Porsche heeft de breedgeheupte 911 4(S) uitgerust met de aloude Targa-beugel en gaf de auto een om de hoeken doorlopende achterruit me. Maar waar hebben ze Germans het dak gelaten?
Zoals bekend uit de brochure die iemand ons toeschoof; het dak wordt in tegenstelling tot de Targa’s van vroeger elektrisch weggeklapt. Hierbij lift eerst de achterruit waarna het dak achter de achterbank wordt gelegd. Een operatie die niet meer dan 20 seconden inneemt. Hoe dat er uit ziet? Klik op de eerste foto in de gallery en ram op de pijltjestoest of touch op de pijltjes naar rechts.
Het dak bestaat uit twee platte elementen van magnesium die de stoffen kap spannen. De achterruit is gemaakt van lichtgewicht gelaagd veiligheidsglas, en Porsche heeft nog een laagje geluidswerende hemelbekleding toegevoegd.
Twee varianten
De 911 Targa heeft, zoals bekend, de 3,4-liter zescilinder boxermotor met 350 pk als basisuitvoering. Met de Porsche Doppelkupplung transmissie (PDK) en het Sport Chrono pakket sprint de 911 Targa in 4,8 seconden naar 100 km/u, de Vmax bedraagt 282 km/u. Het verbruik volgens de NEDC-cyclus ligt tussen 8,7 en 9,5 l/100 km, afhankelijk van de gekozen versnellingsbak. Hieraan wordt een CO2-uitstoot tussen 204 en 223 g/km gekoppeld.
Het wordt nog iets leuker met de 911 Targa 4S, die een 3,8-liter boxermotor met 400 pk herbergt. De topsnelheid daarvan is 296 km/u en met de PDK transmissie in combinatie met het Sport Chrono pakket gaat-ie in 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u. Het drinkgedrag komt, afhankelijk van de gekozen transmissie, neer op 9,2 tot 10 l/100 km (CO2-uitstoot: 214 á 237 g/km).
Het zou nóg leuker worden met een achterwielaangdreven versie, maar die koopt haast niemand, dus die kunnen we voor nu op onze buik schrijven. Porsche heeft de 911 Targa en Targa 4S vanaf 10 mei in de Nederlandse showrooms staan. Een video van de Targa 4S en zijn klapdaktruuc vind je op Autojunk.nl. We klappen!
rolov zegt
Erg interessant gedaan. Zon targa is toch wel iets speciaals.
michelinman zegt
Dit ding is waarschijnlijk prachting in het zwart :D
exotic zegt
Wat een ge-weldige constructie!
fireandice zegt
Hmmm.. jammer dan ga ik toch voor de Mazda CX5
venckman zegt
Leuker met de achterwiel aangedreven versie? Volgens mij is elke Porsche toch op zijn minst achterwiel aangedreven of ben ik nou gek….???
jpoers zegt
@venckman: iets met alléén op de achterwiel aangedreven.
stephanotis zegt
@venckman: sorry, maar ja…!!!
venckman zegt
@stephanotis: lees even de laatste alinea, dan snap je misschien mijn opmerking….wie is nou gek….
carspotterjeroen zegt
Erg mooie constructie!
f40racer zegt
Ik vind het goed opgelost zo, ziet er strak uit!
wimbers zegt
hehe, de echte is terug..
hmm, hoe kunnen we hier nou een goede redenering voor maken om te verdedigen dat dit echt een nuttige investering is..
tsja schat….
joost1990_2 zegt
Dus er is op de achteras nu massa van én de aandrijving én de motor én nu ook van het dakmechanisme? Ik dacht dat de wegligging al zo, zacht gezegd, apart te noemen was door de hoeveelheid massa aan de achterkant…
jlm83 zegt
@Joost1990_2: verhaal van 15 jaar geleden, nu nauwelijks meer zo. Wat dacht je van de normale cabrio versie? Kan je aardig hard de bocht mee om.
joost1990_2 zegt
@jlm83: snap ik, maar dit dakmechanisme ziet er wel erg groots uit, met veel techniek en bewegende delen. Het is dan wel gedeeltelijk magnesium en lichtgewicht, maar toch lijkt het me zwaarder dan bij de cabrio. Daarnaast is het de wegligging compensatie zo gekunsteld als maar kan met allerlei systemen, de natuur kan je niet lang voor de gek houden.
jpoers zegt
Dus dit is nu een cabrio maar dan toch niet.
