We kunnen Faraday rustig het meest mysterieuze automerk van het moment noemen. Er schijnen 400 mensen te werken en in 2017 zouden ze met een ‘betaalbare’ elektrische auto komen. Hoe dan?
Met de opkomst van de elektrische auto, is het relatief gemakkelijker geworden om als totale nieuwkomer je eerste stappen op de automarkt te maken, zonder dat je je daarbij hoeft te beperken tot exclusieve hypercars. Geen gedoe met conventionele verbrandingsmotoren, maar relatief simpele elektrische componenten. Tesla is het meest klinkende en vooralsnog ook enige succesvolle voorbeeld. Hoewel er al meerdere bedrijven gepoogd hebben of bezig zijn met een elektrische auto, lijkt geen van hen écht een succes te worden.
Dat wil zeggen, buiten Faraday om. Waar de meeste prille merken zo snel mogelijk een computertekening van hun auto naar buiten brengen om maar aandacht te genereren, opereert Faraday zo veel mogelijk onder de radar. En dat is vreemd voor een merk dat al in 2017 op de markt wil komen met een relatief betaalbare elektrische auto. Relatief, omdat in eerdere geruchten sprake was van een accu met een specifieke capaciteit hoger dan de 90 kWh in de Tesla Model S P90D. Aan de andere kant, op bovenstaande foto (van de Faraday-website) zien we twee auto’s, dus wellicht komen ze direct met meerdere modellen in verschillende prijsklasses.
De fabriek van 1 miljard
Op de website van Faraday Future, zoals het bedrijf officieel heet, vinden we maar bar weinig informatie. Er zouden op dit moment 400 mensen werken en dat moeten er eind van dit jaar zelfs 500 zijn. Onder hen een groot aantal ex-Tesla-medewerkers, maar ook oud-werknemenrs van Ferrari, Lamborghini, General Motors, SpaceX en BMW. Aan kennis dus geen gebrek. Daarnaast is het bedrijf momenteel gevestigd in een kantoor (foto hierboven) dat ze vorig jaar kochten voor 13.25 miljoen dollar en kwamen ze afgelopen week naar buiten met het nieuws dat ze 1 miljard dollar willen pompen in de bouw van een Amerikaanse productiefaciliteit.
Als Faraday’s berichtgeving klopt, dan moet er een flinke geldschieter achter het bedrijf zitten. Niet voor niks gingen er geruchten de ronde dat Faraday Future eigenlijk een dekmantel van Apple zou zijn, waaronder ze de lang verwachte Apple Car zouden ontwikkelen. Dat is niet aannemelijk, aldus het het Amerikaanse zakenblad Forbes. Zij spraken diverse -anonieme- bronnen rondom Faraday en allen zouden zij bevestigd hebben dat Apple niet achter het bedrijf zit.
‘De Chinese Elon Musk’
Maar wie dan wel? Jia Yueting en zijn bedrijf LeTV. Jia Wie? Deze miljardair is de man achter de ‘Chinese Netflix’ LeTV en noemden we op Groen7 als eens de Chinese Elon Musk. De vermogende Yueting, die goed zou zijn voor 7.3 miljard dollar, had toen al de visie een elektrische auto te gaan bouwen, maar zocht naar een partner om mee samen te werken.
Die hebben ze blijkbaar gevonden, want Faraday lijkt niet over één nacht ijs te gaan. Andere aanwijzingen dat de Chinees en zijn bedrijf achter Faraday zitten, zijn dat uit gegevens van een vastgoedbedrijf blijkt dat het kantoor van Faraday gekocht is door LeTV en volgens bronnen belangrijke figuren binnen Faraday op Linkedin aangeven werkzaam te zijn voor het Chinese bedrijf. Toch blijft er een sfeer van mysterie rondom het bedrijf hangen en weten we pas echt zeker wie er achter zit, als ze hier zelf meer openheid over gaan geven. En dat zullen ze binnenkort wel moeten gaan doen, als ze net als Tesla een lokale Amerikaanse overheid zo gek willen krijgen om flink te investeren in hun fabriek. Met enkel luchtkastelen krijg je immers weinig voor elkaar.
Update: Inmiddels is de Faraday Future FFZero1 officieel onthuld.
martinus zegt
Chinese rommel die ik koop gaat meestal in 2/3 jaar stuk. Dus ik sla even over..
w0o0dy zegt
@martinus: koop jij toch lekker Duitse rommel die ook na een half jaar al onder garantie gefixt zou moeten worden maar waarvoor jij je portemonnee mag trekken. Ook prima.
berlinetta zegt
@martinus: Het ligt nogal voor de hand dat rommel stuk gaat. Dan moet je ook geen rommel kopen.
scottishcarspotter2000 zegt
@martinus: ik denk dat het tij begint te keren, met Qoros laten ze zien dat het echt niet alleen meer rommel is die ze in China bouwen…
martinus zegt
@scottishcarspotter2000: Wat is Quros.. en bestaat het uberhaupt al meer dan 3 jaar?
hfdude zegt
@martinus: ja dat er een Chinese investeerder achter zit betekend ook meteen dat de kwaliteit ‘chinees’ is?
bbee zegt
@hfdude: idd, vraag me af of mensen het artikel wel lezen ipv eerste willen zijn met de reacties. “Onder hen een groot aantal ex-Tesla-medewerkers, maar ook oud-werknemenrs van Ferrari, Lamborghini, General Motors, SpaceX en BMW.”
