Of we het leuk vinden of niet: met deze Audi moeten we rekening gaan houden.
Het is een van de belangrijkste auto’s voor het Duitse merk; de nieuwe e-tron. Het is de auto die de nieuwe richting moet aangeven voor Audi’s van de toekomst. Niet alleen qua techniek, maar ook qua design. Althans, volgens Audi zelf. Als we zo de specsheets nalezen is het in principe minder revolutionair dan ze ons willen laten geloven, maar hey: eens moet de eerste keer zijn.
Voor degenen die in slaap zijn gevallen bij het idee van een volkomen geruisloze Audi: de e-tron heeft een elektromotor die goed is voor precies 300 kilowatt (408 pk) en 600 Nm. Deze krachten worden verdeeld over alle vier de wielen, zoals het een echte Audi betaamt. De standaardsprint van 0-100 km/u doe je in 5,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 200 km/u. Op een volle lading kun je ongeveer 400 km ver komen. Lading leeg? In minimaal 30 minuten kun je een lage tank opladen naar 80%.
Dat lijkt niet onaardig, maar de gemiddelde Tesla rijder raakt hier niet van onder indruk. Wel kan de gemiddelde Tesla rijder kennis maken met het begrip afwerking. Puur qua afwerking en materiaalgebruik is dit misschien wel de meest indrukwekkende elektrische auto.
UPDATE: bekijk ook onze eigen video over deze Audi e-tron in Parijs.
PS: Inmiddels zijn er in Europa al 10.000 voorbestellingen gedaan!
Dutchdriftking zegt
Fijn dat het interieur waar naar gerefereerd wordt in het artikel ook zo lekker in beeld komt op de foto’s…
2wheeler zegt
@dutchdriftking: nou, was ook aan het zoeken…
mikje90 zegt
408pk, en een acceptabel actieradius. Mmmm ik ben geen audi fan maar hier wil ik wel in rijden.
Hubert zegt
Geef mij 150pk en een grotere radius. Waarom zou ik in 5,5sec naar de 100 willen?
abdoelklapstoel555 zegt
@Hubert: en dan iedere 150km bijtanken
grieksegodmarkos zegt
@Hubert: omdat dat leuk is?
reind zegt
@Hubert: dat gaat bij elektrisch rijden niet op. Een lichtere motor betekend niet een groter bereik
Hubert zegt
@reind:
De gebruikte motoren kunnen dan lichter zijn.
En je past automatisch je rijgedrag aan.
mashell zegt
@hubert: Kia doet het wel. Niks 400+pk maar gewoon 136 electrische pk’s.
kareljansen zegt
@mashell: en de range is daarmee 3x zo groot?
mashell zegt
@kareljansen: nee, de actieradius (als we zo’n mooi Nederlands woord hebben gebruiken we geen Engels woord) is gelijk aan die van de Audi. De prijs is wel maar half zo hoog. Toch best wel interessant dus.
quincy zegt
@mashell: De versie van de Kia met gelijke actieradius is volgens mij de 208pk uitvoering. Maar dat is nog steeds de helft inderdaad en natuurlijk ruim voldoende voor dagelijks verkeer.
kareljansen zegt
@mashell: snap ik, het was een slechte grap.. Maar als blijkbaar de range niet veranderd, waarom zou je dan niet liever veel meer vermogen willen hebben? Fijn toch?
michaelb zegt
@mashell: Ik ben benieuwd of de aandrijflijn ook zo verfijnt is dan. Tot nu toe slaan de Hybriden van Kia een flater.
wimof zegt
@hubert: Inderdaad, daar is geen reden voor.
poursuivant zegt
Waarom zouden we dit niet leuk vinden?
kurtb zegt
De doorlopende lichtbalk kan ik maar niet mooi vinden, bij porsche ook niet.
mashell zegt
@kurtb: maar dat hadden de Audi 90 en Audi Coupe ook. Dit is gewoon weer in de mode.
potver7 zegt
@mashell: Nee, die hadden rood plastic, dat waren geen lichtbakken.
wimof zegt
@potver7: Dat was toen mode.
mercedestwan zegt
Tot 70% kunnen recupereren? Ja, dat kan alleen de E-tron een Tesla haalt hooguit 8%. Jammer dat de feiten niet benoemd worden.. er zijn heel wat argumenten om deze E-tron beter te noemen dan de Tesla.
crepito zegt
@mercedestwan: Vertel
pramm zegt
@mercedestwan: wel eens opgezocht hoe de luchtweerstand van beide auto’s is? Dat is hetgeen de range bij een ev het meest beïnvloed.
donotfeed zegt
Schitterend interieur inderdaad
dare2think zegt
De vooras had nog best wat naar voren gekund. De ‘big lump’ voorin is er immers niet meer. Dan zou de accu ook nog wat langer en groter kunnen. Eigenlijk ben ik best wel benieuwd hoe dat rijdt, een Audi zónder de motor voor de vooras.
