Het merk met de diamantjes heeft grootse plannen.
Mitsubishi Motors wil de komende drie jaar flink huishouden in autoland. Het merk wil in die periode de verkopen met 40 procent laten toenemen en de omzet met 30 procent. Noodzakelijk is groei in de Verenigde Staten, China en Zuidoost Azië.
Om een en ander te bewerkstelligen worden de R&D uitgaven in de komende jaren met 50 procent verhoogd naar ongeveer 1,2 miljard USD. Bovendien komen er maar liefst 11 nieuwe modellen tot en met 2020, inclusief de Eclipse Cross crossover die niet door iedereen mooi werd gevonden.
Mitsubishi zal hard z’n best moeten doen om weer terrein terug te winnen op concurrent Nissan, dat flink huishoudt in de markt voor kleine(re) auto’s. Mitsubishi heeft bovendien te lijden onder het uitstootschandaal dat in eigen land voor flink wat opschudding zorgde. Overigens zijn Nissan en Mitsubishi niet alleen concurrenten. Beide merken hebben met Carlos Ghosn immers dezelfde CEO.
Tot slot: uiteraard zal ook Mitsubishi inzetten op EV’s en hybrides, maar dat mag geen verrassing heten.
Foto: Lancer Evo VI door @dubcars, via Autojunk
berlinetta zegt
Ik gun het ze wel, maar spelen ze hier in NL nog wel een rol? Die Outlander zag je alleen veel dankzij de overheid. Ik zou ook niet echt andere modellen kunnen opnemen. Sporadisch zag je eens een verdwaalde ASX rond rijden, maar verder?
Loek zegt
@berlinetta: Space Star zie ik nog wel eens. Voor de rest heb je gelijk.
kenner zegt
@720s: dat zijn dus ook voornamelijk ex-politieauto’s . Jammer dat ze geen model verkopen dat iedereen graag zelf koopt.
Loek zegt
@kenner: ik heb het over de nieuwe Space Star, dat kleine gebakje.
Vanquish zegt
@berlinetta: Daar willen ze dus iets aan doen schat ;).
berlinetta zegt
@vanquish: Nou nee, ze willen zich vooral richten op andere markten. Los daarvan vroeg ik me af wat voor rol ze nog in NL spelen. Schat.
toyotafortuner zegt
Vooral benieuwd wat t in ZO-Azië oplevert. Concurrentie voor mijn naamgenoot zal t denk ik niet zijn. De Pajero Sport is daar een sterk aanbod. In Indonesië bijv. is t de nr 2 in dat segment. Ze doen t juist wat minder met MPVs, is mijn indruk
tenaci zegt
@toyotafortuner: gewoon met een Kijang-equivalent komen. Wel naar recept van de originele dan. Astra Toyota heeft met de Kijang Innova een beetje het originele idee verlaten.
toyotafortuner zegt
@tenaci: Welnu Isuzu Astra heeft de Panther. In feite de sprirituele opvolger van de Kijang die al sinds 1991 verkocht wordt. 100-200 verkopen per maand. Maar even serieus: Ik mis het eea aan concurrentie van KTB Mitsubishi: Geen Yaris concurrent, geen Kijang Innova concurrent, een model onder de ASX/Outlander Sport. Misschien niet superlucratief, maar ook geen Camry concurrent… Geen wonder dat Mitsubishi niet kan opboksen tegen Toyota, Honda en Nissan
Robert zegt
Ik krijg bij Mitsubishi een beetje hetzelfde gevoel als bij Honda: een merk met een glorieuze reputatie als betrouwbare, Japanse autobouwer met fantastische (rally-)heritage naar een belegen merk wat duffe subsidie-slurpers bouwde en daarmee z’n laatste beetje bestaansrecht vercommercialiseerde. Helaas.
pomoek zegt
Altijd grappig die targets die als eerste worden genoemd. 40% meer verkopen en 30% meer omzet. In een markt waar de merken elkaar de tent uitvechten heb je denk ik meer aan een unique selling point dan aan meer van hetzelfde. Verras ons Mitsubishi!
