Voor degenen die een standaard Rolls-Royce Cullinan wat aan de krappe kant vinden is er deze verlengde Cullinan.
Voorheen was de Range Rover de koning van de SUV’s. Je zou kunnen zeggen: de Rolls-Royce onder de SUV’s. Vervolgens was daar de Bentley Bentayga om die rol over te nemen. Tot 2018. Toen verscheen namelijk de échte Rolls-Royce onder de SUV’s ten tonele: de Cullinan.
De Rolls-Royce Cullinan is een auto waarin je absoluut niets te kort komt. Niet op het gebied van comfort en ook niet op het gebied van ruimte. Toch zijn er altijd weer mensen met een overschot aan geld die vinden dat het groter en beter moet. Van de Ghost en de Phantom heeft Rolls-Royce daarom Extended Wheelbase-versies.
Die mogelijkheid is er alleen niet voor de Cullinan. Gelukkig voor degenen die wél een lange wielbasis willen, maar absoluut geen sedan willen is er Klassen. Dit Duitse bedrijf is gespecialiseerd in het verlengen van auto’s. Dit doen ze zowel bij sedans als bij SUV’s. Ook met een Cullinan weten ze wel raad.
Hoe een verlengde Cullinan eruitziet kun je op deze afbeeldingen zien. Toegegeven: het ziet er niet eens verkeerd uit. De Cullinan is er alleen maar imposanter op geworden. En een rijdend flatgebouw was het toch al. Naar verluidt heeft Rolls-Royce ook geen auto-ontwerpers ingehuurd om de Cullinan te ontwerpen, maar een architect.
Enfin, tijd om ter zake te komen. Hoe veel langer is deze Cullinan geworden? Klassen heeft de wielbasis van deze Cullinan verlengt met 580 mm. Het resultaat: de wielbasis bedraagt 3.875 mm en de totale lengte komt uit op 5.912 mm.
Hoewel deze verlengde Rolls-Royce Cullinan er gigantisch uitziet, is dit nog altijd minder dan een Phantom EWB. Die heeft namelijk een lengte 5.982 mm. Je hebt echter wel een kortere wielbasis: 3.772 mm. Qua wielbasis kun je dus iedereen de loef afsteken in deze Cullinan. Tenzij er mensen zijn die een nog langere auto hebben besteld bij Klassen. Dat kan namelijk ook.
Een Phantom EWB kost in Nederland €650.890, maar deze Rolls-Royce Cullinan van Klassen gaat daar waarschijnlijk nog overheen. Dat is een gokje van onze kant, want de prijs is op aanvraag. Maar dat zegt eigenlijk genoeg.
ggj1987 zegt
Ziet er niet verkeerd uit? Dit is toch zo lelijk als maar kan? Had dan op zijn minst een langere overhang gedaan achter. Ziet er iets minder debiel uit en je hebt meer kofferruimte. Of je koopt gewoon een Phantom EWB, rijd je tenminste iets stijlvollers
ar156sw zegt
Tja, waarom ook niet… denk alleen dat de suicide doors niet heel handig zijn, moet je zo ver naar achter kruipen. Ik zou opteren voor een setje dubbele openslaande deuren, hebben wij achter ook naar de tuin en dat is best prettig.
Hubert zegt
Hij heeft gewoon electrisch verstelbare achterstoelen.
Je stapt achter in, gaat zitten en schuift vervolgens een meter naar achteren.
moveyourmind zegt
Zo schuin van voren lijkt hij heel erg goed…
…. op een Lada 2107 stationwagen…
bernoulli zegt
Haha. Kan die bolle van Massa is Kassa weer naar de dealer.
mustang750supersnake zegt
@bernoulli: 🤣🤣🤣🤣
lm87 zegt
Willem A ik zou zeggen audi weg en deze als vervanger !!
iphonistvongates zegt
Dat lijkt me lastig om een nano-rotonde te nemen zonder brokjesstukjes. Draaicirkel >22 meter? Wel/Geen 4-wieltjesbesturing?
mustang750supersnake zegt
manmanman wat n hok😵💫😵💫😵💫😵💫
henkp1 zegt
Wat is eigenlijk de overtreffende trap van ‘walgelijk’?
mashell zegt
Dit is toch gewoon een “fotowinkel” product en geen echte auto?
jorden zegt
Als je toch niet zelf rijdt, waarom niet. Het is vast heerlijk om daar achterin even een dutje te doen.