De Italianen hebben ze er lang over nagedacht, maar zo wil Alfa meer auto’s aan de man gaan brengen.
Anno 2022 is het nog best een bijzonder idee dat auto’s alsnog verkocht worden op de traditionele manier. De fabriek bouwt ze en levert ze aan de importeur. Die bezorgt ze dan weer aan de dealer. De klant mag ze dan opkomen halen. Merken als Tesla laten zien dat een veel directere benadering op zijn minst net zo effectief is.
Maar wat je bij zo’n elektrowaggie mist en bij de oude autobouwers wel hebt: beleving! Dealers zijn tegenwoordig meer een soort experience centers geworden. Niet alleen een dak om droog te blijven voor het betere handje-klap, maar ook om de auto en de beleving eromheen op te snuiven.
Alfa Romeo begrijpt dit maar al te goed. Daarom hebben ze een volkomen nieuwe dealer huisstijl. Deze is volgens de Italiaanse autobouwer meer premium!
Nieuwe huisstijl Alfa dealers
De nieuwe styling maakte zijn debuut bij de Moeder aller Alfa Romeo dealers in Milaan. Alfa Romeo schrijven we tegenwoordig cursief en de nieuwe huisstijl-kleuren zijn zwart met rood. Opvallend is dat de kleuren van binnen juist vrij rustig zijn: koper, brons, bruin, zwart. Op deze wijze komen de felgekleurde Alfa’s er goed uit. Met diverse LED-strips wordt er alsnog een beetje Rosso Alfa toegepast.
In de Alfa Romeo dealers wil het merk duidelijk maken dat het een heel erg rijke historie heeft. Dat niet alleen, de Formule 1-deelname mocht ook wel iets meer uitgebuit worden. Dat is nu ook precies wat er gaat gebeuren met de nieuwe huisstijl van de Alfa dealers. Het zijn tevens twee enorme imageboosters die veel andere merken simpelweg niet hebben.
Twee vragen
Dan hebben we uiteraard wel een paar vragen. Waarom komt de nieuwe huisstijl van de Alfa dealers eigenlijk nu pas? Dit hadden ze perfect kunnen doen met de introductie van de nieuwe Giulia en Stelvio. Nu kan de Tonale extra schitteren in de nieuwe showrooms, maar toch.
Dan volgende vraag ligt ook erg voor de hand: welke modellen komen er nu nog meer bij? Alfa heeft op dit moment maar drie modellen (Tonale, Giulia en Stelvio) en daar moeten echt nog een paar bij om te kunnen overleven. Voor nu is deze ene dealer omgebouwd in Milaan, maar er zullen er uiteraard meer dealers gaan volgen.
Meer lezen? Dit zijn alle Alfa crossovers door de jaren heen!
Eind 2022 kondigde Alfa Romeo de Facelift van de Stelvio en Giulia aan.
racerx zegt
Een merk met veel potentie, geplaagd door een slechte reputatie onder het ‘normale’ publiek. (Dat ikzelf geen overwegend positieve ervaring heb met het merk zal dan wel exemplarisch geweest zijn). Er valt echt wel wat van Alfa te maken, maar daarvoor is geld en doorzettingsvermogen nodig. Het merk opzich is ijzersterk, nu moet het nog substantie krijgen icm een reputatie verbetering.
alfa147ti zegt
Ik ben benieuwd waar het met Alfa naar toe gaat tot nu toe is het wel een beetje over hier in het oosten van Nederland geen dealers en geen auto’s, Alleen van het Hooft en Udo maar die voldoen hier lang niet aan zou ook een universeel bedrijf kunnen zijn, volgens mij worden alle dealer contracten beëindigd en worden er nieuwe dealers aangesteld, Ze mogen trouwens er wel voor zorgen dat de er weet wat te kiezen valt kwa Alfa modellen, toch jammer van zo mooi merk wat al bijna 120 jaar bestaat zo verwaarloosd is.
alfapeter zegt
Hoe moeten dealers dit bekostigen als ze nauwelijks verkoop hebben?Bij het verschijnen van de Giulia hebben ze trouwens ook al het één en ander moeten doen vanwege het toen nieuwe logo.
ghengiskhan zegt
Dit bericht doet mij een beetje op 2 gedachten hinkelen. Enerzijds wil ik (serieel Alfa eigenaar, momenteel 4 stuks) dat het merk het geweldig doet, anderzijds gaat de ‘bijzonderheid’ er een beetje af als er meer verkocht worden. Ga even rustig nadenken bij een kopje espresso.
alfapeter zegt
Ik heb precies hetzelfde idee, het gevoel met een exclusieve wagen te rijden (sommigen zouden het premium noemen) wil ik wel erg graag houden.
