Het is een onderdeel dat je hoogstwaarschijnlijk nooit gaat zien, maar waarmee je wel 30 pk meer uit een GT2 RS-motor kan krijgen.
Misschien heb je er eentje thuis staan, maar hoogstwaarschijnlijk niet: de 3D-printer. Met dit apparaat kan je thuis allerlei 3D-objecten maken. Je vertelt de printer met een digitaal bestand wat je precies wil maken, stopt er wat materiaal in en voor je het weet staat je hele huis vol met ge-3D-print spul. Het kan bijvoorbeeld handig zijn om obscure onderdelen voor je oldtimer zelf te vervaardigen, om maar iets te noemen.
Dit 3D-printen gebeurt niet alleen bij hobbyisten, maar wordt op steeds grotere schaal wereldwijd gebruikt. Porsche heeft er nu een nieuwe toepassing voor gevonden: het maken van zuigers. Specifiek de zuigers voor een GT2 RS-motor.
De werking van een 3D-printer is redelijk simpel uit te leggen. Je kan het vergelijken met je reguliere papierprinter. Hier stop je wat inkt en papier in, je vertelt het wat je wil zien en laagje voor laagje, streepje voor streepje print je printer wat je wil hebben. Het idee is bij de 3D-printer vergelijkbaar, met de uitzondering dat het de hoogte in kan gaan. Je materiaal? Dat kan van alles zijn. Hobbyisten gebruiken vaak plastic, maar plastic zou in een GT2 RS-motor geen fantastisch idee zijn. Dus gebruikt Porsche metaal.
Wat ze doen, is een laagje metaalpoeder strooien op een plat oppervlak. Daarna gebruikt de 3D-printer een laser om de poeder op de juiste plekken te verwarmen en te smelten. Daar strooit het apparaat er nog een laagje metaalpoeder overheen, om deze weer te verhitten en te versmelten. Zo gaat de 3D-printer net zo lang door, tot er een zuiger uit het apparaat komt.
Volgens Porsche zijn deze ge-3D-printe zuigers beter, omdat de vorm beter aansluit op de krachten die een zuiger krijgt te verwerken. Daarnaast kunnen de zuigers een geïntegreerd koelkanaal meekrijgen. Door deze twee voordelen zijn de ge-3D-printe zuigers tien procent lichter dan normaal én worden ze 20 °C minder warm. Dat betekent dat ze efficiënter werken en Porsche 30 pk meer uit de 700 pk GT2 RS-motor weet te persen.
Nu komen we wel aan bij de ‘maar’. Porsche zegt dat ze de zuigers nog steeds aan het onderzoeken zijn. Wel zouden de ge-3D-printe zuigers zonder probleem een test hebben doorstaan waarin ze 200 uur intensief werden gebruikt. Het zou dan ook zomaar kunnen dat deze zuigers ooit voor een snelle Porsche worden gebruikt, al zullen we daar voor nu nog even op moeten wachten. Benieuwd naar hoe de Porker rijdt zonder de bijzondere zuigers? Lees dan onze rijtest over de Porsche 911 GT2 RS.
O plaat zegt
Ik had gegokt dat die 2 racingstripes elk 15pk toevoegen, helaas.
Volvo_440_turbo zegt
Nou, toevallig gisteren de vermogensuitdraai van onze op maat gechipte Passat 1.6 TDI 120pk even bekeken toen ik bij mijn medevennoot was, bijna 30pk erbij, zo kan het dus ook hoor! ?
Ot92 zegt
@Volvo_440_turbo Ik heb dezelfde auto maar dan met een 2.0 TDI 150pk. Origineel deed ie al 12pk en 25nm koppel meer, daar bovenop kwam nog eens 44pk en 92nm koppel.
Wat deed die 1.6 TDI stock? Ik meen dat ze standaard ook iets van 130pk of iets dergelijks doen.
mar10us zegt
@Ot92: in de Octavia 110 pk(in mijn geval). Morgen naar de chipboer om 30 extra op te halen.
