Het Japanse luxemerk toont voor het derde jaar op rij een stijging in het aantal verkopen. Dit jaar kreeg het merk wat hulp.
En deze hulp kwam van de NX. De SUV was namelijk goed voor maar liefst 44% van de totale verkopen. Daar waar alle andere modellen minderden, sprong de NX uit zijn vel. Van alle 64.000 Europese verkopen waren 28.000 een NX.
Net als bij Toyota, worden ook steeds meer Lexus-modellen als hybride verkocht. In West-Europa was 96% van het aantal verkochte modellen een hybride-variant. In totaal werden er 41.000 hybrides verkocht. Lexus doet af en toe wel een stapje naar de dark side. Zo lieten ze op de Detroit autoshow de LC500 zien. Een dikke V8, zonder elektro-hulp. En wie is die machtige LFA nu vergeten?
Deze modellen dienen echter als variatie, in het overwegende hybride-gamma van Lexus. De meeste modellen worden aangeboden met een verbrandingsmotor in combinatie met een elektromotor. De LC500 zal later dit jaar te bestellen zijn. En voor 2017 heeft Lexus onder andere een nieuwe CT op de planning staan.
iijayvee zegt
Dat is niet NX
martinus zegt
@iijayvee: Maar wel logisch.
Ze maken steengoede auto’s.
En ook omdat ze al wat jaren in het premium segment actief zijn(sedert ’89) , zie je dat ze het kunstje van verfijning van bijvoorbeeld het interieur ook aardig onder de knie hebben.
norge zegt
@iijayvee: wel…
Dutchdriftking zegt
Doen ze goed. Ze maken mooie auto’s met goede motoren. Alleen door die ruk cvt automaat zou ik er nooit eentje kiezen….
norge zegt
@dutchdriftking: Een cvt rukt juist niet..
smoothoperator zegt
@dutchdriftking: ik vind die nieuwe generatie cvt juist een verademing in vergelijking met de dgs-tjes en bakkenet enkele koppeling. Is het wel ff wennen maar rijdt super zuinig, schakelt geruisloos tussen elektrisch en benzine en is lekker comfi!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@dutchdriftking: 10 jaar geleden misschien. Laatste generaties E-CVT zijn briljant. Laatst een test met de Lexus IS in vergelijk met de nieuwe A4 en C: Lexus de beste automaat, Audi de slechtste…
hammerman zegt
@dutchdriftking: Ik heb er dus wél bewust voor gekozen! Nog automaten met een schakelrobot en met dubbele koppeling geprobeerd maar CVT rijdt in mijn ogen gewoon het fijnste. Precies zoals norge schrijft: hij rukt niet! En dat lawaai? Geen last van, gewoon niet plankgas wegrijden en de isolatie van Lexus helpt ook mee.
Laatst een buurman die in een Alfa Gulietta rijdt laten rijden. Toen hij daarna met zijn gezin op stap ging in zijn Alfa was het eerste dat hij zei: “Wat maakt onze auto een lawaai als ik hem met de Lexus vergelijk”…
toyotafortuner zegt
Dat is erg netjes van Lexus!
Ja, leuk die verkopen van Audi/BMW/MB. Maar eigenlijk vind ik het veel interessanter hoe een onderwaardeerde merk als Lexus het in Europa doet.
Ook omdat ik t Lexus meer gun.
dieselaer zegt
@toyotafortuner: en ook omdat je een toyotafan bent ;)
Breinstein zegt
@toyotafortuner: ja leuk, zo’n om marketingredenen geïntroduceerd merk zonder enige geschiedenis. Doe mij maar een ‘echt’ merk als BMW of mercedes, die hebben een luxe filosofie in hun DNA zitten.
lekbak zegt
@breinstein: want de geschiedenis achter de naam is belangrijker dan het product zelf? Of probeer je subtiel te zeggen dat jij liever gaat voor de ‘status’ van een Duitser. Dat jij een auto rijdt zodat de buren kunnen zien hoe succesvol je bent.
Je noemt nu Mercedes. Een naam die puur voor de marketing is bedacht. Mercedes bekte namelijk wat beter dan Daimler. Dat het de naam was van de dochter van een goede klant was ook niet vervelend. Maar het blijft marketing!
Breinstein zegt
@lekbak: dat Amerikanen deze onzin slikken is wel duidelijk, voor mij blijven het veredelde Toyota’s. Dit in groot verschil met BMW en mercedes.
hammerman zegt
@Breinstein: Als ik hier een blog voorbij zie komen in de rubriek ‘occasion – video en aankoopadvies’ waarin een BMW of Mercedes schittert, dan zie je vaak een behoorlijk lange lijst met aandachtspunten. Bij een Toyota/Lexus vrijwel niets. Wie is dan de betere auto?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet anti BMW of Mercedes. Ik vind ze zelfs mooi en goed rijden, maar beter?
