Althans, als het McLaren ligt.
De Formule 1 zit nooit stil. De evolutie en revolutie in de sport zijn altijd zichtbaar. En hoorbaar trouwens, zeker toen de sport in 2014 overging op kleine V6 turbotorretjes. Supergoed om een ecologisch punt mee te maken, maar het vermaak in de sport was minder. Formule 1 is altijd een spectaculaire sport geweest en het geluid is daar een onderdeel van. Voor McLaren pakte dat helemaal niet goed uit. Het merk ging samenwerken met Honda, dat bizar slechte motoren bouwde. In korte tijd gleed het eens zo prestigieuze McLaren af van topper naar tobber achteraan het veld.
McLaren kijkt lever naar voren, zeker nu de Renault motoren niet zo veel verbetering op lijken te leveren als eerst werd ingeschat. Wellicht dat McLaren Applied Technologies zijn vizier zet op iets dat wat verder gaat in de toekomst, 2050 om precies te zijn. Dat is namelijk het jaar dat McLaren 100 jaar in de autosport actief is. Dat Max Verstappen in 2050 precies 53 jaar oud is, wordt overigens met geen woord over gerept. Raar.
McLaren noemt het project de MCLExtreme en zoals we kunnen zien wordt de auto nog steeds bestuurd door een persoon (een vrouw zelfs!) en is het een open wheeler. De MCLExtreme wordt aangedreven door elektromotoren. Deze kunnen zoveel vermogen opwekken dat een snelheid van 480 km/u tot de mogelijkheden behoort. Om niet flauw te vallen door de g-krachten, moetende coureurs een G-suit, net zoals gevechtspiloten dragen.
Verdere gadgets zijn de zichzelf reparerende banden (zoals James Bond ook had op zijn BMW 750i in Tomorrow Never Dies) en een A.I. Co-piloot die iedereen die nu nog aan aan de pitmuur staan vervangt. Verder heeft de MCLExtreme Active aeropdynamica (zoals de Mitsubishi 3000 GT in 1995). Naar het schijnt willen de fans meer interactie met hun idolen. Mede daarom verkleurt de auto al naar gelang de emoties van de bestuurder. Volgens Mclaren zijn er langere circuits nodig voor deze generatie F1-auto’s.
Dutchdriftking zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
scooper zegt
Ech nie!
bmwe46m3balling zegt
@scooper: denk dat het tegen die tijd het vliegende formule 1 auto’s zijn geworden.
autospotterkerkrade zegt
Zelfs formule 1 banden kunnen geen 480kmh aan.
jasperh zegt
@autospotterkerkrade: wat de banden betreft nóg niet. Ik denk dat de coureur de beperkende factor is.
dieselkameel zegt
De F1 zal toch een keer uitontwikkeld zijn, er komt een punt dat de auto’s sneller kunnen dan een menselijk lichaam/geest aan kan. Vooral op het gebied van bochtsnelheden, remvermogen en de bijbehorende g-krachten. Misschien dat de machine dan virtueel best bestuurd wordt, net zoals een drone nu. Wat zullen we dan met weemoed terug denken aan 2004… Meer dan 900 pk uit een hoogtoerige jankende V10..
mrB zegt
@dieselkameel: zonder reglementen was dan 10 jaar geleden al. Echt, als je helemaal los kon gaan met de aero, actieve ophanging etc, dan was zo’n drukpak zeker al nodig.
berlinetta zegt
“Mede daarom verkleurt de auto al naar gelang de emoties van de bestuurder.”
Mocht Vettel in die tijd nog rondrijden, dan zal zijn auto wel een rijdende kameleon zijn.
gandini zegt
@berlinetta: Ik gok dat het er ongeveer uit zal zien als in Mario Kart, wanneer je net zo’n ster (nee… niet de Mercedes van Hamilton…) hebt geramd.
viezefreddyw zegt
Wanneer Master Chief in de Formule 1 stapt. Moet er zo ongeveer uit zien denk ik.
lekkaah zegt
@viezefreddyw: warthog
LMV zegt
Lijkt wel op een goedkoop playstationspel van de jaren 90
b2014209 zegt
Ik denk dat ze bijMcLaren iets te veel Trackmania Nations gespeeld hebben
drdre1 zegt
@b2014209: jahaha, daar dacht ik ook gelijk aan! Zit te wachten op de looping! ??
bartteeuwen zegt
@b2014209: Haha daar moest ik bij het zien van circuit ook aan denken.
maartenbroembroem zegt
Zoals Wipeout op de playstayion
lacker zegt
Wat zitten er gekke bobbels in het pak van de F1 coureur
vroaaar zegt
@lacker: daar zitten een paar knoppen in om de smering te regelen…
gandini zegt
On a more serious note: (ik weet het, erg lastig met dit soort toekomstvoorspellingen) ik zie die van vorm veranderende panelen nog wel eens echt naar de F1 of zelfs naar straatauto’s komen. In eco-stand kan de vorm naar optimale Cw-waarden aanpassen, in bochtenridder-stand wordt er gezorgd voor optimaal downforce en mocht de elektronica het warm krijgen, dan worden de luchtopeningen gewoon iets groter. Lijkt mij persoonlijk wel een erg gave innovatie.
bartteeuwen zegt
@gandini: zoals tegenwoordig de meeste sportauto’s hebben? Overigens zijn er ook al verschillende auto’s waarbij de grille open en dicht gaat. Zo gaan de lamellen in de nieren van veel nieuwe bmw’s ook open en dicht om de cw-waarde te verbeteren als de koeling door wind niet nodig is.
gandini zegt
@bartteeuwen: Ongeveer, maar vervormende panelen zie ik meer als de 2.0 versie daarvan. Ze zijn wel op de goede weg, dat zeker.
snuif zegt
Dus geen F1 meer maar F-Zero :-)
jenzen zegt
Wow! Volgens foto 7 is de technologie zo ver in 2050 dat zelfs vrouwen zo goed kunnen rijden dat ze in de f1 mogen.
mashell zegt
@jenzen: ja, ja. Dat is wat autonoom rijden ons gaat opleveren: vrouwen rijden dan precies even goed als mannen.
bartteeuwen zegt
Als ze 3 jaar geleden een tekening hadden gemaakt zou de cockpit nog open zijn.. koffiedik kijken dus.
ghost zegt
Yeah right!
Dizono zegt
De engineers van McLaren kunnen hun energie beter steken in de wagen voor 2019. Als ze zo blijven doorgaan voorzie ik uberhaupt weinig toekomstperspectief, laat staan voor 2050…