De schavuiten van Mercedes, Force India, Red Bull, Toro Rosso en McLaren omzeilen de regels met een handige truc. De FIA is echter niet bij machte er iets aan te doen.
Één aspect van de Formule 1 dat mensen die geen AB-lezers zijn vaak ontgaat is dat de oorlog maar voor een klein deel op de baan plaatsvindt. Daar is de oorlog doorgaans het heetst, maar op de achtergrond vindt een misschien nog wel belangrijkere koude oorlog plaats.
Op het technische en politieke vlak proberen alle teams elkaar de loef af te steken. Dat dit proces er niet altijd even netjes aan toe gaat bleek wel tijdens Spygate. McLaren werd gepakt met hun hand in de Ferrari-koektrommel (in het schap naast de oordopjes) en moest daarvoor (officieel) 100 miljoen Dollar aftikken. Reken echter maar dat het ‘spioneren’ vaak ook wel het gewenste resultaat heeft. Wat dat betreft is het feit dat nu 4,5 concurrerende teams met precies dezelfde vinding zijn gekomen ook ietwat dubieus.
Enfin, waar hebben we eigenlijk over? Wel, hoewel dankzij een één-tweetje van de FIA en Ferrari een hydraulisch systeem dat de vooras met de achteras ‘verbond’ verboden is, rijden sommige teams dit jaar met hydraulische actuators rond in plaats van conventionele veren en dempers op de achterwielen. Deze zijn bij de meeste teams verwerkt/verstopt in de behuizing van de versnellingsbak. Op zich is dit niet verboden.
Máár, in de hydraulische actuators zit olie. Die olie kan je opwarmen. Daarbij veranderen de eigenschappen van het goedje. De teams zouden dat laatste feit gebruiken om de rijhoogte van de auto’s te beïnvloeden. Techniek-man Andy Green van Force India legt aan Auto-Motor-und-Sport uit:
“Als de olie koud is ligt de auto dichter bij het asfalt dan wanneer de olie warm is.”
Vóór de race in Bakoe warmden enkele teams de olie op met externe hittebronnen, terwijl de auto’s in parc fermé stonden. Tussen de kwalificatie en de race mogen er in principe geen veranderingen aan de setup meer doorgevoerd worden. De officiële lezing van Green is dat Force India simpelweg de rijhoogte van de auto gelijk wilde afregelen gedurende de hele race. Tijdens het racen warmt de olie vanzelf op door de nabijheid van hete onderdelen en vermoedelijk ook de werking van de actuators zelf. Maar aan het begin van de race is de olie uiteraard koud.
Cynici (Ferrari) zeggen echter dat de teams hiermee de facto de setups veranderen ten opzichte van de parc fermé toestand (van de koude olie met lage rijhoogte naar de warme toestand met een hogere rijhoogte). Dat zou dan weer ten grondslag liggen aan het feit dat Mercedes de banden nu beter onder controle heeft dan in het begin van het seizoen. Destijds hadden Bottas en vooral Hamilton er af en toe erg veel moeite mee hun banden in de juiste window te krijgen en te houden.
Het opwarmen van de olie met behulp van externe bronnen is nu verboden, maar het gerucht gaat dat in ieder geval Mercedes daar een mouw aan kan passen. Zij leiden gewoon wat versnellingsbakolie langs de op te warmen actuators. Zodoende kunnen ze voorafgaand aan de race door de versnellingsbak aan het werk te zetten alsnog de benodigde hitte op de getructe ‘vering’ loslaten.
Tot ergernis van de partijen die het trucje graag verboden zien, zegt de FIA dat ze daar niks aan kunnen doen. De teams zijn vrij te kiezen waar ze hun achterwielophanging bevestigen en welke componenten ze daar omheen bouwen. De coureurs die rijden voor de desbetreffende teams kunnen wat dat betreft dus rustig ademhalen. Voorlopig.
sracert zegt
Duitsers een sportief (winnen), dat gaat niet samen. Amen Mercedes, alles is geoorloofd, zo hebben we WO 1 & 2 ook gewonnen, oh wacht even……
peterpann3nkoek zegt
@sracert: het is niet oneerlijk, maar slim en vindingrijk
Erik zegt
@peterpann3nkoek: en een stukje veiligheid omdat de auto altijd hetzelfde aanvoelt.
pomoek zegt
@sracert: WOI. Ik snap dat je als 117 jaar oude autobloglezer nog vol van bent.
sracert zegt
@pomoek: zonder geschiedenis geen toekomst. vol is een nogal groot woord.
kempenaer zegt
@sracert:
Volledig met je eens. Onwetendheid tracht men tegenwoordig, om redenen van intellectuele luiheid, als deugd te verkopen, maar dat is het natuurlijk niet.