Breinstein zegt
@hammerman: kwaliteit is te meten en als ik de lijstjes mag geloven doet lexus het standaard erg goed. Slechte auto’s zullen het dan ook niet zijn, echter leveren ze in mijn optiek geen enkele (merk)beleving.
martinus zegt
@Breinstein: Merkbeleving?
Wat is dat en kun je het op je boterham smeren?
Je hebt wel gelijk trouwens, dat je voor de beleving van ronkende motoren, of gillende uitlaten niet bij Lexus moet zijn.
dragonforce zegt
@breinstein: ga een bmw dealer in en stap daarna een lexus dealer in. En kijk hoe je word geholpen. Ga in een bmw rijden en vervolgens in een lexus, je zult versteld staan.
Dat deed ik tenminste.
Bart_V zegt
@hammerman: heb je wel eens een c180 kompressor uit 2005 gereden en een IS200 uit 2005
Ik vind de c-classe maar een ruk auto interieur hardstikke krap en komt op je af zit positie is alleen fijn voor kampsjaaken standje onderuit
De IS is wel iets trager maar door de I6 veel soepeler en minder trillingen interieur en klokken hebben wat weg van een horloge wat ook wel erg fraai is
zero zegt
@breinstein: zoals de geschiedenis van BMW met vliegtuigmotoren bedoel je dan?
Een ‘echt’ merk waar jij over praat is ook ooit ontstaan terwijl andere merken reeds bestonden. Ooit waren ook zij diegene zonder geschiedenis.
Breinstein zegt
@zero: je mist m’n punt, een BMW is geen veredelde doorsnee merk, zoals lexus onderhuids een Toyota is en Audi een Volkswagen.
martinus zegt
@Breinstein: sneue redenering.
pikes83 zegt
@breinstein: Daar bij lexus werken vaklieden…Die alles volgens de weg van de Samurai doen.Dus een filosofie zit er wel degelijk in☺☺☺☺
escort77 zegt
@toyotafortuner: “Interessant hoe ze dat doen.” Zeker, lees even die zin over hybride.
Zonder fiscale steun zou het een heel ander verhaal zijn vrees ik…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@escort77: In andere landen in Europa heb je dat niet, en groeien ze ook knetterhard… Hybride is meer dan zuinig, het is ook stil, sterk en comfortabel
escort77 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Jawel hoor, ik heb het over fiscale maatregelen en die heb je niet alleen in NL. Hier heb je BPM en bijtelling, in België BIV en zo heeft elk land wel wat.
Natuurlijk hebben hybrides ook andere voordelen, maar die giga verkoop komt echt door overheidsmaatregelen. Als “de gemiddelde Nederlander” een hybride zou willen, zouden alle Priussen en Civic Hybrids niet massaal geëxporteerd worden na afloop van de lease-periode.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@escort77: Ik heb de nieuwe RX vergeleken met Cayenne, X5, o.a., en het nadeel vind ik dat je bij de Duitsers met mijn km-ers bent aangewezen op diesel. En ik wil perse geen diesel. Wat Lexus neerzet met hun techniek, doet de rest ineens erg ouderwets lijken in mijn optiek. En de TCO is hetzelfde! Ik vind het razend knap…
toyotafortuner zegt
@escort77: Dat is precies hoe ik t bedoelde. Dank u. Nederlands is nog een beetje lastig voor mij, omdat ik thuis ook Indonesisch praat.
vroaaar zegt
In alinea 2 heb je het over 64.000 verkochte Lexussen in West-Europa. Als 96% daarvan hybride is, dan zijn dat er 61.440 en niet 41.000…
reistje zegt
@vroaaar: Waarschijnlijk bedoelt hij dit: Ze verkochten 64.000 over heel Europa. Waarvan 41.000 hybrides waren. Echter was in West Europa 96% van de verkochte Lexussen een hybride.
rufctr01 zegt
Ik vind de grill echt afschuwelijk.
clarkson zegt
@rufctr01: Als je er een kentekenplaat op plakt breekt het wel een beetje.
Tonnie zegt
Suv’s van lexus vind ik altijd wel mooi. Die rx van pakweg 10 jaar geleden kan er mijn inziens nog steeds mee door.
hammerman zegt
Goed nieuws voor mij! Ruim aanbod over een paar jaar als ik een opvolger voor mijn CT200h zoek…
lexusfan zegt
-edit: nutteloze bijdrage-