Elise zegt
Ben benieuwd hoeveel ze zouden moeten verkopen om structureel winstgevend te zijn, zonder de (perceptie van) exclusiviteit te verliezen. Beetje zoals Porsche dat heeft gedaan misschien. Je ziet tegenwoordig vaker een Macan dan een Insignia.
lithiumion zegt
Hoezo exclusiviteit verliezen? Qua imago zweven ze dicht tegen BMW aan en die doet ook niet echt aan exclusiviteit,.. prijs daargelaten. En geef ze, AR dus, de kans, na ruim 20 jaar beleid van Sergio(over de doden niks dan goeds) en FCA, die alleen op boekhouden was gericht en niet op gave nieuwe auto’s produceren, is het nu aan Stellantis en Imperato. En daar zit flink veel concrete voornemens bij. Onder andere de aankomende Brennero.
Bella Macchina zegt
Dit is toch niet toevallig jouw espresso-machine
https://www.koffiewarenhuis.nl/producten/bezzera-giulia
SpiderIV zegt
Tja ………Alfa en ideeën. Die zijn er genoeg maar de uitvoering ervan die gebeurt niet of veel te traag.
Ik rijd al ruim 30 jaar auto’s van het FIAT concern en dan vooral Alfa Romeo. Nieuw en oud. Heb er diverse vanuit de gedachte dat ik dan altijd mijn eigen vervangende auto heb (een beetje zelfspot is een “Alfist” niet vreemd, hoewel ik in die ruim 30 jaar maar 1 keer onderweg ben stilgevallen door een technisch probleem).
Mooi product, net iets anders dan de mainstream, het Aqua en Olio op het dashboard zijn toch specialer dan de Engelse termen, mooie geschiedenis.
Maar de modellen politiek, het niet opvolgen van de modellen (159 – Giulia bijvoorbeeld), geen opvolger en veel te late introducties (leuk die Tonale maar 3 jaar te laat) zorgen ervoor dat het grote publiek je gaat vergeten.
Dan de dealers (voor zover die er nog mogen en vooral ook willen zijn) weer opzadelen met herinrichting e.d. en hoge kosten …………………… treurig eigenlijk.
Ik ben 1 van die die-hards die het wel gaat volhouden met het palet van Giulia 1966 – Giluia 2019 en wat speelgoed maar van die die-hards kan je als dealer niet bestaan.
Jammer een heel mooi merk met meer geschiedenis dan toekomst.
W115 zegt
Onder volkswagen zou Alfa populairder worden dan Audi.
lithiumion zegt
Ik ben zo VERSCHRIKKELIJK blij dat Alfa Romeo niet is geassimileerd door de BORG.. VAG
alloallo zegt
Afgelopen week in Milaan doorgebracht. In Milaan rijden verbazingwekkend veel Levante diesel en zorgwekkend weinig nieuwe alfa Romeo’s (zowel guilia als Stelvio).
Ik vrees voor alfa Romeo
AlbertW zegt
In een straal van 60 kilometer geen alfa dealer te vinden. Dan sla je het merk toch sneller over, onderhoud is dan rete lastig.
Dutchdriftking zegt
Misschien moeten ze met fatsoenlijke modellen komen. Liefhebbers kopen geen crossover, en babyboomers geen Alfa dus die Tonale gaat sowieso falen…
ukbob zegt
Elke effort om meer Alfa’s aan de man (m/X/v) te brengen is uiteraard top. Maar zouden de designers niet aan t werk moeten zijn met nieuwe modellen. Zonder model op de radar van de (lease) klant komt die namelijk niet eens naar die mooie showroom..
Ben op het moment in Italië en zélfs hier is het aantal giulia’s dat je ziet op 1 hand te tellen!
Daarnaast: doe mij maar een saaie, simpele maar goede en deskundige dealer waar mensen met passie voor de auto’s en historie van t merk rondlopen ipv zo’n hippe design toko
Hubert zegt
Dus dealers met nauwelijks vet op de botten worden gedwongen naar een luxere huisstijl te gaan om vervolgens oude meuk te moeten verkopen. Ohja, en een nieuw model waar ieder ander badge op had kunnen zitten.
Mij lijkt het beter om aantrekkelijke modellen te ontwikkelen en die voor een fatsoenlijke prijs in de markt te zetten.
Maarja, wie ben ik… Ik heb geen Italiaanse roots of een marketingachtergrond.
allesmetturbo zegt
Mn pa heeft een stelvio 2.0T, Giulia 2.0T en Stelvio Q gehad en nooit problemen gehad qua betrouwbaarheid. Alleen normale beurtjes. Jammer dat ze zo weinig verkocht worden. Het is wel echt een lekker rijdend platform.
vetnek zegt
De vraag is vooral; welke dealer gaat investeringen van enkele tonnen in zijn showroom doen met de business case die Alfa Romeo op dit moment biedt aan het netwerk.