Wat is er mis met losse dakpanelen die je eraf kan halen? Om vervolgens bij een regenbui erachter te komen dat je ze de volgende keer toch echt beter mee kan nemen. Hoe onhandig ze ook in de kofferbak te proppen zijn.
julez zegt
@jpoers: ik vind het ook een veel te ingewikkelde en onnodig technische constructie. Er is niks mis met zelf de paneeltjes er af te halen, dan heb je het gevoel dat je tenminste nog in een echte auto hebt en zelf wat mag doen ipv dat het een machine is die alles voor je doet behalve je billen afvegen.
Nee Porsche, jullie doen te moeilijk! Dit is de reden waarom ik niet van Porsche houd, ze slaan voor mij steeds weer de plank mis.
lawrence-william zegt
I would buy that! Nu nog een pot zoeken aan het einde van een regenboog.
Bender zegt
Was het doel van de targa niet dat hij een simpele en lichte dakconstructie had tov van de cabrio versie? Wat is de meerwaarde van dit model tov de cabrio?
Wie weet welk gebouw dat is op de achtergrond in het filmpje? Ziet er cool uit.
awesome zegt
@Bender: Milwaukee Art Museum
Bender zegt
@awesome: wow, cool! Thx!
jlm83 zegt
@Bender: ik denk torsie stijfheid vanwege de vaste beugel in het midden
spidermann zegt
Nog mooier zou zijn als je ook de achterruit nog zou kunnen wegklappen. Was bij de oude uitvoering oorspronkelijk de bedoeling.
VeniVidiVici zegt
Autoblog… zouden jullie niet eens iets plaatsen over de overleden vader van Jenson Button??!
awesome zegt
@venividivici: Er word niet veel aandacht aan de F1 besteed op AB. Hoewel ik het met je eens ben, Button sr. verdient een eigen topic. Markante man, die gemist zal worden.
subgtt zegt
@awesome:
Waarom zou AB over de vader van een F1 coureur schrijven? Als die vader in de F1 heeft gereden snap ik het, maar het is “gewoon de vader van…”. Dan kunnen ze ook over de familie gaan schrijven van andere coureurs, en dat boeit mij helemaal niks. Niet om respectloos over te komen, ik vind het heel naar voor Button, maar op mij zou het overkomen als artikeltjes schrijven om artikeltjes te schrijven voor AB. Het is immers geen komkommertijd.
OT:
Ik ben niet zo kapot van het design. Het is goed bedacht, maar mooi vind ik het niet. Te wannabe retro
VeniVidiVici zegt
@subgtt: Dus in jou ogen was het nieuws over Paul Walker en Schumacher hier op Autoblog ook dikke flauwe kul wat jou NIET boeit en wat weg gelaten had kunnen worden?
subgtt zegt
@VeniVidiVici:
Nee, je begrijpt me verkeerd. Schumacher heeft meerdere wereldtitels verdiend tijdens zijn carriere in de Formule 1, dus dat is relevant voor AutoBlog. Paul Walker is bekend geworden door The Fast and The Furious, en daarnaast een algemeen bekende petrol head, ook relevant voor AutoBlog. De vader van Button heeft niks voor de autowereld betekent behalve een zoon op de wereld zetten die uiteindelijk een carriere in de Formule 1 heeft. Jensen Button Jr. heeft ongetwijfeld wat aan zn vader gehad voor zijn carriere, maar het zou gewoon een nutteloos bericht zijn. Of wil jij weten wanneer de oma van Vettel in het ziekenhuis is beland vanwege een gebroken heup? Het is gewoon niet relevant voor deze blog.
mashell zegt
Ze kunnen het bij Porsche ook niet laten, hé, dat recycling. Niet alleen is het een prachtig oud design maar ook de dakconstructie lijkt erg op die van de cabrio. Dat is natuurlijk verstandig want die heeft zich al bewezen. Het resultaat is inderdaad verbluffend mooi.
p924 zegt
Geinig zo’n autoblog-gallery
Klik je op >> dan gaat ‘ie open
en
klik je op << dan gaat 'ie dicht
Handig!!!
Donstil zegt
Ik vind het maar een raar ding, hij probeert krampachtig retro te zijn.
Heb dan ballen en rust hem uit met een echt targa dak, wat de rijder eruit moet tillen.
911GT2 zegt
@Donstil: Dan had je weer geroepen dat dat ouderwets was en dat tegenwoordig alles elektrisch gaat.
erik_tissink zegt
@Donstil:
Inderdaad! Onzinnig dat de Targa een waarschijnlijk zwaardere constructie heeft dan de Cabrio (zo’n glazen dak is waarschijnlijk zwaarder dan de cabrio en moet ook getild worden). Ik had persoonlijk een constructie zoals de Carrera GT verwacht, 2 losse dakdelen, best jammer zo.