Hubert zegt
@bbee:
En waarom zijn deze werknemers weggegaan / weggestuurd bij hun vorige werkgevers?
bbee zegt
@Hubert: Is dit relevant? Wellicht zijn ze toe aan een nieuwe uitdaging? En natuurlijk zijn het ex medewerkers van bijv. een autofabrikant je gaat geen mensen aannemen die heel iets anders hebben gedaan.
kilum zegt
@Hubert: Weg gekocht? Kan ook nog he.
sr20det zegt
@bbee: Marti wil wel vaker bovenin de comments staan, en als t niet lukt reageert ie wel op de eerste reactie wat er totaal niet mee te maken heeft.
martinus zegt
@hfdude: frquent zorgt Chinees geld in het buitenland wel voor zeer onbetrouwbaar bestuur. Zie
– Saab
– voetbalclubs
– Sns Reaal
– Ciudad Real
– etc. etc.
SimonMc zegt
@martinus: Alles wordt tegenwoordig in China gemaakt, wijsneus. Dus leuke troll commentaar weer.
w0o0dy zegt
Waarschijnlijk is er geld zat door contacten met de Chinese overheid. Wat wel apart Is dat Is de omvang van de investering in de US. Maar aan de andere kant.. Wel de belangrijkste markt voor een full electric vehicle. Verde valt niet uit te sluiten dat er nog meer partijen betrokken zijn die juist niet willen dat er info over hun rol op straat terecht komt.
griffendahl zegt
@w0o0dy: denk dat ze het in US doen omdat daar de expertise zit, niet noodzakelijk de markt. Kijk maar waar dat personeel vandaan komt.
Jochempie zegt
Haha, over die Ferrari geshopt van Holger Schubert :D
Jochempie zegt
@Jochempie: Edit, Maserati.
http://assets.coolhunting.com/coolhunting/mt_asset_cache/design/assets/images/designdrivewinnerimage.jpg
dampu020 zegt
@Jochempie: zo zijn ze in china he ?
clarkson zegt
@Jochempie: Hmm. Ik ben benieuwd hoe serieus we dit merk moeten nemen nu je dit laat zien.
Jochempie zegt
@clarkson: Ja goeie vraag, met een half uurtje modelleren en renderen heb je zo’n garage zelf ook gemaakt, dat kan iedereen in het eerste jaar van een technische HBO of WO…
gregorius zegt
Mooi. Kan het alleen maar toejuichen. Hopen dat het naast betaalbaar ook gewoon goed is.
centho zegt
Maar hopen dat de auto de kooi uit komt.
Dutchdriftking zegt
Ach ja, als we op deze manier weer nieuwe automerken krijgen is het altijd leuk toch?
harrie zegt
Nu nog een complete productie faciliteit moeten neerzetten en in 2017 op de markt willen komen u, succes.
allesmetturbo zegt
Volvo + chinezen gaat ook aardig goed toch?
speedie zegt
Binnen enkele jaren bieden alle merken electrisch en zelfrijdende auto’s aan. Door dieselgate en Muller aan het roer zal dit voor VW nog versneld worden (zopas Johann Jungwirth van Apple aangeworven). Tesla is te duur en toch verlieslatend. Voor Faraday zie ik dezelfde opgaan, te weinig afzet om goedkoop en toch rendabel te zijn.
stfu zegt
@speedie: Tesla is helemaal niet te duur als je naar het totale plaatje kijkt. En ze zijn druk bezig met de Model 3 die NIET te duur moet zijn. Batterijen zijn nu eenmaal duur, dus dat geldt voor elke fabrikant. En verlieslatend is niet zo gek als je zoveel investeert in fabrieken, winkels, modellen en Superchargers die tonnen kosten. Enne, ben je vergeten dat GM/Chevrolet, Opel, Mazda en Alfa Romeo ook verlies draaien, dan wel draaiden??
mashell zegt
@stfu: De Model 3 is dan ook de grootste uitdaging die Tesla kan aangaan. Electrische €100.000+ auto’s die 400km kunnen rijden is niet zo moeilijk, een electrische auto van €50.000 die 400km kan rijden kan nog niemand. Kunnen zij dat wel dan kan de rest wel inpakken. Ik denk dat de model 3 er gaat komen, maar met een Alfa Romeo achtige vertraging. We moeten zien of de financiering van Tesla dat uithoudt.
HzR zegt
Ik kan het verhaal bevestigen. Een collega is een paar maanden geleden naar Califonie vertrokken om voor Faraday te gaan werken. Zijn uitleg was dat een rijke Chinese zakenman 1 miljard heeft geinvesteerd in de ontwikkeling van een electrische auto. Hij wilt de concurrente met Tesla aan gaan. Heeft niets met Apple of Google te maken.
Californie is ook ideaal wat dat betreft omdat daar de meeste electrische auto’s verkocht worden. Het is ook makkelijker personeel aan te trekken. Niet iedereen die bij Tesla werkt is er gelukkig en veel mensen willen graag in Californie leven.
Verder kunnen ze gebruik maken van het leveranciersnetwerk dat daar al aanwezig is.
Lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat ze in 2017 een auto klaar hebben. Je kunt bijna alles als modules bij leveranciers laten ontwikkelen en bouwen. Hoef je ze alleen nog maar in je eigen fabriek in elkaar te schroeven. Is wat de meeste fabrikanten tegenwoordig doen.