Voor de gewone Griek valt momenteel weinig te lachen: de banken zijn dicht (en worden gestut door de ECB), de pin spuugt slechts 60 euro per dag uit, en Bassie en Adriaan zijn al tijden niet gesignaleerd. Scoort er überhaupt nog wel iemand een nieuwe auto in deze skeere tijden?
Als je naar de cijfers van afgelopen juni kijkt – eigenlijk de maand waarin de sores van Griekenland uit de klauw escaleerden – dan lijkt het eigenlijk nog mee te vallen: de dealers krijgen een daling van 22% voor de kiezen, terwijl West-Europa juist 14% pluste. Vergeleken met de krimppercentages van tot 85% in Rusland tijdens de crisis lijkt Griekenland het beter te doen.
Echter, in 2014 hadden de Griekse autoverkopen met een daling van 74% al een knauw gekregen, in 2013 daalden de verkopen zelfs 78%, aldus de belangenbehartger van Griekse auto-importeurs. Hier is maar één reactie op mogelijk:
Volgens Reuters, dat zich baseert op data van LMC Automotive, werden in juni 6.247 nieuwe auto’s verkocht in het land dat krap 11 miljoen inwoners telt. In Nederland (16,7 miljoen) werden in dezelfde maand 36.999 auto’s weggezet. In de karige aantallen spelen de autoverhuurders nog een belangrijke rol, veel auto’s gaan naar de huurvloten.
Wanneer de situatie weer aantrekt is moeilijk te zeggen, dat hangt af van de eeuwigdurende onderhandelingen. Maar let wel, vergane Griekse glorie is van alle tijden, zoals deze oude Miura al treffend demonstreerde.
keeper1 zegt
Hahaja doe foto, geweldig
keeper1 zegt
@keeper1: die*
dillon zegt
@keeper1: Dam*
mrB zegt
@dillon: son
dameister zegt
Hahaha wat een fantastisch artikel weer
Dutchdriftking zegt
Dit artikel kan alleen maar van Smoke zijn. Waar haalt hij de geniale plaatjes toch vandaan!
casperfcb zegt
@dutchdriftking: 9GAG denk ik.
purepet9000 zegt
@dutchdriftking: Internet.
ricardo zegt
Toe @sir_smokalot. Doe eens opbiechten waar je die foto vandaan hebt.
sir_smokalot zegt
@Ricardo: RicoGag natuurlijk. Jackin’ content all day every day. cc @casperfcb @dutchdriftking
lekkaah zegt
Weinig te lachen? voor 40% klopt dat wel ja.
joejojo2012 zegt
@lekkaah: Scherp, maar dan zou het toch 39% moeten zijn…? ;)
bouwvakkert zegt
Haha wat een geniaal artikel weer smoke,.
clarkson zegt
Ik denk dat een nieuwe auto wel het laatste is waar de gyros eters en uzo drinkers over nadenken op dit moment.
mistermiata zegt
Het escaleert daar helemaal uit de hand!!!
trustmeiamanengineer zegt
Tja, als we ze nou nog ff duizend miljard Euro steun geven kunnen ze allemaal een nieuwe auto kopen!!!1
desjonnies zegt
@trustmeiamanengineer:
Hebben ze allang gedaan
Waren altijd DE armoedzaaiers van Europa met hun 1300cc Passats en 1100 cc BXén
Maar toen kwam HET geld
En had Athene SERIEUS WAAR de grootste Porsche Cayenne dichtheid van Europa.
En toen, toen moest er betaald worden ……..
reistje zegt
@desjonnies: Ja, maar wie zijn achteraf de sukkels die ze het geld lenen…
Als je schulden hebt geeft de bank je toch ook geen extra geld met de gedachte “oh dat lossen ze wel op”.
desjonnies zegt
@reistje:
WIJ
WIJ zijn die sukkels, althans ik niet, ik wist precies wat een Griek was toen ik ze dertig jaar geleden in de haven van Rotterdam regelmatig ontmoette om ‘zaken’ mee te doen.
Nou ja zaken, achterdochtig volk, het was in Griekenland ALTIJD goedkoper en onbetrouwbaar.
Maanden achter je geld aanrennen kon je.
En bij een Griek is 100 of 96, of 82 of 79, maar never nooit 100.
En daar zijn de strakke Duitsers op kapot gegaan.
Bij een Duitser is 100 altijd 100 !!
En moeten we -wat mij betreft- nu niet gaan zitten janken.
