BMW plant een kleine facelift (LCI) voor de Z4. We weten er steeds meer over en daardoor eigenlijk steeds minder – deze facelift gaat heel minimaal worden.
Met de transitie naar elektrisch hoor je bij elke autofabrikant dezelfde verhalen: we moeten kijken naar wat geld in het laatje brengt. Kleine, laag-volumemodellen die er alleen zijn om leuk te zijn, die zitten steeds meer in het verdomhoekje. Ook BMW lijkt niet echt meer de nadruk te leggen op de Z4 (G29) die het nog dapper vol houdt.
BMW Z4 (G29) LCI
Eigenlijk is de BMW Z4 één van de leukste auto’s uit het BMW-gamma, maar het is ook duidelijk de outsider. Nu lijkt het ook alsof BMW geen zin heeft om de Z4 nog verder te verbeteren. Er komt namelijk een facelift aan voor de roadster en daar duikt steeds meer informatie over op. Daardoor weten we echter nog steeds niks, want het gros van de informatie is ‘dit verandert er niet.’
Weinig veranderingen
Dankzij recente spyshots weten we in ieder geval dat de styling van de BMW Z4 bij de LCI (Life Cycle Impulse) zo goed als niet gaat veranderen. Op detailniveau kun je waarschijnlijk wat kleine wijzigingen spotten, maar het geheel blijft hetzelfde. Ook het interieur blijft qua design hetzelfde. Ook de motoren (2.0 liter B48A20 viercilinder (sDrive 20i en 30i) en 3.0 liter B58B30O1 zes-in-lijn (M40i)) blijven grotendeels ongewijzigd. Waarschijnlijk is de LCI enkel nodig om de motor iets gangbaarder te maken voor de huidige tijd, milieueisen et cetera, het bekende riedeltje.
BMWBlog laat nu weten dat er nog iets niet gaat veranderen in de BMW Z4 LCI: de software. BMW brengt steeds meer auto’s uit met een volledig geüpdatet infotainmentscherm, zodat de auto op iDrive 8 kan draaien (de nieuwste versie). Het gerucht gaat nu dat de vernieuwde Z4 zijn huidige scherm blijft behouden en daarmee ook op de laatste versie van iDrive 7 blijft opereren. Dat zorgt er eveneens voor dat de fysieke knoppen (voor de radio en airco bijvoorbeeld) blijven. Dus zelfs daar gaat niks veranderen.
Handbak
Je vraagt je nu wellicht af: wat gaat er dan wél veranderen bij de LCI van de BMW Z4? Het enige – geruchtmatige – dat nu door de wandelgangen gaat is dat BMW het topmodel M40i gaat uitbrengen met een handbak. Toyota biedt sinds kort een handbak aan voor de technisch identieke Supra en dus is dat zo gefixt. De vraag is echter of wij er ook van mogen genieten, want er gaan geluiden dat alleen de VS de handbak krijgt.
BMW wil de Z4 LCI in het najaar van 2022 presenteren en vroeg in 2023 uitleveren. Naar verluidt houdt de auto het dan nog vol tot en met 2025.
vodgen zegt
Ik heb nu bijna een jaar dit model Z4. Echt een geweldig fijne auto, en zoals verwacht, gaat BMW er niet veel aan veranderen. De auto heeft een (te) kleine oplage en een nieuw iDrive systeem en nieuw interieur zou de kosten enorm opdrijven. Er komt hoogstwaarschijnlijk ook geen opvolger voor de Z4 dus tegen die tijd nog maar een nieuwe aankopen zodat ik er nog lang meer vooruit kan en niet in een EV hoef te gaan rijden.
Richmond zegt
Ik had juist gelezen dat het wel idrive 8 met het 3 serie lci dashboard zal krijgen
royaledeluxe zegt
Voor mij hoeft er geen nieuw dashboard in. Ik ben blij zoals het is. Vind die brede plank vooraan niet echt denderend in de nieuwe modellen. Ik blijf nog wel lang met deze doorbollen.
ukbob zegt
Voor mij ook niet.
In de daily hebben we iDrive 7 met de 8 fysieke voorkeur toetsen en dat werkt prima. Dat nieuwe scherm met vreemde Graphics en zonder deze toetsen lijkt me een stuk minder aangenaam…
Richmond zegt
Eens, vind het ook geen verbetering. Maar goed het is de trend he en dus gaat men daarin mee. Er zal een moment komen dat alle nieuwe auto’s zo zijn
potver7 zegt
Is BMW zo desperate dat ze al deze non-info moeten verspreiden om aandacht voor het model te houden?
560pk zegt
Lezen! BMW verspreid geen info over een nog niet geïntroduceerd model en/ of upgrade. “Geruchten” en “spyshots” zijn de bron.
Richmond zegt
*facepalm*
PunicaOase zegt
Moest in het begin wennen aan dit model, misschien omdat de vorige twee edities wel heel erg mooi waren in mijn ogen, maar deze begin ik ook steeds mooier te vinden. Veel verandering lijkt me ook niet nodig: oogt namelijk nog echt niet oud.. Wel jammer dat je ze echt bijna nooit ziet.. dat was vroeger andere, maar geldt voor bijna alle cabrio’s en ook steeds meer voor coupes..
lexis zegt
Tja de verkoopsaantallen van deze gen z4 zijn waarschijnlijk niet om over naar huis te schrijven. De tijdsgeest is ook niet meer in het voordeel van dergelijke autos. De originele z3 was nog relatief betaalbaar en in feite inline wat een roadster eigenlijk moet zijn. Huidige modellen zijn eigenlijk veel te duur geworden voor een auto die je toch niet als daily kunt inzetten. En als je dan toch het budget hebt is er ander en veel beter te krijgen (lees Porsche Boxter, wat wel echt een sportwagen is). De Supra zal het zelfde lot ondergaan denk ik.
vodgen zegt
@ Lexis: Quote: “Huidige modellen zijn eigenlijk veel te duur geworden voor een auto die je toch niet als daily kunt inzetten.”
Hier wordt de Z4 G29 gewoon ingezet als daily auto. Ook de vorige Z4 E89 werd hier als daily gebruikt. Geen idee waarom dat niet zou kunnen.
lexis zegt
Wel voor een die hard roadsterfan zal het wel te doen zijn. Maar is toch eerder een auto voor “erbij “, de funcar voor het weekend. En in die prijsklasde wordt dat zowie een niche product. Een mazda mx5 weet dat wel waar te maken. Kwa bouwkwaliteit zal het niet in de buurt komen, maar het benadert het originele roadster gevoel veel dichter denk ik , en vooral betaalbaarder. Maar goed ik breek deze z4 niet af , rijd en ziet er beter uit dan het vorige model.
haroldv zegt
Als BMW, en ook Z4 liefhebber (en rijder), vind ik de E85 een echte roadster, de E89 een boulevard cruiser en ben ik nog niet uit over de G29. Wel mooi soft dak, maar echt luxe van binnen. En die neus, echt teveel Kia idd, die van de E89 is prachtig. Ben nog niet aan de G29 gewend. Een roadster als de E85, die bestaan niet meer, helaas.
Nanning zegt
En wat vind je van de E95?
mashell zegt
Als ze nu de koplampen eens voorzien van twee circels…
Bij de introductie werd gesuggereerd dat op dit moment de Supra en de Z4 zouden gaan afwisselen, de Supra een cabrio en de BMW een coupé. Blijkbaar valt het zo tegen dat die investering er niet uit kan.