Een nederige én goede zet van de Zuid-Koreaanse techgigant! Althans, Kia wil dat je zo denkt.
Hier in Nederland krijgen we er niet heel veel van mee, maar in de Verenigde Staten smijten bedrijven met miljoenen om een beroemdheid te gebruiken voor een promotiespotje bij sportevenementen. Waar het hier bij enkel voetbal blijft, zijn ze in de VS gek op onder andere basketbal, hockey en natuurlijk American football.
De Superbowl is zo’n beetje het belangrijkste sportevent waar reclamespotjes een hoofdrol spelen. Vorig jaar was Jeff Goldblum het gezicht van Jeep, Keanu Reeves voor Squarespace en Steven Tyler voor Kia. Laatstgenoemde gaat het dit jaar anders doen.
Het heeft een groot feelgood-meuk en ‘kijk ons een goed zijn’-gehalte, maar desalniettemin gaat het automerk het goede voorbeeld geven. In een advertentie zegt Kia dit jaar geen geld uit te geven aan een beroemdheid om het merk te promoten tijdens sportevenementen. Het vrijgekomen budget wil Kia gaan besteden aan het onderwijs.
Kia heeft zichzelf wel ingedekt. Zo zijn de woorden ‘This Year’ veelzeggend. De kans is aanwezig dat ze volgend jaar of over twee jaar weer een beroemdheid benaderen om een model van het merk te promoten. De Zuid-Koreanen spelen in elk geval goed in op het Amerikaanse gevoel. Nu al medelijden met de mannen die van vrouwlief te horen krijgen dat er nu écht een Kia op de stoep moet komen. Job well done.
rutgerg zegt
Nadat ze alle celebrities hadden aangeschreven maar er niemand met Kia geassocieerd wilde worden gingen ze hier maar voor.
viezefreddyw zegt
Marketinggezeik en gebakken PR. Mooie tag zeg!
jaapiyo zegt
@viezefreddyw: het gerucht gaat dat als je er op klikt, je een gratis paarse broek thuisgestuurd krijgt…
Gulli zegt
@jaapiyo: is het wel echt ribfluweel?
caspart zegt
@viezefreddyw: dit dus
Dutchdriftking zegt
Dit levert ze vele malen meer publiciteit op, en over een paar jaar is iedereen het weer vergeten en kunnen ze met de rest mee doen. De persoon welke dit bedacht heeft is een hele goede marketeer!
Edge zegt
Kia heeft haar PR momentje en jongeren die veelal een dikke studieschuld opbouwen krijgen nu de kans om te studeren zonder die dikke studieschuld. Prima toch?
gebruikersnaam3 zegt
@edge: Hoeveel studenten denk je dat er kunnen studeren van de kosten van een reclamespotje… 100? 100 studenten 10.000 euro geven kost 1 miljoen, ik denk dat dat ongeveer het bedrag is wat een celeb krijgt voor een Superbowl commercial?
Symboolpolitiek heet dat in andere kringen.
tofas zegt
@gebruikersnaam3: of het nou 1 of 100 studenten zijn maakt mij geen donder uit. Als zij die het daadwerkelijk nodig hebben het ook maar krijgen, toch?
Dutchdriftking zegt
@gebruikersnaam3: Klopt, maar het werkt, verkoopt, en levert nu al mooie PR op voor Kia. En honderd studenten zonder studieschuld is nog altijd vele malen beter besteed geld dan 2 extra juwelen voor een of andere filmster toch?
gebruikersnaam3 zegt
@dutchdriftking: True, true!
tortuga zegt
@gebruikersnaam3: hangt er van af welk werelddeel/land dat ze deze jongeren een kans willen geven. Al maakt het mij niet uit waar of hoe. Zolang ze het ook maar doen !
Esprit_de_Flandre zegt
@tortuga: Murica natuurlijk, want Murica First…
technofreak zegt
@gebruikersnaam3: https://nypost.com/2016/02/05/how-much-do-celebs-get-paid-for-super-bowl-commercials/ (in 2016)
“A single 30-second spot costs an advertiser around $4.5 million, so it’s no surprise that the celebrities who, more and more, are appearing in them also collect a big payday.