Want ze hadden het simpelweg aan mij kunnen vragen of aan een ieder die ervaring met ‘zaken’ doen met Grieken heeft.
9000cse zegt
@desjonnies:
Griekenland heeft altijd een torenhoge luxe-belasting op auto’s geheven. Véél hoger dan onze BPM. Dat was ook de reden voor de magere autootjes die er rondreden. En wil je ons nou echt doen geloven dat die Cayennes gekocht werden door de mensen, die daarvoor in zulke autootjes rondreden? Omdat er financiële steun kwam vanuit de EU? Ik kan je verzekeren dat de Grieken verdomd weinig gezien hebben van dat geld. Meer dan 85% van dat geld ging via de Griekse banken rechtstreeks naar Duitse banken. En het overige ging naar de regering. De “Griek” kreeg er geen jota van.
Frankypanky zegt
@trustmeiamanengineer:
Liever dat geld dan in Nederland houden. Ook de ‘vaderlandse auto-dealer’ zou graag wat groeicijfertjes willen zien.
9000cse zegt
@trustmeiamanengineer:
Alsof die miljarden naar de bevolking (zijn ge-) gaan…..
lincoln zegt
Als hier de leasecontracten weg zouden vallen gaat er helemaal nix de showroom meer uit ..
noodles zegt
@lincoln:
Dan blijven alleen Hyundai en KIA overeind, het schijnt dat die 2/3 van hun aantallen particulier wegzetten.
Althans, dat las ik hier gisteren in een artikel over de Tuscon door de zeer gewaardeerde Casperh.
clarkson zegt
@noodles: Wat een onzin. Ik denk dat je eerder naar Suzuki of Fiat moet kijken dan.
roppp zegt
@clarkson: wat Fiat betreft, valt dat nog wel mee denk ik. De Panda en Punto doen het best goed in de lease, want een lage aanschafwaarde, gunstig leasetarief en een lage bijtelling.
lamborgfan zegt
@clarkson: Ik denk dat je eerder naar het segment moet kijken ipv het merk..
clarkson zegt
@lamborgfan: Nee.
martijnb11 zegt
@noodles: klopt. Ik werk zelf bij Kia in de werkplaats. Zelden kom ik een lease auto tegen. En als het een lease wagen is is het meestal een vorige generatie cee’d sw of een sportage.
parker zegt
@noodles: klopt, ollanders kijken altijd niet verder dan hun neus lang is, dus: blind staren op de prijs van een auto en niet snappen dat de afschrijving ook een deel van de prijs bepaalt. En laat de afschrijving van die Kia nou net exorbitant hoog zijn in vergelijking tot de courante merken waarvan de aanschafprijs misschien ietsje hoger ligt..
reistje zegt
In verhouding 3.5x minder dan in Nederland vind ik eigenlijk nog meevallen gezien dat het hier “goed” gaat met de economie en ze het daar over failliet gaan hebben.
StijnB zegt
Ach, mooi weer ginds om te fietsen toch? Waar zouden ze bovendien naartoe rijden, naar hun werk?
roppp zegt
En toch is het knap dat er ruim 6000 Grieken zijn die met een pinbedrag van €60 per dag een auto hebben weten te betalen :-))
9000cse zegt
@roppp:
Ach, als je elke dag € 60,- kunt pinnen zijn er dat per maand nog altijd € 1.800,- en daarmee lukt het dan nog wel. Ben echter bang dat vele Grieken geen € 60,- per dag uit de muur kunnen rukken.
philipf zegt
Die miura, dam son! :(
desjonnies zegt
Wat ons niet wordt verteld en wat we allemaal zijn vergeten, is dat de ZWARTE economie altijd een groot gedeelte van de Griekse economie is geweest.
Dat is gewoon zo, dat zit in die cultuur, Kretenzers heffen geen belasting op andere Kretenzers, gediplomeerd chirurgen kwamen weg met een belastingaangifte waarin ze
€ 18000 op papier verdienden dit land is altijd zo geweest.
In het toerisme doe je gewoon 50 – 60% zwart, dat is heel normaal daar.
En momenteel betalen Griekse reders met geld van potjes uit het buitenland !
roppp zegt
@desjonnies: ik denk dat als je in NL al het zwart uitgevoerde werk in de bouw en horeca zou opheffen, de gehele bouw en horeca morgen failliet zijn.
mrrallycross zegt
Na wat geeeek