Het woord op de straten kennen we, maar hoe dramatisch zijn de productiecijfers van de Model 3 eigenlijk?
Trouble in Shortville, dat is de sneer die Elon Musk een tijd geleden meegaf aan alle speculanten die grote en kleine bedragen inzetten op het falen van Tesla. En nog steeds bijten deze twijfelaars aan de grootsheid van Musk op een houtje, want de koers van het aandeel TSLA staat onverminderd hoog. Op het moment van schrijven betaal je 360 Dollar voor een stukje.
En dat terwijl de ‘trouble‘ toch ook echt is overgeslagen naar Teslaville. De productie van de Model 3 wil maar niet op gang komen. Als gevolg daarvan is ook de geplande introductie van Tesla’s truck uitgesteld. Analist Oppenheimer en co. gooide onlangs in kwaliteitspublicatie Fortune een atoombom neer. Ze verwachtten dat Tesla in heel 2017 slechts 3.005 Model 3’s gaat produceren. Dat dit een geloofwaardige bron is, blijkt wel uit die ‘5’.
Hoe dat afsteekt tegen de eerdere verwachtingen? Wel, de op dit vlak doorgaans goed ingevoerde bron electrek meende dat als Tesla’s plannen helemaal volgens plan zouden lopen er dit jaar 80.000 Model 3’s geproduceerd zouden worden. Snelle rekenaars hadden het waarschijnlijk al opgemerkt: 80.000 > 3.005.
Enfin, gezien de eerder aangehaald koers hebben voldoende investeerders er kennelijk nog vertrouwen in dat alles goedkomt in de komende jaren en dit slechts een valse start is van de verlosser in auto-vorm. Tsja, als Musk ook zijn eigen moeder durft te laten wachten voor het grotere goed, wat kan je dan nog meer vragen?
gokartmozart zegt
Het gaat niet om de 3 maar om de accu’s die ze produceren voor alles en iedereen. Dat is de waarde van Tesla. Niet die paar auto’s die verlaat de fabriek uitrollen.
thierryvth zegt
@gokartmozart: klok horen luiden maar geen idee waar de klepel hangt.
gokartmozart zegt
@thierryvth: lees jezelf maar eens in. Ik weet wel degelijk hoe het zit.
mashell zegt
@gokartmozart: vergeet ook hun laadnetwerk niet. Telsa zijn de enige met een enigsins bruikbaar dekkend laadnetwerk door heel de VS en Europa. Als ze dit netwerk ook aan andere fabrikanten opstellen kunnen ze daar goed aan verdienen.
macchina zegt
@mashell: dat laadnetwerk is toch niet zo spannend. Er zit geen idiote investering in een laadpaal. Daarom staan ze nu al bijna overal. Shell heeft net het grootste netwerk gekocht en als morgen Dubai/BP/Ruud Lubbers denkt dat t wel aardig is gooien zij ook 1000 neer. Punt is dat Europa al prima infra heeft voor laadpalen, fastned tapt immers ook gewoon van de kabel langs elke snelweg.
memyselfandi zegt
@mashell: in heel de VS is wellicht overdreven. Ik woon in Chicago en heb net een roadtrip via Indiana, Kentucky, North en South Carolina naar de Oostkust gereden – ik verbaas me dat er nergens laadtstations zijn. Niet op de weg, niet in garages en je ziet de Teslas in deze buurten ook amper rijden. Ik zag wel heeeel veeeel pick-ups
9000cse zegt
Alweer zo’n juichend bericht over ’t feit dat er problemen zijn bij ’t opstarten van de productie van de Model 3. Betreffende schrijvert kan in zijn berichtgeving zijn vreugde hierover maar niet onderdrukken. Je zou bijna gaan denken, dat hij doodsbang is voor de toekomst van onze automobiliteit. Ook kun je je gaan afvragen door welke verschrikkingen hij moet zijn gegaan toen de kolenkit werd vervangen door de centrale verwarming. Of hoe groot zijn paniek moet zijn geweest, toen hij zijn telefoon met draaischijf vervangen heeft door een i-phone!