Volvo_440_turbo zegt
@Ot92 Het is dit model, bouwjaar 2017: https://www.autoweek.nl/auto/81393/volkswagen-passat-variant-16-tdi-120pk-business-edition/ 2dehands gekocht, zie vermogensuitdraai: https://photos.app.goo.gl/3yfY2Ucxch2fBh6p6 (was een tijdelijke actie van het bedrijf) ook de DSG is geherprogrammeerd, moet blijkbaar…
Zelf heb ik er enkel mee gereden na chiptuning dus ik kan moeilijk vergelijken wat het verschil is, mijn collega is toch content. Het is geen strepentrekker maar je kan nu toch met het verkeer mee. Ik zie op de uitdraai dat ie pakweg evenveel pk als origineel heeft en +10Nm koppel, vermits tweedehands weet je nooit hoe er vroeger mee gereden is. Inderdaad, de 2.0TDI’s geven vaak meer pk’s dan uit fabriek
Ps, mijn reactie hier was ludiek bedoeld, ik weet wel dat dit een goede evolutie is van Porsche :)
Ot92 zegt
@volvo_440_turbo 148pk en 311nm koppel, zie ik dat goed? Het is een beetje lastig af te lezen. Vreemd… ze horen rond de 150pk en 350nm koppel te doen. Tenminste dit doen ze bij de VAG tuners in NL wel.
DSG aanpassen is wel verstandig bij de DSG7 met droge platen. Die dingen rijden iedere keer weg in de 2 en schakelen veels te snel op waardoor je constant laag in de toeren rijd. Daardoor kan je problemen krijgen met hard slijtende platen.
Volvo_440_turbo zegt
@Ot92 ja, 311Nm koppel, volgens mijn collega is ie er 3 volle uur mee bezig geweest, ik had ook wat meer verwacht… maar bon, hij is er content mee en het was niet heel duur. Hij is er al mee naar Zuid-Spanje gereden zonder problemen, het zal dan wel goed gedaan zijn zeker?
Ot92 zegt
@volvo_440_turbo Of het een goede mapping is kan ik niet echt zo goed zien, want ik zie geen toerentallen staan beneden, ipv toerentallen zie je snelheid staan. Normaliter hanteren ze toerentallen. Maar goed… als je collega er blij mee is, dan is het prima toch?
Als ie 150pk en 340nm doet zou ie overigens ook heel blijven hoor. Met een GTD/190pk tdi turbo kunnen die 1.6tdi’s 200pk en 430nm doen.
JanJansen zegt
Waarom zou je nog meer vermogen willen hebben?
Je moet van goede huize komen als je het huidige vermogen fatsoenlijk op de openbare weg kwijt kunt. Ja rechtuit lukt iedereen wel, totdat er een bocht aankomt.
reactief zegt
Meer vermogen misschien niet nodig. Maar extra efficiëntie is wel een mooie ontwikkeling.
sportevo zegt
@janjansen: in een bocht speelt vermogen geen rol. Je gaat er niet harder van door de bocht. Alleen als je weer op het gas gaat en bij het aanremmen want je topsnelheid zal misschien iets hoger liggen (maar dan praat ik wel over circuit werk).
kareljansen zegt
@janjansen: Als er een bocht aankomt heb je inderdaad meer aan goede remmen. Maar wat nu als je door deze ontwikkeling je blok lichter kunt bouwen met hetzelfde vermogen? Dan is dit toch een prachtige ontwikkeling.
joki zegt
Misschien is de extra koeling wel interessanter dan het extra vermogen. Als je dit artikel zo leest lijkt de klemtoon te liggen op dat vermogen, maar we weten niet waar Porsche de klemtoon op legt. Trouwens pk’s doen verkopen… waarom denk je dat bvb zelfs Tesla een Ludicrous mode ontwikkelde…
Trouwens, dit soort auto’s koop je niet met je verstand, of omdat je het nodig hebt… dus is 30pk extra altijd goed, ook al kan je die niet zelf beheersen! Je zit hier op een autosite, niet op een “ kijk eens kinderen naar mijn goed voorbeeld”-site?
Turbo S zegt
Hey het filmpje doet het. Chapeau autoblog ?
ottosk zegt
BMW print de cilinderkoppen van de nieuwe S58 (X3M/X4M/M3/M4) motor ook al een tijdje met een 3D printer.
993carrera4s zegt
https://www.facebook.com/ExtremeTuners/ Next level 3D printen. Drijfstangen van carbon fibre, zuigers van keramiek, 3000pk uit een 4 cil!
E39.R34.964.A6GCS.2.5-16 zegt
Great, eerst nog even software programmeren om geld te printen om 3 setjes zuigers te kunnen aankopen. Wat ik er mee ga doen is nog een raadsel, wie heeft nu een GT2 RS ? Wacht even, ook geen printer en al zeker geen programmatietalent… Ahja dan doet mijn vriendin het gratis en voor niets.
herve11f zegt
Wat een zever allemaal zeg. Alsof 3D printen op punt staat. Alsof 3D printen productierijp is.