Bender zegt
@Donstil: eens! of maak er dan een speciaal licht/spartaans model van.
9-jos-001 zegt
Gaat zo naar de top van mijn dreamcar lijst :p
tampie zegt
Niet echt bijzonder deze constructie als je bedenkt dat Honda een vergelijkbare constructie al ruim 20 jaar geleden toegepast heeft.
mclarenf1lm zegt
Ziet er mooi uit, maar lijkt me wel een erg zware constructie.
maiik0ll zegt
Dus het is letterlijk een 911 Cabrio met een glazen plaat op de achterkant..?
250tdf zegt
@maiik0ll: zat ik ook al te denken!
jaapiyo zegt
Ik snap de hype niet zo…Ok als je Grolsch koopt snap ik dat die beugel waarde toevoegt aan de beleving maar een 911 met beugel…meh.
Ik ben sowieso niet de grootste 911 fan maar een van de mooiere aspecten eraan is de zo kenmerkende vorm van de achteruit bij de coupé IMO. Die heb je dus niet als je de kap eraf zaagt, maar ook niet bij deze Targa. Nutteloze toevoeging aan het gamma IMO en mooier dan de cabrio kan ik ‘m ook niet noemen.
rotaxmax zegt
Super dik mooie constructie
s737 zegt
Mooie constructie maar zou ook leuk zijn met manueel dakje.
Zou toch kleine 100 kg af het gewicht van de wagen doen.
marikoelolo zegt
@s737: til jij maar een dak van 100kg in je eentje eraf
tupperware zegt
@marikoelolo:
Dat gewicht zit hem niet in het dak maar in de constructie om hem te openen slimpie..
Ze hadden er beter aan gedaan om het daksysteem van de oude Smart Roadster te adopteren. Dat had een hoop techniek en gewicht gescheeld en je hebt dan ook gewoon een softtop waar de targabeugel van blijft staan.
reddeautorai zegt
Mijn Cayenne zou ik er nooit achter parkeren. Die glaskap tikt bij het opengaan een deuk in je motorkap en meteen alvast de koplampen eruit :-) Mooie constructie.
marikoelolo zegt
@reddeautorai: dus lieve mensen, nooit, maar dan ook nooit achter een targa parkeren
Bender zegt
Als je de eerste en laatste foto goed bekijkt (en snel na elkaar) dan lijkt het alsof de achterruit/motorkap niet goed op de carrosserie aansluit als het dakje open is. Dat of de foto is net niet op het juiste moment genomen. Beide erg slordig van Porsche…
baasbas zegt
Hopeloos lomp en onnodig ingewikkeld en zwaar..
jlm83 zegt
@baasbas: graag hoor ik dan van jou even hoe veel zwaarder en wat deze constructie doet qua torsie stijfheid. 4,4 seconden naar de 100 lijkt me niet zo langzaam ondanks jouw onnodige gewichtstoename. Jij weet er blijkbaar veel meer van dan dat ik op kan maken uit deze tekst. Deel deze wijsheid met ons.
baasbas zegt
@jlm83: Wat reageer jij zuur en geërgerd, dat is toch nergens voor nodig??
Toon jij maar aan waar dan de fout zit in mijn opmerking. Oh en niet beginnen over torsiestijfheid of acceleratietijden. Daar heb ik ook met geen woord over gerept. Laat me genieten van jouw superieure lees- en analysekwaliteiten.
s737 zegt
@jlm83:
Gewichtstoevoeging is +100 kg t.o.v. De coupé en +40kg t.o.v. De cabrio
moveyourmind zegt
Wauw, dit is echt de meest ultieme Porsche van deze tijd. Erg mooi gelijnd, een stuk stoerder dan de cabrio, en een mooi stuk techniek. Gelukkig is Porsche zo slim geweest om andere markten te betreden, waardoor ze ook nog steeds dit soort auto’s uit kunnen brengen.
c-ad zegt
Kan dat ook tijdens rijden gedaan worden?
michelinman zegt
Een klein vraagje: waarom kan ik meer fotokes bekijken van de gallerie dan op de app?
dodge-hemi zegt
Dus als je filegeparkeerd staat en de auto achter je staa dicht op je.. en je doet je dak open en denkt niet helemaal na, dan heb je een dikke schade? Goed bedacht Porsche!!
jasperjvr zegt
Deze had ik totaal niet aan zien komen!
fconderkantlat zegt
ben benieuwd of je het dak ook in glas of kleur van carrosserie of dat geborsteld aluminium kleur kan nemen wat vind dat zwarte nogal zo klep/dop-achtig