Echt waar, beste schrijvert, zou ’t nou echt niet mogelijk zijn om er eens wat objectiever tegenaan te kijken? Elk merk wordt getroffen door tegenslagen! Kijk nu bijv. maar eens naar Nissan: Productie voor 2 weken stilgelegd! Geschatte kosten: $ 222.000.000,-!
berlinetta zegt
@9000cse: Jij hebt vast en zeker een Model 3 besteld he?
9000cse zegt
@berlinetta: Nee, heb ik niet! Ik mag dan wel 69 zijn, maar naast alle andere nieuwe ontwikkelingen sta ik wel open voor de nieuwe vorm van aandrijving in de auto. En daarom vraag ik me af, waarom iemand, die aanmerkelijk jonger is dan ik, daartoe niet in staat blijkt te zijn. Of zou dat pas veranderen als er EV’s op de markt komen van de merken, die hij wel adoreert? Ik verwacht objectiviteit van iemand, die over auto’s schrijft en geen herhaalde uitingen van vreugde, als er problemen bij Tesla zijn. Dat vind ik ronduit kinderachtig en in z’n geheel niet passen bij iemand die daarover professioneel zou moeten berichten. Zelfs niet op AB!
berlinetta zegt
@9000cse: Tja, ik vind het eerlijk gezegd wel meevallen met dit artikel. Bovendien is het een blog, geen nieuwssite. Er wordt dus wel vaker subjectief geschreven. Ik ben het daar overigens ook niet altijd mee eens, maar ik vind het niet storend.
thierryvth zegt
@berlinetta: er is 1 bron, en het belangrijkste wat daar uit komt (ik heb het maar even gelezen) word hier in het blog niet gemeld en dat is dat het probleem zou zitten bij de externe leveranciers die niet hun verplichtingen zouden kunnen nakomen.
blog of niet maar dat maakt het broddel werk
awesome zegt
@thierryvth: hoho, er had naar gelinked kunnen worden maar er is reeds geschreven over de leveranciers…
https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-het-komt-door-toeleveranciers-103286
Orichy zegt
@9000cse: Wat betreft objectiviteit, ben je bij de verkeerde site, Autobog.nl is dat nooit geweest en zal dat nooit worden, denk ik zo. Het zijn gewoon Petrolheads Pur Sang en dan heb je weinig op met systemen die geen brandstoffen verbranden.
Duidelijk toch!
flutterby zegt
@Orichy: diesels worden ondertussen ook de liefde verklaard, dus ondertussen zijn die liefhebbers hier gewoon schapen die als laatst de trend volgen.
peug206 zegt
@flutterby: dikke diesels idd. Een 1.2 turbotorretje kan nog steeds weinig mensen hier bekoren…
flutterby zegt
@peug206: Binnen 2.3s naar 96 lijkt mij toch meer in het segment “dikke diesel” vallen als in “1.2 turbotorretje”. Tesla’s en de Bolt zijn aangezien sneller naar de 100 als de ICE concurrentie. Tot de 200 niet, maar dat valt ook niet onder “dagelijk” gebruik.
roeldriesvink zegt
@Orichy: schrijf als petrol hard dan ook niet over elektrisch…
LaLancia zegt
@9000cse: Is ’t zo gek dat autoliefhebbers de toekomst van de auto niet zo rooskleurig inzien met al die elektriciteit nonsens? Dat het een ontwikkeling is die niet te stoppen is moge duidelijk zijn, maar niet iedereen hoeft daarbij te staan juichen. Bovendien zullen de liefhebbers van de kolenkit en draaischijftelefoon op een hand te tellen zijn.