Dutchdriftking zegt
Als ze nu de Lancer Evo opnieuw uitbrengen? Dik monster beetje verhoogd spatlappen en een hybride aandrijflijn zodat hij op papier weinig uitstoot maar wel lekker rap is?
postzegel zegt
@dutchdriftking: Die EVO’s stammen uit het win on Sunday sell on Monday tijdperk. Echt grof verdienen deden ze er niet mee waarschijnlijk. Maar ze zetten zichzelf er wel mee op de kaart als sportief merk. Nog steeds. Het niet voeren van een sportief model maakt ’t nu wel snel een oud belegen stuk kaas, eh, merk. Ze hebben met de PHEV nog even meegedaan aan rally’s, maar dat was ook weer meer voor de show. Ze zouden wellicht gewoon dikkere hybrides kunnen maken. Compacte middenklasse. Niet vol EV zoals de hyundai Ion, maar hybride en dan mét fatsoenlijk accupakket. Dus geen schrale 5kWh, maar gewoon 20 ofzo. Een beste range plus verbrandingsmotor = mega bereik. Vol EV is nog te duur en te eng. Helaas zullen ze daar pas op z’n vroegst over 3 jaar mee komen terwijl ze hem nu al zouden kunnen vermarkten.
postzegel zegt
@postzegel: voor de duidelijkheid. Ik vond die outlander voor mijzelf gewoon veelste groot. maar een Golf GTE heeft in mijn optiek ook geen functie want veelste klein bereik op accu. 80km elektrisch én een verbrandingsmotor lijkt mij ideaal
sracert zegt
Top merk met Top kwaliteit, ze rijden lekker soepel en blijven dat heel lang doen tegen zeer minieme onderhouds kosten. Met Mitsubishi blijft autorijden leuk.
Calimero zegt
Het is grappig dat zodra Mitsubishi op bv een verjaardag ter spraken komt ( de bekende gesprekken op verjaardagen als het over auto’s gaat en wat er gereden is door de aanwezigen) er veel mensen zijn die zullen zeggen dat ze vroeger een Colt, Lancer of Galant hebben gereden. Een enkele keer hoor je nog Space Runner/ Space Star of Space Wagon. Dan hou het meestal wel op. Behalve bij de “stoere” oom die als hij ging vissen zijn boot achter de Pajero Wagon hing en vertrok naar oorden waar de visvangst goed was. Naar eigen zeggen.
En wat borrels later komt de Lancer Evo dan langs. De verhalen zullen bij velen bekend zijn denk ik. ;-)
Het zijn allemaal auto’s uit het verleden. De huidige Space Star is in feiten een Colt. Ik snap ook niet dat Mitsubishi voor die naam heeft gekozen in Nederland/ Europa. Het ding lijkt in niets op de Space Star van ca. 1999-2005 die je nog met regelmaat ziet rijden. De Outlander was een kortdurend succes tot de subsidiekraan werd dichtgedraaid.
Ik moet echt diep na gaan denken en Googlen om te weten wat buiten de Space Star en Outlander momenteel in de showroom staat bij de Mitsubishi dealer.
JMWPvG zegt
Krijgen we weer die rode posters voor de ramen. ?
stephane8200 zegt
Ik ken de eigenaar van die blauwe VI hierboven. Grappig om die hier voorbij te zien komen ;)
Breinstein zegt
@stephane8200: Wow, mag ik je nu aanraken?
stephane8200 zegt
@Breinstein: waarom zeg je zoiets? Ben je van simpelstein?
Er staat een auto van een bekende van me op Autoblog en dat vind ik grappig. Dat jouw perceptie is dat dat opscheppen of geblaat is, zegt meer over jou dan over mij.
joostie zegt
@stephane8200: Ik zou je nog steeds graag willen aanraken ;)
stephane8200 zegt
@joostie: ik kom wel een keer naar de Joostie band kijken.
kobus1967 zegt
Zo snel mogelijk een hele dikke accu minimaal 60Kwh maar liever 100Kwh in de Outlander stoppen en de verbrandingsmotor eruit en ze verkopen als broodjes.
JanJansen zegt
Ik mis alleen nog dat ze zwaar gaan inzetten op electro.
Is dit persbericht nou echt nodig, wat zit hier achter? Gaan ze failliet?