“It ranges from $500,000 to $2 million depending on the commercial and the celebrity,” says one local ad exec who’s worked on Super Bowl spots.” ”
Dus het bespaart -pak m beet- $5 miljoen
E34M5Touring zegt
@gebruikersnaam3: Enig idee wat zendtijd kost tijdens de Superbowl, alleen de NFL pakt al 5miljoen per spotje van 30sec. Dan heb je het nog niet over opname kosten, betalen van de celeb, tv kosten etc etc etc. Kun je een hoop lui van naar school laten gaan hoor.
kunstomdathetmoet zegt
@edge: precies. Zo kan je het ook bekijken.
str8six zegt
Het blijft marketing maar vind de symboliek wel mooi. Beter dan bijv. Kim Kardashian die met d’r dikke hol in een (vul-maar-in) over een boulevard rolt.
't Peugje zegt
@str8six: Kia Picanto?
drdre1 zegt
@str8six: broek?
allesmetturbo zegt
Gisteren in de autosalon van brussel in een kia gezeten en moet toegeven, het zat lekkerder dat de meeste andere mainstream auto’s zoals de franse meuk enzo. Zag er goed uit en voelde allemaal goed aan. De pro ceed vond ik ook wel fraai vormgegeven. Maarja, kopen gaat dan weer een stapje te ver.
enjoypunani zegt
@allesmetturbo: hij had geen turbo?
allesmetturbo zegt
@enjoypunani: haha dat was het niet. Ik zou voor dat geld een wat oudere snellere auto gaan.
Geen ervaring met kia dus weet ook niet of zo een blok kan tegen een grotere turbo oid
ghost zegt
Alsof dit die grote jongens ook maar enigszins aan het denken zet…iets met Zero Fucks were given that day.
drdre1 zegt
@ghost: niet helemaal. Volvo heeft immers vorig jaar of ’t jaar daarvoor een goeie PR-stunt uitgevoerd en vrijwel gratis. Zal vast wel nog op autoblog staan ergens..
henrie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
drdre1 zegt
@henrie: http://bfy.tw/M0VW
cossiekiller zegt
@henrie: SOY
Turbo S zegt
Prachtige foto trouwens.
lincoln zegt
Wij NLers krijgen er niet zoveel van mee ..
Maar in Murica zijn scholarships door autofabrikanten heeeeeel normaal ..
En idd .. een prachtige foto ..
mrbasa zegt
3 jaar geleden was Pierce Brosnan het gezicht wat een KIA superbowl reclame.m.
Maar opzich wel een grappig en goed idee
torsen zegt
En dat voor een bedrijf dat jaarlijks meer dan 300 miljoen dollar aan advertenties uitgeeft in de VS alleen.
ruud1954 zegt
Ik ben super tevreden met mijn Kia. En dat al vele jaren met meerdere modellen. Maar hier op autoblog.nl schijnt dit merk bij velen bij voorbaat negatieve sentimenten op te roepen. En dat geldt niet alleen voor de forumposters maar ook voor de itemschrijvers. Als het niet Duits is en of een GTI of Sport benaming in de typeaanduiding of minimaal 200 of meer PK’s heeft dan staat die auto hier al bij voorbaat 1-0 achter. Toch jammer voor een forum dat zich, gelet op de naam, toch bij voorbaat neutraal zou moeten opstellen m.b.t. alle auto’s en niet alleen gecharmeerd zou moeten zijn van super sportauto’s. Het zij zo.
torsen zegt
@ruud1954: Typisch dat je ‘gelet op de naam’ aanhaalt terwijl de site ‘Autoblog.nl’ heet en niet ‘Autoforum.nl’.
Gezien de definitie van een ‘blog’ haaks tegenover neutraliteit staat snap ik je opmerking daarna ook niet echt.
Verder kan ik me best vinden in wat je aanhaalt maar ik ben dan wel erg benieuwd of jij iets kan vertellen waarbij jouw hart als autoliefhebber sneller van ging kloppen door een van de Kia’s die je de afgelopen jaren hebt gereden?
.