9000cse zegt
@lalancia: Ik kijk naar de toekomst in zijn geheel en niet alleen naar de auto. Waarom zouden anders alle andere automerken dan bezig zijn om te proberen het huidige succes van Tesla bij te benen?
Voor menigeen kunnen nieuwe ontwikkelingen niet snel genoeg gaan en is men bereid grof geld uit te geven om up to date te blijven.
Overigens: Ben je van mening, dat ik om mijn mening geen autofreak kan zijn? Zo kortzichtig ben jij toch niet? Of wel soms?
porker zegt
@9000cse: mogelijk ben je te serieus voor deze blog. Objectief gezien klopt het wat je zegt maar een rinkelende motor in het voor of achteronder is nu eenmaal lekker(der) en dat draagt deze site uit. Als dan niet cynisch. Overigens is een 9000CSE een iconische auto, jammer dat Saab ter ziele is.
thierryvth zegt
@lalancia: het “probleem” is dat we 2 zaken moeten scheiden, 1 de auto liefhebberij en dan ontstijgt niets een verbrandings-motor zeker niet als deze in een lancia zit maar punt 2 is dat voor dagelijks woon werk verkeer een elektrische auto superieur is. Still, snel en autonoom is fantastisch voor dagelijks gebruik en drama voor een dagje door de polder of de bergen
JanJansen zegt
@thierryvth: met punt 1 kan ik me niets voorstellen. Waarom zou autoliefhebberij gekoppeld zijn aan een verbrandingsmotor? Bijvoorbeeld: een Rimac rijdt zo veel indrukwekkender dan een LaFerrari.
Over een paar jaar weet je niet beter en lach je om je opmerking hierboven.
mennok zegt
@janjansen: @janjansen: Ik zag net op YouTube een CarreraGT met een huilende 10cilinder driftend over een circuit jagen.. sorry, maar ik geef je ongelijk. Het is onoverkomelijk maar ik denk dat we over 40 jaar met weemoed terugdenken aan deze (afgelopen) tijd. Net als dat ik nu terugdenk aan de tijd van de auto’s zonder al die elektronische hulpmiddelen. Ik heb ze het liefst puur en zonder poespas en dat verdwijnt helaas. De auto’s gaan harder dan ooit en zijn makkelijker te rijden maar daardoor is het ook zo vreselijk saai geworden. Snelheid en comfort is niet alles.
JanJansen zegt
@mennok: deze auto’s zorgen ervoor dat jij over 40 jaar je klassieke verbrandingsmotor nog kunt rijden. Dan is er nog benzine over.
thierryvth zegt
@janjansen:
daar is maar 1 antwoord op , Derek Hill in de 250 GTO waar zijn pa mee heeft geraced
https://www.youtube.com/watch?v=ewQaikxTUJs
JanJansen zegt
@thierryvth: super gaaf natuurlijk!!
Dat is helaas geen wagen waar je dagelijks je kids mee naar school brengt.
mashell zegt
@lalancia: je hebt autoliefhebbers in alle soorten en maten. Je liefhebbers die van veel motorgeluid houden, je hebt liefhebbers die van auto’s poetsen houden, je hebt liefhebbers die van too fast too furious tuning houden, je hebt liefhebbers die van sleutelen houden, je hebt liefhebbers die van Opel Astra’s houden, je hebt liefhebbers die van het rijden houden, etc. Een elektrische auto rijdt vlot, stil en soepel. Daar zijn zeker liefhebbers voor te vinden, waarschijnlijk zelfs heel veel liefhebbers.
JanJansen zegt
@mashell: er zijn ook mensen die niets om auto’s geven. Dat is de meerderheid. Die willen comfortabel, snel en veilig rijden. Een beetje millenial wil dat ook nog milieubewust. Ik snap wel dat ze er al zo veel hebben verkocht.
unknown234 zegt
@9000cse: Ik zie eigenlijk nergens iemand juichen. Als jij je als schrijver afvraagt hoeveel ze nou gaan produceren dan is het lastig om dit na te gaan, aangezien Tesla daar onduidelijkheid over laat bestaan.