Boomer zegt
@sracert: Duitsers zijn sportiever dan Nederlanders hoor. Daarom winnen ze ook vaak in de laatste minuut. Ze geven niet op, zoeken de grenzen en werken hard voor het resultaat.
Kunnen wij Nederlanders nog wat van leren. Wij zijn eeuwig tweede.
nasty zegt
@airc: iedereen is sportiever dan nederlanders
sracert zegt
@airc: Wat leren van Duitsers?, whaha laat me niet lachen aub. Afleren lijkt mij toepasselijker. Maar neem het ervan (Duitsland), zou ik zeggen.
dappers zegt
@sracert: jezus, wat een onnodige reactie. Wat heeft binnen de regels vindingrijk zijn te maken met oorlog? Of met jouw Duitserhaat?
roeldriesvink zegt
Goed bezig.
lekkerlinksrijden zegt
Ik hou er wel van. De mazen in de wet zoeken en er gebruik van maken.
Iedereen doet of wil het, alleen de slimme komen er mee weg. Lijkt mijn belastingaangifte wel ;-)
Senne zegt
Als je het zo leest lijkt de F1 toch ook echt wel iets voor VAG, lekker sjoemelen !
Gulli zegt
En dan nog is Red Bull al een heel seizoen aan het inhalen wat de actieve achtervering aan voorsprong had moeten geven. Als dit soort trucjes allemaal mogen, waarom konden ze daar dan niets voor bedenken?
87sandyd zegt
Ik hou hiervan. Binnen de regels de grenzen opzoeken
bitd zegt
Door Max wordt de oorlog inderdaad niet op de baan gevoerd…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Die 73895962557390234 regels zorgen voor dit soort gerommel in de marge. Rijd voor een ‘alles is toegestaan’ raceklasse! Zoals de F1 ooit bedoelt was…
berlinetta zegt
@svenska_aeroplan_ab: Dat zou uiteraard het mooist zijn, maar dan lopen de kosten helemaal de spuigaten uit.
xiran zegt
@berlinetta: en de snelheid.
peug206 zegt
@xiran: das toch de bedoeling? F1 is toch de showcase voor snelle auto’s? Anders kunnen we net zo goed een stel golfjes loslaten op de baan (al zorgt dat wel voor meer spanning).
vtechlover zegt
@peug206: nee, dan krijg je zulke hoge g-krachten dat ze straaljager-pakken aan moeten.
mashell zegt
@peug206: spannend en golf in 1 zin. Dat is een primeur op autoblog!
peug206 zegt
@mashell: haha ja, al bedoelde ik het racen en niet het uiterlijk ;) die optocht van tegenwoordig is bijna niet meer aan te zien.
gwnbmw zegt
@peug206: dan krijgen we auto’s die 600 km per uur op het rechte stuk doen tegenover auto’s die een ronde nurburgring volgas kunnen doen met 200 km per uur
cr37 zegt
Haha dit is echt heerlijk om te lezen. Er klopt namelijk extreem weinig van. Het hele verhaal van verschillende afstellingen bij kwalificatie en race kan niet want die olie is na q1 warm en zit je auto op een bepaalde rijhoogte. De rijhoogte wordt afgesteld waar het moet zitten als het systeem warm is. Het hele idee dat teams het verwarmen is dat ze niet x aantal rondjes moeten rijden voordat de rijhoogte optimaal is. Maar alle ideeen hier omheen zijn vermakelijk om te lezen
cr37 zegt
@cr37: oke extreem weinig is overdreven. Er zijn een paar delen die niet helemaal kloppen
jaapiyo zegt
@cr37: maarreh, hoe weet jij dat die olie na q1 warm is dan…
Ik denk dat het ook nog wat te maken kan hebben met de downforce. Als je de achterkant wat hoger zet ten opzichte van de voorkant kan je er wellicht wat extra downforce uit peuren.
Maar hoe dan ook moet het idee zijn dat er situaties zijn waar de teams voordeel denken te kunnen halen uit koude olie, of juist uit warme olie.
