We hadden stiekem verwacht dat er meer Polestar 2’s zouden rondrijden in ons Nederland.
Op Autoblog zijn we heel erg begaan met het milieu. Daarom werken wij veelal vanuit ons eigen huis. de meeste redacteuren wonen op fietsafstand van het redactiekantoor (niet dat ze met de fiets gaan, maar dat terzijde). Alleen ondergetekende moet langer rijden, vandaar een BMW 3 Serie met dieselmotor. Een á twee keer in de week stap ik in de AB duurtester op weg naar de redactie.
Op de A12 kom je dan al populaire leasers van Nederland enorm vaak tegen. Denk aan de Skoda Enyaq iV, Audi Q4 e-tron, BMW iX3 en i4, Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6. Op zich ook logisch, want als je een auto van rond de 50-60 mille kunt uitzoeken, kom je daar op uit.
Gevoelsmatig is de winnaar van het hele clubje de Polestar 2. Nederlanders houden van Volvo (dus ook Polestar) en de ‘2’ is voor veel mensen een interessante leasert. Je ziet ze werkelijk OVERAL rijden. Maar dat blijkt dus eigenlijk best mee te vallen.
10.000 exemplaren van de Polestar 2 in Nederland
Vandaag kregen we een bericht van Polestar een belangrijke mijlpaal is behaald. Er zijn maar liefst 10.000 exemplaren afgeleverd in Nederland. Dat is absoluut niet verkeerd voor een vrij prijzige premium auto. Dus in principe: van harte gefeliciteerd, Polestar! Daarbij moeten we we aantekenen dat je de elektrische Volvo XC40 bijna als een carrosserievariant zou kunnen zien.
Kijken we eventjes naar de concurrentie, dan zien we dat Tesla het ietsje beter heeft gedaan. Er rijden meer dan 45.000 Model 3’s rond en meer dan 17.000 Model Y’s, die nota bene later op de markt gekomen is dan de Polestar 2. Sterker nog, alleen dit jaar al verkocht de Model Y beter dan de Polestar 2 sinds 2020.
Stabiele verkopen
Verdere concurrenten doen het overigens veel minder goed. Nieuwe auto’s als de Nio ET5, Xpeng P7 en BYD Seal rijden nog maar mondjesmaat rond in ons land. De markt voor vierdeurs-sedans is in de klasse is vrij klein.
Wat nog meer opvalt is dat het verval in de verkoopcijfers vooralsnog vrij beperkt is. Bij bijna alle auto’s is het de eerste en twee jaar raak, om vervolgens in te zakken. Dat verval is bij de Polestar 2 veel minder sterk aanwezig. Wellicht ook omdat de auto constant voorzien wordt van updates (zoals van voorwielaandrijving naar achterwielaandrijving).
In 2020 werden er bijna 2.950 verkocht en vorig jaar waren het er alsnog meer dan 2.100. Dat aantal gaat dit jaar ook weer gehaald worden. Dat is op zich wel een knappe prestatie, zeker daar het verval qua verkopen bij elektrische auto’s nog groter lijkt te zijn.
Robert zegt
Het voordeel t.o.v. al die elektrische sedans is dat de Polestar 2, ondanks dat het silhouet anders doet vermoeden, toch een heuse hatchback is. En zo’n vijfde deur, daar zijn wij Hollanders toch wel gek op. Bij elk ander alternatief kom je automatisch bij de (cross-over) SUV’s uit.
lekkerlinksrijden zegt
50 tot 60K en dan de IX3, Q4 etron en I4 noemen? Duik eens de configurator in en geloof me met een paar opties, paar opties, ga je de 60K zeker voorbij
erce zegt
Sterker nog, de BMW iX3 begint bij 70k
Richmond zegt
Maar als je geen opties pakt, is geen verplichting, kan het dus wel en daar gaat het om.
Svda zegt
Ik vraag me af welke elektrische auto’s er echt verkocht zijn en niet in de lease zitten. Want denk dat je op 1 hand kan tellen dat er mensen zijn die er 1 gekocht hebben. Als ik in mijn omgeving kijk ( vrienden/kennissen/familie ) die een aardige auto kunnen kopen heeft niemand daarvan een elektrische auto en willen altijd nog benzine of diesel rijden.
werf76 zegt
Logisch. Een elektrische auto met alles er omheen is gewoon niet volwassen genoeg.
JelmerS zegt
In 2019 uiteraard vanwege de lage bijtelling gegaan voor de model 3 performance, er stonden toen veel lease mensen in de tent. Het doet helaas afbreuk aan een auto wanneer deze bijna alleen maar wordt geleased i.p.v. gekocht want bij leasen ‘moet’ je er blijkbaar op neer kijken. Ik heb de auto gewoon gekocht, en zo zijn er meer die net zo blij/trots zijn met de EV als bezit als de ICE liefhebber. (er staat ook nog een diesel en een Z4 6 cilinder op de oprit)
Pordon zegt
Het is ook gewoon een prima auto. Voldoende range, voldoende ruimte en met de praktische hatchback klep kreeg deze bij mij de voorkeur boven een model 3.
driver79 zegt
Hier een particulier met PS2. Prima vervanger van mijn 335i f31. Beide achterwiel aangedreven en qua piek vermogen en koppel ontlopen ze elkaar niet. Minder emotie uiteraard maar meer rust. Toen ik iemand van Polstar sprak was zijn opmerking: “hey wat leuk, een particulier”.
harrie zegt
Na een proefrit ben ik juist verder gaan kijken omdat ik de binnenruimte echt krap vond tov de afmetingen.
En het was voor mij een dealbreaker dat je geen gratis Prozac kreeg bij dat ‘zweeds design’ interieur.