Het automerk heeft iets nieuws verzonnen.
Bij Volvo denk je aan veiligheid. De Zweedse autofabrikant loopt graag voorop wat dat betreft en propt de auto’s van het merk vol met allerlei snufjes die het voertuig veiliger moeten maken. In die categorie hebben de Zweden weer wat nieuws verzonnen.
Volvo introduceert namelijk de crashtest voor fietshelmen tegen auto’s. In 2013 kwam het merk al met een fietserdetectie om naderende fietsers te beschermen. Deze test gaat nog een stapje verder. Volvo heeft de crashtest in samenwerking met het eveneens Zweedse POC bedacht.
De tests, die worden ondernomen in Gotenburg, is onderdeel van een onderzoeksproject dat Volvo heeft lopen. Dummy’s krijgen een een fietshelm van POC op het hoofd. Vervolgens botst zo’n dummy tegen verschillende objecten. Volvo en POC willen zo meten hoe veilig een helm is. Niet alleen zal er gekeken worden wanneer er serieus letsel zou kunnen ontstaan, ook willen beide partijen aantonen wat het verschil is tussen het wel of niet dragen van een fietshelm.
Volvo en POC zeggen met deze eigen veiligheidstest zich te onderscheiden van anderen. Onder meer omdat er met deze test een auto wordt betrokken, bijvoorbeeld in geval van een aanrijding. POC wil de resultaten van dit onderzoeksproject gebruiken om betere fietshelmen te maken.
In hoeverre dit relevant is voor Nederland is nog maar afwachten. Hoewel we als land bekend staan om onze vele fietskilometers, dragen tieners en volwassenen amper een helm. Er is geen draagplicht in Nederland en vooralsnog lijkt die er ook niet te komen.
911targa zegt
Holle marketing retoriek.
fanboy zegt
Ja wij vallen liever met onze eigenwijze kop op de stenen. Met een gangetje of 30km/u op je elektrische fiets.
mennok zegt
@fanboy: Er is relatief weinig hoofdletsel bij ongelukken met de fiets. Het meest voorkomende letsel is beenbreuken van kinderen die met de voeten tussen de spaken komen en ouderen die hun sleutelbeen of onderarm breken. Neem ook even mee dat fietspaden in het buitenland vaak slecht, of helemaal niet aanwezig zijn.
gove zegt
@mennok: en zo’n helm ziet er niet uit
sirprize zegt
@gove: gaat heel je kapsel door de war.
cossiekiller zegt
@sirprize: en als je weet hoe je moet vallen (niet op je hoofd dus), zie ik het probleem natuurlijk ook niet…
Nee, serieus, een maat van me heeft een fietsenwinkel en als ik zie hoeveel helmen daar verkocht worden omdat de oude doorgebarsten is van op te vallen, je zou je verschieten!
frederik zegt
@mennok: Sterker nog, per reizigerskilometer is de kans op ernstig hoofdletsel groter te voet dan per fiets. We zouden dus een helmplicht voor voetgangers moeten invoeren!
frederik zegt
Een draagplicht is ook een zeer slecht idee. Je zou zeggen: baat het niet, dan schaadt het niet. Maar in de praktijk zorgt het ervoor dat mensen veel minder gaan fietsen. Fietsen wordt dan een risicosport in plaats van een praktisch vervoermiddel. En het blijkt dat het belangrijkste voor veilig fietsen is dat je het heel veel doet en er heel goed in wordt. Kortom: helmplicht zorgt voor minder fietsen en maakt fietsen dus onveiliger. Nog afgezien van de andere effecten: meer files, drukker OV, milieuvervuiling.
Wat we nodig hebben zijn vrijliggende fietspaden en automobilisten die goed op fietsers letten. Kortom, we zijn heel erg goed bezig in Nederland.
Tonnie zegt
@frederik: heb je hier bronnen voor? Wielrennen lijkt namelijk populairder dan ooit en de fietshelm is daar vrijwel compleet geaccepteerd. Nog geen 20 jaar geleden fietste er nog niemand met een helm op, want dan was je echt een kneusje op een racefiets. Dus ik vraag me af in hoeverre je theorie klopt.
frederik zegt
@thijsj: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/mar/21/bike-helmet-cyclists-safe-urban-warfare-wheels
“Now, however, things begin to get more complicated. In his analysis, Elvik noted that whatever the benefits in each individual case, a population-wide increase in helmet use, for example after legislation, is not generally matched by similar reductions in overall head injury rates. Again, with helmets things are never as straightforward as they appear.”
Lees het stuk helemaal! Heel interessant. En met racefietsen is het anders, daar ga je namelijk veel sneller. Meer vergelijkbaar met een scooter.
fanboy zegt
@frederik: Met de populariteit van de elektrische fiets is dat niet meer een valide argument, dan ga je ook zo 25 of 30. Genoeg om te overlijden.
frederik zegt
@thijsj: Zie hier: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietshelmen-en-veiligheid/
weijs zegt
@frederik: Mooi gesproken. Ik ben een aantal jaar geleden naar Nieuw-Zeeland verhuist en fiets hier elke dag naar m’n werk. Het verschil met NL is niet te beschrijven. In Nederland zijn we zo gewend aan fietsers… in feite is iedere automobilist ook een fietser.
