De Duitse premium merken zien de marges teruglopen. Hoog tijd voor het merk uit Beieren om de kosten te drukken.
Het kost volgens Markus Duesmann, hoofd productie bij BMW, zo’n 20 miljard euro per jaar om de toko te laten draaien. Dat mag wel een tandje minder en dus is Duessmann van plan om jaarlijks een miljard van de kostenpost af te schrapen. Hoe? Door te bezuinigen op zo’n beetje alles.
De term indirect procurement zal bij de economen en bedrijfskundigen onder jullie ongetwijfeld een belletje doen rinkelen. Het komt erop neer dat BMW wil bezuinigen op alle zaken slechts indirect met de bedrijfsvoering te maken hebben.
Naar verwachting wordt het luxueuze vierlaags toiletpapier op het hoofdkantoor ingeruild voor gerecycled materiaal met slechts twee lagen en zegt men de uitgebreide catering vaarwel. In de plaats daarvan mogen werknemers weer hun eigen bammetjes meenemen.
Kidding aside, het besparen van kosten is het gevolg dan de strategie die BMW (samen met Audi en Mercedes) volgt. Alle mogelijke segmenten en niches worden door de drie dicht gebouwd, maar het kost natuurlijk klauwen met geld om al die auto’s te ontwikkelen.
Foto: BMW 8 Serie Concept
E34M5Touring zegt
Allemaal poepen bij de Aral aan de overkant van de weg, gewoon weer slootwaterkoffie uit de machine, lekker poedersoeppie om 16:00 en geen validated parking meer. En iedereen aan de 216d met stoffen bekleding.
rw1994 zegt
@E34M5Touring: In Duitsland is de koffie juist bron van inkomsten, deze is op eigen kosten uit de automaat te druppelen.
FelixF zegt
@rw1994: De koffie is net kostendekkend bij BMW met de 19 cent per bakje die ze daar vragen ;)
karhengst zegt
@felixf: Als goed geïntereerd medewerker dus lekker de eigen oplosskoffie mee? Of tikken ze daar bij BMW nét iets anders?
FelixF zegt
@karhengst: Ja daar tikken ze net iets anders, onze afdeling had gewoon zo een profi Jura machine staan onder eigen beheer van een medewerker die koffiegek was.
tenaci zegt
@E34M5Touring: alles acceptabel maar door die 216d ga ik weg. Er zijn grenzen!
pindakoning zegt
@E34M5Touring: poepen?! Er lezen ook Belgen mee he ?
Jantje_555 zegt
@e34m5touring: een 216d! wat een luxe. Ik had een 114d of 214d verwacht.
E34M5Touring zegt
@Jantje_555: Dan zijn ze steeds te laat. Kost ook geld.
mauking zegt
Stop dan gewoon met de X6 en al die rare meuk
postzegel zegt
Het komt erop neer dat BMW wil bezuinigen op alle zaken DIE slechts indirect met de bedrijfsvoering te maken hebben
basv zegt
Maar waarop gaan ze nu besparen dan? Ik hoop niet dat alle artikelen zo worden; clickbait titeltje, grapje in de tekst en uiteindelijk geen informatie…
Ozan zegt
@basv: ik merkte eerst dat wanneer ik zo’n artikel tegenkwam en vervolgens naar de auteur keek, dat t bijna altijd jaapiyo was. Maurits begint het kunstje ook door te krijgen helaas…
basv zegt
@ozan: Inderdaad, en zo lastig is het niet om goede artikelen te schrijven lijkt mij? Ik heb enkele maanden terug bijvoorbeeld een tip gegeven over nieuwe fabrikanten en chassismakers die volgend jaar zouden toetreden tot de LMP1, verder niks over gehoord. In plaats daarvan posten ze het zoveelste artikeltje over Max/formule 1, alsof er niets anders is aan de horizon…
750i zegt
@ozan: Daarom lees ik bijna alleen nog maar de artikelen van Willeme!! Daar leer je tenminste nog wat van.
johnwaters zegt
Gaan ze nu ook de voor en zijruiten verkopen als optie? Het Active Vision Pack?
gregorius zegt
Het is een van de lastigste zaken binnen een middel tot zeer groot bedrijf. Dingen die het leven relaxt maken terwijl je aan het werk bent, kosten geld. Wat kan je schappen zonder dat je het werkvolk boos maakt?
