Tesla deelt cijfers over de accudegradatie in een nieuw rapport. Ze houden het summier, maar deze cruciale informatie willen we jullie niet onthouden.
Het was (en is) toch wel een van de twijfels die mensen hebben bij elektrische auto’s: hoe hard gaat de accu achteruit na verloop van tijd? Als je uitgaat van de accudegradatie van je telefoon of laptop belooft dat weinig goeds.
Tesla geeft nu antwoord op deze prangende vraag, in hun nieuwe ‘Tesla Impact Report 2022’. Dit rapport gaat niet specifiek over accudegradatie, maar het onderwerp passeert wel de revue.
Volgens Tesla hoeft een accu nooit vervangen te worden vanwege degradatie, ook niet bij hoge kilometerstanden. Het merk claimt namelijk dat hun accu’s na 200.000 mile nog maar 12% van hun capaciteit verloren hebben. Voor de niet-Amerikanen onder ons: daarmee praten we over 321.868 km.
Helaas wijdt Tesla hier verder niet over uit. Ze geven alleen aan dat ze een betrouwbare dataset hebben, omdat ze al 10 jaar auto’s verkopen. De cijfers gaan dus vooral over de oudere accu’s en modellen, maar dat spreekt eigenlijk voor zich.
Deze grafiek is trouwens aardig in lijn met eerdere onderzoeken naar de accudegradatie van Tesla’s. Eerder bleek al dat Tesla-taxi’s met hoge kilometerstanden vaak nog 90% van hun accucapaciteit hebben.
Tesla merkt verder nog als kanttekening op dat naast de kilometerstand ook de leeftijd een belangrijke rol speelt. Oftewel: een oudere Tesla met twee ton op de klok zal meer capaciteit verloren hebben dan een nieuwere Tesla met dezelfde kilometerstand.
In het kader van duurzaamheid (waar het hele rapport over gaat) is het natuurlijk wel belangrijk dat een accu ook een lange levensduur heeft in jaren. Helaas heeft Tesla daar geen grafiekje van. Maar goed, veel kilometers maken in een Tesla is geen probleem, dat is in ieder geval prettig.
Bron: Tesla Impact Report 2022
pramm zegt
Mijn vorige Tesla, met 160k km in 8 jaar tijd een degradatie van nog geen 7%
fanboy zegt
@pramm: Ik heb een Ampera-E (Chevy Bolt) en die lijken het stiekem nog beter te doen, maar ik zit nog niet op 8 jaar.
Johanneke zegt
Als je je telefoon niet constant in zijn extremen laadt, dus onder de 15% en dan iedere nacht aan de lader rammen op 100% dan gaat zo’n ding lang mee hoor. Ik had op mijn vorige telefoon ingesteld dat ie niet boven de 90% mocht laden. En als ie onder de 40% kwam ging ie vaak alweer op de lader, want altijd wel ergens een lader. Sowieso 2x 25 minuten per dag in de auto, dat was al zo’n 60% accu. 4 jaar later, was nog bar weinig mee aan de hand.
Zelfde met EV’s natuurlijk, gewoon niet de extremen opzoeken van de accu.
mashell zegt
Is je telefoon heel vaak aan de lader hangen niet ook een extreme? Bij het laden wordt de batterij warm, lijkt me dat je dat zo min mogelijk zou moeten doen.
megaand zegt
Nee voor je telefoon is het eigenlijk het best om hem tussen de 40-60% te houden. Maar kijk eens op je iPhone naar batterij health en daar zie je vaak na een jaar 95% staan. Terwijl die vaak echt misbruikt worden itt tot een auto accu.
fanboy zegt
Rond de 90% zitten is heel netjes voor een termijn dat sommige brandstofauto’s al een beetje gaar zijn.
En nu kun je Tesla’s kopen met LFP accu. Gaat nog langer mee.
Op 20 jaar zul je eens een deel van de accu vervangen moeten hebben, maar dat is heel acceptabel voor verder heel goedkoop rijden.
PunicaOase zegt
Netjes!
PunicaOase zegt
Zo’n Tesla begint, zeker met de huidige prijsverlagingen, wel steeds interessanter te worden, (ondanks dat ook ik meer houd van 6- en 8-cilinders).. Hoe staat het tegenwoordig met de overige kwaliteit? Die was in het verleden nog wel eens droevig..
