De overheid wil dat er minder fraude wordt gepleegd met de kilometertellers en komt daarom met maatregelen om dit te stoppen.
Als je een tweedehandsauto koopt, is de stand van de kilometerteller een belangrijke indicator voor in wat voor staat de auto is. Op basis daarvan weet je – samen met de boekjes – of al het onderhoud op tijd is gedaan. Of je niet zelf van alles moet vervangen, of de auto het nog wel een aantal jaar vol kan houden. En op basis daarvan bepaal je natuurlijk ook de vraagprijs. Eenvoudige stelregel: hoe hoger de kilometerstand, hoe lager de prijs van de auto.
Voor de garagisten die moraal en ethiek niet zo belangrijk vinden, kan het dan ook verleidelijk zijn om die kilometerteller wat lager te zetten. In de goede oude tijd, toen auto’s nog mechanische tellers hadden, kon je de auto op wat betonblokken zetten, de auto in z’n achteruit zetten en zo de occasion wat ‘verfrissen’. Tegenwoordig gaat het echter niet meer zo makkelijk, maar moet je speciale apparaatjes kopen die ervoor zorgen dat er tijdens het rijden geen of weinig kilometers worden bijgeschreven.
Fraude met kilometertellers stoppen
Hier is Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat, echter niet zo blij mee. Het invoeren, verkopen én in voorraad hebben van deze apparaten moet daarom straks illegaal worden. Op die manier wil Van Nieuwenhuizen de fraude met de kilometertellers stoppen, die jaarlijks 110 miljoen euro aan teveel betaalde aanschafkosten en achterstallig onderhoud kost, stelt de minister. Oh, en met het verbod worden auto’s veiliger, stelt ze.
Een tweede maatregel is het vaker registreren van de tellerstanden. Nu registreert de RDW de tellerstanden van auto’s en lichte bestelwagens, als deze bijvoorbeeld een APK krijgen. Bij een reparatie of onderhoud die duurder is dan 150 euro is er ook zo’n registratiemoment.
Het probleem hiervan is echter dat nieuwe voertuigen pas drie of vier jaar na aanschaf een eerste keuring krijgen. Grote reparaties en onderhoudsbeurten zijn er vaak ook minder. Daardoor zijn er minder tellerstandregistraties en zijn deze voertuigen kwetsbaarder voor fraude, aldus Van Nieuwenhuizen.
Garages gaan daarom de tellerstanden van auto’s verplicht registreren bij alle reparatie-, onderhouds- en bandenwisselbezoeken. Ook voor motorfietsen gaat er iets veranderen. Net als bij auto’s, zal er bij iedere nieuwe eigenaar, reparatie, onderhoudsbeurt of bandenwissel een tellerstandregistratie plaatsvinden.
Het gaat vooralsnog om een voorstel, de Tweede Kamer krijgt het plan binnenkort onder ogen. Het kabinet wil dat de nieuwe regels per 1 juli 2021 ingaan.
ty5500 zegt
Eigelijk hoe ze in Belgie al 14 jaar kilometerfraude tegengaan
daihatsucuore zegt
Als wij Belgisch wegdek hadden dan zouden we iedere 3 maanden een reparatie van ten minste €150.- moeten uitvoeren. Dan zouden we ook een stuk minder fraude hebben.
ty5500 zegt
Dat deel zijn ze percies vergeten over te nemen
dwfc zegt
Ja je hebt een punt, maar hebben jullie wel een autostrade nodig met een max. van 100 p.u. :-)
Het Nederlandse wegennet is absoluut beter onderhouden, mede dankzij jullie BPM zijn er ook meer financiële mogelijkheden aanwezig.
Bijkomstig is er in België een wegennet van 152.000 km beschikbaar voor een oppervlakte
van 30.000 km²
In Nederland is het wegennet 135.000 km groot voor een oppervlakte van 41.000 km²
Wesley zegt
Dit jaar grote beurt voor de Mazda3 laten uitvoeren bij de Mazda dealer, staat bij de RDW geen kmstand geregistreerd voor 2020. Hoe zit dat dan? Want artikel stelt dat het verplicht is bij beurten.
mazda3 zegt
@wesley: wat kosten die groten beurt bij de mazda garage? Als k t vragen mag.
fordje zegt
@mazda3: veel
mazda3 zegt
@fordje: wat voor jou veel is, is voor anderen mess wel een meevaller ?
