De echte F1-fans zullen het principe van de E-Turbo al kennen.
Mercedes komt met een nieuw type turbo in samenwerking met Garret Motion. Om maar even in stofzuigertaal te brabbelen: de Miele onder de turbo’s. Een elektromotortje van maar 4 cm moet het grootste probleem van een turbomotor, het turbogat, doen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Waar een conventionele turbo gebruik maakt van uitlaatgassen maakt de elektrische turbo, de E-Turbo, gebruik van elektriciteit. Iets wat in de Formule 1 al veel langer gebeurd. Mercedes wil de eerste zijn met deze techniek in een productieauto.
Hoe werkt een conventionele turbo?
Bij een conventionele turbo worden uitlaatgassen die uit de cilinders komen naar de turbo gevoerd. De druk van deze uitlaatgassen laat het turbinewiel draaien. Deze zit met een turbineas verbonden aan het compressorwiel. Het compressorwiel zuigt lucht aan en comprimeert deze. Vervolgens pompt het compressorwiel die lucht (onder druk) door de intercooler het inlaatspruitstuk in. Doordat de motor meer zuurstof krijgt kan er meer brandstof volledig verbranden en heb je dus betere prestaties.
De E-Turbo van Mercedes
Uit bovenstaand verhaal kun je opmaken dat wanneer er geen uitlaatgassen zijn de turbo ‘niet’ werkt. Als je dus ineens het gas intrapt moet de motor eerst op gang komen. Er ontstaat een turbogat. Mercedes heeft bij de E-Turbo een elektrische motor geplaatst op de turbineas die het compressorwiel met de turbine verbindt. Hierdoor heeft de turbo niet perse uitlaatgassen nodig maar werkt hij ook op elektriciteit. Als er geen of te weinig uitlaatgassen zijn heeft de turbo toch onmiddelijk respons. Geen turbogat dus!
Voor welke Mercedes is deze turbo dan?
Bij welke Mercedes als eerste een elektrische turbo wordt gebruikt is onbekend. Wel kunnen wij alvast verklappen dat bij de AMG One die in 2021 op de markt gaat komen (of: zal moeten komen) het turbogat verleden tijd is.
Robert zegt
‘Elektrische turbo’. Voor een kort moment dacht ik dat dit dé oplossing zou zijn voor Porsche, om voor de Taycan ‘Turbo’ deze duiding in z’n naam waar te maken.
?
bosje zegt
Kan nog steeds natuurlijk. Een elektrische turbo druk laten opbouwen in een drukkamer en een blow-off valve laten openen op het moment dat je het ‘gas’ las laat; zowel een rechtvaardiging voor de Turbo-naam als guitige ‘zututu’ geluidjes! :D
theblazerunner zegt
@bosje: “zututu” geluidjes zijn eigenlijk ‘turbo-flutter’ waarbij het compressorwiel door de druk wordt vertraagd, dus gebeurd enkel zonder een blowoff valve
Dutchdriftking zegt
De eerste? Audi levert toch al een heel poosje de SQ7 met naast twee reguliere turbo’s een elektrische variant…
Poulusma zegt
Ja precies, hadden toen ook al een A5 volgens mij met elektrische turbo. Merkedesh moet altijd weer doen alsof ze het wiel uitgevonden hebben ?
lekbak zegt
@dutchdriftking: als dat een elektrische compressor is die parallel staat aan de turbo(‘s) is dat natuurlijk heel wat anders.
Een elektrische compressor bestaat al zolang er functionele elektriciteit is, die naast een turbo zetten is niet zo moeilijk. Een elektromotor op de as van een gewone turbo erbij plaatsen zodat deze sneller op kan spoelen, en dat ook nog eens betrouwbaar en functioneel maken is net ff wat lastiger.
gasskaas zegt
@lekbak: het zal natuurlijk bagger kwaliteit zijn, maar in china zijn ze al langer langer verkrijgbaar. Ook een NL bedrijf bouwt ze. Cleetus heeft die vgm ook opgebouwd. Zo nieuw is dit ook niet hoor.
lekbak zegt
@gasskaas: dat is dus een heel ander ding. Die “elektrische turbo” van cleetus (Nederlands bedrijf) is gewoon een elektromotor met compressor. Je kunt er ook gewoon bladeren mee van de stoep vegen als je wilt.
Dit is een reguliere turbo waar ze ook een elektromotor op dezelfde as hebben gezet. Deze word dus door uitlaatgassen en door de elektromotor aangedreven.
jcd21 zegt
Audi gebruikte dit ook al in sommige duurdere dieselmodellen
basman147 zegt
In dat geval is het een extra, elektrisch aangedreven compressor, Jaguar, BMW en Mercedes hebben dit ook al op verschillende motoren
Voordeel van dit systeem is dat het simpeler en lichter zou moeten zijn door alles in één turbo te integreren in plaats van een normale turbo én een elektrische turbo (er vervallen ook een paar kleppen in het inlaatspruitstuk.
