen, en natuurlijk wegdromen bij die schitterende 159 op de Alfa Romeo stand. Is nog gelukt ook.
tjorque zegt
Volgend jaar gewoon nog militaire voertuigen er bij nemen.
Die zijn helaas weer noodgedwongen in trek vermoed ik… 🤨
Oopelkadet zegt
Autorai! Ik stond voor de stand met een McLaren F1 auto. Bordje zei: 1.5 ltr motor. 1000 pk. Dat heb ik jarenlang niet gesnapt maar dat was denk ik de turbo era en die 1000 pk alleen heel kort in qual mode ofzo.
Autos zijn anno 2024 gewoon iets heel anders geworden. Alle ICE tech ligt op straat op wat Mazda gesputter na, alle computers zijn off the shelf tech geworden en enige vooruitgang lijkt EV te zijn. Die zijn nog veel te zwaar en iedereen wil een SUV. Vanwege EU regels moeten ze ook nog eens zoveel mogelijk op elkaar lijken. De meest simpele EV kan je al met 300 pk bestellen wat in 1983 alleen bij top Mercedessen en Ferraris was te krijgen. En die EVs kun je met inteligente dempers kopen dus Citroen techniek is ook niet meer nodig. Tuurlijk kun je nu een Ferrari Superfast met 850 pk kopen maar zoals Harrys garage liet zien: dat kan je nergens gebruiken.
Kortom de auto is aan het eind van zn ontwerp cycle gekomen voor wbt innovativiteit. Geneve gaat weer bloeien als de eerste vliegende autos komen. Voor nu gaat Tesla en Tesla achtigen winnen. Modulair en massaproductie op een meer en meer appliance achtig vervoersmiddel. Hoe meer automation hoe beter. (*die pk wedloop met Tesla doet me beetje denken aan de eerste Seat Leons met ‘Porsche motor”. Heel snel maar afschrijving van hier tot Tokyo. Model 3 is handel nu 13k!)
Nu nog de idiote, lelijke 2, 3, 4 scherm technologie weg uit de autos (het is werkelijk niet te geloven hoe simpel BMW nu een ultra wide screen met soort IKEA achtige steuntjes op een simpel plastic kommetje als dashboard in autos van een ton en meer verkoopt). Als Tesla morgen een auto zonder tablet kan leveren met louter een HUD of een klein navigatiescherm, met daarnaast wat ruimte voor bloembakken en dropblikjes dan graag.
ericc zegt
Jaren ‘80 en ‘90 was een autosalon een van de plaatsen om een Ferrari, Lamborghini of andere exoot te aanschouwen. Nu heb je veel expo’s, YouTube kanaal om dagelijks deze wagens te zien. Waren leuke tijden maar ik vrees dat ook dit tot het verleden behoort.
Gulli zegt
Van wat ik van tevoren begreep zou Renault er zijn met al haar merken en verder vooral Chinese troep waar niemand op zit te wachten. Ben blij dat ik niet gegaan ben want het lijkt erop dat dit idd de inhoud van de beurs wel zo’n beetje was. Ik heb de AutoRai meerdere malen bezocht (incl de container-editie), de IAA Frankfurt een paar keer (machtig hoe groot die hallen van BMW en Mercedes daar waren), Autosalon van Parijs en een keertje met een vriend naar Genève heen en weer gereden. Ik vond het heerlijk om tussen de nieuwe auto’s rond te lopen.
De laatste beurs waar ik ben geweest was de Motorbeurs in Utrecht van vorig jaar, zelfs daar was het saai. De grote merken lieten zich vertegenwoordigen door een dealer, 90% was kleine merkjes of tweedehands handelaren die gewoon zoveel mogelijk fietsen kop aan kont op de stand hadden gepropt, en er was nog een klein stukje voor entertainment. Ik heb geen motor gezien die ik nog niet kende of die recentelijk was aangekondigd, alles dat er stond reed allang rond over de wereld. Daar ben ik dus dit jaar ook niet meer naartoe geweest.
Vandaag de dag is het meeste nieuws online of in separate onthullingen van een automerk zelf met een soort roadshow, niemand gaat nog zoveel geld neerleggen voor een plekje op de beurs en daar gigantische stands voor bouwen als het in het klein net zoveel effect heeft. Jammer voor ons maar wel begrijpelijk.
HZW zegt
De wereld veranderd en Europa helemaal, steeds meer anti auto regels om de mens te ontmoedigen om nog auto te rijden.
Wat moet je hier in Nederland nog met een tonnen kostende auto met veel te veel vermogen heeft, die je nergens kan en mag gebruiken.
Overal snelheid limieten en snelheid belemmerde maatregelen, camera’s die alles registreren, en een toekomst waar alle nieuwe auto’s een “Black Box” moet hebben die alles registreert wat je met je auto doet, waarbij al die data ook nog strafrechtelijk gebruikt mag gaan worden om je extra te bestraffen, als wat je met je auto doet wat teveel afwijk van het gemiddelde.
Als het een beetje tegen zit mag je over 10-15 jaar niets zelf meer doen in je auto, en is alles autonoom.
Nog effe en je bent een crimineel met een enkelband, waarbij je auto de enkelband is, en alle registreert wat je doet, waar je bent, enz….