jeroenvdb zegt
@wesley: De APK keurmeester voert de gegevens online in bij de RDW en ze kunnen het vak je kilometerstand volgens mij gewoon leeg laten staan dus het ligt aan de keurmeester of die het wel invult of niet
techniekmeneer zegt
@jeroenvdb: Onzin. Je moet de km stand invullen bij de apk. Enige uitzondering kan zijn als de km stand niet afleesbaar is (display defect oid) dan word er “geen teller” ingevoerd. Geen km stand, of een verkeerde km stand invullen bij de apk kost je strafpunten.
grasvreter zegt
Poeh ik heb met de elektronica van mijn auto lopen kloten (van alles en nogwat ingebouwd), had toen de kmteller gesloopt door een draadje verkeerd te verbinden. Minimaal 120km gereden zonder kmteller, voor ik het gefixed had. Dus mijn auto heeft minder op de teller staan dan ie daadwerkelijk gereden heeft. Zat toen ook te denken, ik zou, in theorie, de helft van de tijd het kabeltje eruit kunnen trekken. Niemand die dat door kan hebben.
Overigens is de motor van mijn pa (uit 1978) al aan het 3e klokkenpaneel toe. Hij heeft geen flauw idee wat het ding gelopen heeft, ookal is hij de enige eigenaar. Dus als hij doorverkoopt, vette fraudeur..?
basman147 zegt
Neuh, als hij duidelijk aangeeft in een advertentie dat hij de teller al 2 keer heeft vervangen en geen idee heeft wat de werkelijke stand is (schatting is ook niet mogelijk?) dan kan een mogelijke koper daar rekening mee houden. en zijn prijs erop aanpassen. Het wordt wat anders als je pa hem adverteert met alleen de kilometers van het huidige tellerblok en verzwijgt dat er misschien wat meer kilometers mee zijn gemaakt.
Volvo_440_turbo zegt
Zelf eens een jonger blok in mijn 480 turbo gelepeld dit samen met de kilometerteller van die andere auto. Gewoon op de controle hier in België gezegd dat de teller kapot was en dat er een tweedehandse instak, geen probleem. Of dit op de carpass bij verkoop vermeld wordt weet ik niet. Daarvoor heb ik em te vroeg perto gereden eer ik hem kon verkopen.
fordje zegt
@grasvreter: knippen en lekker op de GPS snelheid Verder rijden
axietaxie zegt
@grasvreter: je kunt bij de RDW een speciaal formulier invullen voor het wisselen van je tellerunit. Dan geef je de laatst bekende km stand op en de nieuwe km stand. Op die manier is het dan geregistreerd.
Dutchdriftking zegt
Best goed toch? Worden we als consument alleen maar mee beschermd. Zolang het maar niet gebruikt wordt om APK voor motoren in te voeren……
mashell zegt
Wat?!?!? Is er geen APK voor motorfietsen? Straks ga je me nog vertellen dat ook caravans geen APK hebben?
moveyourmind zegt
Als ze dit nou eens in Europees verband zouden regelen.
Anders voorkom je nog niet de kilometertellerfraude bij geïmporteerde auto’s. Of krijg je dat kilometerstanden ‘wit gewassen’ worden door een auto waarvan de kilometerstand hier van a tot z geregistreerd is eerst te exporteren en vervolgens weer te importeren met een lagere kilometerstand. Zoals bij die gebruikte BMW met teruggedraaide stand waarover laatst hier een artikel was.
omarrs6 zegt
Een Europese kilometerstand database is een goed idee. Momenteel is de enigste optie de dealer bellen om te checken of de km-stand klopt, indien dealeronderhouden, anders ben je de pineut
Ot92 zegt
@omarrs6 je kan nog altijd voor elke 30dkm beurt de km stand 5 a 10dkm terugzetten, daar kan je in principe ook niet achterkomen.
ouwedibbes83 zegt
@moveyourmind: die E39 Alpina idd
Variomatic zegt
@moveyourmind: dat kan helemaal niet omdat een uitgevoerde auto die weer wordt ingevoerd gewoon van de RDW weer zijn ‘oude’ kenteken terug krijgt, juist om dit soort grappen te voorkomen. En die Alpina van laatst was al wel uitgevoerd, maar nog niet opnieuw ingevoerd.