Dus leg jij mij het maar eens precies uit dan als je het zo goed weet ?
cr37 zegt
@jaapiyo: de regels zijn dat je niet links met rechts van dezelfde as mag verbinden en voor met achter. Dit is een systeem wat is ontworpen om de auto zo min mogelijk rol te geven. Voor de aerodynamica wil je het liefst dat de auto helemaal niet beweegt. De afstelling is heel precies en je wil de auto in de optimale afstelling houden. Als we een simpel voorbeeld nemen van de rijhoogte. Die stel je af met de voor ophanging en achter ophanging net als een gewone auto. De formule 1 autos hebben tegenwoordig veel ‘rake’ (vooral de red bull) wat inhoudt dat de kont van de auto vrij hoog staat. De rij hoogte stel je af als de auto niet beweegt en met simulaties weet kan je zien hoe de auto in de bochten zich gedraagd. In een bocht wil je de auto zo horizontaal mogelijk hebben (weinig rol). De systemen die de afgelopen jaren zijn gebruikt om links met rechts te verbinden en daarna links voor met rechts achter etc te verbinden zijn ontworpen met dit doel in gedachten. Dit mag niet meer dus hebben teams andere soort dempers die zich misschien anders gedragen. Een mogelijkheid is een hydraulisch systeem. Dit is heel lastig af te stellen aangezien de olie in het systeem warm wordt en eigenschappen veranderd, zoals in dit artikel beschreven. Waar het fout zit is dat het systeem wordt opgewarmd om meteen vanaf het begin op de ideale rijhoogte te zitten. Als het systeem koud is is de rijhoogte te laat en is de auto niet optimaal afgesteld. Dat kost je downforce en dus rondetijd. Kan je je systeem verwarmen dan zit je vanaf rondje 1 meteen op de ideale rijhoogte. Omdat het voorverwarmen is afgeschaft duurt het dus een paar rondjes om het systeem warm te krijgen en dus de auto in de ideale afstelling te krijgen. Het is geen kwestie van een verschillende afstelling tussen kwalificatie en race of tijdens de race de afstelling veranderen, maar zorgen dat de auto vanaf het begin optimaal. Je wil niet de eerste paar ronden van de race met een suboptimale auto rijden want dan ben je de sjaak.
Hopelijk is dit duidelijk en zo niet moet je het maar laten weten
w0o0dy zegt
@cr37: maar wat nou als ze naast het opwarmen van de olie ook de versnellingsbak olie gebruiken… Klepje ertussen en je kunt kiezen hoe warm het spul wordt (met als maximum natuurlijk de temperatuur van de olie in de versnellingsbak). Ze zouden zelfs de rijhoogte kunnen laten afnemen tijdens de race en weer verhogen vlak na of aan het eind van de race. Wat. Ik niet weet is wanneer de minimale rijhoogte gemeten wordt..
offroad zegt
@w0o0dy:
Om te zorgen dat de rijhoogte onder het rijden niet te laag is, zit er een houten plank onder de auto die niet mag afslijten.
jaapiyo zegt
@cr37: ja duidelijk. Ik vond dat eerdere chassis-verhaal altijd al verdacht veel lijken op het mass damper verhaal van de Ren-0 in 2005-2006. Dus ik ben het in feite eensch met de lezing van Ferrari dat het verboten zou moeten zijn.
Maar ik snap je punt (denk ik): het gaat voor de teams die dit trucje toepassen niet om een afstelling verschil tussen kwali en de races. Echter, vanuit het oogpunt van de andere teams heb je alsnog een de facto ‘setup change’ vanuit de situatie in parc fermé, want de auto ligt aanvankelijk lager (omdat de olie koud is) en je stelt ‘m (of in ieder geval de achterkant) dus wat hoger af door de olie simpelweg te verwarmen. Als je dat met conventionele vering zou willen doen (zoals de andere vijf teams) zou het niet mogen.
Tekst ietwat getweaked om dit te reflecteren!
FieRo zegt
Het hele F1 spel gaat over dingetjes waar je kien over moet zijn. Leuk / eerlijk of niet, dit is het spel..
timoangelo zegt
Zo hoort het, als het niet verboden is gebruiken maar! En als andere teams het niet eens zijn met deze technieken hebben ze pech, hadden ze beter moeten opletten bij het ontwikkelen van de carro.
sracert zegt
Vroeger had ik papa en mama nodig als ze uiteindelijk toch iets moesten verbieden wat ik niet mocht. Net de F1, als een kleuterschool.