Ik zie hier gewoon een artikel met bepaalde getallen en aan de hand daarvan worden conclusies getrokken. Of die legitiem zijn dat is een tweede.
Tesla roept dat ze 80k auto’s dit jaar gaan produceren. Na gedonder met externe leveranciers moeten ze dit naar beneden bijstellen, maar wat dit exact betekent weet niemand. Dan komen analisten om de hoek en krijg je dit artikel als antwoord.
Om de schrijver dan in een kwaad daglicht te stellen door allerlei aannames te doen, geen idee over wie dat zegt. Vul het voor de rest maar zelf in.
9000cse zegt
@unknown234: Heb jij dan al eens ’n positief bericht over Tesla gelezen van betreffende schrijvert? Tot nu toe verschijnen er van zijn hand alleen maar artikelen over dit merk als er iets mis is. Ook nu weer. De fotoshop bij dit artikel ook weer, evenals zijn negatieve instelling over Musk. ’t Kan gewoon niet op! Vergelijk dat eens met de teneur in zijn berichtgeving over grote 8- en 12-cilinders. Een en al droefenis over ’t feit, dat die brandstofverslinders in aantal afnemen. En daarmee stel ik hem niet in een kwalijk daglicht, maar verwijt hem gewoon, dat hij ’t gevoel voor objectiviteit mist. ’n Eigenschap, die ik gewoon van ’n schrijvert over auto’s verwacht!
jaapiyo zegt
@9000cse: https://www.autoblog.nl/nieuws/waarom-tesla-top-is-en-andere-merken-viespeuken-zijn-100451
v60germany zegt
@jaapiyo: ik waardeer je manier van schrijven, ook in dat verhaal, maar ik snap de beste Saab-man wel een beetje…
Ga graag niet teveel Evert Zandtegoed stijl honoreren, zoals in dit artikel waarin we reageren, maar blijf bij de bekende Jaapiyo metafoor stijl.
amg65 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
m54b30 zegt
@9000cse: Believers van Musk, enger dan een sekte.
9000cse zegt
@m54b30: IJzersterke reactie, hoor! Overtuigend ook! Maar ’n welgemeend advies: Laat je eens door ’n deskundige uitleggen wat ’n sekte precies is. Dan kom je er wel achter welke bullshit je hier publiceert.
m54b30 zegt
@9000cse: Dat is mij overduidelijk, Musk aanhangers vertonen precies dezelfde trekjes als sekte leden.
Hun messias is geweldig, elke scheet die hij laat vinden ze super!!
Tesla is een zeer matig product met veel kwaliteitsproblemen, maar ze blijven het geweldig vinden.
Zelfs VAG scoort hoger in de betrouwbaarheidsstatistieken.
jaapiyo zegt
@9000cse: Dit zijn gewoon cijfers die ik zelf ook niet verzonnen heb. Ik vind de rapportage daarover behoorlijk beschouwend en objectief. Net als bij de andere drie berichten die de collegae over dit item geschreven hebben overigens.
Maar wellicht is de definitie van objectief subjectief. Je kan natuurlijk ook de stelling innemen dat iedereen die jouw mening deelt objectief is en ieder ander niet. Ik kom dat vaker tegen bij fans van Tesla.
9000cse zegt
@jaapiyo: Ik beweer nergens, dat je die cijfers verzonnen hebt. Het is de manier waarop je hierover rapporteert. En jouw mening over “beschouwend en objectief” rapporteren is juist subjectief.
Verder veronderstel je, dat mijn definitie van objectief subjectief zou zijn en dat alleen mensen, die mijn mening delen objectief zouden zijn. Omdat je uitgaat van de aanname dat ik ’n fan van Tesla ben en dat je dat vaker bij die fans tegenkomt. Hoe sterk vind jij zelf die aanname? Die getuigt toch alleen maar van ’n hokjesgeest?