Hier is dat compleet anders en weten automobilisten vaak niet hoe ze moeten handelen als er een fietser in de buurt is. Het is echt ongelooflijk amateuristisch af en toe. Hier is ook een helmplicht en daar doe ik maar wat graag aan mee!
Kortom: dit onderzoek van Volvo en POC is niet relevant voor NL, maar dat is alleen maar omdat NL een geweldig fietsland is. In alle andere landen is dit onderzoek zeer relevant.
lecomte zegt
@frederik: Je hebt dan ook fietsers nodig die op automobilisten letten. In veel binnensteden kom ik fietsers tegen die het al als een risicosport bedrijven. Klap je op een auto omdat je niet uitkijkt, dan mag de automobilist maar hopen dat de fietser zo eerlijk is of niet er vandoor gaat om het netjes te regelen.
mashell zegt
@frederik: dat is zo ongeveer de conclusie uit een Amerikaans onderzoek. Maar ik denk dat als je zo’n onderzoek in Nederland doet er een heel andere uitkomst is. Dat een helm dragen het gewoon veiliger maakt in geval van een valpartij of aanrijding. En als iedereen het doet het net zo normaal wordt als geen alcohol drinken als je nog moet autorijden. In Duitsland is het dragen van een helm op de fiets al heel normaal. Nederland loopt gewoon weer eens achter op de rest.
frederik zegt
@mashell: Heb je gelezen wat ik schreef? Als je een helm verplicht stelt maak je fietsen veel onaantrekkelijker. Dat zorgt (behalve voor allerlei andere vervelende effecten) er voor dat fietsen juist minder veiliger wordt.
Nederland loopt juist voor op de rest. Kijk maar naar steden zoals Kopenhagen waar nu ook fors geïnvesteerd wordt in fietspaden.
Ik houd ook van autorijden maar fietsen is echt de beste manier om je door een stad te verplaatsen. Vooral als iedereen het doet, dat maakt het namelijk veiliger.
BaRa zegt
@frederik: Ehm… Kopenhagen loopt voor op Nederland op vlak van fietspaden. Dat is al een tijdje zo.
mashell zegt
@frederik: als je een helm verplicht stelt maakt het het fietsen juist niet onaantrekkelijker. Dan verandert er, behalve dat iedereen een helm draagt, helemaal niets, dan is het sociaal geaccepteerd. Blijft iedereen gewoon fietsen maar met helm. Dan vervalt de drempel voor degenen die nu niet durven, die bang zijn om uitgelachen te worden. Daarom niet optioneel houden zoals nu maar gewoon keihard verplichten. En ja, ik fiets graag en draag daarbij mijn helm, dat ding zit gewoon een stuk lekkerder dan een petje.
karhengst zegt
@mashell: Met het dragen van een helm heb je ook wel het enige voordeel wat de Duitsers hebben opgenoemd. Want verder lopen ze toch echt een decennium of twee achter.
mashell zegt
@karhengst: ik woon natuurlijk al jaren in zowel Nederland als Duitsland. En op vele gebieden loopt Duitsland achter, sociale voorzieningen, minimum loon etc, wegenonderhoud. Maar op enkele gebieden, duurzame energie opwekking, maar ook zoiets als landelijke geregelde milieuzones, lopen ze weer decennia voor op Nederland. Op dit moment heb ik de indruk dat mits je een goede baan hebt de kwaliteit van leven in Duitsland hoger is dan in Nederland. Als je een minder goede baan of geen baan hebt ben je in Nederland beter af.
RiKe zegt
Gaat het systeem wel onderscheid maken tussen fietsers en wielrenners? Die laatste categorie zorgt in 9 van de 10 gevallen zelf voor overlast en/of gevaarlijke situaties.
Gulli zegt
@rike: bij wielrenners probeert de navi je actief de groep in te sturen
Dutchdriftking zegt
Fietsers en automobilisten zullen nu eenmaal nooit vrienden worden.
rutgerg zegt
Om met de woorden van ene J Clarkson te spreken: Work harder get a car :-)
cossiekiller zegt
@rutgerg: Dat is dan ook een hele luie automobilist, die JC.
Ik ben zeker voor fietsen. Is gezond, kost je weinig,… En kan je meer geld aan de kant houden voor de leuke ritjes met de auto.
En er zijn inderdaad groepen wielertoeristen die je het bloed onder je nagels uit kunnen halen, maar dat is bij de automobilist ook zo.
joezerneem zegt
Ooit in Zweden een fietser gezien? Iedereen draagt er een helm, het is verplicht voor kids onder de 15 maar alle volwassenen dragen er ook een. Voer maar in die regel, voorkomt heel wat ellende.
emping zegt
ook willen beide partijen aantonen wat het verschil is tussen het wel of niet dragen van een fietshelm.
Met een helm is veiliger…. heb je toch geen onderzoek voor nod
frederik zegt
@emping: Wel dus. Zie boven. :)