1000bochten zegt
Die gedachte had ik een maand geleden ook en sinds 31 maart staat er eentje bij me voor de deur. Ik kom uit een BMW en vind de overige kwaliteit echt niet slecht. Het rijdt overigens fantastisch zo’n Model 3 Dual Motor. De BMW 3-serie is nu de deur uit. Voor zonnige weekends heb ik nog wel mijn andere BMW gehouden; Z3 2.8 met handbak.
HelldogBE zegt
Ben toch benieuwd naar de coulance op langere termijn. Early adopters met een model S werd goed voor gezorgd: ze haalden 300dkm maar kregen vaak 2 tot 3 motoren, soms een vervangend batterijpak. Ik betwijfel of men even goed zal zorgen voor de massa met model 3 en Y, zeker gezien er nog weinig alternatieven zijn voor spare parts!
mashell zegt
Die eerste Model S waren eigenlijk gewoon gruwelijk slecht maar Tesla heeft natuurlijk wel flink bijgeleerd de laatste 10 jaar. Goede kans dat de Model 3 gewoon een heel stabiele auto is qua aandrijvingstechniek.
Pibasso zegt
Ga maar een een proefrit maken. Deed ik begin februari en rij sinds begin maart in een model 3 LR. Ik heb nog nooit zo’n goede, snelle en fijn rijdende auto gehad, en ik heb o.a. Alfa en BMW gereden. Ik rij bijna iedere avond voor de fun gewoon een stukje. Ik ben zeer tevreden, ook qua qualiteit
slickrick zegt
Voor de fun iedere avond ?? Heb je net je rijbewijs of zo
718s zegt
Ik heb nu 78k op de teller in 2,5jr. Op banden slijtage heb ik helemaal niks geen problemen. Dealer ben ik nooit geweest.
Habanero zegt
Standaard zou een Lithium-cel een leeftijd van 5 jaar moeten hebben, bruikbaar zijn tot ongeveer 2000 laadcycli. Met een beetje zorg 3000 laadcycli. Wanneer je je auto dagelijks aan de stekker legt, mag je gerust veronderstellen dat die 2000 cycli peanuts zijn. Wat veel lithium-batterijen als fenomeen hebben, is dat ze op een gegeven moment heel snel lading verliezen. Zie laptops, smartphones, camera’s enz.. Ik herinner me dat Tesla de range met een software zomaar even kon verlengen De vraag is waar al die Tesla-mirakels vandaan komen. Gebruiken ze maar een deel van de batterij waardoor het lijkt dat ze langer meegaat?
audirs3 zegt
@Habanero Ze kunnen veel meer cycli aan, veel betere BMS dan een goedkope smartphone. En de meeste EV rijders zullen waarschijnlijk niet meer dan 100x per jaar opladen. Dan zou je zelfs met jouw 3000 cycli dus 30 jaar verder zijn.
Waar ik wel heel benieuwd naar ben, of Tesla een verband ziet tussen degradatie en snelladen. In theorie zouden accu’s van auto’s die vaak aan de supercharger staan een grotere degradatie moeten vertonen
Habanero zegt
Ik zie mensen met EV’s als opgejaagde angsthazen elke dag de EV soms meermaals aan de stekker leggen als ze kunnen. Bovendien als ze langere trajecten doen moeten ze gaan snelladen. Précies dat is een zeer regressief gebeuren voor ALLE batterijen, hogere stromen, meer warmte, meer chemische degradatie als gevolg. Ik geloof nooit dat de batterij van een gemiddelde Jan-met-de-Pet EV (welk merk dan ook) meer san 10 jaar dezelfde autonomie zou overhouden om bv. vlot te blijven reizen niets. Dat het BMS zoveel slechter is bij laptops e.a. smartphones klopt niet… er is door fabrikanten zoals Apple bv. behoorlijk gesleuteld aan het hele laadprincipe, alleen maar om precies een langer gebruik toe te laten. Al die dingen en wetenschap komen op hetzelfde neer hoor. Evenals de degradatie zelf, Tesla gebruikt geen ’tovercellen’, heel lang kwamen die gewoon van bij Panasonic vandaan.en quasi hetzelfde type zat in bv. electrische fietsen. Daarover en levensduur kan ik je trouwens een heel bijzonder verhaal doen, precies daarom ben ik zo argwanend.
mashell zegt
Maar het BMS in een auto heeft een truukje dat een laptop, smartphone en elektrische fiets niet heeft: actieve koeling en verwarming tijdens het laden. Dat maakt een wereld van verschil.
shicomm zegt
Met goed warmte management kunnen die sanyo / panasonic cellen inderdaad ontzettend lang mee zonder aanzienlijke verliezen.
