Niet iedereen gebruikt een PHEV ook als PHEV. Zonde natuurlijk, maar BMW helpt daarbij een handje.
Als je de voordelen van een plug-in hybride wilt combineren met wat Freude am Fahren valt er genoeg te kiezen. BMW heeft hun gamma namelijk aardig gevuld met PHEV’s. Zo’n aandrijflijn is te vinden in (telt u maar even mee) de 2 Serie Active Tourer, de 3 Serie, de 5 Serie, de 7 Serie, de X1, de X2, de X3 én de X5. We zijn de tel al kwijtgeraakt, maar het zijn er in ieder geval aardig wat.
Facelift
Op basis van de 5 Serie zijn er tegenwoordig zelfs twee plug-in hybrides. Dat is het geval sinds de facelift, die we recentelijk mochten verwelkomen. Naast de BMW 530e is er nu ook een 545e. Bovendien is de 530e nu zowel in sedanvorm als in stationwagonvorm leverbaar. Hoewel de 530e nu niet meer de hybridetopper is van de 5 Serie-line-up, is dit nog steeds een interessante optie.
Specificaties
Zoals wel vaker het geval is bij PHEV’s, kom je weinig tekort qua vermogen. Het systeemvermogen is nu gestegen naar 292 pk. Voorheen was dit 252 pk, maar het strakgetrokken uiterlijk gaat dus ook gepaard met meer power. Het koppel is met 420 Nm gelijk gebleven. Het vermogen van de BMW 530e vloeit voort uit een combinatie van een 2.0 liter vier-in-lijn en een elektromotor. Die laatste wordt gevoed door een 12 kWh grote accu. Deze is ook groter dan voorheen, maar deze upgrade stamt al van voor de facelift. De volledig elektrische actieradius – volgens de welbekende WLTP-cyclus – komt daarmee uit op een nette 60 km / 63 km (city), meer dan voldoende voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer. Dat is meer dan de 545e, hoewel het verschil klein is. De 545e heeft een range van: 56 km en 60 km (city)
eDrive Zone
Wat ook nieuw is bij BMW sinds dit jaar: eDrive Zone. Deze optie zit op veel PHEV’s van BMW (330e, X5, 745 en 745L, 530e/545e) en dus ook op de 530e. Deze functie houdt in dat de Bimmer automatisch overschakelt op volledig elektrische modus bij het binnenrijden van een zogenaamde eDrive Zone. Je krijgt dan een melding en verder hoef je zelf niets te doen. Een eDrive Zone is te vinden in de bebouwde kom van grote steden: bij uitstek de plekken om elektrisch te rijden. In Nederland zijn er momenteel vier zulke zones, in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Rotterdam vervulde daarbij overigens een pioniersrol, want daar werd dit concept twee jaar geleden uitgeprobeerd. Onze eigen @wouter deed destijds mee aan dit experiment en was dus ook een heuse pionier.
Punten
Elektrisch rijden in de BMW 530e wordt verder gestimuleerd met een puntensysteem. Iedere elektrische kilometer wordt namelijk beloond met een punt en binnen de eDrive Zone tellen de elektrische kilometers zelfs dubbel. Deze ‘BMW Points’ kun je vervolgens omzetten in laadtegoed. Op die manier helpt BMW je een handje om de voordelen van een PHEV ook daadwerkelijk te benutten.
Check de video in dit artikel om te zien wat Wouter van de 530e vond!
werf76 zegt
Ik moest het nog even lezen. Ik zat te genieten van de tenminste normale grill op de BMW.
pindakoning zegt
@werf76: ik vind de auto daardoor gelijk wat gedateerde ogen. Neemt niet weg dat ik het een nette auto vind
900t zegt
@pindakoning: jij bent af.
goodvibrations zegt
Jammer dat het “niet volledig elektrisch zijn” dit soort auto’s komende jaren de nek omdraait.. Voor woon-werk idd gewoon prima.. (volledig elektrisch). Maar in de lease, waar dit segment het voor een belangrijk deel van moet hebben in NL, legt hij het wss af op bijtelling..
jvthof zegt
Als je dan deze prachtige 5 serie ziet met zijn mooi formaatje nieren.. en dan die van de 7 serie… er had toch een tussenmaatje mogelijk moeten zijn…
HzR zegt
Gamification
mp014 zegt
Wat mij betreft is de 5 samen de X5 op dit moment het mooiste dat BMW te bieden heeft! Leuke technologie maar toch….. een beetje aangeklede 545e kost al snel hetzelfde als een mooie etron….. tja…. welke moet het worden?
560pk zegt
@mp014: hadden ze de 545 maar als touring. 6 in lijn met lage bpm. No brainer
mp014 zegt
@560pk: inderdaad dat zou de keuze makkelijker maken. Heb een f11 535d gehad, loved it ??
ouwedibbes83 zegt
@560pk: weet je waarom hij er niet als touring is? Was dacht ik met de vorige generatie 330e ook zo, enkel als sedan.
Sir_Vmax zegt
@560pk: heb dr ook eens naar gekeken. Tov een 540 zonder elektro is een 545e 200kg zwaarder met 2020kg en heeft die slechts een brandstoftank van 46L tov 68L in de 540. Ik zou t zo snel nog niet weten…
560pk zegt
Dat is inderdaad wel een dingetje.
mashell zegt
Het is dus een “zuinige” auto waarmee je vooral heel vaak moet tanken…