En ik ben ook benieuwd welke onzin de regering gaat bedenken om via EV’s hetzelfde bedrag binnen te krijgen als via auto’s met een brandstofmotor. Als een Jabba de Hutt zal de overheid never nooit niet accepteren dat er ergens minder belastinginkomsten opgehaald worden, ondanks dat ze die belastingen zelf regelmatig verhogen. Het graaien zal dan waarschijnlijk ‘WLTP-toeslag’ gaan heten (CO2 tax mag dan niet meer). Ik gun ze een miljoenenboete van de EU voor dit onrechtmatige machtsmisbruik.
mashell zegt
@dare2think: “En ik ben ook benieuwd welke onzin de regering gaat bedenken om via EV’s hetzelfde bedrag binnen te krijgen als via auto’s met een brandstofmotor”
Ben je nou werkelijk zo naief? De regering bestaat ui mensen die gestudeerd hebben, die we betalen om een lange termijn visie te hebben. En dat hebben ze ook: de belastingen op electriciteit zijn al lang en breed op het niveau van die op olie. Ze zijn je gewoon te slim af. Maar ze hebben dolgraag dat je dat niet door hebt, want dan kunnen ze zonder al teveel gesputter die belastingen nog verder verhogen.
dare2think zegt
@mashell: wie er naief is, dat is de vraag. Vraag maar eens aan een Tesla rijder hoe duur het rijden per km op dit moment is. Dat is ‘nog lang niet’ op het niveau van wat ik nu aan benzine of diesel betaal (en daarop alle belastingen).
rufctr01 zegt
De achterlichten van de Megane werden verguisd door de VAG boys, de koplampen van de 508 werden verguisd door de VAG boys…..
Zie hier…nu zit het op een VW en het is gelijk wel mooi?
87sandyd zegt
@rufctr01: Komt omdat mensen vinden dat het nu wel mooi is gedaan. Maar blijf lekker butthurt VAG hater. Jouw objectiviteit is weer ver te zoeken.
????????
rufctr01 zegt
@87sandyd: welke mensen? Vorsprung durch copy!
dijan zegt
@rufctr01: Ze beginnen je te kennen ,hier?
marinepower zegt
Gelukkig houd Audi vast aan de Xerox visie qua modellen. Geen Prius, Ioniq, i3, mirai, of andere fancy vage modellen. Leuk voor de early adapters die graag ‘kijk mij eens interessant doen’ mentaliteit hebben, de massa wil gewoon onopvallend over des Heeren wegen.
frank2b zegt
@marinepower: De early adopters gaan in déze Audi allesbehalve onopvallend door het verkeer manoeuvreren.
saxoke zegt
Het mooie is, deze voorbestellingen gaan wèl op tijd geleverd worden aan de klanten, zonder 78jaar wachttijd
pramm zegt
@saxoke: ow… Vertel. Toen je deze in Noorwegen kon pre-orderen werd levering in 2018 genoemd. Gaat nu al royaal 2019 in.
wimof zegt
@pramm: De bedoeling was dat de wagen in 2018 klaar was en in productie kon gaan, ik denk missie geslaagd.
harrie zegt
De designers wisten overduidelijk niet wat ze met die zinloze grille aanmoesten.
jeroenwz zegt
Grappig. Dit gaat minstens 80 mille kosten. Voor iets meer dan de helft heb je een Kona Eletric die 500 km haalt in het echie. En dat is dus zomaar 100 km, ofwel 25% meer dan de – theoretische – range die Audi opgeeft. Hinterstand mit Technik!
nautique206 zegt
@jeroenwz: je gaat een auto toch niet vergelijken op basis van range? Mensen die dit kopen kijken ook naar een Tesla of ipace maar echt niet naar een Hyundai.
jeroenwz zegt
@nautique206 & @dijan:
Nee en ja. Nee, want Audi is premium merk (whatever that may be) en Hyundai niet.
Ja, want Audi roept al jaren dat ze een Tesla-killer gaan uitbrengen. En dan komt er ruim 6 jaar na de eerste Tesla een elektrische Audi en die heeft dan een theoretische range van 400 km. Dat is net aan redelijk, maar niets meer dan dat. En wanneer je dan bedenkt dat er voor grofweg de helft van het bedrag dat Audi vraagt voor zijn e-tron een auto hebt die bewezen minstens 100 km verder komt met volle accu’s, dan vind ik dat Audi een veel te grote bek heeft gehad. Ik vind: niet lullen, maar poetsen. En Audi lult, maar maakt het vooralsnog niet waar.
dijan zegt
@jeroenwz: Vergelijk jij ook een Kia picanto met een mercedes C? Komop!