Op het moment je dit soort dingen gaan schappen, zijn het de mensen die denken dat ze op het moment geen goede deal hebben, die als eerste weg gaan. (ik heb het niet over de mensen die het hardste klagen en toch niet weggaan).
Erg gevaarlijk dus om te snijden in dit soort dingen ; ik heb het zelf ook meegemaakt bij mijn vorige bedrijf.
Ook een leuk gegeven: ongveer de helft van de aandelen in BMW zitten nog ‘in de familie’; het is dus geen ‘nieuwe investeerder’ die gaat snijden (wat je tegenwoordig veel ziet).
lekkerlinksrijden zegt
@gregorius: het heeft enkel en alleen met de bonus cultuur te maken. Ze moeten als management de targets halen om de dikke bonussen binnen te harken. Dus alles waar ze maar een beetje in kunnen snijden brengt ze dichter bij het gestelde.
En de gewone arbeiders/werknemers lijden daar al jaren onder. De kloof tussen werkvloer en management wordt steeds groter
Esprit_de_Flandre zegt
@gregorius: Zij die vertrekken, jammer, maar het zei zo.
Zij die het hardste klagen en toch blijven, die zijn echter het gevaarlijkst. Die kunnen zeer snel de hele mentaliteit binnen het bedrijf verzuren. Met demotivatie tot gevolg, en veel verloop…
Esprit_de_Flandre zegt
@esprit_de_flandre: het zIJ zo, natuurlijk…
racerx zegt
Als ze maar geen ‘Mercedesje-na-de-millenniumwissel’ gaan doen
lekbak zegt
@racerx: je bedoelt een ‘Mercedesje-5-jaar-voor-de-milleniumwissel-tje’
racerx zegt
@lekbak: mwah, tot een jaar of 2004-5 wilde je ook geen mercedes volgens mij.
ardonjr zegt
“Het komt erop neer dat BMW wil bezuinigen op alle zaken slechts indirect met de bedrijfsvoering te maken hebben.”
Ergo, de IT divisie is waarschijnlijk de klos.. Want dat zijn ‘neven’ zaken. Totdat ze er volgend jaar achter komen dat het drukken van de IT kosten toch niet zo’n goed idee was en ze met de gebakken peren zitten.
Helaas iets te vaak gezien als werknemer in de IT.
sander1980 zegt
@ardonjr: Zal wel meevallen… ik denk dat IT ook bij BMW inmiddels een key-activiteit is. Auto’s digitaliseren in rap tempo.
BaRa zegt
@sander1980: het ene heeft niets met het andere te maken. IT in wagens is core business, wat ardonjr bedoelt is de IT die je nodig hebt in de marge van de bedrijfsvoering. Business tools en aanverwanten, zeg maar.
mashell zegt
@ardonjr: een paar jaar terug heeft BMW een grote SAP storing gehad. Productie en reserve onderdelen levering waren doordoor getroffen. IT zal dus wel niet bovenaan in het lijstje staan.
karhengst zegt
@ardonjr: Gewoon weer je opdrachten opnieuw uitschrijven en weg doen aan de goedkoopste aanbieder. Vervolgens een veel te kort transitietraject doen omdat kennisoverdracht net zoiets is als een USB stick kopiëren…. Om er vervolgens achter te komen dat er toch nét wat teveel kennis verloren is gegaan, de nieuwe leverancier op z’n kloten krijgt vanwege achterblijvende resultaten en er uit gewerkt wordt ter faveure van een derde leverancier.
