We hebben weer een geruchtje opgepikt, of eigenlijk moet ik zeggen dat een oud gerucht nieuw leven is ingeblazen. Er zouden voorbereidingen gaande zijn om Seat over te nemen. Volgens Spaanse media zou een Spaans consortium plannen uitwerken voor een overname van Seat. Het consortium bestaat uit de Bergé Group (Spaanse importeur van Lexus, Hyundai, Subaru, Bentley en Chrysler) en de gefortuneerde Spaanse familie Carulla (eigenaar van bedrijven als White Hen, Dodot, Evax en Pans & Company).
Het consortium zou het benodigde kapitaal verzamelen en de Italiaan Pino Tartaglione zou Seat na de overname moeten gaan leiden. Tartaglione is voor Seat geen onbekende, want hij zwaaide in het verleden al eens met de scepter in de Seat fabriek in Martorell. Wat het waarheidsgehalte van dit gerucht is, kan ik lastig inschatten. Feit is wel dat overname geruchten van Seat niet nieuw zijn, maar de oude geruchten speelde in een periode dat Seat een stuk slechter presteerde dan momenteel het geval is. (via: motorpasion)
Tombnolz zegt
Mogelijk voordeel: Interessantere vormgeving. Vandaag de dag lijken alle Seats veel te veel op elkaar en echte prachtkarren zou ik ze niet durven noemen.
100 % zeker nadeel: De (rij-)kwaliteit zal er zeker op achteruit gaan.
mashell zegt
Hmm, Seat is nu als goedkoopste merk binnen de VW groep (de Leon is goedkoper dan de Octavia) aantrekkelijk maar heeft met de Ibiza, Corboda en Alhambra modellen die dringend aan vervanging toe zijn. Deze vervangende modellen zijn waarschijnlijk al bijna gereed bij het ontwikkelcentrum in Wolfsburg. Dus dan koop je een automerk met een courant modellen pallet, de koper kan dan de productie van de Toledo stoppen en beginnen met het ontwikkelen van de vervangers van Leon, Toledo en Altea. Als je Seat zou willen kopen is inderdaad nu het juiste moment.
Murrrphy zegt
Pino Tartaglione is een naam met hoog ‘Godfather’ gehalte.
Arie Nap zegt
Ik vraag me af in hoeverre die seat fabriek en design team kunt runnen zonder VAG… Alle motoren zijn immers van VAG en het lijkt me sterk dat een nieuw concern daar zomaar mee aan de haal mag gaan..
Chrizzzie zegt
Ik weet wel dat VW al een tijd geleden bezig is geweest met een mogelijke overname voor Seat. De Audi A2 werd bij Seat ontwikkeld en zou daar ook gebouwd worden maar de ontwikkeling is daar halverwege het project naar Volkswagen zelf verplaatst en de productie gaat nou naar Belgie. Belangrijkste oorzaak hiervoor was juist de mogelijke verkoop van Seat. Daarnaast heeft VW de geldkraan dichtgedraaid voor sommige toekomstige projecten voor Seat.
Ondanks dit blijft VW wel een dijk van een eigenaar voor Seat en zullen ze niet snel een betere kunnen vinden. Maar ze moeten ook weer verder met ontwikkellen en daar moeten ze dus weer een nieuwe eigenaar voor vinden. Dit Spaans consortium lijkt me echter ook niet alles.
MGT zegt
@Mashell
Allicht dat de Leon goedkoper is dan de Octavia, hij zit ook een klasse lager (Golf, Bravo, 307). De Toledo is de tegenhanger van de Octavia.
OT: Ik vraag mij inderdaad erg af of dit bewaarheid gaat worden. Lijkt me sterk dat SEAT hiermee een flinke sprong voorwaarts kan maken. Geld voor ontwikkeling van nieuwe modellen en vergroten van winstgevendheid is al toegezegd door VAG, dus lijkt me voor SEAT interessanter om onder de vleugels van de Duitse moeder te blijven.
mashell zegt
@MGT, de Octavia, Leon, Toledo en Golf zitten allemaal in dezelfde klasse (C-segment), dat is ook niet zo gek want ze zijn allemaal op het PQ35 platform gebaseerd (VW Touran/ Golf).
Ik ben het helemaal met je eens dat Seat veel beter een VW merk kan blijven. Anders krijgen we weer Rover toestanden, na de overname door de investeerders volgden er geen serieuze nieuwe modellen (25, 45 waren nog op Honda basis en de 75 kwam uit Munchen) en bloedde het merk dood.
Greg zegt
VW laat Seat niet los vermoed ik. Seat zit in de lift. Die Leon is echt een succes binnen het c-segment. Bovendien, er zijn genoeg mensen die VW kwaliteit in een ander (goedkoper) jasje willen.
Als er straks een nieuwe Ibiza en Toledo verschijnen kan het alleen maar beter gaan met Seat. Kortom, ik geloof er niet veel van.
Jeroen zegt
Alle VAG merken zijn nu winstgevend (Bugatti daargelaten) en hebben een hoop potentieel ik denk (en hoop) dat dit bij geruchten blijft.
Peter zegt
Dat gaat zeker weten niet goed doen voor Seat , ze zitten nu zeer goed
Esprit_de_Flandre zegt
VW weet eigenlijk niet echt wat het moet doen met Seat denk ik. Oorspronkelijk was het het budgetmerk van VW. Bij de overname van Skoda wou met Seat hogerop plaatsen als het sportieve merk. Maar ze zijn nog niet helemaal van hun goedkope imago af. Tegelijk raakt ook Skoda hogerop naar een niveau waardoor VW nu een model gaat maken (onder eigen naam naar verluid) dat kan concurreren met de Dacia Logan. Ook is Skoda in de Oostbloklanden een – naar hun normen – vrij luxeus merk. Volgens mij twijfelen ze bij VW of ze Seat moeten hogerop positioneren, met het risico dat het niets wordt, of juist lager en er een concurrent van maken voo Dacia.
Vroegerr! zegt
AutoWeek berichtte ook hierover maar de kop is van ‘Spaans consortium wil Seat’ na navraag bij de importeur (reactie: ’absolute onzin’) aangepast naar ’Volkswagen wil Seat niet kwijt’..