In de fornule 1 wordt het echter ook gebruikt om electriciteit mee op te wekken als de max turbodruk is bereikt, zou dat hiermee ook lukken?
chefturbo zegt
De hoofdfunctie zal waarschijnlijk energie opwekken uit de uitlaatgassen zijn. Normaal gooi je “overtollige” engergie weg dmv de wastegate te openen als je je turbodruk bereikt hebt. Omdat dit waarschijnlijk gaat werken icm met een mild hybrid systeem wil je zoveel mogelijk engergie uit je verbrandigsmotor halen en alsnog naar de wielen sturen. Hiermee kan dat dus. Het opspoelen van je turbo met dit systeem zal een leuke gimmick zijn, maar niet noodzakelijk, je hebt immers je electromotoren al voor instant koppel onderin.
basman147 zegt
Klopt, maar het gekke is dat dat nergens vermeld wordt. Ik zou verwachten dat bij de eerste turbo in een personenauto die ook elektriciteit kan opwekken dat dan met hoofdletters in het persbericht zou staan, maar niets? Daarom vraag ik me af of het wel mogelijk is met deze turbo.
basman147 zegt
Nog wat verder gezocht op de website van Garret, hij kan ook elektriciteit opwekken. Op naar de 46% rendement!
chefturbo zegt
F1 technologie en instant boost klinken beter in het verkoop praatje. Maar het is 1% winnen in de WLTP waar een OEM de portomonee voor wil trekken.
basman147 zegt
Ik denk dat dit meer dan 1% gaat opleveren. 1/3 van de energie van een verbrandingsmotor gaat verloren met de uitlaatgassen. Door dit om te zetten naar elektriciteit kunnen veel grotere stappen gezet worden qua efficiëntie dan tot nog toe mogelijk was.
theblazerunner zegt
@basman147: dat klopt niet helemaal
mashell zegt
Onwaarschijnlijk verhaal, het echte Mercedes zou zoiets ein “Kompressor” noemen.
Technisch interessant, doordat je er geen uitlaatgassen langs hoeft te leiden kan zoiets (als de nieuwigheid er af is) zelfs wel eens goedkoper en betrouwbaarder zijn dan een echte turbo.
barendbotje zegt
Is het technische echt zo interessant? De energie die je normaal uit de uitlaatgassen haalt ga je dan gewoon teniet doen? Ik denk dat het juist gebruikt wordt voor de ’turbolag’ en de rest zal door de uitlaatgassen blijven geschieden
kle500 zegt
@mashell: Is meer een toevoeging voor als de toeren niet hoog geboeg zijn als ik het goed lees. Dus in combi met een reguliere turbo. Heb wel eens gelezen dat een volledig elecrische turbo 20.000rpm draait en dat op elektra haast niet rendabel te krijgen is.
davelepeef zegt
@kle500: een reguliere turbo draait minstens het vijfvoudige daarvan, daar zal de schoen wringen. Of bedoel je dat?
kle500 zegt
@davelepeef: waarschijnlijk. Het was in elk geval een berekening die ik niet begreep met als conclusie dat je zoveel batterijen/accus zou moeten meenemen om je turbo te voeden dat het dus niet meer de moeite zou zijn.
polak zegt
Volvo doet toch zoiets met luchtdruk? Lijkt mij nog sneller
bbfix zegt
@polak: ik meende dat PSA dit deed op de C3 of zo. Volvo volgens mij niet. Correct me in i’m wrong
basman147 zegt
Volvo gebruikte het perslucht-systeem idd ook, op de D5 versie van de diesel 4-cilinders
kroon zegt
Ergens in het verleden heb ik eens een splinternieuwe Mercedes C-Klasse gehad die maanden heeft stilgestaan wegens een zeer vernieuwende motor… Dus als Mercedes weer eens met iets nieuws komt zou ik het niet direct willen hebben.
polak zegt
Gevonden. Of psa het ook doet weet ik niet maar kan goed natuurlijk. https://m.youtube.com/watch?v=SzUXZ11G5f8
stuko zegt
Voor 400 euro koop je een elektrische turbo op Aliexpress ?
https://a.aliexpress.com/_BPeXd8
cthijs zegt
Mijn vrouw heeft ook een elektrische turbo gekocht.dus word weer niks vanavond
geertvn zegt
Er zijn makkelijkere manieren om een turbogat te vermijden. Zeker bij direct ingespoten benzinemotoren kan kruising van de kleppen dit probleem oplossen. (Scavenging)