Yup, ligt behoorlijk voor de hand. Al vraag ik me af hoeveel rek er nog in zit op dat vlak.
berlinetta zegt
Zolang we het maar niet terug merken in auto’s.
trustmeiamanengineer zegt
Ik zou zeggen schrap al die niche meuk en ga weer echte BMW’s maken. Maarja de paarse broeken en de cententellers weten het vast beter. Toch wel spijtig dat dit mooie (familie) bedrijf de VAG kant op stuift.
mashell zegt
@trustmeiamanengineer: ze doen inderdaad precies hetzelfde als dat familiebedrijf dat ze VAG noemen. Gewoon een goede “Baukasten” ontwikkelen en daar heel veel modellen op baseren. De klant betaald lekker veel voor zijn 4 serie grandcoupe terwijl dezelfde aandrijflijn en electronica ook in de 1 serie ligt.
Dutchdriftking zegt
Tja, als je zoveel modellen maakt heb je ook zoveel productie lijnen….
mashell zegt
@dutchdriftking: Nee hoor. Tegenwoordig kunnen ze van alles door elkaar op dezelfde productielijn produceren.
stationcar zegt
Ik roep al jaren dat ik me afvraag hoe het ooit uitkan dat ze zoveel verschillende modellen produceren.
Elke keer werd ik uitgelachen want de modellen deelden allemaal dezelfde techniek en een hoop onderdelen bla bla bla.
Maar het is toch logisch dat als je meer modellen in productie hebt, je véél meer kosten hebt en dat dat vroeg of laat tegen je gaat werken (modellen moeten regelmatig ge-update worden enz enz).
Uiteindelijk moet BMW terug naar de basis; de allerbeste (achterwielaangedreven) auto’s in z’n klasse neerzetten in beperkte delen van de markt. Om te beginnen met de 3, 5 en 7 serie. Links en rechtsom kunnen dan echt nog wel wat andere modellen naast bestaan, maar dit is de basis, die moeten ze op orde hebben. Daarnaast moeten stoppen met downsizen en prutsen om maar zoveel mogelijk te verkopen.
Electromeuk oké, daar is geen ontkomen aan, tot die tijd dat dit volledig de overhand neemt moeten ze gewoon mooie krachtige motoren bouwen volgens het skyactive principe.
Maar ik zal het vast allemaal niet goed gezien hebben…
mashell zegt
@stationcar: De grap is natuurlijk om de klant te laten denken dat je heel veel modellen hebt. Maar terwijl het eigenlijk allemaal maar minimiem verschillende carrosserie varianten zijn. Als je kijkt naar de 3 serie dan zie je de sedan, de GT en de de touring voor je maar ook de 4 serie coupe, de gran coupe, de 1 serie en de 2 serie zijn allemaal nagenoeg dezelfde auto.
En natuurlijk moet BMW niet de weg van Mazda gaan, hopeloos achterhaalde motoren van een fris marketing label voorzien en hopen dat de mensen er in trappen. Bij het premium prijskaartje dat BMW vraagt hoort gewoon courante techniek.
lekbak zegt
@mashell: een turbo is van nature ongeschikt voor in een auto die door gewone consumenten word gebruikt. Mazda heeft een wat ouder concept zeer goed uitgevoerd waardoor ze in de praktijk gewoon zuinig zijn. En je kunt ze gewoon uitzetten als je gaat pissen bij de pomp langs de snelweg zonder dat er een duur onderdeel stuk gaat…
racerx zegt
@lekbak: Naar mijn mening is Mazda een van de weinige merken die niet voor nare verrassingen komt te staan als de verbruikstesten realistischer worden.
mashell zegt
@lekbak: inmiddels is de turbo techniek wel zo verbeterd dat je echt niet hoeft op te houden bij een lange snelwegrit ?
fromtheg zegt
Oké. En nu concreet. Waar gaat BMW op bezuinigen? De titel schept de verwachting dat het antwoord gegeven wordt in de tekst, maar helaas.
mashell zegt
@fromtheg: de bezuiniging begon bij de inhoud van het persbericht…
karhengst zegt
Geef het design van die grille bij Heras in licentie, kunnen ze premium hekwerk verkopen: “Designed and Made in Germany”