Met slimme voordeeltjes moet het zeer aantrekkelijk worden in België om een elektrische bedrijfswagens aan te schaffen.
De komende 10 jaar gaat er ontzettend veel gebeuren op het gebied van mobiliteit. De overstap naar meer elektrische bedrijfs- en personenwagens is niet zomaar gedaan. Die dingen blijven voor veel mensen en bedrijven een dure aanschaf. Regeringen moeten dus allerlei maniertjes vinden om de transitie toch snel te laten verlopen.
Elektrische bedrijfswagens in België
In België heeft Vincent Van Peteghem, de Belgische minister van Financiën, een manier bedacht om de aankoop van elektrische bedrijfswagens te stimuleren. Vanaf 2026 moeten elektrische bedrijfswagens volledig fiscaal aftrekbaar zijn. Ook oppert van Peteghem voor een fiscale stimulans om zowel thuis als op het werk laadpalen te installeren.
In het regeerakkoord is opgenomen dat tegen 2026 op deze manier alle nieuwe bedrijfswagens uitstootvrij moeten zijn. Dat is nog een hele opgave voor de Belgen. Het wagenpark is anno 2021 nog geen 1 procent elektrisch. Toch denkt van Peteghem dat nu juist het moment is voor dit plan. Volgens hem worden veel lease contracten voor vier of vijf jaar afgesloten. Dan lopen deze af in 2025 of 2026. En dan is het de bedoeling dat bedrijven die overstap gaan maken naar een elektrische bedrijfswagen. Werk aan de winkel dus, voor de Belgen.
pascal zegt
Met name voor de ‘last mile’ bezorging vind ik ’t wel een verademing om niet meer door DHL-busjes vergast te worden als ik een rondje door de stad loop. Die rijden hier inmiddels ook elektrisch, best lekker schoon en stil zo.
loggy zegt
Blijft toch duidelijk dat onze Belgische zuiderburen telkens weer voldoen aan het vooroordeel dat we van ze hebben: als leasecontracten een looptijd hebben 4 tot 5, lopen ze niet allemaal gelijktijdig over 4 a 5 jaar af. Ze zijn immers niet allemaal nu afgesloten…..
invictus66 zegt
Ik begrijp als domme Belg niet goed wat je nu precies wil zeggen. Natuurlijk lopen die contracten niet allemaal gelijk, dat begrijpen zelfs wij Belgen. Je moet het echter nu wel communiceren zodat je straks niet plots in het midden van een lease contract geconfronteerd wordt met zwaar stijgende kosten.
Ze hebben het in het verleden al anders gedaan. Het is niet zo aangenaam om een lease wagen te kiezen en 2 jaar later tot de vaststelling te moeten komen dat die wagen je plots €100 meer kost per maand.
saxoke zegt
@invictus66: wat bovenstaande tekst bedoelt ivm de 4 of 5jr contracten, is dat er bij contracten die nu afgesloten worden, al bekeken moet worden of een elektromobiel in de mogelijkheden zit. Wij kregen in 2020 de keuze voor CNG of elektrisch. Ik koos CNG. En heb nog geen seconde spijt.
cossiekiller zegt
Een EV is als diarree. Die voortdurende twijfel of je het wel gaat halen tot thuis…
koeberg zegt
Onzin. De boordcomputer zegt hoeveel kilometer je nog kunt rijden, de routeplanner zegt hoeveel kilometer het nog naar huis is. Vergelijk die twee getallen en je weet of je thuis komt.
pascal zegt
Zegt iemand die er overduidelijk zelf geen heeft.
O plaat zegt
Geld enkel voor leasing personen wagens van de zaak (de salaris wagens) niet voor bestelbussen zo als op jullie foto. De lokale technieker hoeft dus niet te vrezen voor zijn camionette.
saxoke zegt
@shiva: nog niet. Omdat t aanbod nog te klein is. Mijn auto van de zaak is geen salariswagen, maar ze worden wel stelselmatig vervangen door elektrische omdat de werkgever er ook een voordeel aan heeft.
saxoke zegt
Vooral aanmoedigen om thuis die laadpalen te zetten. Idioten doen het met plezier, om vanaf 1januari2022 belast te worden op je piekverbruik (dus het laden van je auto)
boomhauwer zegt
Met bedrijfswagens bedoelen ze geen bestelwagens maar auto’s van de zaak.
chrisvis zegt
…en van al onze politiekers rijdt er eentje met een volledig elektrische wagen(geloof tine van der straeten van de groene fractie). Dan nog wel met een e-tron van 80.000€. Onze premier heeft 5 wagens en laat dat nu net allemaal diesels zijn(bron:theo francken van de nva op facebook).
hemdem zegt
Als zelfstandige onderaannemer van PostNL vind ik dit problematisch. Ik heb nu 6 bestelwagens rijden voor mij. Allemaal diesels. Ze hebben allemaal een tankkaart. Wanneer ze moeten tanken gaan ze naar een station van Esso en ze tanken. Hoe moet het laden dan gebeuren? Ze nemen hun wagens allemaal ’s avonds mee naar huis. Moet ik bij ieder van mijn chauffeur een wallbox laten plaatsen? Hoe moeten ze de geladen stroom op mijn firma laten factureren? Wat als de werknemer vertrekt bij ons? Dit is een sector waar het een komen en gaan is van werknemers. Het is uitzonderlijk dat een chauffeur jarenlang dit werk blijft doen. Die wallbox laten plaatsen is geen optie dus. Ergens anders laten laden? Dat duurt een eeuwigheid met de huidige technologie. Een tankbeurt duurt 5 minuten. Een laadbeurt uren. Veel vragen dus die beantwoord moeten worden en veel problemen die nog overwonnen moeten worden.
pascal zegt
Gewoon voortaan de auto’s ‘snachts opladen op de zaak en de medewerkers reguliere reiskostenvergoeding betalen voor woon/werkverkeer. Verdien je op termijn makkelijk terug aan uitgespaarde MRB, onderhoud, brandstof en prive kilometers door medewerkers.
Cupatea? zegt
Zo veel voordelen moeten ze niet meer geven. Hier gaat het ook maar om een detail. In het algemeen is de aankoop voor het grootste deel (al dan niet 100%, en voordien zelfs 120%) al terugbetaald. Daarnaast waren de voordelen voor lease en het gebruik al heel hoog.
De voornaamste reden om elektrisch te gaan rijden in België is dat de fiscaliteit omtrent ICE-wagens recent veranderd is en je daarbij veel minder voordeel geniet.
Voordelen gaan serieus omlaag voor ‘reguliere’ wagens (zelfs voor hybrides) en voordelen zijn torenhoog bij elektrische wagens. Wat zou jij kiezen?
Nogal frustrerend voor de particuliere koper in Be.