Ik vraag hier ook niemand om het met mij eens te zijn. Ik becommentarieer jouw manier van berichtgeving, omdat ik in jouw berichten over Tesla en Alon Musk tot nu toe niets anders heb kunnen lezen dan spot, sarcasme, geringschatting en afkraken. Begin je artikelen in ’t vervolg dan met ’n waarschuwing in de vorm van: “Opgelet! Ik ga weer eens getuigen van mijn afschuw over Tesla, Musk en alles wat elektrisch rijdt”, dan weet ik in ieder geval, dat ik het kan overslaan.
persian1 zegt
De vraag is wanneer het 1 miljoenste exemplaar van de Tesla Model 3 geleverd zal gaan worden?
2020?
occasiefapper zegt
Jongens, ik denk dat Tesla 3205 auto’s gaat produceren. Ben ik nu ook een betrouwbare bron?
radeox zegt
@occasiefapper:
Nee….
3005-5=3000
De 5 is 0.167% van de overgebleven 3000.
Alleen als het vierde cijfer exact 0.167% is van het totale getal – het vierde cijfer is het een betrouwbare bron.
Let op: dit geldt alleen voor de verwachtte productieaantallen voor tesla model 3’s, voor andere modellen of merken kan dit anders liggen.
occasiefapper zegt
@radeox: Illuminati confirmed.
lekkerlinksrijden zegt
Ach het komt wel goed, duurt misschien iets langer maar Tesla krijgt het echt wel voor mekaar.
Het is een ondernemer met visie en dat blijft zo. Dus linksom of rechtsom de 3 komt er
rene zegt
Denk aan ons ander vervoermiddel, de trein, eerst met kolen dan met stookolie en nu elektrisch.
De autocar volgt in een latere fase ook.
Logisch toch.
JanJansen zegt
@rene: dan hoop ik niet dat er veel blaadjes op de weg zullen vallen.
autodrop zegt
Hulde AB, door jullie suggestieve blogs krijg ik alleen maar meer sympathie voor Tesla, een beetje “het juichen voor de underdog-idee”.
giertjuh zegt
Ik wordt Model 3 moe, zucht
lekkerlinksrijden zegt
@giertjuh: oogjes dicht en snaveltjes toe, slaap lekker
ruben83 zegt
Tesla legt ook het nieuwe electriciteits netwerk van de door orkaan vernielde Puorto Rico aan. En neem aan dat dat wat meer opleverd dan autos bouwen.
rene zegt
Janjansen.
Ik hoop dat je weet wat logisch denken is, anders stopt ons verhaal hier, Jan.
Heb zo’n jaar of 5 terug hier op autoblog.nl lange en zware discutie’s gehad over hybride auto’s
en dat was toen echt taboe, was leuk.
Nu spreken we niet alleen maar over hybride auto’s, dan wel meer over full elektrische voertuigen.
Logisch, ja maar meer nog zelfs , revolutionair.
Geschiedenis.
Bij mij thuis stond er een kolenkachel (nu misschien zelfs niet meer toegelaten) en wasten ons in een
zinken kuip.
We hadden geen telefoon, nog maar pas een zwart wit tv met antenne op het dak voor een postje of 3. .
Heb in mijn lange praktische autoervaring ongeveer iedere vernieuwing aan de auto meegemaakt, van
elektronische ontsteking tot radar afstandsbepaling.
Wat ik er uit geleerd heb is dat, onder druk van wie of wat dan ook, we ons aan konstant aan
vernieuwingen mogen verwachten.
Vandaag nieuw is,morgen helaas geschiedenis.
En die blaadjes op de weg Jan, echt romantisch.
rene zegt
Laat Tessla en al de andere autoconstructeurs zich rustig voorbereiden.
Verandering komt toch zo, willen of niet.