De Land Rover Discovery 3 heet, sinds de facelift van vorig jaar, Discovery 4. Nu komt Land Rover opnieuw met een serie wijzigingen voor de terreinauto. De enige uiterlijke verandering? Het logo!
De opfrisbeurt die Land Rover geeft aan de Disco 4 is vooral een technische aangelegenheid. Zo introduceren de Britten een nieuw 211 pk sterk TDV6 parallel sequentieel (jazeker!) turbodieselblok. In vergelijking met de 2,7-liter diesel (190 pk) die hij vervangt, stoot deze nieuwe motor tien procent (244 g/km) minder Co2 uit. Land Rover koppelt de motor standaard aan een zestraps adaptieve automatische versnellingsbak die ook handmatig bedienbaar is.
Eerder had Land Rover al een sterkere 3,0-liter V6 diesel geintroduceerd met 245 pk. Die blijft gewoon, maar krijgt wel een andere typeaanduiding: 3.0SDV6. Land Rovers met een sterke dieselmotor kunnen we (bij VW staat SDI ipv TDI juist voor ‘sloom’, lol) in de toekomst dus herkennen aan de ‘S’ op de achterdeur.
De software die over de terreinkwaliteiten gaat, bij Land Rover Terrain Response genaamd, krijgt ook een kleine upgrade: helling acceleratieregeling en helling startassistent zijn nieuw. De eerste maakt de auto foolproof en houdt gas in wanneer je veul te veul power een glibberige helling wilt bestijgen en die tweede is een soort elektronische parkeerrem die hellingproef van je overpakt.
Dan de uiterlijke wijzigingen. Er zijn twee nieuwe kleurtjes: Baltic Blue en Fuji White en, tromgeroffel, de Land Rover Discovery 4 wordt uitgerust met een nieuw embleem! Grootste verschil: wat goud was, wordt zilver. Het maakt de auto volgens het merk ‘eigentijdser’ en het laat de auto ‘beter aansluiten bij de nieuwste modellen‘. Okee. De nieuwe Disco TDV6 is er vanaf 74.900 (TDV6). Dezelfde SUV met zwarte achterruiten kost 43.986 euro.
xilver zegt
Blah vond het vorige model toch net iets robuuster, gaf die wagen wel een mooie indruk. Nu is hij meer vervrouwelijkt…zoals de nieuwe range rover. Bij sommige auto’s is dit goed geluk (Z4 bvb), maar laat alle land rovers lekker stoer blijven
Hendrik zegt
ja ja, ik heb het: de kleur. okay, erg flauw maar toch! Geweldig die hedendaagse invulling van het woord vernieuwen. Volgens mij hebben ze net als bij mensen de boel eventjes strak getrokken van binnen.
Tabasco zegt
Ja ik zie ze….
niet
nickboy75 zegt
op het plaatje: de ene rijd de ander staat stil;p
Jochempie zegt
Belachelijk hoge CO2 uitstoot. Een X5 3 liter diesel zit op 195..
maartenooms zegt
huh? 74000 euri maar met zwarte achterruiten 43000? lijkt me sterk
Megakix zegt
De ene staat op grind, de andere rijdt op asfalt…
binkie zegt
grijs kenteken wellicht, maartenooms?
TheEdge zegt
@ Jochempie: alsof je de X3 met een Discovery kan vergelijken..
Kleine frisse update voor een terreinauto die je alleen met een diesel moet rijden, prima!
TKoote zegt
De grille lijkt iets platter op het nieuwe model (lees: minder hoog)
Poll zegt
Waarom boeit iedereen die CO2 uitstoot toch zo ontzettend?? Het gaat d’r toch alleen om of je beneden de 120 en 110 zit ofzo. ‘Oeh 240, belachelijk hoog, een X5 heeft maar 195…’ Nokken met die flauwekul, vroeger werd verbruik uitgedrukt in km/l.
Cantago zegt
Geen goud maar zilver? Dat is net zoiets als dat Lamborghini’s nu rood moeten zijn, en Ferrari’s paars. En vergeet niet dat het logo van BMW 2 groene vlakjes en 2 gele moet krijgen, want dat is eigentijdser. Wat een onzin!
@Poll: kijk, met jou kan ik praten;)
Citrofiel zegt
@maartenooms: Ik denk dat Vincent bedoelt dat de versie op grijs kenteken 43k kost.
Dimglor zegt
Mja misschien doen ze het gewoon om nog eens aandacht op het model te vestigen ;)
blijft natuurlijk wel een mooie auto..
Vincent_van_B zegt
@Citrofiel: Gelukkig zijn er ook mensen scherp vandaag!
Bert zegt
Ik rij nu een tijdje Disco 3, wel full options maar de Disco 4 is van binnen toch wel behoorlijk opgeknapt….
En die nieuwe motor is echt super, ik rij nu al heerlijk maar om nou weer 30 of 40K bij te leggen voor een knapper interieur en slechter exterieur… lijkt me niet.
Teun zegt
Ah, een nieuwe (goedkopere doch moderne) diesel.
Goed bezig Land-Rover, jullie luisteren tenminste naar de vraag van de klant!
Btw, die disco 4, als je die in het echt ziet…. Wat een droombak! Hij stond langs de snelweg bij een druk tankstation. Zonder ongein; hij had net zoveel bekijks als de gemiddelde Ferrari. Mensen lopen langs en de hoofden blijven bij de disco4 hangen.
En dan dat interieur; wat een verbetering tov de disco3!
Vincent_van_B zegt
@TKoote: Dat kan zo lijken, maar het is niet zo.
johan-und-patrick zegt
er zitten bij de rechter koplampruiternwissers? of zie ik dat verkeerd:P
Biggie zegt
Dacia duster is stoerder …
Mairsil zegt
“stoot deze nieuwe motor tien procent (244 g/km) minder Co2 uit.”.
De waarde tussen haakjes staat op een wat rare plek. Nu staat er dat die 10% gelijk is aan 244 g/km, en dat hij dus van 2440 naar 2196 g/km is gegaan…
Bas zegt
De vraag is of er nog iemand, buiten de Lanrover freaks, nog de moeite willen nemen om bij dergelijk conservatieve merken nog de verschillen te zien in iets wat zogenaamd nieuw is (maar de afdeling desgin zijn uiterste best doet de zaken hetzelfde te houden).
Doe mij trouwens ook maar geen Dacia duster.
Doe maar gewoon een Japanse of Noord-Koreaanse SUF.
Relief zegt
@Bas
De Discovery zien als een SUV/SUF getuigd van weinig auto-kennis.