Wat dat betreft is die koeloplossing dus een gouden greep geweest.
Op die manier is laden ( en ontladen ) dus ook bijna geen probleem meer.
Enkel ghost drain kun je niet goed tegen gaan maar dat is meer een combinatie van leeftijd en temperatuur dan iets anders.
bluebluered zegt
Heeft buiten slapen impact op degradatie?
Zou het verschil wel eens willen weten van een Tesla die in een garage staat (+5°C minimum) en een Tesla op de oprit in -8°C.
schuimbekje3 zegt
in de tank van mijn porsche kan nog steeds gewoon 104 liter, nu na 200.000km nog steeds..
rijdt nog steeds 1:8…op de snelweg.
en ik kan 300kmh rijden zolang er geen auto’s in de weg zitten zonder na 3 of 5 minuten te horen ‘pling, accu te heet, motor te heet’… haal arnhem naar malmo op 1 tank en kan 3500kg trekken… moet 2x tanken als ik 3500kg trek naar oslo…
en wanneer ik naar collegas kijk… ik heb in 5 min een nieuwe sleutel zonder 2 dagen mijn model s kwijt te zijn omdat de gsm niet meer werkt als key.
als mijn bms error geeft, heb ik nog een accu waar ik verder mee kan (1 onder mijn stoel, een onder de subwoofer in de kofferbak (en nog een lifepo voor de zendapparatuur en koel/vries kombi achterin)..
ik ben ijg niet 2 weken mijn model 3 kwijt…
en als het koud is, heb ik gewoon restwarmte die ik kan aanzetten zodat mijn auto interieur 2 uur warm blijft en ik niet 30% accu kwijt ben.
sorry, ik dacht, laten we even onzin berichten typen in de trend van evgalisten bij ice topics… eens kijken of ze happen…
wimof zegt
Met mijn T4 2.5TDI heb ik hetzelfde probleem, heeft nu 529.000 km en verbruikt 7.4 liter, met de 84 liter die ik tank kom ik geijkt 1100 km ver.
(ter compensatie heb ik geen kinderen, vlieg niet meer en heb een stuk bos gekocht, vlees eten doe ik (echter) nog wel)
Neuf-Trois zegt
Tijdje geleden ergens eens een artikel gelezen dat tesla ook hier de kluit weer belazerd.
Er werd beschreven dat tesla in het begin maar 80% van de batterijcapaciteit beschikbaar stelt (terwijl je voor 100% betaald hebt) en wanneer de software ziet dat er degradatie begint op te treden er stapsgewijs cellen worden bijgeschakeld zodat je fictief op dezelfde range blijft.
Dit met de bedoeling om het niet op te laten vallen wanneer de batterij te snel achteruit gaat.
Klinkt misschien wat ver gezocht maar als je kijkt naar alle andere leugens die musk en consorten verspreiden over self driving, range en de launch van nieuwe modellen lijkt toch wel plausibel dat ze deze praktijk nu gebruiken om deze cijfers mooier te laten lijken dan ze in werkelijkheid zijn.
CYBRTRK zegt
Heb je ook een linkje naar dat artikel?
mashell zegt
Hoewel ik Elon Musk een gevaarlijke gek vind en alles behalve een Tesla fan ben moet ik je helaas berichten, dat wat je gelezen hebt is waar, maar ook normaal want elke fabrikant doet dat. Juist omdat er cellen kapot gaan (wat niet hetzelfde is als degradatie maar wel hetzelfde effect kan hebben).
718s zegt
Dit is niet waar. Ik zie bij mij echt degradatie. Ik kan op 100% nu gewoon Minder ver als 2 Jr geleden.
718s zegt
M’n model 3 performance uit Jan 2021 heeft nu 78k km’s gedraaid. Toen ik ‘m nieuw kreeg was ie op 100% 501km. Nu heb ik nog 457km op 100%.
tuutertuuter zegt
Wat is de actieradius in de praktijk? Want bij 300dkm en 500 km actieradius zijn dat ongeveer 600 laadcycli.
De meeste Li-ion batterijen hebben een lifecycle van 800-1500 laadcycli? Dan is deze degradatie niet zo slecht, maar dat zal wel de degradatie onder ideale omstandigheden zijn. Langzaam laden, altijd 80-20-80 laden, goede temperatuur etc.