Alles wat je 3D print in metal, of dit nu uit een EOS komt van € 700.000,- of uit een 3Dsystems van evenveel, moet nog eens nabewerkt worden op een 5-assige CNC. De foutmarges door het in en uitspannen, alsook deelspanningen je door het opspannen van een complex stuk als een zuiger jaagt maken het quasi onmogelijk een goed resultaat te krijgen. Je ben goedkoper, sneller en beter af meteen alles uit aluminium te frezen. Veel minder tolerantie problemen. Wat je niet kan is het interne honingraat profiel erin zetten om extra lichte zuigers te hebben, maar dan ben je nog goedkoper af in grade5 Titanium. Diegenen die 3D als de toekomst voorstellen hebben gelijk. Het is de toekomst en dat zal het altijd blijven.
tjorque zegt
Met zo’n negatieve kijk komen we ergens ?
herve11f zegt
@tjorque: Als de realiteit een negatieve balans oplevert dan moet je ze aanvaarden. Dat maakt deel uit van het leven. Ik probeer uit te leggen hoe de vork in de steel zit. Je kan geen stukken 3D printen en onmiddellijk inzetten omdat de toleranties niet aan te houden zijn. Dit artikel is enkel en alleen sensatie. Uiteraard zijn er toepassingen voor 3D printers, maar tenzij het om een mm stuk gaat, zal er altijd nabewerking nodig zijn. En ten voorbeeld: een motorfiets met een drijfstang op naaldlager heeft een tolerantie van 0,004mm, de doorsnee drijfstang in een auto zit op 0,04mm en een zuiger op 0,06mm. Ga maar eens kijken naar de printer toleranties. Geloof me het is een doodlopende straat.
tjorque zegt
Ik begrijp uw argumenten. Maar de oplossing vind je niet door je neer te leggen bij het probleem (toleranties).
Bovendien is in die optiek het zoeken naar betere verbrandingsmotoren ook onnozelheid. Want een elektromotor is zoveel efficiënter.
3D printen heeft mogelijkheden die frezen nooit zullen hebben, en ook naar energie-en materiaalverbruik zal het veel efficiënter zijn dan frezen.
herve11f zegt
@tjorque: sorry, maar ook daar sla je de bal mis. Een e-motor is efficiënter, maar de batterijen die ervoor nodig zijn verre van. Ik zou zeggen, zet je even en luister eens hiernaar: https://youtu.be/W0Xx9sZaC8Q
En wat het verbruik betreft. Je hebt geen idee van hoeveel zo een ding verbruikt,hé? Is 400V 15kvA weinig? En het gasverbruik? Slechts 200liter argon per uur? 6 tot 10 bar permanente druk? Millieuvriendelijk? Ik dacht het niet. Het is vooral een tot de verbeelding sprekende marketingmachine voor rijke bedrijven. Maar als je je er in verdiept is het duidelijk dat het mooier voorgesteld word dan het is. Maar laten we nu beter ophouden elk onze standpunten te verdedigen en op naar het volgende item. Gegroet
tjorque zegt
Toegegeven, ik heb het niet allemaal van a tot z onderzocht. Maar die cijfers die je noemt qua spanning, stroom en druk maken geen indruk als je de tijdsduur er niet bij vermeldt. Een cnc verbruikt ook stroom, bij grote cnc’s is 15kVA ook niet uitzonderlijk. En koelvloeistof is ook niet direct terug drinkwater.
Ik zie het potentieel van beide technologieën.
Ook gegroet!
unidentified zegt
@herve11f: jij bent natuurlijk slimmer als autoproducenten ?
Ram-G-maN zegt
Ze kunnen inmiddels ook Inconel 3D-printen, dit gaat ook revolutionaire ontwerpen opleveren. Het mooiste is wanneer de klassieke motoronderdelen meer organische vormen krijgen doordat ze parametrisch gemodelleerd worden met inachtneming van interne sterkte en op basis van lichtheid en functionaliteit worden geoptimaliseerd.
Je krijgt dan veel complexere vormen die voorheen ondenkbaar waren om te gieten en/of frezen. Wel schreeuwend door momenteel.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
@hayte “de poeder”? Echt? Of behoor jij tot de generatie die maar 1 lidwoord gebruikt?
OT: leuk voor ’n persberichtje maar zoals hierboven al staat is dit alles behalve nauwkeurig en daarom niet direct bruikbaar. Je moet nog zo veel nabewerken dat je ’t beter uit 1 stuk kunt frezen.
hayte zegt
https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/poeder#.Xw2EMygzZaQ
Dutchdriftking zegt
Tja, ik dacht toch echt dat de twee slakkenhuizen meer vermogen opleveren bij de boxer van de GT2, maar dat zal wel aan mij liggen.