smijsie zegt
“Speciale apparaatjes die ervoor zorgen dat er tijdens het rijden geen of weinig kilometers worden bijgeschreven”. Heeft de overheid weer eens het wiel uitgevonden? Volgens mij gebeurt fraude vooral door een laptop aan te sluiten en daarmee de kilometerstand aan te passen…
flutterby zegt
Dat is handig voor een toekomstige kilometerheffing..
raceface zegt
Ik vind het lachwekkend dat hier de term “APK-beurt” wordt gebruikt…
Een apk: algemene periodieke keuring, heeft nul komma nul met een beurt te maken. Het is slechts een momentopname van de technische veiligheid van de auto.
Een “beurt” ook wel onderhoudsbeurt heeft met de staat van onderhoud te maken.
Er zijn weliswaar wat overlappende punten maar dan nog staan beide los van elkaar.. er komen ook nog altijd mensen aanzetten met hun auto “ja, hij heeft ieder jaar z’n apkbeurtje gehad.” En dan denken dat ze een goede auto hebben terwijl de motor van binnen compleet is dichtgeslibd en de auto schokkend en stotend van zn plaats afkomt.
hayte zegt
Helemaal gelijk, is inmiddels aangepast ;)
evdw zegt
Er wordt vaak wel erg snel geoordeeld over een auto op basis van een kilometerstand en dat is natuurlijk niet terecht.
Een km stand zegt namelijk erg weinig over de staat van de auto. Tuurlijk, als er 1000km op de teller staat zal de staat nog erg goed zijn maar als dat eenmaal de ton gepasseerd is dan zegt het niet zoveel meer.
Laat ik het zo zeggen, ik heb liever een auto met 4 ton op de teller van iemand die de auto elke dag aflikt en veel snelweg km heeft gemaakt dan dezelfde auto met 1 ton waarbij de auto is afgetrapt is en bezuinigd op het onderhoud.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik vind ’t een prima voorstel. De km-stand is echter maar een van de zaken waar ik op let bij een occasion. Het zijn vaak de kleine dingen als slijtage van de bestuurdersstoel, versnellingspook, stuur en veelgebruikte knopjes die iets vertellen over hoe intensief een auto gebruikt is.
macz46 zegt
Grootste probleem zijn de ingevoerde auto’s. Km stand wordt teruggezet voor hij naar het RDW gaat en dus klopt de NAP gewoon en vertouwen mensen het.
Ot92 zegt
@macz46 Die auto’s krijgen naar mijn weten geen NAP, enkel NLse auto’s.
Variomatic zegt
@Ot92: klopt, importauto’s krijgen standaard ‘geen oordeel’ in de NAP. Tenzij ze nieuw worden ingevoerd, dan telt de NAP registratie gewoon vanaf datum invoer mee.
dwfc zegt
Het probleem zal weldra van de baan zijn.
Veel auto’s zijn connected en alle gegevens worden opgeslagen bij de fabrikant.
Ze weten zelfs waar je geweest bent.
Als in de toekomst alle wagens connected zijn dan kunnen onze overheden heel eenvoudig over onze gereden km’s beschikken en taxeren …. door deze standen op bv 01/01/ ….. op te vragen bij de fabrikanten.
fordje zegt
Dat zijn de belangrijkste winsten van dealers je maakt mij niét wijs dat trouwe eigenaar bij een garage zijn auto koopt en steeds inruild die dealers de standen niet manipuleren zij zijn immers de registrateurs..en verkopen ze sls occasion 2e eigenaar.
Variomatic zegt
@fordje: geloof je nou echt dat grote merkdealers allemaal op grote schaal tellers terugdraaien? En dat zoiets dan niet uitlekt? Bij zo’n dealer werken honderden mensen, consequent tellers terugdraaien kun je nooit onder de pet houden. Onderzoek heeft allang aangetoond dat het gros van de tellermanipulatie plaats vind bij shabby importbedrijfjes die vóór ze een invoerauto op kenteken zetten de stand terugdraaien. Zeker niet bij de merkdealers zelf, ook niet in Duitsland. Voor hen staat er veel teveel op het spel (waaronder het kwijtraken je merk agentuur en vervolging obv het Duitse strafrecht dat aanzienlijk verder gaat dan het Nederlandse op dit vlak..).